Mijn eerste paard deed dit ook, hij was ex-manegepaard en daar is het gedrag begonnen. Hij was erg narrig en wilde helemaal niks meer. Ik heb hem toen laten onderzoeken door de da. Hij zat wat vast in zijn rug maar niet heel dramatisch. Uiteindelijk bleek het een combinatie van mijn eigen houding, ik was geimponeerd door zijn gedrag. Ik was niet bang en ik ging ook gewoon de stal in met een zweepje. Dat zweepje heb ik gelukkig nooit hoeven gebruiken alleen bij me hebben was al genoeg. Het probleem zat tussen mijn eigen oren en met een zweep kwam ik zekerder over naar hem en deed hij niet zo erg lelijk. Het is dus zeker iets om uit te proberen. Ik ben niet voor slaan maar als het voor je eigen zekerheid zou kunnen helpen zodat je in geval van nood iets kan dan is het het proberen waard.
Mijn probleem was dat als hij dreigde, ik een stapje terug deed. Tja en dat is voor een paard een teken dat hij dominanter is dan jij. Bij mij heeft het zweepje en bewustwording van mijn houding genoeg geholpen. Ik heb er iemand bij gehad die me geholpen heeft hiermee. Het paard was door de manegelessen overvraagd en daardoor erg narrig geworden. Toen ik hem alleen ging rijden was het probleem al een stuk minder, en toen ik aan mijn houding ben gaan werken was het probleem zo opgelost.