Zoals de titel al zegt, kalm galopperen zit er voor ons niet in. ik heb sinds eind augustus een nieuw paardje nadat ik mijn oude merrie helaas heb moeten laten gaan naar de eeuwige groene weide. Al vanaf begin is het galopperen, hoe moet ik het zeggen, niet echt geweldig geweest. Maar het vervelende is dat ze twee compleet verschillende dingen vertoont. Misschien dat een van jullie me ermee zou kunnen helpen. Houd er wel rekening mee dat ze pas 5 is, bijna 6 en ik ook geen Anky van Grunsven ben
.Thuis:
Thuis is ze nageefelijk in de galop, laat zich redelijk sturen. Maar ze is niet vooruit te branden in de galop buiten dat ze ondanks stelling en de correcte hulpen veelal verkeerd aanspringt. (linksom sprint ze rechtsom aan en vice versa).
Manege:
Een keer in de week krijg ik een uur les op de plaatselijke manege in een groepsles. Tampa(mijn paard) heeft wat angst voor anderen paarden. Zo is ze altijd geweest, er is niet echt een oorzaak voor. Zelfs in de opfok kudde stond ze niet echt in de groep. Ze stond ernaast en vond het allemaal wel best, ook werd ze niet gepest of zoiets. Maar in de manege lessen gaat ze gevaarlijk hard door de bak als we moeten galopperen. Van de week kon ik bijna het zand aanraken zo schuin gingen we door de bocht. Het word wel iets minder als ik haar veel teugel geef maar dat is niet echt de oplossing lijkt mij. Verder gooit ze haar hoofd in de lucht of duwt ze met haar neus zich uit de teugel. Het sturen is redelijk te doen al moet ik zeggen dat mijn knieën al menig keer de bakrand van dichtbij hebben gezien.
). Het voelt (eigen interpetatie) alsof ze het idee heeft dat als ze sneller gaat en dus "wint" dat ze dan veilig is. 
... maar een andere instructrice zit er niet in. bedenk wel ze geeft advies verplicht niks