Advies deken voor als het gaat vriezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grass

Advies deken voor als het gaat vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 10:47

Hallo allemaal,

Ik zou graag wat advies willen vragen over het volgende:
Mijn paard is begin november geschoren. Sindsdien staat ze onder een outdoor-deken van ongeveer 300 grams zonder hals, die het laatste jaar niet meer waterdicht is gemaakt. Ze komt namelijk niet buiten, alleen los in de binnenbak.
Nu het wat kouder wordt kan ik er een fleecedekentje onder doen, maar als het straks gaat vriezen dan moet ze eigenlijk wat warmers op. Ik heb alleen moeite met kiezen wat ik haar dan op zou moeten doen. Er zijn namelijk een aantal opties en ik twijfel steeds.

- Deken van minimaal 370 grams met vaste hals of met een losse hals. Ik twijfel over deze optie omdat haar manen de voorgaande jaren stuk gingen en ik dit eigenlijk niet wil. Bovendien staat ze binnen in een stal met veel andere paarden (dus relatief warm.) Is een hals dan nodig?

- Onderdeken met hals van 200 gram onder haar huidige outdoor-deken. Kan je een onderdeken onder een deken zonder hals doen? Bovendien zit ik dan weer met een halsdeken die manen kan vernielen.

- Onderdeken of extra staldeken zonder hals van bijvoorbeeld 200 gram onder haar huidige outdoor-deken. Dan zit ik niet met een hals die de manen vernield, maar is zonder hals warm genoeg, denken jullie?

- Nieuwe staldeken van 400 grams of meer zonder hals die ze dan zonder haar huidige deken op kan.

Wat vinden jullie de beste optie of hebben jullie andere/betere ideeën?

onley

Re: Advies deken voor als het gaat vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:50

je kunt gerust een onderdeken zonder hals onder je huidige deken doen
van 200 grams deze dekens zijn gunstig in prijs en ook als staldeken te gebruiken
en aangezien ze niet buiten komt en enkel bij het losgooien ljkt me een hals overbodig

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:52

Wanneer het op stal niet erg koud is, is een deken met hals niet echt nodig. Ze heeft al een maandje zonder halsdeken gestaan, dus waarschijnlijk zit er al wel weer wat haar op. Ik heb zelf mijn paard (ook november geschoren) onder een winterdeken van 450 grams staan en kan deze ophogen tot 650 wanneer het echt koud wordt. Wel sta ik op een kleine pensionstal, waar de deuren altijd van open blijven. Dan is het denk ik een stuk kouder dan bij jou op stal.

Ik zou dus voor een onderdeken zonder hals gaan van 200 gram.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:54

Inderdaad moeilijk, ik zou denk ik een extra onderdeken kopen zonder hals en voor je outdoordeken een kopen met afneembare hals, als ze dan naar buiten gaat kan je de hals erop doen en op stal weer af, kan je ook kijken hoe het met dr manen gaat, mocht ze die stuk krijgen kan je altijd nog zonder hals doen. Als het op stal relatief warm is denk ik niet dat je een halsstuk nodig hebt.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:11

Dank voor jullie reacties! Allemaal voor een onderdeken tot nu toe. Ik hoop dat er nog meer mensen met een advies zijn. :)

Een optie voor een nieuwe deken is bijvoorbeeld de Amigo Super Heavy (550g).
Dan hoeven er geen meerdere dekens over elkaar heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:28

Dat kan natuurlijk ook, maar wil je dan ook deze op stal gaan dragen? Je zei dat het daar relatief warm is?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:30

Ja, als het vriest krijgt ze die dan op stal op. Doordat er veel paarden staan, is het daar warmer dan op een kleine stal vanwege lichaamswarmte. Maar als het vriest dan wordt het alsnog wel onder het vriespunt binnen, denk ik.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:33

Wij vinden de deken (400 gr) van equimatch heel fijn, heeft een halve hals en is ook nog eens waterdicht dus een bui is niet zo erg. Verder hebben we geen 1 paard meer met schuurplekken van de deken bij de schouders of bij de schoft.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:56

essy87 schreef:
Ja, als het vriest krijgt ze die dan op stal op. Doordat er veel paarden staan, is het daar warmer dan op een kleine stal vanwege lichaamswarmte. Maar als het vriest dan wordt het alsnog wel onder het vriespunt binnen, denk ik.

oke, weet niet of het dan een heel groot verschil is met buiten? heb bij mijn paard als ze binnen staat minder deken op als buiten, momenteel staat ze alleen maar buiten maar nu met 200 grams outdoordeken, moet ik wel zeggen dat ze niet geschoren is.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:57

Die van mij komt in de winter alleen maar los in de binnenbak. Buiten zou eventueel wel kunnen, maar omdat ze geschoren is en het daar wel nat is doe ik dat eigenlijk nooit. Het zou dus alleen voor binnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:45

Ow zo, had er even over heen gelezen sorry. Maar dan zou ik gaan voor huidige deken met onderdeken of enkele deken 400 grams. Denk dat een halsstuk overbodig is dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:12

essy87 schreef:

Als het in de stal gaat vriezen dan moet dat de afgelopen 2 winters ook gebeurt zijn en zal het drinkwater in stal bevriezen. Was dat zo of is er een speciaal antibevries systeem voor de automatische drinkbakken?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 23:26

Ik sta hier pas vanaf deze winter, dus ik weet eigenlijk niet of de drinkbaken bevriezen. Zal het eens vragen.