Help! Jong paard schudt met hoofd tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patrss_

Help! Jong paard schudt met hoofd tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:30

Hallo lieve bokkers, :o
ik zit met een grote vraagtekens iedere keer als tijdens het rijden mijn paard zn hoofd schudt van boven naar beneden.. ;(
het is een 3,5 jarige en we zijn 3maanden bezig met inrijden, dit gaat super! maar sinds kort is hij begonnen met het schudden van zn hoofd.. tandarts is al geweest, alles is mooi bijgeveild. Helaas heeft dit niet zo veel geholpen, wel is hij natuurlijk nog hard aant wisselen.
het is voornamelijk nadat ik al een poosje aant rijden ben en met buitenrijden is het 10x extremer dan wanneer ik in de bak rij (het maakt trouwens niet uit of ik met losse teugel rij of contact hou). Hij heeft er geen last van alstie op stal/buiten staat. Heeft iemand misschien tips? of herkent iemand deze situatie? dan hoor ik het graag! vragen staat vrij, alvast bedankt! :D

fjordjes

Re: Help! Jong paard schudt met hoofd tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:32

Kan veel dingen zijn, lastig.

Allergie voor het leer of bepaalde stoffen erin, bit wat niet lekker zit of niet past, hoofdstel te strak/te los. Mijn paard schud ook wel eens maar dat is omdat ie m'n hand opzoekt.

Doet ie het ook in de wei?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 15:36

dank voor je snelle reactie! nee hij doet het niet in de wei, ook niet met wandelen, poetsen etc. echt alleen als we een poosje aant rijden zijn. Het moment dat zn hoofdstel af is dan stopt hij dr ook wel gelijk mee.. ik heb een dubbel gebroken bit.
Miss een stomme vraag, maar wat zou ik aan zo'n allergie kunnen doen? hoofdstellen verslinden tot ik er eentje heb gevonden waar die het niet bij doet? :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:39

kijk in elk geval wel of het hoofdstel wel goed past.
zeker als riempjes te strak zitten of de frontriem te klein is dan kan dat veel problemen geven.
neusriem ook zeker niet aannsnoeren want dat kan dan tegen de kiezen drukken waardoor ze gaan schudden.

verder kan het ook best een aanleuning probleem zijn en dan is het het beste als je dus goed les neemt.
je laat je paard tussen tijds wel voldonede vaak halsstrkken?
zeker voor ene jong paard kan het best zwaar zijn als ze te lang 'in de krul" moeten lopen

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:55

Als je al een poosje aan het rijden bent......... :)* Dan zal ie het wel moe beginnen te worden en is het tijd om te stoppen met rijden...
In mijn beleving ,ik maakte vroeger veel zadelmak en als de pony's moe begonnen te worden deden ze dat ook....

alenaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:23

Als ik het zo lees heb ik ook een idee dat hij dan moe begint te worden of het 'zat wordt'. Voor jonge paarden is het natuurlijk belangrijk dat ze het leuk blijven vinden om aan het werk te moeten en mijn tip hierbij is dus niet al te lang en te vaak rijden en stoppen als hij braaf is.

Rosaliedawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:24

Mijn paard deed dat ook, bij haar was het voornamelijk door spanning. Ze had het was ook erger toen ze 3 was, nu is ze 6 en doet ze t nauwelijks meer.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:26

Heeeeeeel herkenbaar. Mijn shetlandervan 5 is nu sinds 4 maanden onder het zadel en doet dit ongeveer sinds 3 maanden. Hoe langer je rijd hoe meer hij het doet. Ik heb geen idee waar het door komt, maar ik rij gewoon nog even door en wacht af.

fredau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:30

Ja idd. heel herkenbaar. Mijn Fries is 10 jaar en als ze boos is, of idd moe dan begint ze met haar hoofd te schudden.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 12:35

Bedankt voor de reacties! :D ik rij tegenwoordig meestal half uurtje - 40min maximaal, maar misschien is het idd iets teveel gevraagd nog en moeten we even een stapje terug doen. Tip van de neusriem zal ik ook even uitproberen!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:41

Is je paard op dit moment aan het wisselen? Dan kan het zijn dat het gehemelte wat opgezet is. Dat irriteert een paard gewoon heel erg. Beste advies wat ik je kan geven als je paard dus op dit moment aan het wisselen is {dus als er wat los staat of als er wat nieuws aan het doorbreken is}: gewoon een tijdje niet rijden!!!!! Bitloos zou je kunnen proberen hoewel veel paarden dat in zo'n situatie ook niet willen. Gewoon omdat als ze nageven, er druk komt op verschillende delen van de mond en kaak, met name als er delen in de mond opgezwollen zijn. Dat kan dan klem komen te zitten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:50

Dat kunnen nogal wat dingen zijn :D.
Kijk even of hij aan het wisselen is.
Het bit kan niet (meer) lekker liggen, al beginnen ze dan meestal al meteen met schudden.
Het hoofdstel kan drukken/schuren.
Waar ik zelf, naast wisselen, goed naar zou kijken is: het zadel, past dit nog wel. Vaak begint dit na een tijdje lopen weer meer te irriteren. Twee: spanning. Spanning vanuit het rijden (ruiter rijdt niet ontspannen genoeg) en spanning/stress omdat er veel indrukken zijn (buiten rijden vooral) plus een ruiter op je rug die allerlei informatie geeft. Dat bij elkaar kan best veel zijn voor sommige jonge paarden. Drie: spierpijn. Misschien heb je hem net iets te veel gevraagd voor wat hij aankan.

linda312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:54

Heb je naar zijn gehemelte gekeken
Deze kan opgezet zijn
dit noemt men ook wel een hangend rooster.
Mijn 3.5 jarige had dit ook
WE zijn nu 3 maanden verder en het probleem is opgelost.
Ben wel gaan rijden met een ongbroken trens en ze doet het hier super op
En voorlopig niet rijden

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:03

Mijn paard (bijna 12jaar) doet het ook weleens en dan vooral als iets spanennd is.. zoals met springen maakt hij zich druk en dan wil hij wel eens heel spastisch gaan doen.. ik speel dan lichtjes met de teugels of spreek hem rustig/kalm toe en dan houd hij er wel mee op.
Misschien helpt dat..

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:21

ik heb een ruin van 9.
en als ik mijn paard laat halstrekken gaat ie ook lekker met zijn hoofd heen en weer schudden.
hij doet het echt uitgebreid, loopt wat om zich heen te kijken en gaat weer schudden!
Het lijkt net of ie het gewoon fijn vind dat ie zich even los kan schudden ofzo :+
maar aan jou verhaal neem ik gewoon aan dat ie gewoon moe word.
wat misschien ook helpt, is op het moment dat ze gaan schudden ookwel een beetje hangen?! dan gewoon een keer je teugels langer laten, misschien dat ie er van schrikt en even iets meer oplet!
succes ermee!

tavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:58

probeer eens te rijden met een mutsje

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:06

Ik denk dat het vermoeidheid is? Loopt hij ook al nagevelijk? Misschien dat hij eind van de rit wel spierpijn krijgt.
Ik zou een stapje terug doen naar 20min rijden, kijken of het probleem dan blijft.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:09

als het inderdaad na een tijdje rijden pas begint.. dan lijkt het mij ook dat met een jong paard.. hij dan wat moe wordt.. of wat ik ook veel tegen kom is dat paarden dan p dat moment dus ook niet meer aan het been lopen en daardoor beginnen te schudden.. eventjes halsstrekken en stappen tussendoor wil ook nog wel eens werken.. maar als die echt jong is en hij doet het dus omdat die moe wordt zou ik zeggen goed is goed;)! mijn 3 jarige rij ik als die het goed doet hooguit een kwartiertje;)!

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:14

Je paard is nog maar 3,5 zoals anderen al schrijven kan het van alles zijn. Moe worden, teveel druk van leerwerk dat niet goed past of te strak zit, gebroken bitje dat drukt op de tong.

Wat ik veel zie is dat ze jonge paarden te veel laten werken, het zijn pubers, ze zijn volop in ontwikkeling. Vaak zie je dat men vooral in het begin bang is om buiten de binnenbak te gaan rijden, maar juist zo'n jong dier raakt snel verveeld en wordt dan baldadig.

De jonge paarden die ik ingereden heb heb ik vooral spelenderwijs geleerd te luisteren en afwisseling is heel belangrijk. Ga met een ouder paard samen naar buiten vanaf het moment dat je het gevoel hebt dat je paard ofwel op stem, maar het liefst op been goed voorwaarts is, zodat ze afgeleid zijn en ook leren te vertrouwen.

Overvraag een jong paard niet, pas op dat een mooi lopend paardje niet te mooi gaat lopen, te diep en in een te gespannen krul . Dat is uiteindelijk dus te zwaar voor spieren in ontwikkeling. Om een mooie uitgebalanceerde gespierde atleet te maken van je paard moeten spieren zich ook in de lengte ontwikkelen. Dat vergeten velen nogal eens, voorwaarts neerwaarts en met lengte in de hals is heel belangrijk voor een jong onervaren paard. Stuwende kracht vanuit de achterhand, dan richt hij zich vanzelf op van voren en hou je lengte in de hals.

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:56

Het is iets wat sommige paarden gewoon hebben. Misschien de teugels iets langer maken ? Aders een klein tikje als hij het weer doet.

Nine85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:28

Wij leren steeds dat als het paard schud met zijn hoofd of trapt met zijn benen hij gewoon tijd over heeft..
dus gewoon beetje been erbij en wat harder werken

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:32

Ik lees even mee. Hier exact hetzelfde, maar ik denk idd dat het moeheid in combinatie met een moeilijke kant is omdat hij het niet continue doet. Bij het longeren doet hij het niet.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:32

tijdens het longeren doet hij het idd niet. Ik denk ook idd dat we te snel gegaan zijn met inrijden, maar hij deed het zoo super goed dat je al snel geneigd bent om een stapje TE ver te gaan :Y)..
ik heb hem nu tijdelijk even een kleine vakantie gegeven, heb nu een week niks gedaan, aankomende week rustig weer helemaal vanaf scratch beginnen. eerst beetje grondwerk/buiten wandelen en lekker plezier maken <3, week erop weer langzaam het longeren oppakken en dan de week daarop weer rustig opstappen en de tijd van de training weer heeel langzaam opbouwen.. Lukt dit niet, tjaaaa dan laat ik hem volledig onderzoeken door zadelmaker, veearts, ostheopaat, noem het maar op :')..
Ik houd jullie op de hoogte! super bedankt voor jullie reacties en mochten jullie opeens op DE gouden tip der tips komen, let me know :D

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:36

Mijn paard doet het ook als die moe word. Is paard van bijna 5 en op 4 jarige leeftijd ingereden. Ze doet het voornamelijk op een buitenrit, maar meestal zijn die ook wat langer omdat je dan terug naar 'huis/stal' moet. Ik ga dan al stappen, maar ze word dan ook langzaam en hoofdschudderig. Nu ze wat meer conditie heeft doet ze dit ook minder. Dus denk ook vermoeidheid.

Veel plezier met je paardje