Deken op of niet? Dilemma!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Deken op of niet? Dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 18:43

Graag zou ik zoveel mogelijk meningen horen over het volgende dilemma:

Ik heb een Fjordenmerrie van 20 jaar. Ze staat nog hoog in het werk, ik rijd 's zomers TREC wedstrijden en 's winters houd ik de conditie goed bij. Ze loopt zo'n 3x per week, varierend van een uurtje gymnastiek in de bak tot uren lang mennen of rijden in de bossen.

Ze heeft artrose in haar heupen, sowieso is haar hele achterhand niet echt lekker meer. Slechte knie, knakjes in alle gewrichten. Zolang ze regelmatig loopt gaat het erg goed, maar zodra ze minder doet merk je dat ze erg stijf wordt. Het kan wel een uur duren tot ze met een buitenrit een beetje loskomt.

's Zomers staat ze 24/7 in het land, 's winters van 8 tot 17 op een grote paddock met half zand en half plaat (hoeft dus niet in de blub te staan) en 's nachts op stal (niet verwarmd, kleine schuur met 5 stallen). Beiden zonder schuilstal. Naast het gewone voer (hooi, kuil en sportbrok) krijgt ze Ursonne brokjes en ze wordt regelmatig behandeld door een Bowen-therapeute.
Puur natuur qua vacht, geen deken. Nóóit gewild, nooit gedaan en ook nooit nodig gehad.

Vooral met koud en nat weer merk ik de laatste tijd (vanaf deze zomer en het hele slechte weer dat we toen hadden) dat ze sneller last krijgt van (vooral) haar heupen. Ze is stijf, maar wil niks laten merken en nog steeds graag werken. Mennen gaat makkelijker dan rijden, ze is met mennen niet te stuiten (enthousiasme!) en met rijden 'gewoon' vrolijk.

Afgelopen woensdag kwamen we terug van mennen en toen gaf ze duidelijk aan dat ze last had van haar heup. Omdat ze best bezweet was en het erg nat weer was heb ik haar een tijdje een regendeken opgedaan. Ze was vrij snel droog, maar voelde ook warmer aan op haar huid (logisch). Ze leek minder last te hebben van stijfheid en het LEEK te komen doordat ze wat warmer was dan normaal. Ik wil haar het liefst helemaal natuurlijk laten met haar eigen wintervacht, maar heb stiekem het idee dat ze zich beter voelt met een deken op (helemaal bij nat weer en daarmee bedoel ik aanhoudende regen).

Nu heb ik twee 'gevoelens':
A. Het is een Fjord, zó oud is ze nog niet en ze moet het allemaal prima zelf kunnen regelen. Tja, ouder is nou eenmaal stijver. Laat haar lekker lopen en stel je niet zo aan met je dekens!
B. Het is een ouder dier dat zich (in vergelijking met de afgelopen 11 jaar dat ik haar heb) een stuk fijner lijkt te voelen met een jasje aan. Ze kan niet zelf schuilen. Als ze met een deken op wat warmer blijft en het kan helpen tegen de last van haar achterhand waarom zou ik haar dat onthouden?

Kies ik voor optie A dan zal het altijd blijven knagen of ik haar geen zorg 'onthoud' en haar misschien sneller laat slijten dan nodig (ik wil namelijk met haar doorgaan tot ze écht niet meer kan). Kies ik voor optie B dan zal ik 'voor altijd' vastzitten aan dekens, wisselen, temperatuur in de gaten houden, te koud, te warm, blablabla... Dit met liefde hoor! Maar misschien ben ik wel te soft...
Nu staat ze wel met regendeken, puur om te 'proberen' hoe ze zich voelt met dit p*kkeweer.

Sorry dat het zo'n lang verhaal ik geworden, ik vind dit echt heel moeilijk. Als je dit helemaal hebt gelezen: bedankt!
Ik hoor heel graag wat jou visie is en wat jij in mijn geval zou doen.

Caira

Re: Deken op of niet? Dilemma!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:08

Ik heb mijn oude merrie ook een dekentje op en ze is veel minder stijf. Juist deze vieze regen zorgt ervoor dat ze last krijgen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:42

Livingstone is 19 en met wind en regen staat hij te bibberen. Ook loopt hij dan wat stijver. Met een deken op is zijn hele wereldje mooier. Hij is niet stijf meer en heeft het niet koud. Hij vind het buiten ook veel leuker dan voorheen. Onze 30 jarige Joop doe ik in oktober al een deken op. Uiteraard heeft hij atrose en kan hij 's winters zonder deken niet op gewicht blijven. Ik ben met hem begonnen met dekens op zijn 21ste. Onze dierenarts zei ook dat het vanaf 20 verstandig was een dekentje op te doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt... :D

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:14

Ik ben geen deken voorstander Maar ik denk in jou situatie dat het voor haar wel beter zou zijn.
Ook ivm stijfheid enz is het wel belangrijk dat ze zich warm kan houden.
Anders probeer het eerst even met je regendeken en zie het verschil.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:52

Lekker dekentje op. Als het zonder kan is't mooi maar er zijn paarden en situaties genoeg waarbij een deken gewoon een fijne oplossing is, daar is niks mis mee. Help je merrie comfortabel de winter door en gooi er een deken op, al is het maar een regendeken zodat ze in ieder geval droog blijft, dat is vaak al voldoende.

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:07

ik zou ook zeggen, in ieder geval een regendeken. Ze kan zichzelf waarschijnlijk nog goed genoeg warm houden maar met deze aanhoudende regen-combi-met-kou wordt het wel wat moeilijker. Zolang ze droog kan blijven hoef je er geen dikke dekens op te gooien (nog), lijkt mij.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:06

ik kom even in je topic kijken want ik heb niets te doen (hihi)

goede kwestie, ik zeg ook: volg je gevoel!
Als je denkt dat ze minder stijf is zonder deken gewoon dat dekentje op toch!
Ik denk dat het fijn is zonder deken als het niet nodig is. maar als een deken iets toevoegt voor je paard zou ik het niet laten. Ook ik zou geen dikke deken opleggen.

Vooral met dit natte weer is het natuurlijk wel heel koud op je heupen!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:36

Je zou een ongevoerde regendeken kunnen kiezen, dan is ze toch droog en beschermd tegen de wind (kou) maar houdt het haar eigen wintervacht niet echt tegen.

Zelf doe ik dit ook omdat ik merk dat Shy het gewoon fijner vindt en dus ook minder stijf is door de kou.
Op stal staat ze zonder deken.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:40

Ik snap je dilemma heel goed hoor!

Ik zou toch een regendeken omdoen, als Megan van mij zou zijn geweest, die mooi om de billen sluit.
Paarden staan vaak met de kont in de wind en met dit vieze, natte gure weer lijkt het me prettiger om toch iets van bescherming te hebben. Een ongevoerde of alleen met fleece voering voldoet prima en kan ze gewoon dragen zonder mega te zweten eronder, ook in stal. Zo houd je de spieren warmer en heeft ze minder tijd nodig om op te warmen, plus denk ik dat op lange termijn ze dit langer volhoud?! Succes

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 09:18

Bedankt voor alle reacties, het is fijn te lezen dat de mensen die ik respecteer dezelfde mening hebben. Ik laat de regendeken voorlopig op en ga kijken hoe ze reageert.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:41

aLS MEGAN ZICH DUIDELIJK BETER EN PRETTIGER VOELT MÉT DEKEN, EN JE HAAR LIJF WARM HOUDT, EN DE KLACHTEN DAARDOOR AFNEMEN, ÉN JIJ JEZELF DAARMEE beter voelt, dan is het prima toch.

Zoveel mensen, zoveel wnsen. Jij moet gewoon doen wat jullie goed laat voelen, en doen wat jezelf prettig vind!

Ik zou in dit geval ook voor de deken kiezen.

sorry, caps stond aan.

Edit: De vraag is dan wel hoeveel grams je er op gaat leggen. Megan heeft nu wrs een wintervachtje. als je daar pertinent een ongevoerde regendeken op gaat leggen, word ze alsnog koud. De deken voorkomt nl dat ze haar eigen haren kan opzetten tegen de kou, en is ze haar isolatie dus kwijt. Je zal in dit geval dan een dikkere deken op moeten gooien, maar ook weer niet te dik, omdat ze al vacht heeft.
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 17-12-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:48

Ik snap je twijfel ik heb ook een paardje van 21 jaar en heeft ook artrose in haar heupen/kruis.
Zij heeft nooit goed tegen kou gekunt maar als ik haar nu zonder deken laat staan staat ze meteen stijf omdat kou meteen op haar kruis slaat en dan loopt ze als een robot.
Met deken nergens last van.
Je kunt ervoor kiezen om op hele vieze natte dagen een regendeken erop te gooien en als het kouder word een iets dikkere.
Ik heb als max 200gr, alleen vorig jaar met de sneeuwstorm had ze 400 gr op.
oktober/november begin ik pas met een deken, dan merk ik het aan haar en meestal maart kan die er weer af.
Mijn paardje is helaas wel niet meer bruikbaar voor te rijden.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:03

Oké, duidelijk verhaal :).

Maarrr als ze warm blijft aanvoelen onder de regendeken is het dan alsnog nodig een 200gr op te doen bij, zegge, temperaturen onder de 5 graden? Nu voelt ze comfortabel warm aan onder de deken namelijk.

Ach, dat zie ik dan wel weer. Voorlopig blijft de deken dus op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:51

Koude is niet het ergste, het is de vocht die funest is. Mijn merrie kan makkelijk -10 aan mits ze natuurlijk onbeperkt te eten heeft. Ik gooi in oktober 1 0 grams deken op en die verwissel ik in november voor 200 en meer krijgt ze niet op. De reden dat ze 200 en geen 0 op heeft is omdat ze nog vol in het werk staat en ze het anders niet kan behappen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:27

Meganyr schreef:
Oké, duidelijk verhaal :).

Maarrr als ze warm blijft aanvoelen onder de regendeken is het dan alsnog nodig een 200gr op te doen bij, zegge, temperaturen onder de 5 graden? Nu voelt ze comfortabel warm aan onder de deken namelijk.

Ach, dat zie ik dan wel weer. Voorlopig blijft de deken dus op.

Het is vooral het feit dat ze droog blijft wat haar helpt, dan warm blijven kost gewoon ontzettend veel energie.
Verder kun je kijken of het de moeite is om in een wat duurdere deken te investeren. Dat heb ik gedaan. Niet omdat m'n paard artose heeft, ik heb nu zelfs een pony die het theoretisch zonder deken af moet kunnen (maar die em nu wel op heeft omdat ik haar in 't najaar pas gekocht heb en ze uit een 24/7 stal situatie komt terwijl ze nu overdag op de open vlakte zonder schuilmogelijkheid in weer en wind staat. Vond ik iets té spartaans voor haar. Ik vind persoonlijk dat wanneer een paard niet kan schuilen of niet op z'n minst in de luwte kan staan, een deken geen overbodige luxe is), maar puur uit gemak voor mezelf omdat ik m'n paard niet aan huis heb en dekens wisselen gewoon lastig is als ze verder weg staan.
Ik heb dus een Bucas Power Turnout Light Classic. Dat is een deken die een temperatuursbereik van -16 tot +18 heeft. In Nederlandse winters zou dit dus voldoende moeten zijn om de deken van najaar tot voorjaar op te laten. Ook als het een keer toch zonnig wordt als je daar 's ochtends niet op rekende en op je werk zit is dat geen drama want er zit een dusdanige isolatielaag in die dat reguleert. Verder maakt de speciale voering de deken ook geschikt om direct na het rijden op te doen, ookal zijn ze nog nat. Ideaal ding dus voor mensen die hun paard in pension hebben staan en waar dekens wisselen niet echt bij de service hoort. Ik heb altijd zelfdoeplekjes gehad die niet naast huis lagen dus ook dan is het handig. Hij is niet goedkoop (maar via britse websites vaak wel net wat goedkoper te krijgen dan hier) maar wel een super mooie deken. Je kunt beter niet die met hoge nek of vaste hals kopen, maar de classic heeft wel de mogelijkheid tot het bevestigen van een losse hals, mocht het vandewinter érg guur worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:54

Zie er geen probleem in om een ouder paard een deken op te leggen (ben helemaal niet van de dekens) maar je moet gewoon kijken wat een paard NODIG heeft, en waar het zich lekker bij voelt.
Hier (waar mijn 2 bonte paarden ook staan), is er ook een groepje van 4 Haflingers, 1 er van is 24 jaar, een kei-harde, de Alfa-merrie uit de groep, maarrrr.... de laatste 2 jaren zie je dat ze moeilijk haar wisselt. Lees: komt moeilijk uit haar wintervacht in 't voorjaar. Ook heeft ze een aantal losse tanden. Dan wordt het opletten geblazen, kan zij nog "mee" komen. Moet het voer aangepast?
Kan ze haar temperatuur nog reguleren?
Die 4 gaan nu 's nachts op stal, dus een deken is voor de ouwe nog niet nodig.
Maar of zij 24/7 in de nu aankomende winter (zoals mijn paarden) zou volhouden, qua zichzelf warm houden, betwijfel ik toch.
't Is niet anders dan met oude mensen: je moet goed kijken of het ze nog behaaglijk af gaat, en anders de nodige maatregelen nemen.

Vergeet niet: een ijskoude sneeuw-dag is voor een paard veel beter te verdragen dan eindeloze regen/wind/storm omstandigheden.

Mijn 2 bonte paarden staan dag en nacht buiten, mijn Shet ook.
Maar met dit BAGGER regen/storm weer van de laatste tijd heeft de oudste (Bonte Jaopie) van 8,5 jaar wel mooi een regendek op met halskap (niet tegen de kou, wel tegen de regen).
De jonge meis Khavanna die er bij loopt van 2,5 jaar ondanks dat ze en halve warmbloed tuiger is, heeft NIKS. Ja, een dikke vacht. Ze is te jong voor nu al een deken. Ze heeft haar eigen deken.

Ik zou in elk geval niet aarzelen een ouder paard, en zeker een met artrose/slijtage verschijnselen een lekkere deken op te gooien.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:00

Shyla25 schreef:
Je zou een ongevoerde regendeken kunnen kiezen, dan is ze toch droog en beschermd tegen de wind (kou) maar houdt het haar eigen wintervacht niet echt tegen.

Zelf doe ik dit ook omdat ik merk dat Shy het gewoon fijner vindt en dus ook minder stijf is door de kou.
Op stal staat ze zonder deken.

Dit zou ik dus sowieso niet doen, geen ongevoerde deken opgooien. Zo'n deken wordt nat en zwaar en paard kan zich dan helemaal niet meer warm zetten door zijn haar omhoog te zetten omdat dat dan niet lukt. Je hoeft hem echt niet onder 500 grams te zetten maar ik zou toch wel een 200 grams erop leggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:02

Ons oudje heeft ook een dekentje om en dat doet m zichtbaar goed.
Hij loopt inderdaad ook minder stijf sinds zn deken, dus ik geloof wel dat daar iets van waarheid in zit.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:05

Ik zou wel een gevoerd deken errop leggen, hoeft niet dik te zijn, bv fleece gevoerd maar ze kunnen hun haar niet zo goed meer omhoog zetten door het deken en dan is het wel fijn voor het paard dat het deken wat gevoerd is.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 17:48

@ Francis: Ik ga het zien :). Voorlopig blijft ze met dit dekentje (Thermostar 600 Denier van de Welkoop) staan. Eventueel heb ik nog een HH regendeken met fleecevoering, maar die is eigenlijk een maatje te klein,waardoor haar billen een beetje uitsteken.

Mocht dit een succes zijn dan zal ik volgend jaar in de herfst al gaan beginnen en gaan ínvesteren in een échte winterdeken. Maar eerst maar eens kijken hoe de komende weken gaan!

Maar is de stelling 'onder de deken warm: paard warm' dan juist? Dan is het een kwestie van een hand onder de deken leggen en bepalen of het nog voldoende is of niet...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:58

Meganyr schreef:
Maar is de stelling 'onder de deken warm: paard warm' dan juist? Dan is het een kwestie van een hand onder de deken leggen en bepalen of het nog voldoende is of niet...

Imo wel. Zo bepaal ik ook hoeveel ze op moeten. Mijn oudje heeft een Rambo Duo (dat is een deken die je kwa dikte aan kan passen, door middel van onderdekens onder een 100 grams regendeken) Die had 300 gram op, maar op dr kont en bij de schouders was ze niet warm onder de deken. Die heb ik dus 100 gram meer gegeven en nu is het goed. Gewoon aangenaam warm onder de deken.
Ik voel altijd en op de kont en voor op de schouder, daar koud is het te weinig, daar warm is het genoeg.

En voor je openingsvraag, ja ik zou er een deken opgooien. Die oudjes kunnen soms zichzelf niet goed genoeg warmhouden en worden dan stijf.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:00

Zonder deken is normaal gesproken het gezondst.
Maar als dieren op leeftijd komen, krijgen ze meer moeite met de regulatie van de lichaamswarmte. Dit geldt voor heel veel zoogdieren. Voor mensen, honden, katten, paarden....
Ga eens een bejaardentehuis binnen, daar is het bloedheet. Anders krijgen die ouwetjes het koud.
Voor paarden geldt het ook. Mijn ruin van 21 die overigens niet eens meer onder het zadel loopt, heeft ook een deken op gekregen. Vooral die regen van dit moment is de moord voor de gezondheid van veel dieren. In de nattigheid staan, nattigheid tot op de huid... je kunt nog beter vrieskou hebben.

Verder is kou, en vooral natte kou funest voor reuma en artrose.
Als ik jou was, legde ik de pony daarom een deken op. Al is het maar een deken dat licht gevoerd is met bijvoorbeeld fleece, maar waar geen regen of wind doorheen gaat.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:16

Ik zou er ook een dekentje op leggen in jouw situatie.. Ik was ook altijd anti-deken maar ik doe mijn paard er een groot plezier mee, en het 'gedoe' er omheen valt me erg mee.
Overigens heb ik zelf nog niks van gemerkt dat een paard het koud krijgt met een 0-grams, je leest dat altijd overal maar of het nou echt altijd zo is... mijn paard heeft al weken een 0-grams deken op over haar eigen dikke wintervacht, maar de haren zijn echt niet helemaal platgedrukt als ik hem afdoe, zeker niet de haren aan de zijkant van haar lichaam. En ze heeft het lekker warm ermee (heb gecheckt tijdens de flinke hoosbuien van de laatste tijd).
Ik zou het gewoon goed in de gaten houden, dan zie je vanzelf wel of ze een dikkere deken nodig heeft.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:17

even in de liezen voelen of ze daar warm aan voelt, zo ja, dan is het goed. Is het daar iets koel, dan is ze ook kouder

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:55

Zoals ik al eerder zei:het ouwetje een beetje helpen is niets mis mee.
Dus als jij een deken okee vindt voor haar, moet je dat gewoon doen. Maar niet gelijk een hele dikke gevoerde deken, ik maak op mijn werk paarden mee die dus gewoon in hun ruime en luchtige stal,staan te ZWETEN onder 300 grams dekens , als ik daar 'smorgens aankom. OP STAL. Kan niet goed zijn. Ze hoeven ook niet LETTERLIJK in de watten gelegd te worden.