Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

NiG schreef:Ik denk dat je met straffen wel op moet letten. Als een paard bijvoorbeeld heel zenuwachtig/gestresst is werkt dat denk ik avenrechts. Ik denk dat je kans hebt dat het paard opstappen met een tik gaat associeren, ipv weglopen met een tik. Je timing moet vooral heel goed zijn wil het goed overkomen (binnen 2 seconden geloof ik) en het is denk ik niet voor ieder paard de geschikte oplossing.
Gypsy schreef:Zorg dat het paard zelf het gewenste gedrag aan wil bieden. Hoe doe je dat?
Op het moment dat jij opstapt en je paard gaat lopen, zeg je oké, prima, loop maar. Alleen wel hoe ik het zeg dan. Oftewel, vouw 'm maar dubbel, hij mag alleen rondjes om z'n as draaien. Op het moment dat je paard zegt oké dan ga ik wil stil staan, laat jij 'm net nog even doorgaan. En dan pas geef je toestemming om stil te staan.
Bij mij is stilstaan een beloning. Als het rijden intensief is, en je merkt dat ze moe worden, laat ik ze halthouden. Ze mogen dan even rustig om zich heen kijken, als ze maar stilstaan.
Kan dus ook op buitenrit rustig een praatje beginnen met iemand, paardlief wacht wel.
Kan ook goed werken als je erop zit trouwens. Wil je lopen? Okee, maar dan ga je ook echt lópen (neem evt even een longeerlijn mee de bak in dat je hem even kan longeren). En als hij vertraagt, ofwel geen zin meer heeft, dan moet jij zoiets hebben van 'Nee je wilde lopen, nou gá je ook lopen tot ik zeg dat je stil mag staan'. Dan zal je paard hopelijk kiezen voor de makkelijke weg, ofwel: netjes stil blijven staan als jij wilt opstijgen

Gypsy schreef:@Polly: Leuk om iemand tegen te komen die dat ook doet.
Ik krijg idd vaak niet-begrijpende blikken.
Of mensen die het zielig vinden als ik 10 min. met iemand praat en daarbij gewoon op paardlief blijf zitten. (Terwijl paardlief dus gewoon een voetje op rust zet en geniet van de beloning.)
marjootje schreef:Wij leren onze paardjes altijd dat ze direct na het opstappen van de ruiter een paar brokjes krijgen.
We oefenen dit dan door hem te laten vasthouden door iemand, net zo lang tot ze het truckje kennen
En bij ons blijven ze nu allemaal braaf staan, enzo gauw we in het zadel zitten kijken ze al achterom van waar blijven die brokjes, werkt prima.