Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
RosiePosie schreef:Wat een moeilijk probleem. Mijn paard heeft ook (door verwondingen) tweemaal een aantal maanden in zijn box moeten blijven. De eerste week was hels, maar daarna schikte hij zich erin. Elke dag verstopte ik wortels tussen zijn stro, daar was hij dan steeds naar op zoek en verder gingen we een flink aantal keren op 'ziekenbezoek'. Zijn box kijkt uit op het erf, dus was altijd wel wat te zien. Het naar buiten doen was ook bij hem moeilijk, hij wilde alleen maar rennen, wat ook hij eerst niet mocht. Op een gegeven moment hebben wij hem aan een longe (veiliger, meer afstand) in de bak laten lopen en onderwijl probeerden we hem steeds af te leiden. Na een poosje mocht hij gelukkig weer los. Dat hebben we eerst in een betrekkelijk klein, afgezet stuk gedaan, zodat hij niet kon gaan rennen. Zijn maatje was daar ook, dat hielp wel.
Ik wens je veel succes. Probeer haar af te leiden, zowel op stal als daarbuiten, dan vergeet ze misschien een beetje om moeilijk te doen.
Draag een cap als je met haar omgaat en pas goed op jezelf!
Cambiar schreef:Ik heb gebeld naar deze firma: http://www.equiatros.be/nl/contact, blijkt dat m'n zorgen opgelost zijn, want de merrie mag daar naartoe en ze gaat op de loopband en het zwembad en zij gaan haar revalideren... Oef...pak van m'n hart...
Ninx schreef:Zeer herkenbaar... ik heb dit ook meegemaakt met een merrie. Steigeren, een levade aan de hand, niet te geloven... wat worden ze dan hysterisch... volstrekt begrijpelijk.
We hebben op den duur toen een bestraat stuk afgezet buiten haar stal. Dan kon ze iig naar buiten lopen en de andere paarden zien, dat scheelde al. Bleef echter een gevecht, en ik heb soms inderdaad maar even het hoofdstel in gedaan om te voorkomen dat het uit de hand liep... hoe gemeen dat ook is, ik wilde haar echter niet op de openbare weg hebben (voor het geval ze zich los zou rukken).
Boxrust wordt nog steeds redelijk 'standaard' voorgeschreven en ik betwijfel soms het nut daarvan. Het nerveus draaien op een klein oppervlak lijkt mij vele malen schadelijker dan de gehele dag rustig en regelmatig bewegen. Mijn ervaring is nu wel dat ze zichzelf ontzien op zo'n moment en juist niet idioot gaan doen.
Enfin, ik ben blij dat je met haar naar dat revalidatiecentrum kunt. Ziet er ook goed uit!
In het filmpje is duidelijk te zien dat jouw vriend zich er niet erg druk om maakt, goed dat je het even uit handen hebt gegeven.
En dan nog iets: wat voerde je haar id stal? Geen krachtvoer? Veel hooi?
Cambiar schreef:Naast cap ga ik ook schoenen met stalen toppen aandoen, ik denk dat m'n teen gebroken is (hij doet nu al drie weken heel erg pijn).
X__Trees schreef:Cambiar schreef:Ik heb gebeld naar deze firma: http://www.equiatros.be/nl/contact, blijkt dat m'n zorgen opgelost zijn, want de merrie mag daar naartoe en ze gaat op de loopband en het zwembad en zij gaan haar revalideren... Oef...pak van m'n hart...
Al goede dingen van gehoord, goed dat ze daar heen kan
. Het wordt leuk ze gaat mogen zwemmen, dat zou ik heel graag eens zien. Ze gaat ook elke dag op de loopband, ik hoop dat dat goed zal komen, gezien ze altijd zo gevoelig reageert op de ondergrond waarop ze loopt. Zal wel lukken zeker, ze zijn daar wel aparte gevallen gewoon vermoed ik... verography schreef:Cambiar schreef:Naast cap ga ik ook schoenen met stalen toppen aandoen, ik denk dat m'n teen gebroken is (hij doet nu al drie weken heel erg pijn).
Ik lees dit topic en kan weinig zeggen over de omgang van je paard maar op bovenste quote wil ik je behoeden dat je dadelijk een stuk ijzer in je voet hebt.
Als je stalen neuzen wil gaan dragen zorg er dan voor dat het staal aan de zool is vast gelast. Zo niet en het paard gaat op je voet staan kan het staal helemaal naar binnen buigen en ben je dus verder dan een gebroken teen. Is het stala vast gelast kan het maar tot een bepaald punt naar binnen buigen. Ook geen pretje maar dan heb je idg geen staal in je voet.
Succes verder en wat fijn dat ze kan revalideren.