mijn pony durft niet alleen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LianneNicky

mijn pony durft niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:09

Ik houdt onzettend van buitenrijden,
alleen mijn pony durft niet alleen weg, wel met een andere pony. als ik samen met een vriendin rijdt en we hebben allebei de pony mee. gaat het wel makkelijk, maar soms gaat ze stilstaan en draait ze om, maar dat is echt typisch mijn pony :D

maar heeft iemand tips zodat mijn pony alleen met mij wegdurft?

alvast bedankt!

Michellette

Re: mijn pony durft niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:11

Oefenen, eerst een kort stukje, dat opbouwen naar steeds langer....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Mijn Fjord had dat ook toen ik hem net had.
Heb het zo goed als op kunnen lossen door te oefenen, oefenen, oefenen.
Eerst een stuk aan de hand mee en als we uit zicht waren van stal pas erop.
En steeds korter wandelen.
Nu gaat het probleemloos als ik langs de achterkant van stal wegga.
Als ik langs de voorkant ga (en dus langs de weides moet) komt ie nog wel eens een keer in protest, maar even streng aanspreken en aan de hand mee laten nemen door iemand lost dat meteen op en daarna loopt ie dan ook gewoon door.

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:01

Probeer het eerst eens aan de hand en bouw de afstanden en de tijd dat je weggaat steeds meer op. Ga op een gegeven moment het weer proberen op de rug.
Oefenen, oefenen en volhouden!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:45

Ga eerst eens aan de hand wandelen. Later kun je bijvoorbeeld op de terugweg opstappen en dat steeds verder uitbreiden. Ook kort beginnen en de duur uitbreiden. Succes!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:53

Ik volg dit even, want ik heb al een hele poos hetzelfde probleem met mn paard.

Het wandelen lijkt bij mij niet te helpen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:39

Mijn pony doet dit ook. Ik durf er zelf niet naast te wandelen, want als hij dan teruggaat, gaat hij alleen (ik hou hem niet bij als hij graag terug wilt naar stal :p) en dat vind ik niet zo'n succes langs de weg. Tegenwoordig probeer ik het samen met mijn vriend. Hij ernaast, ik erop. En dat gaat best goed! Het rondje wat we dan gedaan hebben durft pony later ook alleen te lopen :) dus misschien is dat ook wat voor jou om te oefenen?

LianneNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 21:09

ik heb geprobeerd een stukje langs de weg bij de wei te lopen met dr, eerst verzette ze zich, maar daarna vond ze het superleuk! nadeel is, als we verder weg willen, moeten we eerst de weg oversteken, vind het toch beetje onverantwoord :$ maarja, we zien wel hoe we dat gaan doen! <3

guppy23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:15

je kan misschien ook dat je in je eentje gaat en iemand die er naast loopt en dat dan opbouwen

LianneNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 21:37

maar dan heb ik alsnog dat er iemand mee moet :P

loveswhisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:31

blijven proberen

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 17:47

Als je die weg over wilt, moet je er zelf ook het volste vertrouwen in hebben dat het goed gaat. Jouw paard moet op jou kunnen vertrouwen en dat wordt lastig als jij het zelf niet vertrouwt. Zorg er dus voor dat je vantevoren veel geoefend hebt en je paard goed naar je luistert en op jou durft te vertrouwen buiten.

LianneNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:17

dankje!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:30

Wat ik deed met een merrie die nooit onder het zadel naar buiten was geweest (en het daardoor ook eng vond), was eerst hele kleine stukjes naar buiten gaan. Ze was wel gewend hele wandelingen aan de hand te maken, dat was geen probleem en verkeersmak was ze daardoor ook.
De eerste keer waren we tot het einde van de oprit van stal gekomen. Toen merkte ik dat ze gespannen raakte en zijn we weer omgedraaid. Niets pushen, gewoon weer omdraaien.

De volgende keer kwamen we al ietsje verder, maar steeds als ze gespannen werd, draaiden we weer om.
Zo kreeg ze langzaam vertrouwen in zichzelf en in mij. Steeds hetzelfde stukje rijden en dat uitbreiden.
Na 3 maanden bijna dagelijks zo te heen en weren, hebben we een eindelijk een heel rondje kunnen maken en eigenlijk ging het daarna alleen maar beter. Toen durfde ze ook de bekende wandelstukjes rijdend af te leggen en niet veel later liep ze ook vol vertrouwen op vreemd terrein.

Veel geduld, veel 'liefde'. Laat je paard niets overkomen wat het (nog) niet aan kan en dan zal het vertrouwen vanzelf groeien!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:03

misschien ook grond werk gaan doen als je dat al niet deed, jullie moeten vertrouwen hebben op elkaar en ja zoals de andere al zeiden heel veel oefenen eerst kleine stukjes het erf af 3 meter en weer terug dat langzaam opbouwen jij moet aangeven wat van verlangt word en daar zeker van zijn en duidelijk! heel veel succes!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:38

Inderdaad langzaam opbouwen, eerst aan de hand, daarna eens erop en steeds kleinere stukjes verder.
Eventueel met oversteken de eerste paar keer wel met zijn 2-en, bijv 1 op de fiets..

LianneNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 00:06

alvast bedankt allemaal! <3