Wanneer is paard je eigendom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Wanneer is paard je eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:26

Ik lees de laatste tijd zoveel topics waarbij het eigendom van de paarden niet vast staat, dat ik me af vroeg hoe je eigenlijk kan bewijzen dat een paard jouw eigendom is? In hoeverre is een paspoort en een koopcontract met de vorige eigenaar afdoende?

Lynn_Nikita

Re: Wanneer is paard je eigendom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:27

paspoort niet, maar je hebt een koopovereenkomst nodig en bonnetjes van rekeningen, da, tandarts. smid, stalling...
in Nl is eigenlijk niks fatsoendelijks geregeld helaas

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:29

Dat dacht ik dus ook. Dus dan snap ik wel dat het altijd zo'n gedoe is met de rechter. Dus als je de kosten van andermans paard langere tijd betaald (zoals een staleigenaar van een paard wat niet meer betaald word) dan is hij na verloop van tijd van jou, ookal heb je geen paspoort?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:39

cream_1986 schreef:
Dat dacht ik dus ook. Dus dan snap ik wel dat het altijd zo'n gedoe is met de rechter. Dus als je de kosten van andermans paard langere tijd betaald (zoals een staleigenaar van een paard wat niet meer betaald word) dan is hij na verloop van tijd van jou, ookal heb je geen paspoort?

Meestal wel, al gaat dat ook niet vanzelf natuurlijk gaat ook heel wat rompslomp aan vooraf voordat je een paard je zelf kan toe eigenen.
Als eigenaar een koopcontract heeft dat is het enige eigendomsbewijs. Alleen wel zeer makkelijk na te maken. Want ik vraag me af als zo'n kwestie speelt in hoeverre ze dan gaan zoeken wat er van klopt.
Bedoel als ik zelf zo'n koopcontract opstel(want wie gaat daarvoor naar een notaris) en ik laat pietje als "eigenaar" tekenen dat hij het paard aan mij verkocht heeft op die en die datum + chipnummer vermelden. . Vraag ik me af hoe kunnen ze dat dan precies bewijzen dat het niet zo zou zijn. Alleen als de vorige/echte eigenaar daarvoor bonnetjes zou hebben maar in hoeverre geven de bonnetjes aan dat het over dat paard gaat en niet over een ander.
Dus ik denk dat het gewoon heel moeilijk wordt.

Ik denk daar ook weleens over na maar stel dat mijn paard gejat wordt. En ik zou bv wel kunnen bewijzen dat het mijn paard is en ik er een hele poos voor gezorgd heb.
En ik zou het paard terug vinden, en diegene die hem gekocht hebben met koopcontract staan toch een stuk sterker want dan is het paard gewoon legaal verkocht vaak. En daar sta je dan.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-12-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:41

Ik heb mijn paard gekocht met contract. Lijkt me dat dat genoeg is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:43

Stamboekpapier(als dat er is) op je naam is bewijs van eigendom.
Als je een jaar lang alles voor een paard betaald is deze in principe ook je eigendom als daar verder niks over geregeld is op papier.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:49

toch zal hier heus wel wat voorwaardne voor zijn, noem bijv. alle topruiters maar eens die hun toppaarden voor een eigenaar of sponsor rijden.
Die verzorgen het paard volledig, vaak ook de onderhoudskosten. En toch zullen die echt niet zomaar eigenaar worden als ze een rechtzaak aanspannen. Ik denk dat er hier wel iets van een contract voor is....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:03

Tigra_ schreef:
Ik denk daar ook weleens over na maar stel dat mijn paard gejat wordt. En ik zou bv wel kunnen bewijzen dat het mijn paard is en ik er een hele poos voor gezorgd heb.
En ik zou het paard terug vinden, en diegene die hem gekocht hebben met koopcontract staan toch een stuk sterker want dan is het paard gewoon legaal verkocht vaak. En daar sta je dan.

Ja het stomme is dus dat als het paard 'ter goedertrouw' gekocht is (dus dat de koper niet (aantoonbaar) wist dat het een gestolen is) de nieuwe eigenaar hem dus niet terug hoeft te geven, ook al gaat het om een gestolen paard met een chip etc.
Als zo'n paard dus op een paardenmarkt wordt verkocht weet de nieuwe eigenaar dus niet dat het een gestolen paard is en is het paard voor zover ik het begrepen heb voor de wet dus van die nieuwe eigenaar..... (een paard is hierin gelijk aan andere 'goederen' zoals een tv want er is geen speciale wetgeving omtrent paarden/ dieren)

Er is ook een keer een heel drama geweest rondom gestolen en na jaren weer terug gevonden tinker Swieber. Heeft ook hier op bokt gestaan. Nieuwe eigenaar wou paard neit terug geven.. wat doe je dan?
Laatst bijgewerkt door jorretje op 09-12-11 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:05

Bovenstaande geldt niet voor diefstal. Dan geldt dat alleen voor wanneer je een paard in een winkel 'handelsstal' hebt gekocht. Dit geldt niet voor de markt.

art 3:86 BW
Artikel 86 3. Niettemin kan de eigenaar van een roerende zaak (paard), die het bezit daarvan door diefstal heeft verloren, deze gedurende drie jaren, te rekenen van de dag van de diefstal af, als zijn eigendom opeisen, tenzij: a. de zaak door een natuurlijke persoon die niet in de uitoefening van een beroep of bedrijf handelde, is verkregen van een vervreemder die van het verhandelen aan het publiek van soortgelijke zaken anders dan als veilinghouder zijn bedrijf maakt in een daartoe bestemde bedrijfsruimte, zijnde een gebouwde onroerende zaak of een gedeelte daarvan met de bij het een en ander behorende grond, en in de normale uitoefening van dat bedrijf handelde; (paardenhandelaar)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:04

Het is ook afhankelijk van het ras paard. Ik heb (o.a.) een andalusier, en daarbij is het dus wel goed geregeld. De eigenaar staat op de Carta de Titularidad. Er zouden waarschijnlijk wel meer rassen zijn waarbij het eigendom wel uit de papieren blijkt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:18

In Frankrijk en ook bij de duitse stamboeken heb je een eigendoms bewijs. Ik heb er nu dus voor beide paarden twee (Westfalen stamboek en Haras Nationaux). Ik begrijp werkelijk niet waar ze in Nederland op wachten...

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 20:28

Misschien is het een keer handig dit soort info in een Wiki te zetten? :)* Kan zijn dat die al bestaat overigens, heb niet geken moet ik bekennen.