Is mijn paard nu depressief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Is mijn paard nu depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:51

Heey,

Ik maak me momenteel heel veel zorgen om mijn pony Shadow.
Een paar weken geleden is haar beste maatje overleden.
Sindsdien is ze helemaal uit haar doen...

Normaal is ze tijdens de voerbeurten heel erg aan het 'brullen' en wil ze nog wel eens stampen tegen de muren (Naar de andere toe)
Ook staat ze 's morgens ook meteen klaar om naar de weide te gaan en is ze altijd blij om mij te zien.

Nu staat ze de hele tijd achter in een hoekje heel zielig te kijken.
Ze wil haar stal niet uit, ik moet echt een zweepje erbij pakken om een tikje op de kont te geven om haar uit de stal te krijgen.
Eenmaal ze op de weide is, staat ze de hele tijd voor de poort te draaien en te hinniken tot ze weer terug op stal staat.
Tijdens de voerbeurten, staat ze ook lusteloos in een hoekje. Als het er ligt, eet ze het wel.
Als ik bij de stal kom, kijkt ze ook niet meer op..

Nu maak ik mij daar hele erge zorgen om...
Het lijkt wel alsof ze depressief is..
Ze is ook de jongste niet meer (Ongeveer 25 jaar)
Wat kan ik hieraan doen?

NatasjavE

Re: Is mijn paard nu depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:53

Hoor je vaker dat zo'n oudje dan uit z'n doen is.
Hmmm wat te doen...geen idee eigenlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:59

Kun je haar niet koppelen aan een nieuw maatje?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:00

Goof schreef:
Kun je haar niet koppelen aan een nieuw maatje?

Dat dacht ik ook, en misschien een wat jonger maatje, die vrolijk en speelser is?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 23:00

Die heeft ze, al voor dat haar maatje overleed, maar daar reageert ze niet op

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:03

heb je haar afscheid laten nemen van haar maatje?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 23:05

Ja, dat hebben we gedaan.
Vond ik wel het minste wat ik kon doen voor haar

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:09

pfffffffffffft moeilijk hoor, ik was bang dat dat met mijn paard ook zou gebeuren, maar toen ze opgehaald was was het voor hem ook weer goed.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 23:14

Ja, vandaar dat ik mij zo'n zorgen maak.
24 november is haar maatje overleden, dus vind het erg lang duren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:24

Je paard is niet depressief omdat er een paard overleden is. Je paard is uit z'n doen omdat de samenstelling van de kudde (en de daarbij behorende rangorde) is veranderd. Niet antropomorfiseren...

Het kan zijn dat de overgebleven kudde (nu nog 2 paarden?) gewoon te klein is voor je paard. Twee ís ook eigenlijk geen kudde, heeft te weinig dynamiek. Je kunt je heil niet bij een ander paard zoeken als je met het enige andere lid van de kudde een rangordeprobleem hebt (wat nu dus zou kunnen spelen).
Dus een ander paard in de kudde er bij zou wel eens kunnen helpen om er weer wat leven in te brengen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 10:27

Ze heeft altijd samen met 5 andere paarden op de weide gestaan, nu staan er 4.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:42

Ik geloof wel dat dieren down kunnen zijn als hun maatje overleden is. Natuurlijk zijn ze niet depressief zoals wij dat zijn, maar ze kunnen wel degelijk down raken.

Maar wat nog vaker gebeurd, is dat de eigenaar eigenlijk het verlies nog niet verwerkt heeft en dus zelf ook down rondloopt of het paard anders behandelt, waardoor het paard zich zo gaat gedragen.

Dus hoe loop je rond bij je paard en hoe erg mis je zelf het paard nog als je bij de andere paarden loopt?

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:32

De eerste paar dagen had ik het heel moeilijk, maar nu ben ik er zegmaar overheen.
Ik mis hem nog wel, daar niet van, maar ik heb het verwerkt.
Nu loop ik gewoon rond als voorheen.

Zou het ook kunne dat het allemaal een beetje te veel wordt voor haar?
vorig jaar is ze haar andere beste maatje verloren

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:40

Had ze dit vorig jaar dan ook? En hoe lang duurde het dan?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:44

Heb je wel eens Bach bloesems geprobeerd? "Star of Bethlehem" is een mooie bij verlies. Ik heb het ooit bij mijn ruin gebruikt toen zijn vriendin ging verhuizen. Werkte goed. 4 druppels op een broodje en klaar is Clara. Past ook wel in deze Kersttijd toch? :-)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:52

Ibbel schreef:
Je paard is niet depressief omdat er een paard overleden is. Je paard is uit z'n doen omdat de samenstelling van de kudde (en de daarbij behorende rangorde) is veranderd. Niet antropomorfiseren...

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard kan wel degelijk verdriet voelen om een overleden maatje. Een kudde is ook meer dan alleen een basisveiligheid. Paarden kunnen ook vriendschappen sluiten!
En dieren kunnen ook gewoon rouwen om overlijden van een maatje!

Ts: Sneu voor je pony dat ze haar maatje heeft verloren.
Met homeopathie en/ of bach bloesemtherapie kun je haar zeker helpen!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:04

Ik denk ook zeker dat een paard kan rouwen en zit rot kan voelen. Mijn paard was ook down toen ik zwanger was (had heel veel klachten en kon echt maanden lang niets met haar doen, niet eens wandelen)

Zijn er dingen die je paard normaal erg leuk vindt? Op een bepaalde manier spelen of zo? Dan zou ik dat gaan proberen. Of lekker gaan wandelen. Samen wat doen.

En wat doen de andere 3 paarden? Zijn die wel nog "zichzelf"?

paardjepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:28

Leetje schreef:
Ibbel schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Een paard kan wel degelijk verdriet voelen om een overleden maatje. Een kudde is ook meer dan alleen een basisveiligheid. Paarden kunnen ook vriendschappen sluiten!
En dieren kunnen ook gewoon rouwen om overlijden van een maatje!

Ts: Sneu voor je pony dat ze haar maatje heeft verloren.
Met homeopathie en/ of bach bloesemtherapie kun je haar zeker helpen!

Hier ben ik het helemaal mee eens _/-\o_
ken idd genoeg paarden die met één specifiek paard gewoon een hele goede vriendschap hebben, met de andere leden van de kudde natuurlijk ook wel, maar paarden kunnen ook best één beste vriend hebben, en het is daarom ook wel begrijpelijk als een paard down is als dit maatje overleden is :j

Ik zou inderdaad bovenstaande dingen gebruiken, en natuurlijk veel liefde geven :)
En een nieuw maatje erbij kan er natuurlijk best weer leven in brengen :j
Sterkte :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 05:21

Ibbel schreef:

Dat is geen antroporphie. Een paard is een sociaal wezen, wat hechte vriendschappen aangaat (je ziet hetzelfde ook bij honden)
Derhalve kan een paard wel degelijk rouwen om verlies van een vriend. Dat heeft 0,0 met vermenselijking te maken, maar alles met het sociale gedrag van het paard.

Het komt voor dat een dier uiteindelijk sterft bij het wegvallen van een maatje.

Ik heb er ook mee te maken gehad. Ik had twee shetlanders, waarbij er eentje vorig jaar midzomer wegviel. Billy rouwde ook. Hij was niet meer zichzelf. Een sneu paardje, ondanks vaste kuddegenoten om zich heen. Hij en Tommy waren voorheen altijd samen-
In de zomer heb ik hem ondergebracht bij iemand anders met alleenstaande shet in de hoop dat hij daarvan zou opknappen. Dat leek even zo te zijn, maar door een scheiding liet de verzorging te wensen over en heb ik hem weer naar huis moeten halen.
Ik heb zelf nu weer een shet aangeschaft (naast de vaste kuddegenoten van Billy, 2 grote paarden, die hier ook nog altijd lopen), nu bijna 2 maanden geleden, en de laatste paar dagen begin ik de 'oude' Billy weet te zien. Eindelijk.