Wat te doen als paard schrikt van Jury tijdens wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xRomyx912

Wat te doen als paard schrikt van Jury tijdens wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 22:57

`Hallo allemaal.
Morgen heb ik een wedstrijd, dat net nieuw staat op een manege.
We zijn er achterr gekomen dat ze erg schrikt van het jury hokje ( waar de jury morgen dus inzit.. )
En ben daardoor zelf erg gespannen. Nou lijkt het me fijn on wat tips te ontvangen.. Want als ik er morgen gespannen op ga zitten dan loopt het al helemaal niet goed af.
Alvast bedankt :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:59

Nou nee als je er gespannen op gaat zitten wordt het inderdaad niks :\
Misschien kan je voordat je de bak in gaat nog even achter de hokjes langs rijden een paar keer? Ik weet niet of dat een mogelijk is?
Probeer je te focussen op de proef, vergeet de hokjes en haal adem door je buik zodat je ontspannen blijft :)
Succes!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:59

Proberen er als je de ring in komt een paar keer langs te rijden, met stelling van het hokje af,,Hoe minder koekeloeren hoe beter..Mocht dit tijdens je proef voor heel veel spanning blijven zorgen zou ik proberen het bochtje iets af te snijden waar het lukt, en kan..Liever er wat eerder proberen langs te rijden als opzij springend er langs waardoor je sommige figuren niet meer kan rijden..

xRomyx912

Re: Wat te doen als paard schrikt van Jury tijdens wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:01

De jury is er wel van op de hoogte etc.. Maar het probleem is ook dat je over de hoefslag moet, en dan ook nog precies vóór het hokje je moet melden ..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:02

Probeer er zelf niet gespannen op te stappen ;) klinkt misschien erg logisch, en dat is het ook. Je paard voelt dat er spanning is en dan denkt ze dat er ook daadwerkelijk een reden is om bang te zijn :) Snap je?

Nu is het daar wat te laat voor, maar ik zou voor de volgende keer een keer twee mensen meenemen terwijl je gaat rijden, die dan in het jury hokje gaan zitten. Je kan er dan een aantal keer rustig langs rijden zodat ze snapt dat het niet eng is :)

stip2112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:02

bach druppels geven?? en veel oefenen en je paard zoveel mogelijk vertrouwen geven...even heel makkelijk gezegd...succes morgen in ieder geval!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:05

Gewoon gaan rijden, je paard moet ermee om leren gaan. Die van mij vond juryhokjes eerst ook heel eng, maar door er gewoon mee aan de gang te gaan, wordt het vanzelf minder. Oefening baart kunst!

De jury ziet ook wel dat het paard het eng vindt, en kijkt dan vooral hoe de ruiter het oplost. Heb zelf ook wel eens een paard in de ring gehad dat het hokje eng vond, de ruiter deed er helaas weinig aan en liet het paard zijn gang gaan, daardoor kreeg ze geen hoge cijfers. Had ze eraan gereden, en laten zien dat ze het op had geprobeerd te lossen, had ze waarschijnlijk betere cijfers gekregen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:08

Ik vind het lastig om goed te omschrijven, maar een verandering van jouw houding en gedachtes doen wonderen.
Probeer even het knopje in je hoofd om te zetten. Niet denken, o jee, help juryhokje paard gaat schrikken, en vervolgens je paard gerust gaan stellen met: braaf paard is echt niet eng etc.
Stap morgen op je paard met een gevoel vol zelfvertrouwen en zeg tegen je paard: leuk hè dat juryhokje, aardige mensen zitten erin, kom we gaan eens kijken, en probeer dit ook zo te voelen.
Zo'n houdingsverandering doet echt wonderen bij mijn paard.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:11

ik heb gisteren met mijn jonge paard zijn eerste wedstrijd gereden,
en jawel, er stonden hekjes....
ik heb nergens de hoefslag kunnen raken, en hoeken totaal afgesneden!
was nog wel 9de van de 23 met 187 punten..
dus gewoon rijden en niet aan denken. rijd de figuren eromheen extra goed.

xRomyx912

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 23:35

Bedankt voor de tips allemaal, zal ze zeker gebruiken :)