Van B naar Z dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceR

Van B naar Z dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 01:14

Hoe zijn jullie van het B naar Z dressuur gekomen?

Ik bedoel voor jullie de eerste keer als ruiter,
hebben jullie dat met een ervaren paard gedaan of met een groen paard?
En hoe snel reden jullie Z?

Setteli

Re: Van B naar Z dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:18

De eerste keer dat ik verder kwam dan de L1 was met een wat oudere pony (10 jaar) die nog geen wedstrijdervaring had. Was binnen een half jaar van B naar de M1 gereden.(met pony tussen de paarden!)
Daarna heb ik een groene 5 jarige gehad die ik zelf heb ingereden en uiteindelijk Z2 mee geworden ben.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:24

hier is dochter met een groene pony Z dressuur geworden en met een andere groene pony Z springen en ze is nu 14 , en ik kan naar eer en geweten zeggen dat ze het zelf heeft gedaan ,dus de ponys werden niet bijgereden door iemand anders en ik ben supertrots op haar

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:27

Mijn eerste paard waar ik Z2 mee geworden ben kreeg ik toen hij nog niks kende, en ook niks wilde. Die wilde niet eens 1 stap verzetten voor een ruiter. Na een jaar vertrouwen opbouwen en oefenen oefenen oefenen ging ik hem starten, in de B begonnen, kon alleen starten als ik op stage was met hem, en uiteindelijk nadat ik Deurne af had gemaakt meer gaan starten en binnen een jaar Z2 gestart.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:28

Ik ben helemaal overnieuw begonnen, in eerste instantie met een veulentje ;)
Met 4 jaar voor het eerst mee genomen in het B en deze winter ( 4 jaar later) het Z1 gestart.
Was mijn eerste keer. Heb het ook in m'n uppie gedaan en dat ging niet zonder vallen en stoten kan ik je vertellen ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 06:27

Ikzelf heb er 20 jaar over gedaan.
De bijrijdster op mijn paard is eind april in het L1 begonnen en rijd nu M2. Naar verwachting is ze medio maart Z1. Om dat te halen moet je natuurlijk wel regelmatig op wedstrijd gaan. Wij gaan nu gemiddeld 1 x in de 2 a 3 weken.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 07:11

Ik mag nu bijna z starten (verwacht eins jan/feb over te stappen) Met eigen gefokt paard zelf opgeleid, dus was nog groen, in 3 jaar (waarvan ik er in tot ongeveer 8maanden niet heb gestart ivm verhuizing en knieblessure).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:18

Ik heb de mijne gekocht op 1,5 jarige leeftijd, heb hem nu net zadelmak zins eind september en we gaan echt al met sprongen vooruit. Vroeger zou ik zeggen om zo snel mogelijk gewoon lekker kilometers te maken, nu wil ik eerst de basis enorm goed erin hebben voor we op concour gaan en dan hoop ik toch dat we niet te veel blijven hangen. Doel is om Z te worden met hem, lijkt me zo gaaf! Heb tot nu toe alles zelf gedaan, wil dat erg graag een keer bereiken! :j

Ik moet dus nog uberhoud starten, maar ik denk dat er heel veel die de eerste keer Z worden dit toch wel met een vrij onervaren dier doen (veel al in hun ponytijd, andere in de paarden).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:22

Mijn 1ste paard was M1 dressuur toen we hem kochten,een luie trapzak was het!
Ik was er wel binnen 1,5 jaar Z mee(met een half jaar blessuretijd tussendoor) en heb flink gestunteld met de wissels maar na nog een jaar toch Z2 mee geworden.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:31

Wij kochten een ervaren paard (M2-startgerechtigd, zelf B) en iets meer dan 1 jaar later mocht ik Z1 met haar starten. Mijn instructrice heeft haar tussendoor een paar keer Z1 gestart.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:42

Ik ben nog onderweg :+
Mijn paard was net een jaartje onder het zadel toen ik hem kocht, werd in dat jaar maar weinig gereden.. dus was hartstikke groen. Ik zelf was ook groen, B niveau ging me toendertijd goed af. De rest heb ik samen met hem geleerd. We zijn 5,5 jaar geleden in de B begonnen. Nooit fanatiek gereden, hooguit 1x in de maand op wedstrijd. Ook wat tegenslagen gehad waardoor we weer een maand of meer stilstonden & vervolgens weer konden gaan opbouwen voordat we weer konden starten. Inmiddels zijn we M2 startgerechtigd sinds april dit jaar & weer aan het opbouwen vanwege een blessure. Ik hoop begin 2012 M2 te gaan starten & dan eindelijk is dat Z te bereiken :D

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:57

Ik heb mijn pony zelf naar het Z1 gereden :D
Hij was paar maandjes onder het zadel, en we hebben er 2en een half jaar over gedaan.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:03

Hebben jullie foto's van b tot z ben ik wel benieuwd naar.....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:14

Met mijn eerste Z-paard reed ik binnen 2 jaar Z2 met nog de nodige blessures tussentijds. Dit was echter wel in de 5 wp per klasse periode dus dan gaat het allemaal wat sneller.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:28

De eerste keer met mijn fjord die ik als recreatiepaard had gekocht maar toch wel meer in zijn mars bleek te hebben. We hebben er 3 jaar over gedaan, eindstand bij de paarden Z1 +5
Daarna heb ik een jong rijpaard gekocht, 3,5 jaar en zadelmak, ben ik rustig mee begonnen in de B toen hij 4 was. Ruim een jaar geleden zijn we van stal en trainer veranderd en in een jaar is hij van het L2 naar Z1 met winst gegaan.
Mijn andere rijpaard hebben we anderhalf jaar geleden gekocht, hij was 5, met hem ben ik in de L2 begonnen hij is nu 6 en bijna Z2 startgerechtigd.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:33

Ik ben een half jaar geleden begonnen met mijn 4 jarige, in de klasse B.
Voor mij is dit de eerste keer officieel, hiervoor heb ik altijd jonge (springpaarden) ingereden.. mijn houding was dus ook bagger :')

Momenteel zijn we L2 geklasseerd en hopen in het voorjaar M1 te kunnen gaan starten; het jaar 2013 is mijn doel de Z1.. :D
Maar of dat lukt... we zullen het vanzelf zien.. :+

Nu eerst maar eens de winter door..

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:59

Wat een leuke reacties!
Veel talent hier!

Helaas hebben sommigen er niet bij gezet of ze zelf groen waren, ik lees alleen dat het paard groen was.
Ik ga er dan even vanuit dat zij zelf ook groen waren.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:04

Ik heb hiervoor een paard gehad die we met z'n 4en deelden. Toen ik eenmaal wedstrijdjes mocht starten ben ik uiteindelijk in de L1 gestrand. Heb nu een paard waar we met z'n 3en op rijden. Paard kon helemaal niks, had weinig conditie en totaal geen bespiering. Na een paar maanden ben ik in de B begonnen. Nu 3,5 jaar later zit ik in de M2, springen heb ik de punten voor de L en cross is gewoon geweldig om te doen :) Paard was dus helemaal groen en ik was ook nooit verder gekomen dan de L1.... ik was zelf dus ook best groen :D Hoop begin volgend jaar Z1 te gaan starten :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:15

Ik heb dat er indd vergeten bij te zetten, ik was 16 toen ik met dit paard begon(ik was de jongste op deurne), tijdens mijn eerste stage heb ik hem voor het eerst gereden en toen alleen maar wat geprobeer hem in elk geval aan het lopen te krijgen. Ik was daarvoor manegeruiter geweest en had nooit officieel gestart. Erg groen dus. :D

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:27

(ook ik ben nog onderweg)
Vorig jaar oktober heb ik mijn paard gekocht. Hij had wel al wat wedstrijdervaring, ook nog niet veel (wat punten in het M). Ik was nog helemaal groen que wedstrijden.
In februari in de B gestart, binnen vier wedstrijden hadden we onze punten al binnen. Ook de L1 en L2 waren geen enkel probleem.
Inmiddels rijden we na een dipje (we gingen echt te snel) weer succesvol in het M1. Ik hoop in januari 2012 M2 te starten.

Mijn doel is altijd geweest om voor mijn 20ste Z te rijden. Dus de planning staat om in mei/juni Z1 te gaan starten. Nu nog hard werken om het voor mekaar te krijgen *D

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:27

Futurefox schreef:
Hebben jullie foto's van b tot z ben ik wel benieuwd naar.....

Onze eerste wedstrijd :)
Afbeelding

en in het z (oktober)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lisaislisa op 14-12-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:29

Mijn eerste pony duurde 3 jaar voordat die van groen Z liep. (toen was ikzelf ook groen) Mijn paard loopt 1 jaar wedstrijden en mag Z dressuur
Laatst bijgewerkt door Monnie_ op 14-12-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:34

JoyceR schreef:
Helaas hebben sommigen er niet bij gezet of ze zelf groen waren, ik lees alleen dat het paard groen was.
Ik ga er dan even vanuit dat zij zelf ook groen waren.

Ik was met een andere pony (ctje) al L2 dressuur maar nog maar 10 jaar.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:54

ik ben begonnen op mijn B pony'tje, daar had nog nooit iemand opgezeten en ze was nog jong (3,5) en ik had ook nog nooit gereden (ik tel het rijden op mijn andere B pony maar niet mee want mijn moeder liep daar naast aan een touw en dan ging we buiten stappen, was keuringspony geweest dus vond dat prima). ik ben gewoon begonnen met rijden en mijn moeder hielp me. ik weet dat sommigen hier tegen zijn maar ik heb naar 3 maanden al mijn eerste wedstrijdje gereden, was bij ons op de manege en waarom niet meedoen als pony braaf is en ook netjes loopt (ik had net geen 60% weet ik nog). daarna ben ik officieel gaan starten en dat ging altijd heel goed. ik ben met haar t/m het M2 dressuur en L springen gekomen (hoger mogen B pony's niet) we hebben zelfs nog in het mecc tijdens jumping indoor maastricht gesprongen!
INGHEN JE WAS GEWOON SUPER! <3

daarna zijn we gaan zoeken naar een D pony, we wilden het liefst eentje die al een beetje kon, maar we konden er geen vinden die niet op kracht werd gereden (en eentje op kracht gereden had ik niks aan want ik was nog zo slap en die trokken me gewoon uit het zadel)

toen heb ik een redelijk oude, maar nog super fitte/gezonde C pony gekregen, die kwam toevallig op ons pad. met haar ben ik 3 keer Limburgs kampioen geworden en 3 keer reserve Limburgs kampioen, dus een super pony. dit was in de dressuur springen wilde ze niet, ben wel met haar gestart maar uitgesloten :( ben uiteindelijk tot het Z2 gekomen in de dressuur en een derde plek op de Nederlandse in het C-Z1/2! :D DANKJE FABIOLA VOOR ALLES WAT JE ME HEBT GELEERD, EN DAT JE ALTIJD ZO BENT :*

toen heb ik een D pony gekregen, een jonge 3 jarige hengst van de Welshhengsten keuring gekocht. zelf ingereden maar werd toen stout dus is gecastreerd, toen ben ik wedstrijden gaan rijden. het ging niet altijd vlekkeloos vooral vanwege mijn angst op hem ook al deed hij niks stouts meer , nu gaat het heel goed en ben ik niet meer bang! we zijn samen vanaf de NIKS naar het Z1 gekomen in 2 jaar (met heel wat stops tussen door door mijn angst.) OLLIE (ALL IN ONE, ZIE ONDERSCHRIFT) WE GAAN HOPELIJK NOG EEN GOEDE TIJD TEGEN MOET! +:)+

ik rij ook nog af en toe de hengst van mijn zusje (even oud als mijn D pony) en ik breng hem uit op wedstrijd. WE RIJDEN NU L1 DRESSUUR. hij doet altijd super zijn best en heel veel mensen vinden hem zo'n knappe pony (IK OOK)
RASPOETIN JE BENT KNAP, LIEF, EN WERK ALTIJD MET ME MEE! (HELAAS BEN JE TOCH NOG STEEDS VAN MIJN ZUSJE :o ) JE BENT MIJN GROTE VRIEND! /3

wow lang verhaal getypt, tja krijg je als je zoveel moois (en ook soms minder moois) mee maakt met die lieve pony'tjes! <3

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:50

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-12-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aantal foto's in link gezet