paard is soms extreem druk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

paard is soms extreem druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:13

Hallo allemaal,

Vorige week zondag had ik weer met een extreem druk paard te maken. We moesten met mn broertje op de foto voor de kerst, dus moest hij zijn vriendjes in de wei even verlaten. met de poetsbeurd ging hij al goed tekeer. Ik probeer dit meestal te sussen door gewoon rustig te blijven en te praten tegen mij. Toen ben ik even met hem gaan stappen over de weg.. onderweg veel moeten corrigeren. Dit doe ik door hem iedere keer als hij wil draven of aan mn teugel trekt hem op mn stem stil te laten staan. dat doet ie dan wel, maar ook maar seconde. Toen ik weer terug kwam op stal was hij zo druk dat het een gevaar werd om naast hem te staan op de poetsplaats. gewoon zo druk zijn dat hij mij spontaan omver loopt. hinniken, kappen met zn hoeven, dribbelen... met als gevolg als ik al 3 x goed weg ben gekomen, dat mijn gedld ook op is.

"fotoshoot"...
Ja dit is inderdaad iets wat nooit gebeurd.. maar goed, minuten ben ik nog redelijk tevreden geweest, maar daarna was het ook helemaal klaar voor hem.. Toen ben ik terug gegaan, heb hem in zn stalletje gezet, en ben even op en neer naar huis geweest om een nieuw dekje te halen.. toen ik terug kwam en hem uit zn stal wilde pakken, rende hij als een gek zn stal uit.. heb ik hem streng gecorrigeerd... daarna opgezadeld en even gaan rijden. met als gevolg een rennend paard waar je 0,0 mee kan doen...

Ik was na afloop zo verdrietig.. want waarom doet hij zo.. ik probeer zo lief en eerlijk tegen hem te zijn. maar aan het einde van de rit is het zo ver gekomen dat hij gewoon zo erg straf moet krijgen, want anders wordt het gewoon gevaarlijk voor mijzelf..

Dit alles heeft waarschijnlijk gewoon te maken met het fijt dat de andere paarden gewoon in de wei staan, en hij niet... Want als ik in de avond kom rijden, is hij heel lief en gewoon "normaal". Unique is nooit echt super super rustig.. maar dan is hij wel gewoon heel goed te hendelen en hij is dan heel lief voor mij en anderen..

het is ook niet dat hij vorige week mij express pijn ofzo wilde doen.. want daar is hij het paard niet voor maar.....

Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen als hij zoooo druk is... en dit is niet de enige keer dat hij zo druk is, want dit is altijd het geval als hij overdag de wei uit moet om te gaan rijden...

Heeft iemand dit hetzelfde met zijn/haar paard? En wat doen jullie hiermee??

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:17

Klinkt als een paard wat graag bij zijn vriendjes in de wei wil blijven en in paniek raakt als hij zijn vriendjes niet meer ziet :j

Kwestie van veel oefenen.

Als je gaat rijden en hij ziet de andere paarden niet, doet hij dan hetzelfde?

First_Unique

Re: paard is soms extreem druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:44

Ja de buitenbak ligt tussen alle weides in... normaal gesproken wordt hij daar wel een stukje rustiger van, maar zondag was het hek al van de dam, dus dat maakte allemaal niet meer uit...

doordeweeks rijd is altijd in de avond, omdat ik overdag werk natuurlijk. Maar in het weekend is het echt vervelend om te wachten tot ze binnen staan. Je wil wel meer dan alleen rekening houden met je paard in het weekend...

En idd.. oefenen is altijd goed. maar zoveel kan ik niet oefenen.. dus dat is een nadeeltje.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:24

Ik denk dat je iets consequenter moet zijn als je paard stout is, gelijk aanpakken! Niet de ene keer lief zijn en de andere keer wel straffen. Wilt je paard niet stilstaan met poetsen gelijk je stem verheffen.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:51

Misschien kun je een paar weken er voor zorgen dat je overdag tijd hebt om hem even uit de wei te plukken en iets met hem te gaan doen waar hij zijn weidemaatjes niet ziet. Het is duidelijk iets wat hij moet leren en met het af en toe een keer in het weekend doen gaat hij het niet leren. Dus of je er bij neerleggen dat je in je weekend ook 's avonds moet rijden, of de tijd nemen hem te leren dat hij best bij z'n vrienden weg kan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:17

First_Unique schreef:
met de poetsbeurd ging hij al goed tekeer. Ik probeer dit meestal te sussen door gewoon rustig te blijven en te praten tegen mij.

Hier accepteer je het gedrag dus en bevestig je zelfs een beetje dat wat hij doet goed is. (Je corrigeert namelijk niet en laat nergens merken dat dit niet mag)

First_Unique schreef:
Toen ben ik even met hem gaan stappen over de weg.. onderweg veel moeten corrigeren. Dit doe ik door hem iedere keer als hij wil draven of aan mn teugel trekt hem op mn stem stil te laten staan. dat doet ie dan wel, maar ook maar seconde.
Hier corrigeer je eigenlijk niet, je vraagt of paard een commando uit wilt voeren. Dit doet paard dan, en gaat vervolgens weer verder.

First_Unique schreef:
Toen ik weer terug kwam op stal was hij zo druk dat het een gevaar werd om naast hem te staan op de poetsplaats. gewoon zo druk zijn dat hij mij spontaan omver loopt. hinniken, kappen met zn hoeven, dribbelen... met als gevolg als ik al 3 x goed weg ben gekomen, dat mijn gedld ook op is.
Wederom hoort paard niks, douwt daarbij jou gewoon aan de kant en dan opeens word je wel boos? (Omdat je zegt dat je geduld op is, wat doe je dan?)

First_Unique schreef:
Ik was na afloop zo verdrietig.. want waarom doet hij zo.. ik probeer zo lief en eerlijk tegen hem te zijn. maar aan het einde van de rit is het zo ver gekomen dat hij gewoon zo erg straf moet krijgen, want anders wordt het gewoon gevaarlijk voor mijzelf..

Je moet een paard nooit straffen. Straf is namelijk met emotie, dat is ook wat ik terug lees. Paarden snappen straf niet, en zullen alleen maar denken dat er iets aan de hand is want jij bent ook al zo overstuur. Een paard moet je corrigeren.

Hij doet zo, omdat hij zich niet veilig voelt bij jou zonder z'n kudde. Dit kun je veranderen door een leider voor je paard te zijn. (Dit word je niet 1, 2, 3 dus ik raad begeleiding aan)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:25

Ik weet niet meer wat voor weer we toen hadden,maar kan het niet zijn dat hij daar op reageerde?Mijn paarden zijn bv met wind redelijk onrustig en dan kan ik beter niet teveel van ze vragen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:35

Dit is duidelijk een probleem van leiderschap, het verkeerd begrijpen en soms wel en soms niet corigeren, en straf verwarren met correcties, ..........
Het voorgaande antwoord hier door "Sassol" is heel juist en duidelijk verwoord. (lees dit meerdere malen opnieuw, en laat het even op je doordringen)
succes.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:52

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie berichten.
Ik zal er nog eens goed over na gaan denken inderdaad. Ik heb dit paard al vanaf zijn geboorte, 11 jaar dus.. en ik heb alle mogelijkheden al gehoord. maar als ik van mensen die dicht bij mij staan zie hoe hun hun paard "corrigeren" dat moet ik gewoon niet proberen, dan gaat hij helemaal over de flos... dus wat is het voorbeeld van corrigeren..

Overigens klopt het dat hij heel erg anders in de zomer is dan in de winter. Maar goed, dat is dan naar mijn mening minder raar omdat het dan erg fris is buiten.

Bedankt voor je PB Aeolusnr1! Misschien ga ik hier nog wel op in,maar als eerste ga ik kijken wat ik met deze informatie kan doen!!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:11

ok geen probleem, we zien wel hoe het verder loopt.
alvast succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:32

Ik heb een paar niveau's zeg maar van corrigeren.

Corrigeren betekent niet meteen dat je je paard een tik moet geven. Voor mij is een klein gebaar, waar ik de ongewenste actie van het paard stop, ook al een correctie. Een paard gaat pas op kleine gebaren letten als je die blijft gebruiken en indien hier niet op gelet wordt wél een grotere correctie te geven.

Voor het dribbelen op de poetsplaats zou ik dus als correctie het paard z'n voeten terug laten zetten. Ik laat het paard 1 of 2x de fout maken en dan zeg ik er al wat van als het paard de actie bedenkt. Dan zeg ik al: hé, ik blijf mezelf niet herhalen hè! Tegen mij aan lopen/douwen etc. corrigeer ik wel met een tik, alleen wederom weer vóórdat het gebeurt. Timing is essentieel! Als je paard heel druk is zou ik ze niet vastzetten zodat je zelf bepaalt wanneer er druk op het touw staat.

Met rijden zou ik de overgang naar draf niet eens corrigeren, maar het paard hard aan het werk zetten in draf. Dan kiezen de meeste paarden toch echt weer voor die relaxte stap hoor;) Zodra het paard dan weer in stap overgaat laat ik de teugels vallen en ga weer in relax-modus. Zo weet het paard dat overgaan naar stap de juiste keuze is geweest.

Merk ik dat ik chaggerijnig/gefrustreerd/boos oid wordt, vraag ik even iets heel simpels, loop weg blaas een paar keer in en uit en kom dan weer 'neutraal' terug.

Nou reageer ik op elke situatie anders, maar dit zijn een paar voorbeelden van hoe ik dit probleem aan zou pakken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:34

Klinkt als een onopgevoed paard dat niets gewend is. Die moet eigenlijk elke dag sowieso een kwartier vast staan. En dan laat het hem maar uitzoeken, laat hem maar dribbelen. Schiet hij toch niets mee op. Zo leert hij het wel.

En als hij rustiger is, kun je proberen zijn aandacht op jou te vestigen en niet op de paarden die hij achter heeft gelaten in de wei. Hij moet met jou bezig zijn.

En als je hem corrigeren moet, doe dat dan meteen als je nog lief bent. Dan gebeurt het proportioneel. Anders grijp je te laat in en dan snapt hij niet dat hij nu iets niet mag wat jij daarnet nog door de vingers zag.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:29

klinkt mij als een raar geval van verlatingsaangst...
misschien kun je wat kalmeerende olien gebruiken? zoals Lavendel
cherry plum voor de zelfbeheersing kan ook wel helpen of het kruid Gentian?
voor de rest heelvveel geduld en bijvoorbeel vaak ermee lopen overdag wanneer die anderen in de wei staan... ik weet niet of je ervaring met touwhalster of dually halster hebt? werkt altijd goed bji dit soort gevallen!

iig hee veel succes!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:36

Citaat:

Hij wordt waarschijnlijk zo druk omdat hij weg is van zijn leider. Daardoor wordt hij zenuwachtig, jij geeft hem niet genoeg leiding op een of andere manier waardoor hij zenuwachtig wordt. En door te lief blijven wordt hij nog zenuwachtiger, hij mist waarschijnlijk leiding.

Toen ik mijn paard kocht was het ook een druktemaker, nu zijn de rollen duidelijk. Ik ben de baas en ik houd voor haar de boel in de gaten. Zij heeft nu door dat ik dat ook echt doe en de opdrachten geef en hierdoor heeft ze heel veel innerlijke rust gekregen.

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:14

Ander voer? Teveel krachtvoer misschien?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:36

Zou het kunnen helpen als je een volgende keer een van zijn maatjes ernaast laat staan? Dan haal je de groep niet helemaal uit elkaar en is jouw paard ook niet helemaal alleen. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:41

Klinkt als een baas die zijn paard niet een keer flink op zijn nummer zet en het af doet met rustig maar... goed zo... ondanks dat hij een schop onder zijn je weet wel verdiend!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:35

Magnesiumtekeort kan ook zorgen voor stress..misschien een supplementje?

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:18

ja sommige brokken kunnen erg helpen zul je moeten informeren bij de dieren speciaal zaak

TaraWolters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 15:39

Mijn paard heeft hetzelfde! Ze is heel onrustig als ze van haar vriendjes weg moet als ze nog buiten staan. Ze gaat dan dribbelen en als ze er echt klaar mee is kan ze gaan steigeren. Zelf los ik dit vaak op door haar eerst proberen rustig te krijgen en vaak loop ik met haar naar de binnenbak als er niemand is en longeer ik haar even zodat ze haar energie kwijt kan of ik loop gewoon een rondje, daarna is ze rustig en zet ik haar weer op de poetsplaats. Als ik haar corrigeer wordt ze alleen maar drukker! Ik doe haar wel corrigeren als ze bijv. Door me heen loopt of tegen me aan duwt en dat soort dingen die gewoon niet mogen en onveilig zijn. Als ik weet dat het gewoon uit paniek is probeer ik haar rustig te laten worden en wordt ik niet boos.