Waxjas, short of mediumcoat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Waxjas, short of mediumcoat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:27

Hallo,

ik mag een waxjas uitkiezen voor mijn verjaardag (jeej) die ik lekker bij de paarden kan gebruiken -> en mee kan rijden als het zeikt uit de hemel.
Nou heb ik op het moment echter een winterjas die over mijn kont valt, vind ik op zich wel prettig en wat mooier aangezien ik wat steviger ben, maar met deze jas ervaar ik telkens dat ik mezelf zegmaar keel als ik lichtrijd, als ik zit in het zadel dan wordt mijn strot zegmaar dichtgeknepen door mijn jas, of hij wordt half uitgetrokken als ik mijn rits niet dicht heb...

Duzs... Voordat ik een jas bestel -> en gebruik... Kennen jullie dit probleem met gewone jassen? En zo ja, hebben jullie dit probleem ook met waxjassen?

Oftewel, ligt dit probleem aan mij of aan mijn jas.....

Thanks!!!

truus1970

Re: Waxjas, short of mediumcoat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 08:47

ik heb sinds kort een drizbone riding coat. Geen last van dichtgeknepen keel omdat de jas over het zadel valt en je er niet op zit. Verder houd ik heerlijke warme droge benen. Wel een dure jas als je hem nieuw koopt, maar hij is ideaal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:30

Als je een speciale jas hebt voor paardrijden zit er een dubbele rits in ( die dus ook van onderaf open kan). Ook heeft deze splitten aan de zijkant en de langere jassen hebben dan nog een split aan de achterkant met een stuk extra "stof" er in gezet. De waxjassen die langer zijn hebben dat ook en dan wordt je dus niet gekeeld, omdat je die jas over je zadel kan laten gaan aan de zij en achterkant. Het voordeel van de echt lange waxjassen vind ik: er zitten bandjes aan die je om je been kan doen, waardoor de jas minder snel opwaait. De korte waait ook niet op, maar die driekwart die geen beenbanden hebben kunnen wel opwaaien.
Ik vind zelf de laatste jaren waxjassen te warm, ik draag ze eigenlijk maar heel zelden. Ik heb wel een lange waterdichte paardrijjas van een dunnere stof en dat bevalt me veel beter, die is een stuk soepeler en daar heb ik het ook niet ontzettend warm in, maar wel warm genoeg.
Ik heb zoiets als deze: http://www.paardendrogist.nl/product/21 ... rn/330104/ . Bij mij valt hij wat langer omdat ik klein ben en niet echt dun te noemen ;) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:19

truus1970 schreef:
ik heb sinds kort een drizbone riding coat. Geen last van dichtgeknepen keel omdat de jas over het zadel valt en je er niet op zit. Verder houd ik heerlijke warme droge benen. Wel een dure jas als je hem nieuw koopt, maar hij is ideaal.

The one and only!!!!

Ga voor de rinding coat. Je heb een light coat (zomer) en heavy coat (winter) de laatste kun je ook een binnenjasje in krijgen, zodat ie ook nog warm is. Neem gerust een iets oversize versie.
http://www.drizabone.nl/ de Nederlandse site.
http://www.drizabone.com.au/ de originele, Australische site.

Tip: neem er de aanknoopbare cappoucon ook bij! http://www.drizabone.com.au/store/categ ... -bone-hat/

Kost een paar centen, maar ze gaan jaaaaaaaaaren mee, zelfs bij heftige mishandeling. Ik heb er vier in de kast hangen, waarvan er eentje intussen ruim 25 jaar oud is en die begint minder waterdicht te worden. Die jas is overigens nooit behandeld.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:02

TAO-->RUI

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:19

Bedankt voor de tips en sorry voor mijn late reactie! Ik zit nog steeds te twijfelen. Drizabone lijkt ideaal maar ik heb helaas maar een budget van 100 euro... Nou zijn de jassen op Agradi in de uitverkoop maar dat zijn zowel jassen voor boeren als voor ruiters en ik weet niet wat het verschil is, noch kan ik beoordelen of ze geschikt zijn voor paardrijden.... Kan iemand mij advies geven aan de hand van deze jassen?
Mijn ervaring verteld mij namelijk dat agradi niet precies lijkt te weten wat nou juist is voor paard en ruiter (hebben mij eens een aan elkaar gelijmd hoofdstel verkocht)...

http://www.agradi.nl/boer-ruiter/vrijet ... mail141211

Er zijn 3 paginas.

Thanks!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:33

Xyris schreef:
Bedankt voor de tips en sorry voor mijn late reactie! Ik zit nog steeds te twijfelen. Drizabone lijkt ideaal maar ik heb helaas maar een budget van 100 euro... Nou zijn de jassen op Agradi in de uitverkoop maar dat zijn zowel jassen voor boeren als voor ruiters en ik weet niet wat het verschil is, noch kan ik beoordelen of ze geschikt zijn voor paardrijden.... Kan iemand mij advies geven aan de hand van deze jassen?
Mijn ervaring verteld mij namelijk dat agradi niet precies lijkt te weten wat nou juist is voor paard en ruiter (hebben mij eens een aan elkaar gelijmd hoofdstel verkocht)...

http://www.agradi.nl/boer-ruiter/vrijet ... mail141211

Er zijn 3 paginas.

Thanks!

Quality remains, long after the price is forgotten.
Wie? Henry Royce. Die ja, van dat merk.......

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 01:02

Oftewel, je raad nog steeds de drizabone aan.. right?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:08

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 01:19

Hmm, ook iets om te overwegen... Even een vraagje: stel er springt een hond tegen me op of ik loop tegen een spijker aan, zitten er dan gelijk hele winkelhaken aan? (oftewel moet ik ERG voorzichtig zijn) of kan het wel wat hebben?

Tis nl niet alleen voor paardrijden maar ook voor bij een zeer grote uitlaatservice waar ik vaak in het donker bezig ben met de honden en nog wel eens een hekje of een springende hond mee wil pakken met mijn jas :p

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:48

als je via marktplaats zoekt, is een drizabone ineens veel goedkoper, Ik heb voor mijn bijna nieuwe 60 euro betaalt. Alleen zoeken duurt wat langer. Een hond overleeft je jas nog wel, tenzij die zijn tanden erin zet. Een spijker kan geen enkele jas tegen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:07

Dan is een goede waxjas waarschijnlijk wel beter. De stof van die andere jassen is een stuk dunner en zal dus ook wel sneller scheuren. Maar dat doen goedkopere waxjassen ook wel, die zijn ook niet zo sterk. Goede waxjassen zijn wel zwaar, ik zou als ik jou was eens kijken of er een winkel in de buurt zit waar je kan passen. Sommige legerwinkels of dumpstores verkopen ze ook wel.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:57

Ok thanks alot! Misschien moet ik dat ook maar even doen... Heb ooit wel een waxjas gehad maar die was binnen no-time naar zn klootje, was nl 60 euro ofzo uit een tuincentrum :(

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:43

drizabone zweer ik ook bij (zag ik net op de site dat ze ook een vrouwe variant hebben (ik heb nog de mannen)) De jassen zijn wel zwaar maar als je stil zit blijf je kurkdroog
in van de weinige foto's dat ik er ook mee rij
Afbeelding

Doordat het niet echt wax is stinkt hij niet zoals een echte waxjas. De jassen kunnen veel hebben honden en katten kunnen er zo tegen aanspringen inclusief nagels niets aan de hand.

Ik heb hem nieuw vanuit australie laten komen koste me toen denk ik inc verzenden 150 euro (door alle wisselkoersen)