ik ga wel eens mee met een vriendin naar haar verzorgponys. we longeren de shets daar regelmatig en zijn nu ook bezig met wat vrijheidsdressuur. bij beide een probleem!
longeren-in stap gaat het nog wel redelijk maar zodra we gaan galopperen of draven kom de pony dreigend met oren in de nek in galop of draf op je afgerend!
vrijheidsdressuur-zodra je de hoeven van de pony vastpakt of aanraakt komen gelijk de oren in de nek. dus de rest lukt dan ook niet echt!
ze kan ook niet echt goed vast staan! 1.trekt het touw los 2.loopt de hele tijd heen en weer
heb je enige tips ofzo graag dan even een PB of reactie! of andere manieren om de pony beweging te geven ook die zijn welkom! (aangezien we voor rijden iets te groot zijn!)
ps.verder is die pony een schatje hoowr ze heeft niet alleen maar problemen!
lisannehorse
Geplaatst: 14-12-11 20:34
Mijn verzorg shetje word ook boos als je z'n voetje pakt en loopt ook heen en weer tijdens het poetsen! Nou ik luister
Het probleem bij deze pony is dat hij geen respect voor jullie heeft. Hij vind dat ie de baas is en dat is natuurlijk niet zo. Komt ie dreigend op je af? Dit mag om de dooie donder niet!! Flink op zijn sodemieter geven! Hoef je niet eens te schoppen of slaan. Met longeren ga je een heel zelfverzekerde houding aannemen. "Jij kan best dreigen en niet willen maar IK ben de baas dus als de sodemieter gaan luisteren!" dat is wat je moet uitstralen. Komt ie nog naar je toe? Bij je weg sturen, zwaai met je armen of met de longeerlijn. Hij mag niet bij jou komen maar afstand houden. Als ie doet wat je wil, mag je hem uitgebreid belonen! "Goed zo!! Grote brave pony! Je kan het wel!!" (mijn favoriet! ) VD zou ik nog niet doen. Eerst er maar even voor zorgen dat ie respect voor jullie gaat krijgen.
Kijk ook eens of er iemand in de buurt woont die jullie kan helpen hiermee. Hulp kan geen kwaad! Succes!!
owkeej dankje zal eens vragen aan de baas of ie wat tips heeft!(hij weet hier wel van hoowr) bij het longeren bedankt voor de tips zal er eens naar kijken! overigens zijn we er nog maar net(had ik er miss bij moeten zetten)en miss moet hij nog wennen maar miss ook niet! nogmaals BEDANKT ik zal er zeker wat aan proberen te doen want volgens mij ben IK de baas!!1 haha
Met deze instelling gaat dat zeker lukken! Die straal je dan lichamelijk ook uit en dat maakt vaak al indruk. Als je net bent begonnen is het belonen heel belangrijk! Als je nog eens vragen hebt ofzo mag je altijd pb-en!
je pony weet dat hij de baas over jullie is. je moet tonen wie de baas is. strenger zijn en hem in een mooie cirkel laten lopen zodra hij naar jullie komt hem naar buiten drijven zodat hij weer mooi in een cirkel loopt
dankjulliewel allemaal voor de zo snelle reacties zal snel wat meer aan DE BAAS ZIJN doen en ga de eigenaar om hulp vragen!
love bokt met al die snelle reactie waar je echt iets aan hebt!
boenmiedy
Geplaatst: 14-12-11 21:36
ik heb zelf een hengst de eerste keer dat hij moest gelongeert worden probeerde hij dat ook hij steigerde en kapte naar mij .ik heb het hem afgeleerd om met de zweep of de longeerlijn tussen zijn oren te slaan zodanig dat hij dacht dat hij hem zeer had gedaan. als ik zag dat hij hem recht wou stellen tussen zijn oren zo heeft hij het niet meer gedaan. je moet niet altijd geweld gebruiken je stem strenger zetten helpt ook al voldoende. maar mijn pony is een hengst ze proberen al wat meer dan merrie's of ruintjes. het is te zien welk karaktertje het heeft succes en graag gedaan