kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 23:53

Ik dacht altijd van niet namelijk (bewust = denken, paarden en denken? :') ), maar nu begin ik toch te twijfelen. :=

Hoe paarden die opgegroeit zijn met honden, na 12 jaar oppeens de knop omzetten en de aanval in gaan om die hond kapot te slaan. (zie topic paarden doden vos als voorbeeld).

Maar ook richting mensen zijn er zat voorbeelden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:55

Ja natuurlijk kan dat.. Ga maar eens een dagje in de wei zitten.. Paarden die flink GERICHT naar elkaar uit halen doen dit dus bewust. Zoiets gebeurd in de meeste gevallen niet perongeluk.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:01

Zover ik weet niet. Paarden hebben sowieso niet het reflectie gedeelte in hun hersenen en kunnen niet zoals mensen, reflecteren over hun acties. Ze 'denken' dus ook niet aan de gevolgen/consequencies die hun actie heeft, en naar mijn mening houdt dat dus in dat ze niet bewust gemeen zijn.

Paarden halen inderdaad regelmatig gericht naar elkaar uit, maar wel mét een reden. Bovendien geven ze vrijwel altijd van te voren waarschuwingen af en zit er daardoor dus een bepaalde 'reden' achter.

Grapjasjes12

Re: kunnen paarden bewust gemeen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:33

Bewust gemeen zou al betekenen dat ze bewust van zichzelf zijn en dat zijn paarden, wmb, niet. Dus, nee :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:41

Nee, maar er zijn bokkers die denken dat dat wel zo is, en die beweren dat ze met opzet hun tong buitenboord gooien enkel en alleen om hun ruiter te pesten. :9

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:48

Hoe zien jullie het volgende verschijnsel:
Komt een nieuwe pony in de kudde . Pony is gewend om etterbak te spelen, maar dat wordt in de nieuwe groep niet gewaardeerd. Gevolg: de kudde werkt dusdanig samen zodat de nieuwe geen kans krijgt om naar het drinkwater te komen voor meer dan een dag.

Doet me haast denken asn die oude truc om dwarse paarden mak te krijgen, namelijk geen water tot beschikking geven zodat ze van je afhankelijk zijn.

Ik vond dat echt een knap staaltje opvoeding. Pony is nu heel onderdanig en was in zijn vorige groep echt een schijtbok.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:49

Dat is gewoon hierarchie, en inderdaad heel fijn dat ie nu opgevoedt is op dat gebied.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:52

Gewoon hierarchie inderdaad, maar het samenspel was ontzettend fascinerend. Zodra hij richting de waterbron wilde gaan lopen zette de rest accuut een verdediging in zoals op een voetbalveld, allemaal vanuit een andere hoek. Hij is niet binnen een straal van 50 meter bij het water gekomen.

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:55

Mooi voorbeeld van als kudde samenwerken. De indringer wordt duidelijk gemaakt dat hij met zijn gedrag niet welkom is. Bewust gemeen, nee dat kunnen dieren niet zijn. Wel kunnen slechte ervaringen van invloed zijn op hun gedrag in een situatie die soortgelijk is.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:55

Nee, ik ben ervan overtuigd dat dieren nooit bewust gemeen zijn. Alle gedrag is erop gericht de kans op succesvolle nakomelingen te vergroten. Met subdoelen als overleven, eten, veiligheid enzovoort. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:01

Echt gemeen zoals mensen bijvoorbeeld anderen bewust pijn doen geloof ik niet.
Etteren kunnen ze wel, net zo lang tot ze krijgen wat ze willen (meestal spelen).
Mijn konijnen zijn daar errug goed in. 1 wil spelen, de ander slapen dus bijt je net zo lang in zijn staart tot hij woest achter je aan komt _O-

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:10

Als paarden na een tijd ineens omslaan naar dominant gedrag komt dat vaak doordat de mens zich niet duidelijk genoeg als leider opstelt. Het is heel natuurlijk dat een paard regelmatig test of de leider wel sterk genoeg is. Als dat niet zo is raakt een paard ongerust. Heeft de leider de boel wel onder controle? In een kudde zou het gevaar betekenen als ze een zwakke leider hebben. Dan voelt hij zich geroepen het over te nemen. Dat is dus absoluut niet gemeen maar eigenlijk heel verantwoordelijk. In onze mensenwereld kan dat niet. Een paard kan de hedendaagse gevaren niet zo goed inschatten als wij mensen. Daarom is het belangrijk dat wij die positie innemen. Dan kan het paard zich ontspannen in een volgzame rol en kunnen wij fijn met ze samenwerken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:17

Een paard zal en kan nooit anders reageren dan wat past in zijn natuurlijk kuddegedrag. Onnodig bewust "gemeen" doen past daar niet in :)

Ernstig gestoorde uitzonderingen door zeldzame (medische) oorzaken, daargelaten.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:18

Waves schreef:
Ernstig gestoorde uitzonderingen door zeldzame (medische) oorzaken, daargelaten.
Dan is het nog steeds niet gemeen, toch?

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 01:25

Paarden zijn doeners, ze denken en doen meteen. (eigenlijk alle dieren)
Ze gaan niet denken wat als ik dit nou doe, wat gebeurd er dan?

Zo overdacht die van mij ook niet dat als hij ruzie zou maken met een ander dat hij wel eens gewond zou kunnen raken.
Zou wel fijn zijn als ze wel eens eerst gingen denken voor ze iets deden, zou ook schelen bij die soms idiote vluchtreacties van ze...

Oja, waar je je misschien mee verwart is wraak, dat kennen dieren wel, maar dat is meer in de zin van herkenning dat iets echt niet goed zit.
Zoals bijvoorbeeld een bepaalde man (vroeger veel handelaren) die paarden sloeg, dat weten ze donders goed en dan gaan dus wel de oortjes in de nek en moet die persoon uitkijken.

Ken je die reclame nog van die olifant? Met die kleine jongen en zijn rolo? Die later als volwassene een slurf in zijn gezicht krijgt?
Over zoveel jaar zal het wel niet zijn en ook niet na 1 incident, maar ik denk dat jullie me wel begrijpen... :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 02:06

Nee, ik denk dat elk paard altijd handelt vanuit zijn eigen emoties en instincten.
Denk dat de mensen voor mij het goed samenvatten met z'n allen.
Vaak krijg je te horen van een "gemeen" paard dat "expres" vervelend doet, zn oefeningen niet goed uitvoert en staakt, bijt of slaat. Tja, met wat voor mensen heb je dan te maken..
Ik kwam 1 keer een persoon tegen die het "gemene en vervelende paard' maar flink op zn hoofd sloeg en in het bit rukte -geen halster omdat ze anders niets te zeggen had, haar eigen woorden- omdat hij niet stilstond toen ze hem wilde afspuiten, beginnend bij zijn oren. Tja, dan krijg je al snel heeel erg veel gemene paarden die expres aan het treiteren zijn -ahum-

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 03:18

Ik denk niet echt bewust gemeen....hoewel het soms wel zo lijkt!
Mijn ruintje is de baas over mn merrietje,en hij houd haar wel degelijk heel bewust weg bij de waterbak als ik ze los heb in de paardenbak.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 03:23

Een paard is de spiegel van je ziel...
Als jij hem hebt laten zien wat gemeen zijn is dan denk ik dat een paard zich wel gemeen terug kan uitten :j
Maar van huis uit geloof ik niet dat een paard gemeen is :n

Die vos is ook gevaar/gemeen voor paarden. Het is een roofdier etc.

@Sisszle
Dat is inderdaad prachtig om te zien :j
Ik heb pas een nieuwe merrie (verleden is wat duister, ik denk aan niet veel goeds, maar ze doet het gelukkig goed +:)+ Heel haar zelfvertrouwen was zegmaar spoorloos :(:) [lees als je duwt tegen een paard aan en die laat zich direct omvallen voor je :(:) ] Ze is overigens goedgekeurd dus fysiek in orde )
Die heb ik uiteindelijk in de kudde gezet. Een kudde van merries...

Zij werd de eerste dagen buiten de kudde gesloten :j
De alfa merrie hield haar kudde bijeen en zij mocht er niet in. Zij bleef dan ook 20 meter bij de kudde vandaan grazen.
Zodra ik haar uit het land kwam halen durfde ze NIET langs de kudde, zij ging stilstaan, met haar voorbeen slaan en piepen (dit was geen dominantie, maar pure angst).
De alfa-merrie wilde ons ook een paar x aanvallen (ik vind alles best, maar ik ben een mens dus eis respect <<) ).
Zo ging dit dagen door! En plots stond ze te grazen naast een merrie en naast die stond een andere merrie. De merrie die naast haar stond bleek eentje van 17 jaar, zij heeft ons de hele route naar het hek begeleidt en steeds als eentje uit de groep naar mijn merrie wilde komen stuurde ze die weg! Mijn merrie durfde geen stap verder te lopen totdat de andere merrie weer terug was van het wegjagen van de 1.
Ik vond dit echt onwijs bijzonder en prachtig om te zien, had gewoon kippenvel ervan...
De volgende dag stond mijn merrie in de kudde :j

Misschien is dit verhaal een beetje offtopic :o
Soms kan een paard door de gemeenheid van de mens zo hard gebroken worden, dat het niet meer terugvecht en zich afsluit voor de wereld... Het vertrouwen kwijt is in de mens, dier en eigenlijk het belangrijkste zelfvertrouwen in zichzelf...
Ik heb haar nog niet heel erg lang, maar ze doet het bijzonder goed, ik dwing haar tot niets, zet wel wegen voor haar open en ieder stapje wat ze vooruit zet wordt ze voor beloond en je ziet haar daarvan groeien.
Waar een ander ervan baalt dat zijn paard met zijn neus komt paaien voor wat te eten, waar ik van groei dat zij dingen aan mij durft te vragen en haar karakter laat zien.

Het is zonde... Het is zonde dat sommige mensen zo over paarden denken...
Ik ben niet het type met een "luisterend oor", maar bij paarden daarentegen wel :j Een paard zal nooit iets doen zonder rede :n Wel uit gewoonte of directe reactie op de situatie...

Niet dat ik alles weet ofzo hoor :+ Moet nog een hoop leren! Maar zo denk/zie ik er nu op dit moment over.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:26

ik las laatst een topic op bokt van vorig jaar (al bijna 2 jaar geleden haha) van Nevelle Pride dat dit een levensgevaarlijke hengst was en zijn nakomelingen dit ook zijn (kan mijn paardje niet over meepraten;))
dus denk wel dat paarden dit kunnen zijn wij hebben ook een pony die dit in het begin was en dan vooral bijten gelukkig nu niet meer maar denk wel dat ze het besef hebben hiervan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:29

Ik heb anders wel iets ervaren waarvan ik denk "dat doet ze express".
Ik verlies mijn stijgbeugel soms weleens in draf (rijtechnisch dus wat te verbeteren hier).
De meeste paarden waar ik tot dan toe op had gereden draafden ongestoord door en had ik een paar passen later voetje er weer in. Maar dat paard ging de keren gelijk afwenden, bochtjes en bokjes maken.
Dat vind ik dus niet heel aardig van r.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 13:10

Mijn paard had vorig jaar een verzorger. Meisje is even oud als dat ik ben en ook dezelfde jaren ervaring. Nou ging ze wandelen met hem. Op een gegeven moment kijkt hij haar in het oog aan (vertelde ze), draait zich iets en geeft haar zo een trap. Ze had een heel dik blauw been.
Mijn paard is zo lief dat ik haar in eerste instantie gewoon niet geloofde... Mijn paard is van het type kun je baby op zetten.
Tja... dat was wel even schrikken.

miekskuh86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:27

F_Orumster schreef:
Ik heb anders wel iets ervaren waarvan ik denk "dat doet ze express".
Ik verlies mijn stijgbeugel soms weleens in draf (rijtechnisch dus wat te verbeteren hier).
De meeste paarden waar ik tot dan toe op had gereden draafden ongestoord door en had ik een paar passen later voetje er weer in. Maar dat paard ging de keren gelijk afwenden, bochtjes en bokjes maken.
Dat vind ik dus niet heel aardig van r.

Zo zou de mijne ook reageren. Maar ik geloof niet dat het paard dit doet om jou te vervelen hoor haha. Denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat je hierdoor een beetje uit balans raakt en sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor ;). Mijn paard schrok laatst in de bak van iets wat zich daarbuiten afspeelde, sprong een flinke pas opzij en begon daarna te bokken en te rennen. Nou, toen dacht ik ook in eerste instantie; als je schrikt is dat tot daaraan toe maar wel een beetje met mij rekening houden; moet je dan meteen ook zo gek bokken en rennen, is dat nou nodig? Dit gedrag was mijn eigen schuld; ik weet dat ik bij hem altijd moet opletten (waren uit het stappen met lange teugels) maar dan wil ik mijn been evengoed goed aansluiten nog wel eens vergeten :Z. Van zijn onverwachte reactie schrok ik en raakte uit balans, hiervan schrok hij weer en toen was er paniek. Maar hij zal heus niet gedacht hebben; zo, nu is ze fijn uit balans, laat ik maar even streken uithalen zodat ze eraf valt haha. Al zou je dat idd af en toe wel denken :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:33

Wat wordt eigenlijk verstaan onder gemeen?
Wanneer is een mens gemeen en komt dat meestal ook niet voort uit dominantie trekjes?
Dat een zeer onderdanig paard soms niet genoeg te eten krijgt en daardoor mager wordt of zelfs sterft heet in de natuur rangorde. Maar stel nu dat in een mensen situatie de zwakste in een gezin geen eten krijgt omdat de andere sterker zijn en dus het kind hongerig naar school moer, is dat gemeen/mishandeling of ook natuurlijke rangorde?
(puur hypothetisch uiteraard)

Of iets realistischer misschien: stel dat jouw baas je collega meer betaald dan jou omdat deze collega dat met een grote mond heeft weten af te dwingen, is die ongelijke behandeling dan gemeen (van de baas) of is dat eigenlijk ook gewoon een mooi voorbeeld van de wet van de sterkste.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 18-12-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:35

Mindfields schreef:
Nee, maar er zijn bokkers die denken dat dat wel zo is, en die beweren dat ze met opzet hun tong buitenboord gooien enkel en alleen om hun ruiter te pesten. :9

Dit klopt, ik zie het regelmatig zowel bij volwassenen als bij kinderen, dat ze denken dat hun paard iets bewust doet om hen te pesten. Voor kinderen vind ik het een normale gedachte. Die kennen immers ook aan speelgoed of knuffels een bepaalde identiteit toe, dus kan ik begrijpen dat ze iets te veel bewustzijn toekennen aan een paard dat immers wel een identiteit heeft zoals we allemaal weten. :j Maar voor volwassenen vind ik het een zeer kinderlijke gedachte. Ik reed laatst nog met iemand samen (volwassene) en die beweerde dat haar paard expres niet "aan de teugel" ging als haar instructeur er niet bij was. ("Dat weet ie hoor!") Ik maar heel voorzichtig vragen: "Kan het niet zijn dat je zelf kleine dingetjes anders doet als je instructeur er niet bij is?" :D

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:40

Sizzle schreef:
Wat wordt eigenlijk verstaan onder gemeen?
Wanneer is een mens gemeen en komt dat meestal ook niet voort uit dominantie trekjes?
Dat een zeer onderdanig paard soms niet genoeg te eten krijgt heet in de natuur rangorde, maar stel dat in een mensen situatie de zwakste in een gezin geen eten krijgt omdat de andere sterker zijn en dus het kind hongerig naar school moer, is dat gemeen/mishandeling of ook natuurlijke rangorde?
(puur hypothetisch uiteraard)

In het voorbeeld dat jij geeft is het gedrag van de andere kinderen ook gericht op overleven.
Maar bij mensen speelt nog iets anders mee: "ego", en daarmee verbonden "schaamte".

Ook bij pesten in de klas bijvoorbeeld, zou je in eerste instantie zeggen dat het volkomen nutteloos is en alleen veroorzaakt wordt door sadisme/leedvermaak. Maar als je het op natuurlijk niveau bekijkt zou je ook kunnen zeggen dat de pesters zich naar een hoger niveau in de rangorde werken en daardoor meer aanzien en uiteindelijk meer kans op voortplanting verkrijgen. :)