Fatsoenlijk galopperen zit er voor ons niet in tips & trucs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rose123

Fatsoenlijk galopperen zit er voor ons niet in tips & trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:03

Heej,
Zoals de titel al zegt, kalm galopperen zit er voor ons niet in. ik heb sinds eind augustus een nieuw paardje nadat ik mijn oude merrie helaas heb moeten laten gaan naar de eeuwige groene weide. Al vanaf begin is het galopperen, hoe moet ik het zeggen, niet echt geweldig geweest. Maar het vervelende is dat ze twee compleet verschillende dingen vertoont. Misschien dat een van jullie me ermee zou kunnen helpen. Houd er wel rekening mee dat ze pas 5 is, bijna 6 en ik ook geen Anky van Grunsven ben ;).

Thuis:
Thuis is ze nageefelijk in de galop, laat zich redelijk sturen. Maar ze is niet vooruit te branden in de galop buiten dat ze ondanks stelling en de correcte hulpen veelal verkeerd aanspringt. (linksom sprint ze rechtsom aan en vice versa).

Manege:
Een keer in de week krijg ik een uur les op de plaatselijke manege in een groepsles. Tampa(mijn paard) heeft wat angst voor anderen paarden. Zo is ze altijd geweest, er is niet echt een oorzaak voor. Zelfs in de opfok kudde stond ze niet echt in de groep. Ze stond ernaast en vond het allemaal wel best, ook werd ze niet gepest of zoiets. Maar in de manege lessen gaat ze gevaarlijk hard door de bak als we moeten galopperen. Van de week kon ik bijna het zand aanraken zo schuin gingen we door de bocht. Het word wel iets minder als ik haar veel teugel geef maar dat is niet echt de oplossing lijkt mij. Verder gooit ze haar hoofd in de lucht of duwt ze met haar neus zich uit de teugel. Het sturen is redelijk te doen al moet ik zeggen dat mijn knieën al menig keer de bakrand van dichtbij hebben gezien.

Caira

Re: Fatsoenlijk galopperen zit er voor ons niet in tips & trucs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:09

Klinkt als een balansprobleem, kun je een filmpje maken?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:10

@ Caira, heb alleen een filmpje terwijl ze aan de longe loopt. Maar denk niet dat dat je verder helpt of wel?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:11

vast wel, daar zie je al een hoop aan vaak

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:11

oke, zal even een poging wagen om het te uploaden

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:13

Is ze op de manege sowieso wat meer gespannen dan thuis?

Het klinkt ook als een gehoorzaamheidsprobleem. Thuis loopt ze niet door als jij dat wil, ze springt niet goed aan, en op de manege gaat ze niet langzamer als jij dat wil. Ik zou daaraan gaan werken, met een instructrice erbij uiteraard.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:13

@ caira, het lukt helaas niet om het te uploaden aangezien met computer mijn mobiel aanziet voor een virus.. Maar heb morgen les. Zal dan even laten filmen dan zie je wat ik bedoel

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:15

@ Sheran, op de manege is ze meer gespannen als thuis. Eigenlijk is ze heel braaf en nuchter tussen de oren. Ik rijd al vanaf het begin bij een instructrice (met diploma :P). Het voelt (eigen interpetatie) alsof ze het idee heeft dat als ze sneller gaat en dus "wint" dat ze dan veilig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:17

Dat zou kunnen hoor. Maar da's nie goed! :D
Wat zegt je instructrice van het probleem?

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:18

@ Sheran, dat het niet goed was vermoedde ik al :P... Maar mijn instructrice dacht dat misschien een hulp teugel wel zou werken... ze had het over een slof die ik dan als ze dan zo gaat racen rustig moet laten op komen. Maar heb thuis wel eens dat ze al verzet tegen de teugel dus vind dat niet zo'n geslaagd plan, vrees dat ze dan omhoog gaat komen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:19

argh, fijne instructrice....

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:21

@ Sheran, ik moet zeggen verder is ze wel heel fijn ofzo.. maar ja, ze ziet ons 1 keer in de week. Ze kent mij dan wel erg goed (vriendin van de familie) maar het paardje dus niet.. hoorde ook iets over een martingaal maar dat is toch meer voor het uit de teugel werken, ik weet dat ze dat ook doet maar zal dat het echt oplossen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:29

het is met een slof zeker een risico dat ze omhoog komt, mijn eigen paard deed dat vroeger ook. Bovendien lijkt dat me voor dit probleem niet zo nodig.
Als je een martingaal gebruikt houd je meer controle als je paard het hoofd omhoog gooit.

Als ik je instructrice was (maar dat ben ik niet en als ik het echt zou zijn zou ik je in het echt willen zien :P) zou ik aan de basis gaan werken. te beginnen in je eigen bak. Paard voor je been maken. Overgangen maken en meteen reactie eisen. En niet alleen overgangen voorwaarts, maar ook snelle overgangen terug, totdat je je alleen nog maar goed lang hoeft te maken en je paard komt terug. Daar zul je bij het hard gaan in de manege veel profijt van hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:30

Zoek maar een ander lesgeefmens en werk eerst aan balans en gehoorzaamheid in stap en draf. Daar heb je waarschijnlijk werk genoeg mee voor de eerste tijd. Galop onder het zadel gewoon even laten rusten, daar is nu geen eer aan te behalen.
Als je paard haar hoofd erg omhoog brengt als het spannend wordt kun je een martingaal overwegen, maar ik zou hier zeker niet met zwaarder geschut aan beginnen. Je geeft zelf aan dat ze wat angst heeft voor andere paarden, dus het is geen paard dat zomaar een middelvinger tegen je opsteekt.
Ik denk dat je eerst moet gaan regelen dat ze beter in balans komt, in hoeverre ze recht is, in hoeverre jij recht bent en dan wat spieropbouw gaan doen. Bedenk goed dat dit diertje niet je oude paard is en ook de tijd moet krijgen om te leren wat bij jou de bedoeling is.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:34

oke, erg bedankt... heb wat huiswerk voor komende tijd, hoor ik al :)... maar een andere instructrice zit er niet in. bedenk wel ze geeft advies verplicht niks

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:36

Ik denk dat Waratje bedoelt dat een ander lesgeefmens misschien tips kan geven waar jullie méér aan hebben. Misschien alleen maar als aanvulling :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:37

Is het niet mogelijk om het galopperen elders te oefenen, op een rechte baan, in plaats van in de bak? Dan loop je niet steeds tegen het probleem van elke 20 of 40 meter een bocht te moeten nemen. Ga lekker met een goed verkeersmak paard op pad, zoek een zandpad en ga daar lekker bezig. Ik durf te beweren dat het balans probleem dan sneller verholpen kan worden dan in de bak bezig te blijven.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:37

@ Sheran, oh op die fiets.. dan snap ik jullie. Misschien toch maar eens proberen.. maar het is allemaal zo duur.. ben ook maar een studentje :P.. weten jullie nog iemand in de omgeving van arnhem?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:38

Helaas, ik weet het zelf niet. Heeft jullie manege niet meerdere instructeurs? :)

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:39

Ik rijd bij een vereniging.. maar de andere instructrice behandeld me als een kleuter.. dus dat klikt niet zo

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:41

Nee, dat lijkt me ook niet zo slim. Je kunt altijd een filmpje hier plaatsen en dan kijk ik er zelf naar met mijn intelligente hoofd en met mij een heleboel andere bokkers, maar wij zijn natuurlijk geen instructie :P. Maar goed, alle advies lijkt me welkom.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:41

Ik zal morgen een filmpje maken, volgens mij hebben jullie daar veel meer aan.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:42

zijn wij dat niet Sheran?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:45

Nee :P. Misschien zijn sommigen wel instructrice, dat bedoel ik niet, maar een goede instructrice kijkt vervolgens ook even 'live' of haar tips werken.
Maar goed, misschien een beetje verkeerd geformuleerd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:45

Rose123 schreef:
@ Sheran, oh op die fiets.. dan snap ik jullie. Misschien toch maar eens proberen.. maar het is allemaal zo duur.. ben ook maar een studentje :P.. weten jullie nog iemand in de omgeving van arnhem?

Je zou eens kunnen kijken of Helga Meurs je wat verder kan helpen. Ze is Centered Riding level II instructeur en zit in de regio Arnhem.
http://www.centeredriding.org/instructo ... int_id=283