Ruin met lippen zoeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maggie37

Ruin met lippen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 22:28

We hebben sinds drie weken een ruin. Hij is nu 6 weken gecastreerde. Als we bij hem staan of aan het poetsen zijn zit hij demhele tijd met zijn lippen aan je. Hij bijt niet maar zit de hele tijd te zoeken. Aan je kont als je hoeven uit krabt of aan je jas als je bij hem staat. Nu willen we graag een knuffel aard maar is dit geoorloofd gedrag of moet je hem dit afleren. We willen absoluut niet dat het een bijter gaat worden. Hij krijgt niets uit de hand van ons.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:15

Paard gedraagt zich gewoon sociaal zoals hij dat ook naar een ander paard zou doen wat hem "poetst". Zolang het bij alleen met lipjes friemelen blijft kan je dat gewoon zo laten. Hij loopt alleen te zoeken naar waar jij hem vraagt terug te "poetsen΅.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 18:39

Bedankt voor je antwoord. Dan weet ik dat we goed bezig zijn door het niet te verbieden.

Marye78

Re: Ruin met lippen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:09

Ik twijfel hier soms ook wel over hoor, maar mijn ijsco krijgt ook wel eens wat lekkers uit de hand dus ben ik bang dat hij op dat moment aan het bedelen is voor eten. Maar aan de andere kant, doet hij het zoals hierboven beschreven dus alleen met zijn neus en lippen, beetje friemelen. En ook als ik op de grond zit en met zijn hoeven bezig ben (invetten etc) dan zit hij er de hele tijd met zijn neus bovenop :-)

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:31

en bij mij aan mijn kont, maar ja die is dan ook wel groot :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:33

ik sluit bij tamary aan zolang hij niet bijt en het niet voor iets lekkers doet, dan is het alleen maar heel lief bedoeld! hij wil de sociale band bevestigen wat paarden ook onderling doen dus zie het als een complimentje zou ik zeggen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:41

Ik moet je bekennen dat ik toen de titel las aan iets heel anders dacht _O-

Om antwoord te geven op je vraag. Dit is sociaal contact.

Ik moedig dit juist aan bij mijn paard omdat ik graag wil dat ze kroelt, met mij en andere paarden. Ik sta dit toe omdat ze niet hapt/bijt. Soms wil ze met kroelen (omdat ik haar kroel) weleens terug knauwen. Maar dan stap ik opzij en stop ik met kroelen.

Zij weet dan dat ze te ver gaat. Als zij met andere paarden kroelt en een paard doet te hard reageert zij ook door te stoppen en weg te stappen.

Als ze het echt doen op zoek naar snoep omdat je hem vaak verwend of als hij chagrijnig is en wil happen.. dan moet je optreden.. een paard mag je natuurlijk niet gericht bijten.. maar contact zoeken moet kunnen vind ik.

Filmpje van ons kroelen (voor als je het leuk vind) http://www.youtube.com/watch?v=S77fG3jRVKY

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:49

Nee het is echt kroelen en met de lippen overal aan zitten. Wij hadden tot drie weken geleden een andere fries. Die zocht weinig contact. Wilde ook niet dat je aan haar hoofd zat, lijf was prima. De uiting van genegenheid was dat we haar hebben leren zoenen. Age is jong en een verschrikkelijke knuffel kont die erg gericht is op mensen. Hier zijn we heel blij mee, maar willen het natuurlijk niet verkeerd gedrag aanlerendoen, vandaar de vraag. We gaan dus lekker door met kroelen, zoho gezellig en leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:05

Ex mijn Welsh Cob deed het ook (en doet het nog steeds). In het begin zette hij dan ook z'n tanden in je en dat heb ik hard afgestraft en in no-time had hij door dat "frunniken is goed" en "tanden is fout"
Hij is ondertussen verkocht, maar staat nog wel op dezelfde stal en nog altijd lebbert ie je helemaal af met z'n lippen, als je hem de kans geeft. Dat doet ie heel lief en voorzichtig, dus je kunt 'm ook veilig z'n gang laten gaan.

Mijn advies: laat 'm rustig z'n gang gaan maar ben duidelijk dat de grens bij het gebruik van tanden ligt, als dat nodig is.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:34

Maar als ze dit doen omdat ze een brokje zoeken, kunnen ze dit dan ook niet heel lief doen?
Of gebruiken ze dan altijd tanden?

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 18:36

Als ze een snoepje zoeken of bedelen ga ik er vanuit dat ze dan echt happen met de tanden. Klopt dat?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:11

maggie37 schreef:
Als ze een snoepje zoeken of bedelen ga ik er vanuit dat ze dan echt happen met de tanden. Klopt dat?

Nee hoor dat hoeft niet. Zodra mijn paarden ruiken dat ik snoepjes in mijn zak heb zitten, friemelen ze heel voorzichtig met hun lippen richting die zak . Maar hun tanden gebruiken ze echt niet. Ze weten dat dat echt niet mag.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:50

Volgens mij doen ruinen dat nu eenmaal veel. Die van ons ook en ik zie het andere ruinen ook doen op stal. Merries hebben dat niet zo. Wij verbieden het gewoon, duwen zijn hoofd zachtjes weg en zeggen 'nee'. Zo leren ze het al een heel eind af.