Band met paard krijgen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissIvana

Band met paard krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 16:06

Heei Bokkertjes /3

Ik zie wel eens van die mensen die een goede band hebben met hun eigen/verzorg paard.
Het ziet er altijd zo heerlijk uit!

Ik had vroeger een verzorg pony (aran).
Echt een schatje!
Soms wel ondeugend, maar dat vind ik bij een paardje horen.
Hij moet nog veel leren wand hij is pas 2 jaar.
Het probleem was dat hij te sterk voor me was...
En het lukte niet echt om een klik te krijgen...
Dus ben ik gestopt... ;(

Mij vraag is nu eigelijk hoe krijg je nou een band/klik met een paard?

EliseXJoelle

Re: Band met paard krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:12

Soms komt die band in de normale omgang al.

Ook door dingen te doen zoals grondwerk/loswerk (oa. via Emiel Voest) Door te laten zien wie de leider is zullen ze meer naar je luisteren en zal de band groter worden ;)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:13

ik wil het ook proberen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:15

Als tip om een goede band met je paard te krijgen zou ik zeggen: veel tijd samen doorbrengen, en heel consequent zijn. Een paard vind het niet erg als je streng bent, als je maar duidelijk bent en altijd hetzelfde wel of niet mag. Dan kan een paard je gaan vertrouwen. Als je wispelturig bent, dus soms iets goed vind en soms niet, dan kan het paard niet op je bouwen. Helaas gebeurt dat soms met de beste bedoelingen, mensen willen heel lief voor hun paard zijn zodat het paard hen ook lief gaat vinden. Maar voor een paard komt dat onbetrouwbaar over, die hebben een sterke leider nodig waarop ze kunnen vertouwen dat die vijanden uit de buurt zal houden, hen naar water en voedsel zal brengen enzovoort.
Veel succes en plezier zodra je weer een paardje vindt!

Oja, nog een tipje: zorg dat je je paard goed leert kennen. Welk gras eet hij het liefst, wie is zijn maatje in de wei, wat vindt hij leuk om te doen? Ik vind dat dat jouw inzet moet zijn, als je wat terug verwacht van je paard moet je ook bereid zijn je aandacht, tijd en energie erin te steken. :)

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:27

Ja daar vraag je iets,

Je ziet wel eens van die advertenties staan heb geen klik met het paard, andere zeggen weer dat het 2 jaar geduurt heeft maar nu willen ze niets anders meer.
Een klinkklaar antwoord is hier volgens mijn ook niet voor. Maar wat wel helpt is gewoon heel veel tijd samen door brengen en veel geduld hebben
en ook proberen duidelijk te zijn naar je paard toe ook als hij of zij iets doet wat je niet leuk vind er gelijk op reageren, niet te fel natuurlijk, maar toch
duidelijk laten merken wie de baas is. Maar uiteindelijk moet het van 2 kanten komen

succes er mee, 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:31

Ik snap het soms ook niet helemaal..
De een noemt een 'band' dit, de ander..

Ik doe veel aan grondwerk nu, dus ik ga nog even zo door :)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 03:46

Met niets dan tijd, liefde, eerlijkheid en goede verzorging.

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:39

Ik heb gewoon eens laten weten wie de baas is , sindsdien had hij erg veel respect voor mij en ik voor hem :) Maar buiten het strenge tijdens het rijden brachten we veel tijd door , gewoon effe poetsen , knuffelen , 'praten'...

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:49

Veel dingen met hem doen, laten weten wie de baas is, zoals hier ergens boven al werd gezegt!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:21

Soms groeit die band en soms is de klik er gelijk. Naar m'n huidige paardje ben ik lang op zoek geweest. Ik heb fantastische paarden gereden en op proef gehad maar de klik was er niet. Ik ben een hobby ruiter en ben op zoek naar een passie en niet naar een investering. Al m'n geld en tijd zit in die hobby. Er is geen dag dat ik met tegenzin naar m'n paard ga. Als ik het erf op kom na een lange dag en hij staat naar me te hinniken (of naar m'n appel) kan m'n dag niet meer stuk.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:30

Ik heb met beide paarden een super goede band gekregen door veel tijd samen door te brengen (zowel thuis als weekendjes weg) en veel grondwerk te doen.
Mijn paarden zijn graag bij mij, komen aanlopen zodra ze me uit de auto zien stappen (en moet dan nog over het terrein richting de weides en daar kunnen ze me niet zien) en zijn eerder bij de draad dan ik. Staan altijd te wachten op mij tegen de tijd dat ik bij de wei ben.
Ik hoef ze nooit te vangen op de wei en ze gaan altijd vrijwillig mee. Vaak lopen ze gewoon los mee dus heb ik weinig mogelijkheid om ze te dwingen ;) Ook in de omgang vertrouwen ze mij, durven zich helemaal te geven.

Het heeft wel de nodige tijd en moeite gekost die ik erin gestoken heb, maar het is het dubbel en dik waard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:45

Tijd doorbrengen met je paard. :) Net zoals met vrienden, als je daar tijd mee doorbrengt wordt de vriendschap hechter.

Veel poetsen, wandelen, lekker tutten, grondwerken, vrijheidsdressuur, rijden.. Maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit wat je doet, áls je maar wat doet. :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:12

Goede tips hierboven, inderdaad gewoon veel tijd met elkaar doorbrengen, en veel dingen samen doen. Maar dat geeft geen garantie.
Bij mijn paard heeft het 1,5 jaar geduurd, voordat hij zich voor mij openstelde. Ik heb echt wel eens de gedachten gehad dat het nooit zou komen, dat hij gewoon heel gereserveerd was van karakter.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:15

Als we het over een klik hebben, hebben we het over iets dat compleet verschilt met een band.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:17

Het is een beetje als met mensen. Met sommige mensen heb je direct een klik, daarmee kan je direct gezellig kletsen over vanalles en nog wat, vaak omdat jullie karakters op elkaar lijken en zo :). Maar bij veel mensen heb je dat ook niet, en daar word je dan ook geen vrienden mee.
Als je geen klik hebt met je paard, dan is het heel normaal dat je daar geen band mee creëert.. Alleen is dat wel iets dat je direct bij kennismaking merkt (meestal toch).

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:48

Wat ik me dan afvraag, en het is misschien een domme vraag maar kan het gebeuren dat je zelf wel een klik voelt en dus je best wilt doen om een band op te bouwen maar dat het paard het gewoon niet toelaat?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:50

het klikt met een paard of het klikt niet, dat merk je goed genoeg.

een band met zn dier krijgen, is in mijn ogen dingen beleven, meemaken met elkaar..

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:51

Domme vragen bestaan niet hoor Tari :)
Ja dat kan zeker.... Kijk maar eens naar de manege''s. Hoeveel mensen hebben niet een klik met een bepaald manegepaard, terwijl die mensen vanuit het paard bekeken één van de velen zijn.

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 00:16

Gooya schreef:
Domme vragen bestaan niet hoor Tari :)
Ja dat kan zeker.... Kijk maar eens naar de manege''s. Hoeveel mensen hebben niet een klik met een bepaald manegepaard, terwijl die mensen vanuit het paard bekeken één van de velen zijn.

Zo iemand ben ik dus :o Probeer al een jaar een band met een manegepaard op te bouwen en alhoewel hij mij wel dichterbij laat komen (figuurlijk dan) heb ik het gevoel dat hij het toch niet helemaal toelaat. Ik weet wel dat hij een "verleden" achter de rug heeft. Is trouwens het meest on-populaire paard op de manege en wordt haast niet gereden. Ik ga er wel elke dag naartoe en heb de verzorging op me mogen nemen omdat ik hem in de toekomst eigenlijk wil kopen. Hij is wel lief en niet vervelend of agressief maar het lijkt wel of hij constant op zijn hoede is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 03:43

ik verzorg al 2 en een halfjaar een pony en heb er nog geen band mee, miscommunicatie maar kan niet zonder dr -.-

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 03:56

Met mijn ene paard had ik direct een klik en we hebben nu ook een super band, ik kan werkelijk alles met hem.
Met mijn andere (in hebben we vanaf veulen) had ik in het begin helemaal niks mee, 4 jaar voor "gevochten" en nu komt de band pas :)

Omdat ik niks met m,n andere paard had deed ik er dus ook vrij weinig mee, enkel opvoeden als ik haar uit de wei plukte, nu doe ik meer met haar en beginnen we elkaar wel lief te vinden haha.

Daarbij kijk ik ook never nooit niet naar het verleden van een paard (geen enkel beest) dan kan ik hem/haar ook niet zielig of wat dan ook vinden, en kan ik dus ook niet het getoonde gedrag versterken :)

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 05:22

inderdaad heeeel veeel tijd door brengen met je paard.... in het begin dacht ik, ik verkoop hem, maar volhouden,geduld hebben en tijd door brengen met hem.. op het einde deed die alles voor mij, ging die voor mij door het vuur in de ring, een super paard!! vele mensen hebben in het begin geroepen... doe dat paard weg, niks waard!! maar nu op het einde.. toch super veel waar dat paardje, mijn liefde! uiteindelijk toch om andere redenen verkocht, nu een jong paardje waar ik meteen de click mee had, geweldig dier dat zeker! maar ik denk dat het er vooral in zit dat je veel tijd met je paard meot doorbrengen!

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:08

eigenlijk kun je er niet heel veel aan doen, je hebt het met dat paard of je hebt het niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:45

Tijd samen doorbrengen, veel tijd en liefde investeren. Leer wat je paard leuk, lekker, mooi vindt. Respecteer hem/haar zoals hij of zij is. Geef paard wat nodig is, een leuk vriendje, een plek om te spelen en te eten, en wees eerlijk en rechtvaardig. En hou van ze.

cleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 15:49

in een maand tijd heb ik met mn paard een band opgebouwd.. ze loopt me nu los achter na.. was denk ik het steunpunt na de lange trailer reis van 2 a 3 uur