tanden knarsen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

tanden knarsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 23:13

Hai

mijn paard knarst soms met zijn tanden in de stal..
wat betekent dit? hoe kom ik er vanaf?

EllaBellaah

Re: tanden knarsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:21

Wanneer doet hij het precies? Het kan ook wel pijn betekenen...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:48

Zelfde vraag, wanneer doet hij dit? Als je binnenkomt met je zadel, of als je gaat voeren? Als hij naar buiten gaat? En doet hij het niet in de wei/ohz?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:20

Niet tijdens het rijden of opzadelen maar voordat ik hem eten geef soms wel ja.
ik kan zo eigenlijk niet goed zeggen opwelke momenten hij het doet, ik ga daar even wat meer op letten

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:42

Ik zal eerst daar eens op gaan letten! Vlak voor het voeren zou het ook nog wel eens een stalondeugt kunnen zijn, dat hij zichzelf dat heeft aangeleerd als reactie op het voer. Als hij het met poetsen ofzo doet kan het zijn dat het op die plek pijn doet.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:03

Dan zou het inderdaad op een stalondeugd kunnen duiden.

Hoe is de rest van zijn lichaam als hij het doet? Gespannen? Dit hoeft namelijk niet, je dier kan ook knarsen juist vanuit ontspanning.

Als je paard het vaak doet kan het ook een gewoonte zijn, wat hij zelf niet eens door heeft. Als het echt blijvend is, en als hij ook erg hard knarst, zou ik toch even de tandarts ernaar laten kijken. Wie weet is er wel iets aan de hand in z'n mond, en dus moet je dat ook uiteraard uitsluiten.

Succes!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:29

Ik denk det het een soort van gewoonte voor hem is,
hij staat dan gewoon rustig in zn stal.

maar het zijn geen tekens van stress?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:31

Paard dat ik help doorrijden op stage doet dit als we iets nieuws hebben gedaan. Vandaag hebben wel bijvoorbeeld eens los van de longe gedraafd. Gelijk knarsen daarna. Is denk ik gewoon omdat ie moet nadenken over het nieuwe en het moet verwerken

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:17

Dilan, jij hebt het over een jong paard tijdens het rijden. Dat is iets anders. Jonge paarden die nog recht gericht moeten worden, knarsen namelijk wel vaker. Dat is redelijk gewoon. Dat doen ze inderdaad als er iets nieuws is o.i.d.

TS, ik denk niet dat je paard het uit stress doet. Als hij verder rustig is zou ik me er geen zorgen om maken. Hou het wel in de gaten, als hij echt last heeft (van bijv zijn mond) laat hij dat wel merken, en dan zie je dat ook.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:43

Ik zit hier echt met verbazing te lezen dat men tanden knarsen 'normaal' en 'gewoon' vindt :? .
Tanden knarsen is helemaal niet normaal, het is een uiting van stress en een paard zal er niet zomaar mee beginnen!

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:40

Tanden knarsen kan op meerdere dingen slaan. Ik vind het juist verbazingwekkend dat jij alles over 1 kam scheert en er van uitgaat dat het om stress gaat. Dat hoeft namelijk helemaal niet, zoals al uitgelegd.

off topic; het is Fenton, niet Benton. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 23:07

Ik heb zelf ook niet het idee dat het uit stress komt, anders zou hij niet rustig in zn stalletje staan.
Heb ook niet echt het idee dat er iets met zijn gebit is, doet het bit gewoon in en eet alles.

Maar goed het kan dus niets kwaad =D

Assenderp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:44

mijn merrie doet dit ook, maar niet uit stress.
ze doet dit tijdens en na het rijden of ik nou een ontspannen buitenritje maak, longeer of hard aan de bak ga, zodra ze een half uurtje aan het werk is gaat ze tanden knarsen.
trouwens heel vervelend om te horen maar ik hoor het al niet meer.

paard gaat wel vaker naar de tandarts dan de rest op stal. :P

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 15:30

Het kan stress zijn, maar als dat zo is dan zal je dat ook aan de rest van de lichaamshouding wel zien. Bijvoorbeeld als ie rondjes loopt in zn stal, zwiept met zn staart of zijn oren in zijn nek legt. Als dat niet zo is, dan valt het waarschijnlijk wel mee en is het een gewoonte van je paard die niet met iets anders te maken hoeft te hebben.
Mijn paard knarst ook af en toe met rijden, met name wanneer ik het wat moeilijker maak voor hem. Of bijvoorbeeld als ik een buitenrit maak en hij wil harder dan hij van mij mag. Dat zijn allemaal duidelijk aanwijsbare zaken, dus ook in mijn geval geen problemen.

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:56

Het kan idd ook ontspanning zijn. Ik heb een paard gereden die ging knarsen als hij eenmaal los was in zijn hele lichaam en dan was hij ook met twee vingers te rijden (bij wijze van) en zo ken ik ook een ander paard die het juist doet omdat hij pijn heeft.