Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:21

Ik ben heel benieuwd, mijn nieuwe regendeken is gesloopt door een ander paard, meerdere mensen stonden erbij toen het gebeurde (ik niet)
Is hier iets mee te doen richting WA verzekering van de eigenaar van dat paard? of gewoon domme pech? :+

Elin_

Re: Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:22

Ik denk dat het gewoon zo netjes is van de eigenaar van dat paard jou gewoon je deken terugbetaalt? :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:22

Potje breken, potje betalen denk ik ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:23

Ik denk dat je niks kunt. Ik zou ook geen nieuwe deken betalen als ik de eigenaar van het slopende paard zou zijn..

Eigen risico denk ik dan.. Dekens worden nou eenmaal gesloopt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:23

Ja hoor dit valt onder de WA weet ik uit ervaring :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:25

Zelf uit eigen zak laten betalen hoeft van mij niet.. het is een risico inderdaad..
maar als de verzekering dit dekt is het natuurlijk fijn!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:26

Anoniem schreef:
Ik denk dat je niks kunt. Ik zou ook geen nieuwe deken betalen als ik de eigenaar van het slopende paard zou zijn..

Dan zou ik de staleigenaar heel vriendelijk verzoeken om jouw paard apart te zetten of mijn paard in een andere groep.
Helaas stonden er bij mijn paard geen getuigen, maar 3 dekens de vuilnisbak in binnen een maand was niet bepaald grappig.
Nadat de vermoedelijke dader uit de groep was bleven de dekens heel en later hebben we hem ook op een heterdaadje betrapt.
Als vaststaat welk paard de deken heeft gesloopt kan een meewerkende eigenaar gewoon z'n WA verzekering aanspreken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:27

Anoniem schreef:

Dan zou je er op mijn stal rap uitvliegen, je bent nml verantwoordelijk voor de daden van je paard. En ik doe makkelijjk 4 jaar met een deken ;)

Je bent toch niet voor niets verzekerd!
Laatst bijgewerkt door Caira op 07-12-11 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:28

ik zou wel betalen als ik de eigenaar was.

Je hoeft het ook niet zelf te betalen, je WA verzekering dekt dit gewoon

Anoniem

Dat risico neem je door toestemming te geven je paard in een groep te zetten.
Mijn paard is vorig jaar behoorlijk gemept en heeft me aardig wat aan da kosten gekost, maar dat was het risico, ga ik de eigenaar van het paard niet voor aansprakelijk stellen.

Utrolig

Heb ook een sloper in de groep. Maar de dekens kunnen dan nog wel met wat stormsure gelijmd worden. Na 2-3 jr wordt het dan tijd om een nieuwe te kopen. De volgende wordt een New Zealanddeken!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:29

NEe, dekens en halsters worden niet verzekerd.
Dus domme pech. KAn gebeuren als je paard met een ander staat.

En zou ook niet eisen dat de ander het betaald, die kan er ook niet zo veel aan doen, had ook andersom kunnen zijn.

Pech, jammer van je deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:29

Caira schreef:
Anoniem schreef:

Dan zou je er op mijn stal rap uitvliegen, je bent nml verantwoordelijk voor de daden van je paard. En ik doe makkelijjk 4 jaar met een deken ;)

Als je dat soort toestanden niet wilt, moet je je paard niet in een groep gooien, hoe zuur ook. Als je dat wel doet, dan weet je dat dit kan gebeuren. Misschien kan de verzekering het uitkeren, maar daar hoef je ook niet 4 keer aan te komen lijkt me.
En zonder heterdaadje moet je het nog maar bewijzen, verder moet je je als staleigenaar gaan bemoeien met een geschil onder twee pensiongasten en als scheidsrechter optreden en handelen bij iets wat jou verder niet aan gaat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-11 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:30

Mindim schreef:
Mijn paard is vorig jaar behoorlijk gemept en heeft me aardig wat aan da kosten gekost, maar dat was het risico, ga ik de eigenaar van het paard niet voor aansprakelijk stellen.

idd, mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:31

Caira schreef:
Anoniem schreef:

Ik heb geen sloper ;)

Maarja dat iemand goedkope dekens koopt die ook bij 1 spelletje kapot gaan. Tsja daar kan ik niks aan doen.. En ja het is ook het risico van een paard met dekens zetten. Het hoeft niet namelijk.. Niemand die je dat verplicht.
Paarden hebben daar namelijk een vacht voor, die mooi terug groeit als hij kapot gaat..

Dusja, ik vind het niet per definitie logisch dat de eigenaar van de sloper een deken terug betaald..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:35

Wij hebben hier ook een aantal klieren staan. Mijn dekens worden wel eens kapot getrokken, maar ik bestempel het op mijn eigen risico. Heb liever dat mijn paard bij de rest staat dan alleen. Is ook niet noemenswaardig de scheuren die dan komen. Meestal bij de staartflap.

We hebben nog een sloper en die staat apart op dit moment. Die gaat spelenderwijs bovenop de haflinger en fjord springen en vooral de dekens van de haflinger moeten het ontgelden.
Ja jammer dan, klein welshje staat in de strook naast de bak.
In het land staat het wel bijelkaar maar dan hebben ze gewoon meer ruimte en worden er geen dekens gesloopt. Dan hebben ze andere bezigheden......

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:36

Ah, ik had het anders begrepen. Ik dacht dat een ander paard jouw deken ophad...
Ik ben al geen voorstanders van dekens op de weide.
Maargoed, als eigenaar van het paard zou ik dat denk ik ook niet betalen... Je kan altijd navraag doen bij de verzekering, maar haalt niets uit denk ik. Hadden wij ook eens gehad toen mijn paard een ander paard in de draden sloeg terwijl ik de mijne uit de weide haalde. Bleek het het schuld te zijn van het andere paard, moestie maar zo dicht niet komen? :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:39

hier ook hoor, mensen die ze in de groepje willen hebben eigen risico..

de meesten staan alleen. er zijn paar kleinere groepjes of 2 tallen.

sommigen beginnen er al niet meer aan.. liever naast een andere paard.. en dan geen risico's op schopperijen ect

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:41

wij hadden 2 dekenslopers, ik vond het niet leuk binnen een week 2 dure regendekens kapot
gelukkig heb ik een super aardige pensioneigenaar
hij zet die 2 dekenslopers bij elkaar in een paddock en de dekens van ons blijven heel!
mogen ze elkaars dekens slopen, weten ze meteen hoe dat is voor een ander

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:42

Als mijn paard een ander mans deken sloopt, zou ik ook niet betalen, dat is het risico hoor, zou het belachelijk vinden als ik daarvoor moet betalen! Vorig jaar was mijn staartflap er afgebeten, dat is het risico dat ik mijn paard met deken in de paddock zet bij andere paarden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:42

Ja, dat zullen die paarden ook echt beseffen :+

Of bedoel je de eigenaar? Die snapt dat echt wel hoor, maar wat kan die eraan veranderen?

Geen zakgeld voor het paard? Of huisarrest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:43

tessie1985 schreef:
wij hadden 2 dekenslopers, ik vond het niet leuk binnen een week 2 dure regendekens kapot
gelukkig heb ik een super aardige pensioneigenaar
hij zet die 2 dekenslopers bij elkaar in een paddock en de dekens van ons blijven heel!
mogen ze elkaars dekens slopen, weten ze meteen hoe dat is voor een ander

Ik neem aan dat je de eigenaren bedoeld :+ Maar ja, wat moeten die eigenaren er aan doen dan, die staan er vast niet bij te kijken? Jij besluit jouw paard met een deken in de wei te zetten, jouw keus toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:43

Colway schreef:
Ja, dat zullen die paarden ook echt beseffen :+

Of bedoel je de eigenaar? Die snapt dat echt wel hoor, maar wat kan die eraan veranderen?

Geen zakgeld voor het paard? Of huisarrest?

_O-

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:45

Mindim schreef:

Dat is nog het gekke aan het verhaal.. ze staat nooit in deze groep! en was er gewoon bij gezet zonder overleg ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:46

MIJN VRAAG IS NIET DE EIGENAAR WEL OF NIET TE LATEN BETALEN! ALLEEN HAAR VERZEKERING ;)
Even voor de duidelijkheid :P