help. mijn paard staat niet stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LastDream

help. mijn paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:29

Hoi

Mijn binnekort weer mn verzorgpaardje blijft niet stil staan tijdens het opstappen en is heel actief. Liefst wil hij zo weggalopperen.

Heeftiemand tips.hoe ik dat kan verkomen en het het afleren van het niet stilstaaan?

Groetjes larisssa

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:32

Of ervaring?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:36

Ik zou het denk ik als volgt aanpakken;
ten eerste zorgen dat hij zijn energie kwijt is voordat je begint, zodat hij in het begin met oefenen iets minder drang heeft om weg te rennen.
Vervolgens steeds doen alsof je wilt opstappen, zodat hij nog net stil blijft staan en dan steeds belonen (in de vorm van aandacht / kroelen / evt. een snoepje). Je kunt ook iemand bij zijn hoofd hebben staan, die hem direct kan belonen als hij braaf stil staat.
Stoppen als het nog goed gaat. Dat betekend dus dat je eerst niet meer kan rijden.
En dan steeds een stapje verder tot je op kunt stappen terwijl hij braaf is.
Ik denk dat je met straffen in ieder geval niets bereikt, dus daar zou ik verre van blijven.

En als het eenmaal goed gaat even geduldig blijven met opstappen. Dat heel rustig doen / je rustig gedragen om hem heen (geen drukke bewegingen of hard gepraat) zodat je m niet zenuwachtig maakt. En blijven belonen als het goed gaat en steeds de lat iets hoger leggen.
Laatst bijgewerkt door NiG op 11-12-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LastDream

Re: help. mijn paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:38

Nig@ dankje hoop dat het werkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:40

iemand heb vast laten houden

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:02

dit probleem heb ik ook gehad.

ik ben eerst gewoon gaan longeren voordat ik wilde gaan rijden.
zodat al die extra energie eruit was. Toen heb ik iemand bij het
hoofd van het paard gezet zodat ik op kon stappen, gaan zitten
en dan belonen als die stil bleef staan. en dan weer afstappen,
en dat heb ik 3x herhaald en toen ben ik gaan rijden. dit heb ik
2 week zo ongeveer gedaan, en daarna heb ik er eigenlijk nooit
weer last van gehad! :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:07

Mijne durft het ook soms, parkeer ik der gewoon in de hoek.
Als ze echt wil, kan ze natuurlijk nog altijd weg, maar als ze het maar een beetje wil, heb je misschien het geluk dat ze wél blijft staan..

Tik tegen de neus heb ik ook gedaan. Paard wist niet wat der overkwam, en stond sindsdien netjes stil. Probeert ze, doen we het in de hoek.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:00

Ik denk dat je met straffen wel op moet letten. Als een paard bijvoorbeeld heel zenuwachtig/gestresst is werkt dat denk ik avenrechts. Ik denk dat je kans hebt dat het paard opstappen met een tik gaat associeren, ipv weglopen met een tik. Je timing moet vooral heel goed zijn wil het goed overkomen (binnen 2 seconden geloof ik) en het is denk ik niet voor ieder paard de geschikte oplossing.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:08

NiG schreef:
Ik denk dat je met straffen wel op moet letten. Als een paard bijvoorbeeld heel zenuwachtig/gestresst is werkt dat denk ik avenrechts. Ik denk dat je kans hebt dat het paard opstappen met een tik gaat associeren, ipv weglopen met een tik. Je timing moet vooral heel goed zijn wil het goed overkomen (binnen 2 seconden geloof ik) en het is denk ik niet voor ieder paard de geschikte oplossing.

Ik had een 2de persoon bij, die de tik moest geven. Zelf ben ik natuurlijk niet snel genoeg, als ik half over haar lig te bengelen.
En ik moet echt zeggen: het hielp ontzettend.

Maar ik ben het er wel mee eens, dat het niet voor élk paard een geschikte oplossing is.

alenaa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:33

Inderdaad per paard verschillend. Wat voor karakter heeft die? Hoe oud is die? Zijn er al manieren geprobeerd om dit aan te pakken?

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:42

Past het zadel? Een slecht passend zadel is voor een paard een reden om te vluchten.

Caroline
Flevo Horse Support

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:06

het is een tinker ruin van ongeveer 7 jaar oud

hij word niet vaak gereden, maar gaat wel regelmatiig in het weekend voor de kar

als we rijden rijden wel wel in een weiland

misschien dat we ooit naar een bak gaan.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:08

we hebben wel een zadel

maar weet niet of hij perfect past

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:19

Zorg dat het paard zelf het gewenste gedrag aan wil bieden. Hoe doe je dat?

Op het moment dat jij opstapt en je paard gaat lopen, zeg je oké, prima, loop maar. Alleen wel hoe ik het zeg dan. Oftewel, vouw 'm maar dubbel, hij mag alleen rondjes om z'n as draaien. Op het moment dat je paard zegt oké dan ga ik wil stil staan, laat jij 'm net nog even doorgaan. En dan pas geef je toestemming om stil te staan.

Bij mij is stilstaan een beloning. Als het rijden intensief is, en je merkt dat ze moe worden, laat ik ze halthouden. Ze mogen dan even rustig om zich heen kijken, als ze maar stilstaan.
Kan dus ook op buitenrit rustig een praatje beginnen met iemand, paardlief wacht wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:26

Gypsy schreef:
Zorg dat het paard zelf het gewenste gedrag aan wil bieden. Hoe doe je dat?

Op het moment dat jij opstapt en je paard gaat lopen, zeg je oké, prima, loop maar. Alleen wel hoe ik het zeg dan. Oftewel, vouw 'm maar dubbel, hij mag alleen rondjes om z'n as draaien. Op het moment dat je paard zegt oké dan ga ik wil stil staan, laat jij 'm net nog even doorgaan. En dan pas geef je toestemming om stil te staan.

Bij mij is stilstaan een beloning. Als het rijden intensief is, en je merkt dat ze moe worden, laat ik ze halthouden. Ze mogen dan even rustig om zich heen kijken, als ze maar stilstaan.
Kan dus ook op buitenrit rustig een praatje beginnen met iemand, paardlief wacht wel.

:j Kan ook goed werken als je erop zit trouwens. Wil je lopen? Okee, maar dan ga je ook echt lópen (neem evt even een longeerlijn mee de bak in dat je hem even kan longeren). En als hij vertraagt, ofwel geen zin meer heeft, dan moet jij zoiets hebben van 'Nee je wilde lopen, nou gá je ook lopen tot ik zeg dat je stil mag staan'. Dan zal je paard hopelijk kiezen voor de makkelijke weg, ofwel: netjes stil blijven staan als jij wilt opstijgen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:43

Ik heb het ook over wanneer je erop zit. :P

absoluut niet gaan longeren, het idee is juist dat 'ie echt om z'n as draait. Dat is namelijk helemaal niet prettig! Op het moment dat je longeert, kan 'ie wel fijn lopen, en dan kun je dus drie uur wachten tot ie geen zin meer heeft om te lopen.

Bij een ander paard heb ik trouwens van het halthouden een vd kunstje gemaakt, dat werkte ook niet verkeerd. Dus er een commando op plakken.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:44

Het Hoofd van je paard,naar binnen gaan stellen als je opstapt , dan kan je paard ook niet weg gaan galopperen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:52

leren wat 'ho' betekend.
Mijn stalgenoten grappen weleens dat ik mijn paard regelmatig ergens 'parkeer' maar ik vind het heel belangrijk dat ze stilstaan en vooral ook stil blijven staan als ik 'ho' zeg en daar doe ik geen consessies in.
Zowel mijn shets als mijn paard kan je ergens neerzetten en erbij weglopen, soms moet je ze wel even helpen herinneren wat je ookalweer bedoelde met 'ho' maar das niet vaak.

Je leert het ze door in de eerste instantie erbij te blijven staan en elke keer als ze een stap zetten weer terug te zetten en opnieuw 'ho' te zeggen, kwartje valt vanzelf.
Bij mijn paard is het zelfs zo strak dat als hij naast de voerbakken staat en ik met een schep brok naar zijn box loop en zeg 'kom maar' dat hij me vertijfeld aan staat te kijken omdat hij weet dat hij niet los weg mag lopen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:01

Hoi Larissa,

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn paard stond ook niet stil met opstijgen. Hij is nog jong en vond het erg eng. Hij galoppeerde al weg voordat ik goed en wel zat. Met als gevolg dat ik er ook regelmatig naast lag. Iemand hem vast laten houden hielp ook niet, hij stijgerde en rukte zich gewoon los. Van tevoren longeren hielp ook niet. Boos worden hielp niet, wachten totdat hij zelf een keer stil ging staan ook niet... ik was radeloos. Wist echt niet meer wat ik ermee aan moest. Maar, ik heb iets gevonden wat mij heel erg helpt. Via via ben ik bij Janina van der Drift terecht gekomen die me goed heeft geholpen met wat oefeningen. Voordat ik ga opstijgen doe ik eerst wat grondoefeningen met hem. Stappen, halthouden en achterwaarts. (als je daar meer over wil weten kan ik je dat wel uitleggen, of je in contact brengen met Janina) Net zolang totdat hij ontspannen is en rustig blijft staan bij alles wat ik van hem verlang. In het begin kostte me dat soms wel bijna een uur, maar dat werd al snel minder. Nu gaat het opstijgen erg goed en kan ik met vertrouwen overal weer opstijgen, zonder me zorgen hoeven te maken dat mijn paard er vandoor gaat.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Marleen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:19

@Polly: Leuk om iemand tegen te komen die dat ook doet. :D
Ik krijg idd vaak niet-begrijpende blikken.

Of mensen die het zielig vinden als ik 10 min. met iemand praat en daarbij gewoon op paardlief blijf zitten. (Terwijl paardlief dus gewoon een voetje op rust zet en geniet van de beloning.)

_X_Iris_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:11

in de hoek zetten met zijn hoofd, datdie niet voor uit kan lopen. of indd door iemand laten vast houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:50

Gypsy schreef:
@Polly: Leuk om iemand tegen te komen die dat ook doet. :D
Ik krijg idd vaak niet-begrijpende blikken.

Of mensen die het zielig vinden als ik 10 min. met iemand praat en daarbij gewoon op paardlief blijf zitten. (Terwijl paardlief dus gewoon een voetje op rust zet en geniet van de beloning.)

whaha ja goed he, ook aan de fiets en mensen vragen wat dan gaat het spul meteen op rust, oortjes op half elf, ogen dicht en tukken maar. Mijn shets leer ik het al jaren en mijn 4-jarige groninger snapt het ook al aardig.
Ik heb er zo'n hekel aan als ze niet stilstaan :')

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:54

Wij leren onze paardjes altijd dat ze direct na het opstappen van de ruiter een paar brokjes krijgen.
We oefenen dit dan door hem te laten vasthouden door iemand, net zo lang tot ze het truckje kennen
En bij ons blijven ze nu allemaal braaf staan, enzo gauw we in het zadel zitten kijken ze al achterom van waar blijven die brokjes, werkt prima.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:38

heel erg bedankt er komen goede tips

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:47

marjootje schreef:
Wij leren onze paardjes altijd dat ze direct na het opstappen van de ruiter een paar brokjes krijgen.
We oefenen dit dan door hem te laten vasthouden door iemand, net zo lang tot ze het truckje kennen
En bij ons blijven ze nu allemaal braaf staan, enzo gauw we in het zadel zitten kijken ze al achterom van waar blijven die brokjes, werkt prima.

hha die is best slim

alleen gaan ze dan happen en bedelen ?