6 jarige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcjackenjob

6 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 13:57

Hee iedereen,

ik heb een probleem, ik heb namelijk een 6jarige Welsh gekregen. Ze is echt heel lief, ze laat zich poetsen, aaien maar het belangrijkste ze laat zich NOOIT een halster omdoen! een keer heb ik haar zo ver gekregen na 4 weken oefen. Maar na 2 dagen had ze het alweer afgeschuurd. Ik vind dit heel erg vervelend want ik zou heel graag op haar willen rijden maar dat lukt nooit als ik haar niet eerst een een halster laat wennen. Weet iemand hoe ik dat kan laten doen? Ik ben echt ten einde raad! |(

Somebitch

Re: 6 jarige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:58

Heel veel oefenen en geduld hebben. En het halster gewoon gelijk weer afdoen, niet mee laten staan op de wei / stal ivm de veiligheid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:16

Is het dier verder wel zadelmak of is er nog niks mee gedaan?

Ik kan je sowieso aanraden een cursus parelli/grondwerk te gaan doen. Dan leert ze dat de wereld een stuk minder eng is als ze nu denkt en dat ze jou kan vertrouwen ook bij haar hoofd etc. Geeft een erg fijne basis voor het inrijden strakjes (ik gok er op dat ze dat ook nog niet kent).

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:19

Van harte met je pony!! je kunt ook eerst een heel licht touwhalstertje proberen. af en toe even om en dan uitgebreid belonen. Ben ook wel benieuwd wat je verder al met haar gedaan hebt. En een welshje is vaak wel een pittig paardje..

mcjackenjob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:53

nee ze is ook nog niet zadelmak wat ik best jammer vind maar oke.
Ik heb mijn vader ook eens laten proberen om hat halster om te laten doen (hij is dierenarts) maar ook toen heeft ze bijna de hele stal afgebroken en na een paar dagen heeft ze het weer afgekregen.
En ik kan eigelijk alles doe bij haar ik kan dr hoeven aanraken haar hoofd flanken enz. maar zodra ik met ook maar iets wat op een halster of touw lijkt aan kom lopen dan gallopeert ze al naar de andere kant van de wei.
maar poetsen zoals ik al zei kan wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:35

Cursusje grondwerken! Echt een aanrader.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:38

zoals je het nu doet doe je het heel goed. :)
blijf gewoon lekker oefenen en dan gaat het echt snel een stuk beter.
geduld geduld en nog eens veel geduld.

rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:21

Je moet het halster er dan wel direct afhalen,
of na 5 minuten.. want 2 dagen een halster om hebben gaat 'm ook niet worden. :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:24

probeer de bewegingen te doen die je doet als je het halster om doet maar dan zonder halster en als je merkt dat hij der aan gewend is probeeer het dan met halster

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:29

Als je veel oefent, lukt het vast wel.
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar mijn paard kreeg ik in het beging geen vliegenmasker op.
Zodra ze het ding zag begon ze al te stuiteren en te springen, zo eng vond ze het.

Bij mij is het gelukt doordat ik veel heb geoefend met brokjes.
Eerst het vliegenmasker alleen maar tegen haar aan houden: brokje
En zo steeds dichter naar haar gezicht toe, en steeds een brokje als ze het toeliet.
Na verloop van tijd ging het steeds beter en kon ik het over de oren doen.
En nu geeft ze er niks meer om en vindt ze het heel gewoon.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:07

Misschien handig om een halsband aan te doen en haar te laten wennen aan het halster. Weet niet of je iets van een bak hebt of een klein stukje wei afzetten en laat haar eerst het halster maar eens kennen. Laten snuffelen als dat goed gaat ga je steeds een stapje verder tot dat je het halster over haar hele lichaam kan halen zonder dat ze enige vorm van spanning heeft. Ergens is er wel iets fout gegaan waardoor ze het halster ziet als een negatief ding.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:15

Ik geloof jou hele verhaal niet! Pony is al 7 jaar en je pa is dierenarts??
Net vandaag pas op bokt, enz enz!
Dus TS de pony heeft in 7 jaar nooit een smid gezien, meegelopen aan een halster vanuit stal naar wei of weet ik veel??
Nee meid net even te raar! Dit is gewoon een SA en niets meer of minder!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:19

aerdenhout1 schreef:
Dus TS de pony heeft in 7 jaar nooit een smid gezien, meegelopen aan een halster vanuit stal naar wei of weet ik veel??

:') Ja, dat kan ook nog.
Inderdaad wat jij zegt, klinkt ook logisch.
Bij de aankoop en het bezichtigen moet het toch ook al gezien zijn?
Dus dan zou je dat al geweten hebben, ook al het vervoer naar het nieuwe huis.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-12-11 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:23

eigenlijk denk ik het zelfe als ardeanhout1.

Heb je een foto van je pony?

mcjackenjob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:00

aerdenhout1 schreef:

nou sorry hoor dat je mijn verhaal niet gelooft fzo??!
ik heb mijn welsh nu net een half jaar en mijn vader is wel dierenarts!!
mijn vader had mij voor mijn verjaardag 2 pony's gegeven.
Een 15 jarige merrie die zadelmak is en alles toe laat en waar het heel goed mee gaat nu op de manege staat, en haar dochter 7 jaar en daar was nog helemaal niks mee gedaan!! Dus nu zij op de manege staat wil ik wat met de 7 jarige gaan doen omdat ik thuis ook wat wil rijden!
Mijn vader heeft ook aangeboden om te helpen en hij heeft 2 keer geprobeert om het halster om te krijgen maar dat lukte maar een keer en dat halster bleef toen om omdat ik haar daarna niet meer kom aanraken omdat ze in een wei staat met een stal waar ze zelf in en uit kan. Na 2 dagen had ze het halster al afgekregen maar pas na een 2,5 week kon ik haar weer aanraken omdat ze zo bang was geworden.
Of je dit nu gelooft of niet het is wel zo! En ik ben heel vaak op bokt.nl geweest maar vanochtend heb ik weet geprobeert om haar te laten wennen aan touwen en lukte het weer niet dus toen dacht ik misschien dat andere mensen ideeen hebben dus daarom heb ik een account gemaakt.
en voor alle mensen die al tips hebben gegeven ik ga het zeker proberen!! :j

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:03

Hoe heb je dat dan gedaan toen de hoefsmid kwam?
Neem aan dat je pony niet los stond..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:08

Als je wil rijden ga je toch op de lieve 15 jarige merrie en laat je de 7 jarige zadelmak maken op de manege!
Maar als jou paps dierenarts is en een beetje verstand heeft,dan zou dieallang met dit voorstel zijn gekomen, dus ik geloof jou verhaal nog steeds niet!
Een beetje dierenarts kan inschatten hoe een paard is en dan had hij , als vader zijnde, nooit zo'n dier gekocht voor zijn onervaren dochter!
Dus, m.a.w als pa deze 7 jarige pony heeft gekocht en wist wat er mee aan de had was, dan heeft hij nu ook het verstand en weet dat zijn dochter dit niet kan oplossen!
Dus ik zou zeggen verkopen dat dier, of hulp zoeken via de manege waar je staat!
Pa heeft er duidelijk weinig verstand van.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:10

Maar staat hij dan helemaal alleen in die wei bij jullie thuis? (omdat je zei dat de andere welsh op de manege stond...)

anders kun je proberen te beginnen met wat grondwerk!

mcjackenjob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:49

b_o_k_t schreef:
Maar staat hij dan helemaal alleen in die wei bij jullie thuis? (omdat je zei dat de andere welsh op de manege stond...)

anders kun je proberen te beginnen met wat grondwerk!

ja op de manege wilde ze geen pony die niet aan een halster was gewend en bij het overplaatsen van de kudde waar ze in leefde moest ze ene verdoving omdat ze er anders niet in wilde. maar oke ik blijf gewoon elke dag proberen en maar hopen dat het beter lukt.

mcjackenjob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:51

aerdenhout1 schreef:
Als je wil rijden ga je toch op de lieve 15 jarige merrie en laat je de 7 jarige zadelmak maken op de manege!
Maar als jou paps dierenarts is en een beetje verstand heeft,dan zou dieallang met dit voorstel zijn gekomen, dus ik geloof jou verhaal nog steeds niet!
Een beetje dierenarts kan inschatten hoe een paard is en dan had hij , als vader zijnde, nooit zo'n dier gekocht voor zijn onervaren dochter!
Dus, m.a.w als pa deze 7 jarige pony heeft gekocht en wist wat er mee aan de had was, dan heeft hij nu ook het verstand en weet dat zijn dochter dit niet kan oplossen!
Dus ik zou zeggen verkopen dat dier, of hulp zoeken via de manege waar je staat!
Pa heeft er duidelijk weinig verstand van.

weet je het maakt me echt helemaal niks uit wat jij van me vind of denkt of wat dan ook maar ik vind het een beetje zielig om zo'n commentaar te hebben op een internetsite. ik wed dat je in het echt zo'n stil iemand bent die niks durft en alleen maar op het internet een grote mond heeft en voor de rest ga ik ook geen aandacht meer aan jou bestede!!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:55

Pffff, dat zegt een 12 jarige tegen een 58 jarige?! Als zij je moeder was of een vriendin oke... Maar tegen iemand die je niet kent en 46 jaar ouder is...

Jij kan zo de wedstijd sport in hoor, daar zijn ze ook zo ontiegelijk brutaal arrogant...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:57

Was jij dan meegeweest toen je vader de pony's ging uitzoeken voor je verjaardag?
Om te kijken of je de pony's leuk vond en of er een 'klik' mee was.
Waarom heeft je vader gekozen voor een zadelmakke 14 jarige en een onbeleerde 7 jarige?
Had je niet liever een leuke, goed gereden pony gehad?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:07

Het ging toch om moeder en dochter/zoon? Misschien wel een 2 voor de prijs van 1 deal. Of mocht moeder niet weg zonder de kleine.

mcjackenjob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:10

mika11 schreef:
Was jij dan meegeweest toen je vader de pony's ging uitzoeken voor je verjaardag?
Om te kijken of je de pony's leuk vond en of er een 'klik' mee was.
Waarom heeft je vader gekozen voor een zadelmakke 14 jarige en een onbeleerde 7 jarige?
Had je niet liever een leuke, goed gereden pony gehad?

Nee dat was het nu net mijn vader ging alleen en het was een verassing maar die merrie was best duur en toen zei mijn vader oke dan niet en toen zei die verkoper ineens van oke je krijgt haar veulen erbij maar zij kan nog niks. want die eigenaar had een hele kudde en die liepen los in een wei en alleen sommige waren zadelmak gemaakt en bij de 15 jarige moest ook nog heel wat gedaan worde alleen was die wel aan een halster en zadel gewend.

mcjackenjob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:11

Tigra_ schreef:
Het ging toch om moeder en dochter/zoon? Misschien wel een 2 voor de prijs van 1 deal. Of mocht moeder niet weg zonder de kleine.

nee het ging om moeder en dochter en ja indd het was eigelijk 2 voor de prijs van 1,5 :P