paard word gespannen zodra we de ring in gaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

paard word gespannen zodra we de ring in gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:29

Haii

Met het inrijden loopt Casper altijd lekker ontspannen en laag
maar zodra ik de ring in ga, word hij (meestal) wat gespannen en is de nageflijkheid wat minder.
Ik rijd meestal 25min in en hij heeft eerder al M2 gelopen dus genoeg wedstrijd ervaring.
Ik ben zelf ook niet echt zenuwactig meer..

Iemand tips hoe ik dit het beste op kan lossen?

Langcara

Re: paard word gespannen zodra we de ring in gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:32

Dit is natuurlijk nu gewoonte geworden, die spanning, die jij als ruiter zult moeten doorbreken. En dat zul je moeten doen door eigen ontspanning in het lichaam. Dus een losgelaten lichaam dat gemakkelijk met het paard meebeweegt en niet hindert. Dit begint op de eerste plaats met je ademhaling, vooral het uitademen is daarbij heel belangrijk want op dat moment laat je lichaam goed los. Van het paard willen we ontspanning en losgelatenheid, maar zelf hebben we dat ook nodig, anders gaat het bij het paard niet gebeuren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:59

Maar ik ben zelf niet zenuwachtig, ofja, evenveel als met inrijden..
zeggen dat ik altijd rustig op mn paard zit

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:07

Rustig op je paard zitten is heel wat anders dan innerlijke spanning of spierspanning van jou, boots op je eigen terrein een wedstrijd na, paard invlechten, losrijden en dan een proef rijden met voorlezer.
Gaat dat wel goed dan ligt het zeer waarschijnlijk toch aan jezelf. Een paard voelt de pootjes van een vlieg nog op z'n vel, dus als jij je spieren ook maar iets meer aanspant dan anders, dan voelt hij dat al.

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:26

Ik zou eens proberen een proef uit je hoofd te rijden, dan moet jij zelf zo geconcentreerd zijn op je proef dat je verder niet al te veel kunt na denken over je paard

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:39

Misschien voel jij niet bewust spanning en zit jij idd rustig op je paard. Maar vergeet niet dat jij verwacht dat hij in de ring anders gaat lopen en hierop al anticipeert nog voor er misschien daadwerkelijk een verschil is. Jouw paard reageert hier ook op en dan zit je in een vicieuze cirkel die allen jij als ruiter kan doorbreken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:29

bigone schreef:
Rustig op je paard zitten is heel wat anders dan innerlijke spanning of spierspanning van jou, boots op je eigen terrein een wedstrijd na, paard invlechten, losrijden en dan een proef rijden met voorlezer.
Gaat dat wel goed dan ligt het zeer waarschijnlijk toch aan jezelf. Een paard voelt de pootjes van een vlieg nog op z'n vel, dus als jij je spieren ook maar iets meer aanspant dan anders, dan voelt hij dat al.

Daar heb je wel gelijk in ja (:
maar dan zit ik er weer mee hoe ik van mn spanning af kom haha

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:34

Ik heb dit zelf ook... :o totaal niet het idee dat ik zenuwachtig of gespannen ben en toch gaat mijn paard raar doen. De tweede proef is de spanning er af en dan gaat het veel beter.
Het is lastig op te lossen omdat je zelf niet door hebt dat het door je eigen spanning komt, voor mijn gevoel doet mijn paard het zelf. Ik ben van plan om in het voorjaar een paar weken achter elkaar te starten, misschien dat mijn paard en ik dan wat gaan ontspannen :D

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:53

Ik heb het ook bij ons thuis gaat het super, maar het begint al met het inrijden op ander terrein dan is hij niet vooruit te krijgen en als we eenmaal in de proef zitten komen we bijna helemaal niet meer vooruit bij de 2e proef is het vaak een stuk beter maar het is niet zoals het moet dat komt denk ik omdat ik daar minder fel in ben.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 19:26

Tilmar schreef:
Ik heb dit zelf ook... :o totaal niet het idee dat ik zenuwachtig of gespannen ben en toch gaat mijn paard raar doen. De tweede proef is de spanning er af en dan gaat het veel beter.
Het is lastig op te lossen omdat je zelf niet door hebt dat het door je eigen spanning komt, voor mijn gevoel doet mijn paard het zelf. Ik ben van plan om in het voorjaar een paar weken achter elkaar te starten, misschien dat mijn paard en ik dan wat gaan ontspannen :D

Veel wedstrijden rijden helpt ja haha
eerst reed ik zo af en toe een wedstrijdje, dus zenuwachtig etc.
maar sinds oktober heb ik bijna elke week wedstrijd dus ben ik veeeel minder zenuwachtig :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:00

Pas wanneer je je ergens van bewust bent, kun je er wat aan doen.

casperzazoe schreef:
bigone schreef:

Daar heb je wel gelijk in ja (:
maar dan zit ik er weer mee hoe ik van mn spanning af kom haha

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:29

Ik denk dat je door te veel bezig bent met aspecten die jou gespannen maken. Met de wedstrijd. Je moet niet met de wedstrijd bezig zijn maar met je paard. Focussen op je paard, hoe beweegt hij, hoe voelt hij, en proberen zijn spanning via jouw lichaam weg te laten vloeien. Spanning absorberen zeg maar. Die wedstrijd is uiteindelijk toch maar bijzaak. HEt gaat erom dat je je paard goed rijdt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:51

Langcara schreef:
Ik denk dat je door te veel bezig bent met aspecten die jou gespannen maken. Met de wedstrijd. Je moet niet met de wedstrijd bezig zijn maar met je paard. Focussen op je paard, hoe beweegt hij, hoe voelt hij, en proberen zijn spanning via jouw lichaam weg te laten vloeien. Spanning absorberen zeg maar. Die wedstrijd is uiteindelijk toch maar bijzaak. HEt gaat erom dat je je paard goed rijdt.

Die snap ik niet helemaal ..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:14

Waarom start je niet enkele keren HC, kan je altijd afgroeten als het niet gaat, of een extra volte inlassen bijv. als hij echt niet loslaat. Ik noem maar wat, en dan ben je vaak ook niet zenuwachtig, weet je ook meteen zeker dat het niet van jouw spanning komt :)

Succes!
Komt vast goed :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:51

casperzazoe schreef:
Langcara schreef:

Die snap ik niet helemaal ..

Wat is er in het verhaal dat je niet begrijpt?
De spanning begint ergens. Bij jou, of bij het paard. De een neemt het over van de ander. Maar alleen de ruiter kan het weghalen, het paard heeft die wijsheid niet.
Dus jij moet zorgen dat je ontspannen bent. En dat begint door goed in je lichaam los te laten en dat gebeurt door je te concenteren op de goede ademhaling. Spanning maakt dat deze stagneert, stagnatie leidt tot spanning in je lichaam. En dat leidt weer tot spanning in het lichaam van het paard.
Een losgelaten lichaam zal weer leiden tot ontspanning bij het paard.

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:29

Ik ga mee met het bovenstaande. Probeer eens een wedstrijd te gaan rijden met de instelling van we zien wel waar het schip strandt, wie weet wordt de spanning dan minder. Succes!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:47

Anneke wat is HC? :o (ik hoo r er wel van maar weet het niet precies)

Galopje, ik rijd meestal wel van ach, we zien wel waar ik eindig. We doen ons best(behalve bij de laatste selectiewedstrijd dan :+)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:28

hors concours. Dan telt de proef niet mee voor winstpunten of verliespunten.