Vervelend stal gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arankeng

Vervelend stal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:05

Ik verzorg al zon 3 jaar een pony het is een pony met arabisch bloed. In het begin was ze hartstike braaf en liet ze alles toe naa een tijdje begon ze steeds meer te reageren als ik de stal in kom. Nu is het eerste wat ze doer als ik bij haar in de buurt kom is oren in de nek en proberen te bijten in het begin kon ik het nog wel aan maar nu kan ik haar boxs niet meer in komen. Ik weet niet wat ik er mee aan moet en het is erg lastig omdat ik door de boxs van de haflinger moet die er naast staat om naar buiten te gaan. Ze is alleen lief tegen de eigenaren en het kleine meisje dat ook verzorgd, ik heb laAtst ook nog een andere verzorgster gesproken bij haar doet ze ook vervelend. Door omstandigheden zijn er 4 mensen die haar verzorgen plus de eigenaar. Ik weer niet wat ik er mee aan moet heeft iemand tips?

xRomyx912

Re: Vervelend stal gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:37

Het klinkt misschien ruw, maar als ik jou was zou ik dit doen:
Zweep bij je houden als je de stal ingaat. Vaak bijten ze dan niet meer.. als je oplet tenminste.
Als ze het toch doet, geef haar een tikje ( niet te zacht, neit te hard ) met je hand of met de zweep ( als ze naar je hand hapt) op de neus.
Maar, overleg dat wel met de eigenaar.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:44

Slaan lijkt me nou niet de beste optie hoor!! Wordt t alleen maar erger van. Heb je enig idee waarom ze bij de eigenaar en dat andere meisje wel normaal doet? Denk dat je houding er veel mee te maken heeft. Onze manege pony's reageren ook wel eens boos en narrig als de kinderen de box inkomen, die doen een stap achteruit en komen daarna helemaal de stal niet meer in. Terwijl als wij komen staan ze met hun oren naar voren te kijken van " ik doe niks"! Ben je bang voor haar? Vraag de eigenaar eens om hulp om haar samen te benaderen en te pakken, misschien dat dat beter gaat!

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 10:54

@romy: dat heb ik al eens geprobeerd dat pakte niet zo goed uit.

@pippie: in het begin deed ze tegen mij ook lief maar dat werd steeds minder, ik weet niet of dat bij dat meisje ook gebeurt maar die mag nu een tijdje niet komen.
maar ik denk ook niet dat het aan mijn houding legt want de ene dag is ze wel "braaf" en de andere dag dan doet ze zo. op de manege loop ik zo bij elk paard/pony de boxs in zonder dat ze iets doen ik rij zelfs op de vervelendste van de lespony die er zijn.
ik heb de eigenaar er ook al een paar keer bij gehad dan was ze lief maar als die dan weer weg ging en ze had dat door begon ze gelijk weer vervelend te doen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:56

zodra ze dreigt een flinke elleboogstoot geven. voordat ze zoch kan bedenken om je te bijten.

JannekeGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:56

Mijn eerste paard deed dit ook, hij was ex-manegepaard en daar is het gedrag begonnen. Hij was erg narrig en wilde helemaal niks meer. Ik heb hem toen laten onderzoeken door de da. Hij zat wat vast in zijn rug maar niet heel dramatisch. Uiteindelijk bleek het een combinatie van mijn eigen houding, ik was geimponeerd door zijn gedrag. Ik was niet bang en ik ging ook gewoon de stal in met een zweepje. Dat zweepje heb ik gelukkig nooit hoeven gebruiken alleen bij me hebben was al genoeg. Het probleem zat tussen mijn eigen oren en met een zweep kwam ik zekerder over naar hem en deed hij niet zo erg lelijk. Het is dus zeker iets om uit te proberen. Ik ben niet voor slaan maar als het voor je eigen zekerheid zou kunnen helpen zodat je in geval van nood iets kan dan is het het proberen waard.
Mijn probleem was dat als hij dreigde, ik een stapje terug deed. Tja en dat is voor een paard een teken dat hij dominanter is dan jij. Bij mij heeft het zweepje en bewustwording van mijn houding genoeg geholpen. Ik heb er iemand bij gehad die me geholpen heeft hiermee. Het paard was door de manegelessen overvraagd en daardoor erg narrig geworden. Toen ik hem alleen ging rijden was het probleem al een stuk minder, en toen ik aan mijn houding ben gaan werken was het probleem zo opgelost.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:55

misschien wel omdat je hem er alleen uithaalt om te rijden en dat hij dat niet zo leuk meer vind je kan hem er ook uithalen en aan de hand gaan graazen misschien dat het dan beter word

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 18:16

@marijeD ze staat altijd buiten en dan zet ik haar in stal om te poetsen.

Ik heb zelf er heel erg aan proberen te werken met deze tips maar het lukte mij niet
er is nu iemand bij geweest die er verstand van heeft en we gaan er aan werken maar iedereen bedankt voor het advies :D

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:21

Weet je misschien waarom ze wel lief is tegen de eigenaar en dat meisje? Heeft ze misschien iets vervelend met jou meegemaakt of zo of is ze je langzamerhand niet meer gaan vertrouwen? Dit kan, een vriendin heeft dit ook gehad, maar alles is nu weer goed gelukkig, maar hoe is ze tijdens het rijden? Is ze lief/meegaand of eigenwijs en sterk in de vorm van vechten tegen het bit.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 19:50

Tijdens het rijden is ze wel ontspannen en is het echt een fijne pony om te rijden ze protesteert niet, alleen vertrouwd ze mij niet op de linkerhand dan wil ze niet nageefelijk lopen en stelling rijden het lijkt net of ze bang is om naar binnen te valen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:15

Een pony weet niet wie eigenaar is en wie niet.

Als er echt een verschil tussen het gedrag naar jou en het gedrag naar de eigenaren dan lijkt er maar één conclusie mogelijk.

Kennelijk zit er in je eigen gedrag iets dat het gedrag van de pony oproept.

Ik vind het overigens fantastisch dat je dit hier op Bokt post. Eigenlijk geef je al antwoord op je eigen vraag. :)
Je geeft daarmee aan dat je heel open bent, goedzo!

Nu nog op zoek naar dat ene stukje waarbij je je anders gedraagt dan de eigenaren. Misschien niet gemakkelijk, maar wel heel waardevol. :(:)

Succes!

tdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:13

kun je hem geen plukje eten geven als je er langs moet is hij even afgeleid.
en misschien si er wel paar keer wat gebeurd dat hij zo reageert op stal.
als je de pony elke keer wegjaagt en zal gaan slaan word het alleen maar erger

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 14:33

met voedsel beloon je alleen maar dus dat is geen goed idee