Hoe paarden het best aan elkaar laten wennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Hoe paarden het best aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:10

Hallo,

Vanmiddag heeft mijn zusje haar pony gekregen (6jr. ruin +-1.45)
Maar hoe kunnen we hem het best aan mijn paard en shet laten wennen?
Mijn paard is nl. behoorlijk dominant, nouja toen mijn nichtjes veulen hier ff stond werd ie zo'n beetje afgemaakt. Met andere paarden is het wel goed gegaan maar meestal reden we dan eerst samen voordat we in de weide gingen of dat mijne daar al een paar keer was geweest. Nu zijn mijn paard en de shet al jaren samen en lekker aan elkaar gehecht. Dus hoe komt ie ertussen, heb de pony nu in een weiland staan met een oprit van +- 10 meter ertussen ze kunnen elkaar dus goed zien en horen. ze doen niet erg veel op elkaar behalve dan dat de pony beetje aan het hinneken is. Vannacht moeten ze al naast elkaar op stal zou dit goed gaan?

Caira

Re: Hoe paarden het best aan elkaar laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:11

naast elkaar op stal moet lukken, en voor de rest gewoon rustig aan de afstand tusen beiden verkleinen.

Stephaniexh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:23

Als je ze eerst een poosje naast elkaar op stal zet en dan naast elkaar in de wei zetten moet wel lukken denk ik ;)

Myrna91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:49

Op stal is het in iedergeval wonderbaarlijk rustig :) van de week maar is een keer in de weide proberen

Verity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:39

Als de paarden al een beetje gewend aan elkaar zijn, zou je eventueel ook samen een rondje kunnen wandelen. Alles rustig opbouwen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:56

Op de weide zou je eerst een draad ertussen doen (evt 2draden met een paar mtr afstand ertussen)
Doe je ze wel samen,zorg ervoor dat ze de ruimte hebben.
Wat ook wil helpen als je ze samen doet en je vertrouwt het niet helemaal,niet voeren van te voren...in de weide zetten en gras erbij geven of op meerdere plekken wat hooi bultje's hebben liggen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:43

Naast elkaar op stal staan zal al helpen, dan kun je ook zien hoe ze op elkaar reageren.
Dan eerst met draad ertussen in de wei zetten.

Het werkt ook goed om met beide paarden/ponies samen wat te doen, dus met 2 mensen elk met eentje naast elkaar wandelen. Zo leren ze elkaar accepteren, terwijl jullie als leiders toch de baas zijn.

Geeft het vooral voldoende tijd, dan komt het vast goed ...