Rechten huurder stallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Luce

Rechten huurder stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:38

Heb een tijdje getwijfeld of ik dit topic zou openen, maar ik zit met wat vragen omtrent huren van (in mijn geval) stallen en weiland bij een particulier. Er zijn na verloop van tijd wat problemen ontstaan en ik weet nu niet zo goed wat ik ermee aan moet en of ik misschien moet gaan kijken naar een ander adresje.

Tot ongeveer een maand terug was er nog niets aan de hand, maar er zijn nu een aantal dingen die mijn verhuurder wil veranderen, terwijl wij mondeling een andere afspraak hadden. Toen ik bij de stal ging staan waar ik nu sta (ik ben de enige huurder daar), is mij volledige vrijheid beloofd. De man van wie ik huur heeft zelf niets met paarden en zou zich dus ook niet bemoeien met mijn bezigheden (als ik de centjes maar op tijd zou betalen).

Ik heb voor deze stal gekozen, omdat er een groot privé weiland bij zat en een grote paddock/rijbak. Dit betekende voor mij dat ik mijn paarden lekker buiten kon laten staan, ook in de winter (bij mooi weer op het land, bij slecht weer in de bak met drainage). Voor mij ideaal, aangezien ik dat bij de stal waar ik stond die mogelijkheid niet had en dus uiteindelijk koos ik dan ook voor deze nieuwe stal.

Nu hebben we lange tijd al slecht weer en blijkt de bak met drainage, helemaal niet zo goed gedraineerd te zijn. Mij maakt dat helemaal niets uit, maar nu beweert de verhuurder dat het de schuld is van mijn paarden. Maar deze hebben helemaal niet zo vaak in de bak gestaan, eigenlijk bijna alleen op stal omdat ik het zelf te nat vond buiten. Alleen bij het uitmesten gingen de paarden de bak in, omdat ik er 5 heb en dat nou eenmaal het makkelijkst is. Nu mogen mijn paarden van meneer dus niet meer in de bak staan.
Na een gesprek hierover, heb ik mijn paarden maar in het weiland gezet zodat ze in ieder geval lekker buiten zijn, ondanks de natte voeten. Ze hadden hier duidelijk geen problemen mee, ze zijn niet anders gewend.

Daarna is er tijdens het uitmesten een ongelukje gebeurd, mijn veulens stonden in de bak en door een schrikreactie is er een van de twee door het hek gebroken. Meneer zou later die week bezoek krijgen en dus moest het hek gemaakt. Uiteraard vond ik dit geen probleem, maar omdat ik zelf niet zo'n klusser ben heb ik mijn vader laten komen. Hij heeft het hek gemaakt, maar merkte gelijk op dat het complete hout zo verrot als wat is en dat bij het minste geringste er weer een paard doorheen zou kunnen gaan.
Nu moet ik dat zelf maar vervangen vind meneer de verhuurder, maar waar betaal ik nu dan huur voor? Als ik iets kapot maak vind ik het logisch, maar dit is toch algemeen onderhoud?

Ik word ook om elk wissewasje gebeld, als het weer slecht is of de paarden niet beter naar binnen kunnen? Als er een paaltje is omgewaaid, noem het maar op. Ben zeker blij dat er toezicht is, maar je kunt het ook overdrijven.. ik was toch vrij om te doen wat ik wilde en hij bemoeide zich toch niet met mijn zaken? Weer zo'n dilemma waar ik mee zit, maar hier kan ik mee leven.

MAAR NU.. ik word net gebeld door meneer met alleen de opmerking: "ik wil niet meer de paarden buiten hebben, omdat ze bij de buren ook naar binnen zijn" WTF!? In ons gesprek bij het aangaan van de huur heb ik het specifiek erbij gezegd dat ik mijn paarden ook in de winter buiten wilde hebben. En nu word ik eerst verbannen uit de paddock en nu dus ook uit de wei, wat betekent dat mijn paarden 24/7 binnen moeten staan (inclusief 2 veulens en een shetlander die nog geen seconde van zijn leven binnen heeft gestaan). Ik ben het hier dus totaal niet mee eens!

Wat zijn mijn rechten? Er staat namelijk niets op papier, maar ik ben er gewoon klaar mee. Het spookte zelfs door mijn hoofd om alles te verkopen, maar uiteraard wil ik mijn paarden helemaal niet kwijt. Het zorgt bij mij voor veel stress en ik heb zelfs hartklachten gekregen hierdoor. Sorry voor het lange verhaal, hopelijk weet iemand raad.. Thanks.

MarliesV

Re: Rechten huurder stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:44

wat een klote(sorry) situatie!

Ik ben alleen bang dat je rechten net als je plichten 0 ijn. Aangezien er niets op papier staat.

Wat als je de paarden wel gewoon buiten zet?

Ik zou wel snel op zoek gaan naar een andere plek hoe lastig dat ook is. De stress is zo ongezond en voor je paarden wordt het er zo ook niet beter van.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:49

Mondelinge afspraken zijn net zo rechtsgeldig, alleen altijd moeilijk te bewijzen... Kan je niet een keer (samen met iemand eventueel) een gesprek aangaan met die man. Wat hij nou precies van je verwacht en waar hij denkt dat jij huur voor betaald? Zou me niet zomaar weg laten jagen....

Heb je er teveel stress van, dan moet je natuurlijk gaan!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:38

Geen energie meer in stoppen . Gewoon gelijk opzoek gaan naar een andere stal .
Deze man is waarschijnlijk toch niet om te praten en het blijft zijn land .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:58

Volgens mij maakt het niet uit of de afspraken mondeling zijn of dat ze op papier hadden gestaan. Want de verhuurder mag zijn 'voorwaarden' gewoon veranderen (hoe vervelend ook). Enige recht wat jij dan hebt is om zonder opzegtermijn de huur op te zeggen per de datum dat de wijzigingen ingaan.

Wil niet zeggen dat ik het niet zwaar klote voor je vind! Het is helaas zo dat zolang je huurt (van particulier, of gewoon je stalletje op pensionstal), je afhankelijk bent van de grillen van de verhuurder. Je hebt geen recht op het tegenhouden van veranderingen helaas. Als je er wil blijven staan zou ik nog een poging wagen om een goed gesprek met de verhuurder aan te gaan (waarom hij het zo wil, wat hem dwars zit etc.). En anders je energie steken in het zoeken naar een andere plek.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:39

Wat je rechten zijn, hangt af van een aantal zaken, heb je betalingsbewijzen?
Je rechten..ik vraag me dan niet af of het fijner is om met die man om de tafel te gaan zitten en een svragen hoe of wat..gezien je het spulletje al tijden huurt en het al tijden zo doet, zal het de relatie niet ten goede komen als er ongein van komt.
Zwaar kl*te is dit..zo hebben wij ook gezeten met een verhuurder, die wilde geen contract, mondeling afspraken gemaakt en die werden steeds gewijzigd..en wij waren er zo enorm afhankelijk van, want nergens in die omgeving weide te vinden..
We zijn toen nog een gesprek aangegaan en de mondelinge afspraken waren er om gewijzigd te worden kwam ons er ore..was dan ook zeer blij dat ik daar weg was uiteindelijk.

Dus op je gemakkie zoeken naar wat anders en met de verhuurder praten over je wensen en zijn wensen, kijken of je nader tot elkaar kan komen etc.
Veel succes..en sterkte, voelt erg rot zulke dingen, bah.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:50

Helaas heb ik hier ook ervaring mee, een hele tijd terug stond ik op een weide met m'n paard, ook mondeling afgesproken. Er werd continu vanalles verandert, tot het zelfs zover ging dat de verhuurder achter mijn rug het hooi ging terugleggen op de hooizolder (waar betaal je dan je huur voor?) en in de buurt rondfietste om te kijken wie z'n paarden al had binnenstaan... om ons daarna te melden dat onze paarden ook niet meer de weide op mochten. We hebben dit steeds geweigerd (we betaalden huurgeld voor de weide, niet voor een klein stalletje) maar toen kwamen we erachter dat hij ze achter onze rug steeds wel opsloot in stal. Mijn paard kreeg uiteindelijk doorligplekken hiervan en ik ben éénmaal énorm tegen de verhuurder uitgevlogen dat als het zo zou blijven duren, hij de DA-rekening mocht gaan betalen... dat hielp dan toch heel even.

Uiteindelijk zijn we daar na twee jaar helemaal moegetergd weggegaan. Mijn ervaring is dus, als je eenmaal zo'n 'zeurder' als verhuurder hebt, er altijd wel iets zal zijn... De onze zei ook altijd zo fijntjes: 'je kan altijd op een ander gaan'. Je hebt uiteindelijk geen poot om op te staan... Ik zou een goed gesprek proberen als je hier graag wilt blijven staan, uitleggen waarom je je paarden buiten wilt (omdat het gezonder is,...) Bij mij hielp het te zeggen dat DA, hoefsmid etc het ermee eens waren, in de ogen van de verhuurder wisten die er wel veel vanaf, dus 'dan zou het wel kloppen'. Wil je hier toch niet blijven, even alles slikken en zo snel mogelijk iets anders zoeken. Succes!