Ik heb een lieve merrie van 8 jaar, en heb het idee dat ze jaloers is.
Ook 'beschermd' ze mij ( vind het zelf een beetje raar klinken maar weet niet hoe ik het anders moet noemen ).
Voorbeeldje ;
I = mijn pony
W= weide maatje
Ik kom het land in en ponylief komt naar me toe, haar weide maatje komt ook naar me toe. Ik ga kroelen met I, en W komt steeds dichterbijer, dus geef die ook een aai over haar bol.
Zodra ik die W ga aaien kijkt mijn pony boos (jaloers), hierdoor doet die W een stap naar achter, dit herhaald zich, W komt naar mij toe, I kijkt boos en W stapt naar achter. Totdat I hier genoeg van heeft, stapt netjes om mij heen en 'valt' dan W aan.
Zodra ik achter de omheining sta ik er niks aan de hand, en kan ik ze allebei aaien zonder dat er boos gedaan word.
Voorbeeld 2, Ik loop naar ponylief, andere paarden willen ook naar mij komen, en ponylief jaagt ze weg..
Voorbeeld 3, I staat vast en S ( andere pony ) staat ernaast ook vast. Zodra ik S aandacht geeft word I boos, oren in haar nek en dreigen om aan te vallen ( wat niet kan omdat ze vast staat )
Zodra S ook maar iets in mijn buurt komt of ik ga naar S word I boos.
Zodra ik in I haar buurt ben doet ze boos tegen andere paarden, die mogen namelijk niet in de buurt komen, en dit geld voor op de grond of als ik op haar zit.
Zelf vind ik het niet echt erg dat ze zo doet, alleen is het soms best vervelend. Ik moet opletten dat als ik een ander paard aai, dat mijne die niet grijpt.
Tot nu doe negeer ik dat gedrag en doe alsof er niks aan de hand is.
Heeft iemand een idee waarom mijn pony dit doet?