Ervaringen delen - trailer mak maken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Ervaringen delen - trailer mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:33

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen betreffende dit onderwerp.
Misschien dat we elkaar kunnen helpen door onze kennis te delen.

Heb recent bijvoorbeeld mijn paard zo ver gekregen om de trailer op te gaan. Hij was enorm bang voor de trailer na een slechte ervaring. (steigeren, slaan etc.).
Ik ben nu op het punt dat hij zo de trailer mee op loopt (ik oefen elke dag iets van 15 min, altijd stoppen op een hoogtepunt). Maar hij blijft nog niet langer dan een minuut staan (met eten), ik durf hem nog niet vast te zetten.
Ik heb het idee dat zolang hij weet dat hij er ten alle tijden uit kan, dat het goed is, en anders niet. Maargoed, daar is een trailer niet voor natuurlijk. Het word wel steed beter, maar misschien. zou ik het anders kunnen aanpakken oid?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:46

Denk aan je eigen lichaamshouding en gemoedstoestand. Het trailerladen moet in jou ogen de normaalste zaak op de wereld zijn, en er is niks engs of ergs aan. Als jij dat uitstraalt zal je paard ook rustiger worden, ondanks dat hij nu echt bang is ;)

Ik heb al verschillende paarden trailermak gemaakt. Bij voorkeur gebruik (of misbruik) ik mijn oude merrie daarvoor :D Voor haar is de trailer een 2e stal en zij zal elk ander paard aanmoedigen erbij te komen. Maakt het dus voor mij gemakkelijk ;) Maar dus ook je eigen houding en geestesgesteldheid heeft invloed. Als jij al met die trailer bezig gaat van "oei maar wat als" en "als dit misgaat dan...." snap je. Er is niks, er gebeurd niks, en al moet je een stapje terug doen in je training is niet erg, het einddoel dat is het enigste wat telt. Dus al stapt ie naast de klep, niks aan de hand. Moet je maar eens opletten hij weet donders goed waar die klep precies is ;)
Wat ik in jou geval zou doen is zijn dagelijkse voer op de trailer geven. longe aan je paard en jij loopt met emmer die trailer op, hem niet dwingen mee te lopen. Hij moet vrijwillig komen om zijn voer op te eten. Wil hij nog niet helemaal erop, zet je die emmer een stuk richting de klep. Zo heb ik ook ooit eens een angsthaas geleerd dat de trailer niet eng is. Begonnen met voeren op de klep, en hij moest zelf komen naar die emmer. En na een paar weken liep hij zo vanzelf de trailer in om zijn voer te eten.

Anoniem

Re: Ervaringen delen - trailer mak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:57

Wij hebben paarden trailermak gekregen door eerst te oefenen met een twee paards vrachtwagentje met zijlader. Deze was licht en niet al te hoog en gaf een ander idee dan een trailer. Paarden associeerden dit ook niet als trailer en zo konden we de meeste goed trainen op trailerladen. Dt deden we in alle rust en daarna waren ze op de trailer ook makkelijker te laden omdat ze je meer als leider zagen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 22:01

Ja hij loopt nu sinds gisteren er zo op dat wel, en ik sta er ook bij van simpel (ik ben van nature heel rustig). Hij reageerde niet op wel trailermakke paarden helaas, dat was natuurlijk het eerste wat ik geprobeert heb. :+
Hij loopt er zelf op, uit eigen keuze, dat gaat ook steeds sneller. eerst twijfelde hij nog, nu loopt hij zo mee. Alleen blijft hij nog niet staan (hij mag er van mij zelf af, ik wil dat hij overal zelf voor kiest, maar ik zorg wel dat blijven staan net wat comfortabeler is). Misschien dat ik daar wat strenger in moet zijn, of juist nog meer geduld hebben.
Het heeft geen haast gelukkig dus dat scheelt.

alenaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:18

Mijn paard komt in april uit de opfok en vandaag te horen gekregen dat hij absoluut de trailer niet op wilde (moest naar Bodegraven voor verwijdering van een ocd), uiteindelijk hebben ze hem erop gekregen maar begon hij helemaal te flippen toen ze de stang erachter deden. Vanmiddag is die met iets sederends de trailer gezet en zo zal die ook terug moeten komen. Ik ben nu ook een beetje op zoek naar verschillende manieren hoe hij het beste trailermak gemaakt kan worden.
Ik had op een site gezien dat het geven van voer als hij nog niet helemaal op de trailer staat juist niet goed is, omdat ze dan denken: voer eten en huppp, weer snel die trailer af. En dat ze zo dus worden beloond om de trailer juist niet helemaal op te gaan. Ik heb wel van een andere manier gelezen (waar ik echt nog nooit van had gehoord) over het paard eerst tussen 2 stoelen door laten lopen zonder er zelf eerst tussendoor te lopen. Als dit beter gaan de stoelen bij 'enge' voorwerpen in de buurt zetten en hun gaven ook nog als voorbeeld over een zeil heen lopen tussen de stoelen door enz. Als dat dan goed gaat het paard tussen de trailer en een stoel door te laten lopen en dat die er dan uiteindelijk vanzelf de trailer op zal lopen.
Iemand hier wel eens van gehoord? Het klinkt leuk, maar of het werkelijk zal werken?
Iemand nog andere ideeen?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 00:11

Je bedoelt schriktraining? Dat deed mijn paard eigenlijk allemaal wel heel makkelijk. Maar de trailer echt niet! Maar hij is wel heel sensibel hoor dus misschien komt dat daar door.
Vroeg de tweede dag, terwijl hij met 2 benen op de klep stond, of iemand hem even wilde vasthouden. Moest namelijk wat pakken. Alleen dat was al genoeg om te gaan steigeren, terwijl hij al 100x met 2 benen op de klep had gestaan. Ook moest er niet iemand langs lopen want dan was het al weer te eng. Dat is nu wel weg dat wel.

Hij stond net al bij het hek toen ik de trailerklep omlaag haalde, en hij blijft wel steeds langer staan. Maargoed, ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen die een paard binnen 2 uur zo ver kunnen krijgen.

Heb je zelf al wat geoefend misschien?

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:05

@ Alenaa91, dat is de parelli manier. Ben ik voor een deel gaan oefenen, maar het gaat om het "wegsturen", zodat je uiteindelijk naast je trailer staat, en je paard er zo instuurt..

Ik heb zelf een paar maanden geleden een trailer/oefensessie gehouden met mijn 3.5 jarige merrie.
dit heb ik in 5 dagen gedaan, waarna ze dag 4 en 5 zo op de trailel liep, en kon zonder problemen het tussenschot in het midden terugzetten (2 paards trailer die ik dan schuin zet, zodat ze meer inloopruimte heeft) en de stang achter haar erop zetten.

Nu afgelopen zaterdag werd de trailer gepakt voor mijn schoonzus, en ik dacht ik zet haar er nog "even snel erin", nouwja had ik nooitmoeten doen, en het lukte dus niet,
toen ben ik zondag weer gaan oefenen met biks, en nu zodra ik dat tussenshot terug wil zetten of die stang erachter weet ze neit hoe snel ze uit die trailer moet lopen.

maar vind het echt frusterend, alsof ze alles is vergeten, omdat het voorheen goed ging, en nu opeens niet meer..

@ pentax, jij doet het nu precies opd e manier hoe ik hetn u ook doe, maar wat doet hij als je het voer weghaald? de mijne loopt er dan uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:08

Parelli, grondwerk en schriktraining is idd goed om het leiderschap te ontwikkelen, als je paard door schriktraining jouw beter gaat vertrouwen zal hij je ook eerder zien als leider bij het trailerladen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 11:14

@mijnluxer, mijne loopt er dan ook uit. Ik wil binnenkort wel de stang er op gaan zetten als hij de trailer als veilig beschouwt. Wil hem niet opnieuw traumatiseren natuurlijk!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:19

Pentax schreef:
Ik ben nu op het punt dat hij zo de trailer mee op loopt (ik oefen elke dag iets van 15 min, altijd stoppen op een hoogtepunt). Maar hij blijft nog niet langer dan een minuut staan (met eten), ik durf hem nog niet vast te zetten.

Direct stang er achter, kort vastbinden met een paniekknoop en direct auto starten en rijden maar.
Door het rijden worden ze afgeleid.

Als je zo door blijft trutten en hem steeds de gelegenheid geeft er maar uit te gaan wanneer hij dat wil dan kom je nooit ergens. Ze wennen er vanzelf aan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 11:27

Mijn paard moet je alles vanuit comfort doen, dat is waardoor ik hem nu zo ver nu al heb.(maar ook bijv. met andere dingen zoals enge hindernissen etc). Ik ben bang dat als ik op dit moment doe, dat ik dan terug bij af ben als ik hem vast zet en ga rijden.. Misschien dat ik volgende week wel het idee heb dat dat kan. Hij stond eergisteren nog te trillen op de benen, gister al minder.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:45

Goedzo, niet haasten. Mijn ervaring is dat als je doet alsof je de hele dag de tijd hebt, het juist het snelst gaat. Gewoon zelf rustig zijn. En ik zou niet gaan rijden totdat hij er rustig in kan blijven staan totdat jij hem er weer uithaalt. Als je nu gaat haasten, kan al je vooruitgang tot nu toe weer in één keer weg zijn.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:55

Ik denk dat teveel tutten en er over nadenken juist niet helpt. Nu heb ik zelf ook weinig problemen ervaren met het trailerladen. Sommige paarden zijn wel wat lastiger maar dat is een kwestie van even doorpakken en dan staan ze zo. Als je gaat te klooien met een touwtje hier en een brokje daar heeft zo'n paard heel gauw door hoe het in elkaar zit. Dus hij weet oh als ik lastig ga doen krijg ik alleen maar meer lekkers, tenminste zo werkte het voor mijn haflinger wel. ;)
Angstige paarden zijn natuurlijk wat anders, dan ben ik van mening dat een brokje en wat kalmerende woorden goed kunnen helpen. Ik zou het sowieso gaan oefenen voordat je echt ergens heen moet met je paard, als je haast hebt gaat het nooit goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:01

Pentax schreef:
Ik ben bang dat als ik op dit moment doe, dat ik dan terug bij af ben als ik hem vast zet en ga rijden..

Je zegt het zelf al... Jij bent bang/onzeker etc. Daardoor maak je van je paard ook een pieperd. Als je direct gaat rijden met je trailer dan leidt dat af. Als je af gaat zitten wachten of je paard wel of niet gaat trillen, zenuwachtig wordt of er uit wil geef je juist de kans om spanning op te bouwen. Door te gaan rijden heeft je paard zijn aandacht nodig bij het houden van zijn balans. Als de trailer stil staat heeft hij alle tijd om wat anders te bedenken, of te bedenken hoe eng het wel niet is. Plus dat als je gaat rijden dat je zelf in de auto zit, en als je daar zit kun je je paard ook niet zenuwachtig maken.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:51

Wel goed in de gaten houden of het inderdaad angst is of gewoon geen zin hebben. Bij mijn veel te eigenwijze haflinger ging ik gewoon wachten, lichte druk op het touw. Achterwaarts was geen optie en op een gegeven moment stapte hij er dan maar met een diepe zucht in. Ik zou wel zorgen dat er altijd wat te eten is als hij erin gaat.

alenaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:26

@ mijnluxor: klinkt dan wel interessant hoe snel je je paard er met gemak op kreeg met die parelli-methode. Alleen wat vreemd dan dat het ineens over was, misschien omdat je te gehaast aan het werk ging o.i.d.?

Het in de trailer zetten en meteen wegrijden is naar mijn idee geen goed idee met een angstig paard. Een paard die je in de maling neemt natuurlijk wel, die moeten gewoon aangepakt worden. Maar mijn paard is erg angstig en staat aan het einde van een trailer-rit heel erg te trillen (ook als ik heel rustig rij). Tegenwoordig loopt ze er wel makkelijk op als iemand haar van achter met een 'strenge' stem benaderd.
Mijn bijna 3jarige ruin is het kind van mijn merrie en die is als veulen een keer uit een vrachtwagen gesprongen (eigen schuld dikke bult want we hadden de merrie er als eerste uit gehaald). Niks aan de hand gelukkig, maar daar hebben we natuurlijk wel van geleerd, misschien dat dat hem wat bang heeft gemaakt (en de merrie misschien ook).
Ik ben in ieder geval van plan om heel rustig aan en zonder haast onze bijna 3jarige in de trailer te krijgen.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:59

@ aleena, ja ik heb het 5 dagen intensief geoefent, en daarvoor had ik een aantal weken op dat onderdeel parelli geoefend, en toen heb ik haar bijna 3 maanden niet op de trailer gehad, en toen moest ze er "opeens" weer in. ik had het moeten bijhouden, 1x per week in de trailer, en langzaam afbouwen.
dus ook mijn fout..

die van mij is niet bang, totaal niet, ze is dwars en eigewijs en ziet het als een spelletje.

maar oefenen is ook lastig nu, ik werk 5 dagen, en ben er altijd s'avonds, in het donker laden vind ik waardeloos.. en als het in het weekend niet lukt, wil ik niet een week wachten..
hebben jullie daar geen last van?

@ jasmijn; jouw stijl spreekt me niet aan, ik kan best met alle geweld door een 2e persoon die stang erachter gooien, maarja dat is niet de bedoeling.. ik moet het in mijn eentje kunnen regelen in alle rust..

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:51

toen ik mijn jaarling in de trailer moest krijgen voor het chippen heb ik dat gedaan met heel veel geduld en rust. ik had hem die ochtend geen eten gegeven.... dus hij had al honger en toen ben ik met een voerbak en voer de trailer ingegaan, het heeft lang geduurt voordat hij ook maar 1 stap op de laadbak zette. hij ging dan 2 stappen naar voor en weer 1 achteruit. uiteindelijk heb ik hem met zijn eten en snoepjes erin gelokt en voorzichtig de laadbak dichtgedaan. de keer erna dat hij in de trailer moest was het totaal geen probleem, hij liep er zo in. je moet ze nou altijd even laten zien dat er niks aan de hand is dat het gewoon goed is en dat hij daar veilig is. zodra hij dat doorheeft volgt hij je graag

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:59

Iedereen die graag wil leren trailerladen zou het Ebook van Eddy Modde eens moeten lezen voor tips en trucs en een andere manier van benaderen, Eddy was ook Parelli instructeur en heeft een fijn ebook geschreven over dit onderwerp. Heel goed te begrijpen en het geeft je de nodige handvaten om verder te oefenen. http://www.diagonaal-paardenvervoer.com/hello-world

Hoe je een paard moet benaderen en trainen is per paard verschillend, je moet je wijze van oefenen aanpassen aan het soort paard dat je in handen hebt. De grote lijnen zijn hetzelfde maar het verschilt enorm in de details. Je timing en release zijn van cruciaal belang om je paard snel en op de juiste manier te leren laden. oefen je nl verkeerd dan wordt je probleem groter.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:52

@ cissy; heb het e book gelezen, maar dit is gewoon de parelli manier, hij is er erg goed in, maar ga echt niet die video's kopen..

iemand al wat verder met laden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:17

Dat klopt, ik zeg toch dat hij een Parelli instructeur was ;) , hij omschrijft het heel duidelijk en makkelijk en dat doet Parelli nergens op die manier dus vandaar dat dit een fijn ebook is om te lezen.
Het maakt in 1 klap heel veel duidelijk voor veel mensen.

Die video's zijn ook heel verhelderend voor veel mensen en dan hoeven ze niet Eddy thuis te laten komen, dan is die video cursus dus zn geld wel waard want Eddy is duurder. :)

Het hele trailerladen hangt op het respect en leiderschap van jou over je paard en of je hem kunt plaatsen waar jij wilt en controle hebt over zijn bewegingen. Of je dat nou volgens Parelli, Monty of Emiel doet dat maakt niet uit, dat geld nl voor alle methodes.

De kunst is om je paard juist te interpreteren, een paard wat angstig is moet je anders benaderen dan een paard wat een dikke vinger naar je opsteekt. Heel vaak wordt een paard angstig beoordeelt maar is ie feitelijk gewoon respectloos, maar als je dat al niet ziet kun je het ook niet oplossen. En dat maakt het best moeilijk als je een probleempaard hebt om dat dan zelf te doen zonder hulp. Als je het kunt dan had je nl het probleem al niet gehad waarschijnlijk.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:36

Mijn pony ging toen hij net bij ons stond voor geen goud niet de trailer in. Hij ging wel gewoon de trailer in toen we hem gingen ophalen maar daarna echt niet meer, niks hielp. Eten interesseerde hem weinig en als je hem een tik gaf ging die helemaal over de zeik. Na een tijdje werd het zo gevaarlijk dat we besloten er iemand bij te halen. En deze leerden hem heel de tijd om op haar te laten, en haar te vertrouwen. Na een half uur had ze hem in de trailer en er steeds weer in uit. Met een speciaal halster, een western. Deze hebben we nog een tijdje gebruikt maar is inmiddels niet meer nodig en hij loopt nog altijd even makkelijk de trailer in. :)

Mijn andere pony wou ik van de zomer ook alvast trailermak hebben, ondanks ze nog maar 2 was. Ze heeft er een aardige kop opzitten en als ze iets niet wilt doet ze het ook niet. Dus na het longeren naar de trailer gelopen, ook even wat grondwerkc gedaan en het western halster om, emmertje met voer erbij en stond er zo in. :D
Erg opmerkelijk aangezien ze als veulen, op de keuring erin getilt moest worden. Toen ze naar de opfok ging had ze een sedatie gehad, en dan even zo tussendoor liep ze er zo in. Daarna nog een paar keer gedaan, en bij haar schil een ding heel erg; ze doet alles voor eten, dus wortel/appel in je hand en ze loopt ze mee. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:04

een western halster om te trailerladen? Hoe ziet dat er uit?

myrrie08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:24

Wij hebben iemand er bij gehaalt een paar weken terug omdat ons paard echt niet meer de trailer in liep,
nou vond ik de omgang met mijn pony toch echt wel vreselijk wat ze deed, mijn pony ging heel even met zijn neusje tegen die vrouw aan en hij kreeg al gelijk een flinke klap, ik natuurlijk helemaal overstuur.

De methode voor het trailermak maken duurde lang maar het heeft heel goed geholpen, ik zal het even zo duidelijk mogelijk voor je uitleggen:

Aller eerst ga je in de stal staan, je doet een halster om en gaat je pony een beetje trainen met omdraaien enzovoort, op een plekje onder de buik precies net achter waar de singel zit in een soort kuiltje, als je daar zo drukt dan moet het paarden hoofd als het goed is jou kant op gaan, doe dit een aantal keer aan bijde kanten, dan ga je naast je paard staan en met je arm opzij zo van omdraaien met zijn kont (niet aan het hoofd trekken) dit doe je dan ook weer aan bijde kanten (je kan het drukken onder de buik en het uitstrekken van je arm ook heel goed met een zweep aanleren want dat moet hij ook zo met trailer laden doen).

Oke nu gaan we naar de trailer, pak een longeerlijn en klik die aan het halster van je paard of pony vast, loop in de trailer en doe de longeerlijn van onder naar boven over de stang heen.
Zet je paard RECHT voor de trailer (desnoods met het zweepje aantikken zodat hij iets draait) en ga naast de trailer staan, en laat iemand anders aan de andere kant van de trailer staan.
Je pony/paard mag nergends anders naar kijken dan in de trailer, kijkt hij wel ergends anders naar dan blokkeer je zijn/haar zicht door middel van je hand bij zijn mondhoek.
Zorg er voor dat er alleen 2 mensen naast en verder niemand er voor of achter, laat de longeerlijn op een kleinbeetje druk staan maar ga niet trekken ofzo, elke keer als je pony/paard een stapje zet dan maak je de longeerlijn weer op druk,als hij/zij er in staat laat je de helelongeerlijk los zodat je pony/paard door dat luikje vooraan kan kijken, en beloon je hem/haar met snoepjes of biks, daarna laad je hem weer uit en begin je weer van vooraf aan.

Bij mijn pony heeft het met die hulp van de vrouw 3 uur gekost maar hij loopt er nu los zonder iets of iemand er bij zo in. het koste €190,- incl. rij kosten bij www.dressuurtotaal.nl

Ik hoop dat dit je heeft geholpen, je kan de methode zelf uitproberen maar je kan ook gewoon die vrouw bellen,

Groetjess. Myrrie08