veulen schud met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinloesje

veulen schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 02:41

Hallo allemaal,

Ik wil jullie advies over het volgende... Ik heb een Arabisch volbloed hengstveulen (youel) van 9 maanden. Hij is ontzettend lief in de omgang, laat zich makkelijk aanhalen, staat stil bij het poetsen etc. Af en toe (2 a 3 x per maand) ga ik een klein stukje met hem wandelen (het erf op en af) om hem kennis te laten met verschillende indrukken. Dit doe ik samen met mijn vriend die dan zijn 6 maanden oude weide maatje (jannes) begeleid.
Alleen doet hij de laatste paar keer erg vervelend tijdens het wandelen. Hij schud met zijn hoofd, kapt met zijn voorhoeven en probeert er vandoor te schieten. Onacceptabel gedrag dus. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan. En belangrijker nog hoe leer ik dit weer af.
Ik ben heel consequent en duidelijk naar hem (dat probeer ik tenminste zo goed mogelijk) nee is nee, mijn ruimte hoort ie te respecteren, alleen tijdens het wandelen gaat hij te ver. Ik weet niet of dit naar mij toe gericht is of dat dit gewoon spanningen zijn door het onbekende.
Omdat hij nog een baby is wil ik hem ook niet overvragen. Wel vind ik het belangrijk dat hij al wat meer indrukken opdoet, vandaar dat we het erf over wandelen, zo kan hij een beetje auto/tractor etc bekijken. Verstandig of lekker in de wei (met uitloopstal) laten staan met zijn vriendje en volgend jaar maar is gaan wandelen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies/tips/ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:19

Een veulen is jong en heeft veel energie. Het is zoals bij de moeder, in het begin lopen ze er netjes naast maar als ze ouder worden willen gaan ze verder bij de moeder vandaan.
Hoofdschudden is idd om ergens onderuit te willen komen.

Ik denk dat je hem in deze fase beter met rust kunt laten en hem weer pakt als hij 1,5 jaar is. Dan is hij minder onderzoekend, rustiger en kun je met hem verder.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:21

Eens met Joolien, met de kleine aanvulling dat je er wel even op moet letten dat hij niks in zijn oor of oren heeft, ongedierte bijvoorbeeld of een takje wat er per ongeluk in is gekomen en wat aan het irriteren is.

XLeandrosX

Re: veulen schud met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:24

Als hij het alleen maar doet met het wandelen, dan zal het wel niet te maken hebben met iets in zijn oren, maar puur dat hij er onderuit wil komen. Lekker met rust laten vvorlopig en pas over een hele tijd weer proberen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:55

Hoelang ga je met je veulen wandelen?
Veulens hebben een korte concentratie en je bent al gauw net te lang bezig. Dus ik denk ook dat je misschien beter even wacht en volgend jaar eens verder kijkt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:58

Kun je wel aan zijn atlas komen? Arabieren hebben snel irritaties daar, een veulen kan ook over de kop gegaan zijn en dan kan er iets scheef zitten. Dan is druk van een halster al snel te veel en zal je veulen gaan protesteren hiertegen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:15

Mijn veulen is de laatste weken ook drukker dan voorheen.
Kou,nat,wind en energie...!

kleinloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 06:01

Ik ga meestal nog geen 10 minuten wandelen met hem. Ik probeer juist rekening te houden met zijn korte concentratie spanne.
Ik heb nog niet gecontroleerd of het zijn atlas zou kunnen zijn, bedankt voor de tip dianaw33!

Als iedereen verder van mening is dat ik m beter lekker in de wei kan laten staan, ipv af en toe m alvast een beetje te wennen aan verschillende indrukken dan kies ik uiteraard daarvoor. Wil t beessie niet overvragen, maar hoop ook niet dat hij nu denkt '' heeee deze tactiek werkt, laat ik deze er maar in houden'
Wat ik ook vreemd vind is dat Jannes (friesveulen van 4 maanden) totaal niet lastig doet tijdens wandelen, maar dat ligt misschien ook meer aan het rustige karakter van Jannes.

Bedankt voor het meedenken iig!

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:13

veulens zijn zo lief, ik kan het zelf weten met mijn jaarling. maar ik zal je zeggen dit is veulen pubergedrag mijn jaarling doet het ook. ze zijn super tot ong. 7 a 8 maanden en dan beginnen ze te klieren tot ong. 1.5 jaar (hoop dat het bij mij wat korter duurt, ik heb een welsch kruising arabier of kruising quater horse) hij weet wel hoe het moet hoor dat is het niet maar hij is gewoon aan het klieren en uitproberen, het hoort allemaal bij de leeftijd zal ik je zeggen. en zijn vriendje is nog maar 4 maandjes dus die heeft dat nu nog niet. ga jouw veulen maar lekker poetsen en niet te veel lopen (of met zijn 2en hem vast houden, doe ik af en toe ook met het lopen) en richt je ook maar lekker op het friese veulen voordat die in die fase zit, want hoe meer hij als jong veulen (nog niet in die fase) ziet en doet kwa wandelen des te makkelijker zal het gaan als hij weer uit die fase is
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:00

Ik ben het niet eens met voorgaande reacties, denk dat juist nu de tijd is waarin je je veulen veel kan leren, en dus ook dat hij braaf met je mee moet lopen aan een touwtje. Nu zal hij nog enigszins te controleren zijn, over jaar is hij groter en sterker en probeert hij er waarschijnlijk op dezelfde manier onderuit proberen te komen, wat dan voor jou veel lastiger is! Jong geleerd is oud gedaan, toch?

kleinloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 05:13

@Haike dat ben ik ook van mening (dat jong geleerd oud gedaan is). Vandaar dat ik benieuwd was naar de reacties van andere bokkers. Hoe zij hier mee omgaan en hoe ik het kan oplossen. Ik ga al niet al te vaak met m wandelen, zoals ik al zei ik wil m ook niet overvragen. Misschien zijn mijn verwachtingen wel te hoog... Ik ga minder met m wandelen, maar wil het wel af en toe blijven oefenen. Ik heb toevallig de luxe dat hij op een ruime wei met inloopstal kan staan, waardoor hij niet elke dag van stal naar box aan het touwtje hoeft te lopen. Maar wil idd niet dat ik volgend jaar met een paard zit die helemaal niet meer aan een touwtje mee wil lopen. Alleen hoe los ik het dan goed op? Hoe reageer ik goed op zijn gedrag?

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 08:52

daniquend schreef:
veulens zijn zo lief, ik kan het zelf weten met mijn jaarling. maar ik zal je zeggen dit is veulen pubergedrag mijn jaarling doet het ook. ze zijn super tot ong. 7 a 8 maanden en dan beginnen ze te klieren tot ong. 1.5 jaar

Ik weet niet of dit waar is maar in mijn geval klopt het wel.
Mijn veulen is de laatste maand aan het donderjagen, en hij is nu
9 maanden oud ! Voorheen liep hij rustig mee en was hij al aardig
gewent aan het verkeer.En nu doet hij of hij nog niet eerder een auto
heeft gezien en wordt hij steeds achterop gezeten door zijn eigen schaduw.
Meneer hittepetit is wat moeilijker nu maar ik stop juist niet met de wandelingen,
Ik geloof ook in jong geleerd, oud gedaan, gewoon doorgaan dus !

En hoe ik op zijn gedrag reageer,eigelijk doe ik dat bij negatief gedrag bijna niet.
Als hij braaf naast mij loopt dan beloon ik hem met mijn stem, hele
verhalen vertel ik hem dan :+ en soms krijgt hij wat lekkers.
Doet hij druk en let hij niet op dan zeg ik alleen NEE en geef hem
verder geen aandacht.Ik merk dat hij hier goed op reageert.

kleinloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:20

thx Nixxs, ga ik ook proberen!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:26

nog een tip: start met grondwerk tijdens lopen, werkt er goed.
loop een stukje en sta dan zonmaar stil. hij moet dan ook stil staan. Doet hij dit niet dan moet hij aantal passen naar achter. Doet hij dit wel netjes dan beloon je hem en prijs je hem volop.
Hierin heel concequent zijn (hoe schrijf je dat? haha) en
je zal zien hij gaat op jou letten en dat is belangrijk. Jij bent de leider.