pony heenweg niet enthousiast

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovewidy

pony heenweg niet enthousiast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 17:18

mijn pony, Widy, 7 jaar, is inmiddels 6,5 maand drachtig en begint al echt een dikke buik te krijgen. ik doe nu alleen nog maar ligt dressuur werk met dr omdat ze dit zonder die bikke buik al zwaar genoeg vond(ze heeft niet echt een ideale bouw) en met die buik vind ze dr gewoon helemaal niks meer aan. dit vind ik niet erg, want buitenrijden kan ze nog prima en dat is ook erg leuk.

het probleem is alleen dat ze de heen weg loopt te flierefluiten en heel erg sloom en niet voor uit te branden is, kortom: niet enthousiast. ze is wel vrolijk en vind eht wel leuk, maar ze loopt gewoon totaal niet door. alleen in draf zit er een fatsoenlijk tempo aan. in stap loopt ze echt heel erg te slomen en als je dr dan aandrijft gaat ze in draf, maar niet harder stappen. uiteindelijk krijg ik dr wel harder aan het stappen, maar dan moet ik eerst wel een beetje boos doen. en in galop gaat ze echt minimaal en valt ze er telkens uit.

dan zou je denken: dat komt doordat ze het niet kan vanwege die dikke buik. maar dat klopt niet want zo dra je halverwege bent en je ze eindelijk lekker enthousiast is(en ze merkt dat we weer richting huis gaan) verandert ze in eens in een super enthousiaste, pittige, snelle pony die op de kleinste hulpen al in galop zit en dan een fiks tempo aan neemt zonder dat je dr aan hoeft te drijven. en stappen kan ze dan ook in eens heel vlug. dus het probleem is niet dat ze het niet kan, maar dat ze het niet wil.

voor ze zo'n dikke buik had was er ook wel een verschil in enthousiastme tussen heenweg en terug weg. maar het is nu echt heel veel erger geworden. t begon nadat ik 3 weken niet heb kunnen rijden omdat ik geen zadel had, daarna had ik opeens een veel slomere pony. in die 3 weken is dr buik ook ineens veel dikker geworden.

weet iemand hoe ik mijn pony op de heenweg weer enthousiast kan krijgen? ze hoeft van mij echt niet zo vlug te zijn als op de terugweg, maar een middenweg zou wel makkelijk zijn...

alvast bedankt!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:49

Ik vind het nu een beetje moeilijk advies geven, omdat ik niet weet of het verstandig is om de pony te blijven rijden nu ze zo'n dikke buik heeft.
Ze vind het in ieder geval niet leuk om van stal weg te gaan, dat is wel duidelijk.
Ga je vaak alleen naar buiten, of gaat er nog een ander paard mee? Er zijn paarden die het helemaal niet leuk vinden om alleen naar buiten te gaan.
Ik zie bij mij op stal ook verschillende paarden die op de heenweg niet vooruit te branden zijn.
Ik heb met mijn paard een afspraak gemaakt dat ik het tempo bepaal. Geen geintjes op de heenweg en geen geintjes op de terugweg. Heeft me best wat moeite gekost. Heenweg doorlaten lopen was snel gebeurd, maar rust op de terugweg was echt een uitdaging.
Nu we "deze strijd" geleverd hebben, kan ik merken aan mijn paard dat hij het naar buiten gaan heel fijn vindt. We weten allebei wat we aan elkaar hebben.
Dus ik zou zeggen (als je pony niet zwanger was, want nogmaals, nu weet ik het niet zo goed...) duidelijk zijn. Jij bepaalt het tempo, niet de pony. Misschien slim om een keer met een instructeur naar buiten te gaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 04:04

misschien is het een dieseltje? :D :P

dieseltjes moeten even warmlopen. :j
mijn pony heeft het ook ,duurt 2-3 kilometer en dan zijn zijn spieren en gewrichten lekker gesmeerd en loopt hij wel door.

zou er niet zoveel aandacht aan besteden.
misschien moet ze even warm lopen en loopt ze daarom zo langzaam?
je komt er wel ondanks dat ze wat rustiger aan loopt toch?

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 13:41

ja maar ze is dan heel erg sloom, en dan opeens als je op de terugweg komt is ze heel erg snel... en eerder had ze dit veel minder

hetbommeke

Re: pony heenweg niet enthousiast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:46

Mijn Tinker heeft precies hetzelfde en het is een ruin dus geen dikke buik ;)

Die van mij wil gewoon niet graag weg bij de rest van de paarden, heeft ook een tijd geduurd voordat hij zonder gedoe het erf afliep. Op de heenweg naar het bos is hij sloom, niet vooruit te branden zeg maar, dus zet er dan maar snel een drafje op. Hij vindt dan ook veel dingen "eng" 8)7

Op de terugweg is hij niet te houden, erg voorwaarts, grote passen, want hij mag weer lekker naar de rest van de kudde. Vindt opeens een boel dingen niet meer eng zoals stilstaande kliko's, een grote boomstronk een verkeersbord of electriciteitskastje >;)

Ik besteed er nooit veel aandacht aan, doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en geniet dan maar van het langzaam lopen.

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:13

Ja idderdaad,

Sommige paarden willen gewoon niet graag eerst weg van hun 'thuis'.
Ze genieten er wel van, maar de terugweg is dan gewoon zoiets van

wiehooe we gaan na huis! *\o/*

hahaha, dus ik denk dat het gewoon zo'n pony is ;) :j

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:11

Mijn haflinger (ruin) deed dat ook altijd ja. Niks aan te doen, niet zeuren en doorlopen. Hij probeerde ook nog wel eens af te snijden door een zijweggetje in te rennen richting huis.. _-:(

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 19:46

Ga met een paard voorop die wel snel loopt meestal willen ze wel een wedstrijdje doen wie er sneller is, rijd met zweep, geef haar veel complimenten en beloningen .