Paard doet lastig in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lillyxxx

Paard doet lastig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:45

We hebben een paard die behoorlijk lastig doet in de trailer.
Paard is 1m81 groot en we hadden een atec starline trailer. Omdat ze panikeerde telkens ze op de trailer stond, hebben we een nieuwe trailer gekocht die veel hoger, breder en veel ruimer is (IforWilliams). We dachten dat het probleem hiermee zou verminderderen maar helaas....

Op dit ogenblik zijn we ten einde raad...
Elke tocht met de trailer is een ware thriller...

Alle tips zijn welkom !

Caira

Re: Paard doet lastig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:50

wat doet ze? is ze wel makkelijk te laden? Wat doet ze bij veel ruimte? wat doet ze bij weinig ruimte? Wat heb je verder al geprobeerd?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:53

Verliest ze haar evenwicht? Of heeft ze engte-vrees?
Mijn paard schoot ook eens in paniek toen we over de autostrade reden. 5 keer moeten stoppen, haar eruit gehaald, gerustgesteld..... Zij had dit alleen op autostrade, door het drukke verkeer.
Misschien is het raampje afplakken, de achterklepluik dicht en een oornetje met pompons in de oren iets?

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 14:57

Ze is ontzettend makkelijk te laden en af te laden. Dit kan ik helemaal alleen.
Na het rijden op de trailer laden en ze kan uren rustig blijven staan.
Van zodra we beginnen rijden, beginnen de problemen.
Het lijkt we een claustrofobische reactie.

Krabben met de hoeven (in de vorige trailer zat ze helemaal door de bodem heen), slaan tegen de achterklep, soort stijgeren,... Ook al duurt de rit maar 10 minuten, ze komt steeds helemaal bezweet van de trailer.

We hebben geprobeerd eten in te geven, maar daar kijk ze niet naar.
Kort gebonden, lang gebonden, met deken, zonder deken, van kop tot staart ingewreven met vliegenspray (in de zomer),... Niets lijkt te helpen.

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:03

@ x_Quinta_x:
Ze doet het altijd, zowel op de autostrade als op de kleine banen. Tijdens een file is het het ergste, dan moet ik de pechstrook oprijden en zo het verkeer voorbij steken anders breekt ze alles af.
We hebben zowel met open achterklep als volledig gesloten geprobeerd, maar dit blijkt niet echt een verschil te zijn. Ik denk niet dat het echt van het lawaai is, wel eerder van het gevoel van rijden... Maarja ik kan niet in haar hoofd kijken dus het is maar gissen natuurlijk.

Pomoponnen in de oren steken heb ik nog niet geprobeerd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:05

Heel de trailer al leeg gehaald en haar er los opgezet?
Dan is de paniek bij de meeste weg.

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:07

Nee dat hebben we nog niet geprobeerd.
Je bedoeld ook de tussenscheiding eruit halen ? Draaien ze zich dan niet om in de trailer ?

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:13

Het gevaarlijkste zijn de golfbewegingen die ze maakt. Ze gooit haar gewicht naar links en naar rechts.
Het is ontzettend moeilijk om de trailer met de auto dan recht te houden. Het is echt levensgevaarlijk dan.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:15

eddy modde...echt een tip. Kun je zelf doen en anders hem laten komen!

Mijn paard heb ik zelf gedaan en is echt veranderd!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:17

correctie: misschien had je een schuinlader moeten kopen!

Ken je iemand met zo'n trailer of vrachtwagen? Dan staan ze namelijk veel makkelijker. Ook je paard te strak vast zetten is niet goed, ze houden zichzelf met het hoofd in evenwicht!
Misschien als je de schot er tussen uithaalt, dan kan hij al een stuk schuiner staan.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:18

@ lilly; ja klopt dat bedoel ik.
Vriendin haar paard ging altijd super op de trailer en ineens begon ze ook te panikeren.
Was niet meer te doen, ze brak de trailer en zichzelf af.
Ze hebben alles geprobeerd; pas toen ze alles uit de trailer haalde en het paard dus inderdaad de eerste keren kon omdraaien en staan hoe ze wilde, is ze terug kalm geworden.
En nu is ze terug perfect vervoerbaar en staat ze erg kalm.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:19

Je hebt een tweepaards? Probeer eerst eens idd tussenschot er uit, maar wel vastzetten. Paarden die in een tweepaards zich heen en weer gooien willen om kunnen stappen. Dat kan niet door het schot. In een anderhalfpaards vervoeren helpt vaak al voldoende, en anders dus in z'n eentje in een 2-paards zonder schot. Wel stangen gebruiken voor en achter!

Andere optie is kijken of je een trailer kunt huren waarbij je achterstevoren kunt laden. Dat kan niet bij een gewone trailer. Mocht achterstevoren laden de oplossing zijn, kan je je huidige trailer misschien wel laten ombouwen.

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:28

@ Utrolig:
Een schuinlader of vrachtwagen is geen optie. We hebben dit allemaal opgemeten bij de aanschaf van de nieuwe trailer en deze 2 kwamen niet in aanmerking omdat ze veel te groot en te lang is. De astand gemeten van haar hoofd tot de staart was kleiner bij een schuinlader of vrachtwagen dan bij de trailer die we oorspronkelijk hadden.

@ Kirr:
Klinkt zeer aannemelijk. Als ze los staat heeft ze ook geen wanden meer waartegen ze haar gewicht kan gooien !! Ik ga het zeker uitproberen !! Bestaat er dan geen risico op peeskwetsuren als ze vb bij remmen hun evenwicht verliezen en zouden omvallen ?

@ Ibbel:
Het is een tweepaardstrailer. Het grootste model dat momenteel op de markt is voor paarden. Een stang over de hele lengte is wel erg kostelijk mocht het probleem dan niet opgelost zijn. Zou ik de eerste keer kunnen proberen zonder stang en kijken of dit helpt ?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:34

lilly; belangrijk is vooral dat je dit ziet als oefenstadium. Telkens hele kleine stukjes, heel voorzichtig en traag rijden. En vooral proberen elke dag, en elke keer als het goed gaat, de keer erop een beetje langer en verder.
Hang een camera en kijk hoe je paard reageert, dan kom je misschien achter het echte probleem.
Volgens mij zijn de gekke bewegingen die je paard nu maakt veel erger voor blessures als de bewegingen die je paard zelf beslist te maken als hij plaats heeft in de trailer.

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:39

Een camera hebben we reeds aangeschafd, zodat ik kan stoppen zodra er iets ergs gebeurt !
We hebben ook al gedacht om eens een hooizak op te hangen, maar ik heb vooral schrik dat ze hiermee minder plaats heeft en ze er toch niet naar omkijkt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:49

Mijn paard eet niet op de trailer, toch niet als we rijden.
Maar toch merk ik het als er geen in hangt, ze is veel minder op haar gemak.
Als we stilstaan voor het verkeerslicht of in de file, dan prullen ze toch wel aan het hooi en vanaf dat ze merkt dat de motor stilligt, begint ze ook aan haar hooi omdat ze weet dat ze er toch niet onmiddelijk af mag.
Paard is in de zomer mee naar Frankrijk geweest; 15 uur trailer.
Sindsdien is ze zoveel makkelijker te vervoeren, ze heeft trailerstaan echt geleerd.
Ze heeft minder moeite met evenwicht en de rit vergt ook veel minder energie van haar.
Toen hebben ze onderweg wel enorm veel hooi gegeten, wrs uit verveling.
Ik zou toch een hooinet hangen, normaal hangt dit toch niet in de weg.. Bij mij ligt het bovenop de voederbak, zodat het zeker niet bij de benen raakt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:54

lillyxxx schreef:
@ Utrolig:
Een schuinlader of vrachtwagen is geen optie. We hebben dit allemaal opgemeten bij de aanschaf van de nieuwe trailer en deze 2 kwamen niet in aanmerking omdat ze veel te groot en te lang is. De astand gemeten van haar hoofd tot de staart was kleiner bij een schuinlader of vrachtwagen dan bij de trailer die we oorspronkelijk hadden.

@ Kirr:
Klinkt zeer aannemelijk. Als ze los staat heeft ze ook geen wanden meer waartegen ze haar gewicht kan gooien !! Ik ga het zeker uitproberen !! Bestaat er dan geen risico op peeskwetsuren als ze vb bij remmen hun evenwicht verliezen en zouden omvallen ?

@ Ibbel:
Het is een tweepaardstrailer. Het grootste model dat momenteel op de markt is voor paarden. Een stang over de hele lengte is wel erg kostelijk mocht het probleem dan niet opgelost zijn. Zou ik de eerste keer kunnen proberen zonder stang en kijken of dit helpt ?

Zonder stang zou ik niet doen, dan mist de trailer een stuk stevigheid. Tenminste die van ons wel (= Böckmann duo, simpel model). Zal voor iedere trailer wel anders zijn denk ik. Wij hebben een rvs buis over de 2 losse stangen laten maken zodat wij dus het tussenschot er ook uit kunnen halen, maar wel nog een stang aan de voor en achterkant kunnen doen.

lillyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 15:59

Kirrr schreef:
Mijn paard eet niet op de trailer, toch niet als we rijden.
Maar toch merk ik het als er geen in hangt, ze is veel minder op haar gemak.
Als we stilstaan voor het verkeerslicht of in de file, dan prullen ze toch wel aan het hooi en vanaf dat ze merkt dat de motor stilligt, begint ze ook aan haar hooi omdat ze weet dat ze er toch niet onmiddelijk af mag.
Paard is in de zomer mee naar Frankrijk geweest; 15 uur trailer.
Sindsdien is ze zoveel makkelijker te vervoeren, ze heeft trailerstaan echt geleerd.
Ze heeft minder moeite met evenwicht en de rit vergt ook veel minder energie van haar.
Toen hebben ze onderweg wel enorm veel hooi gegeten, wrs uit verveling.
Ik zou toch een hooinet hangen, normaal hangt dit toch niet in de weg.. Bij mij ligt het bovenop de voederbak, zodat het zeker niet bij de benen raakt.

In de nieuwe trailer hangt de ring voor de hooizak net waar normaal het hoofd van het paard zit... Niet echt ideaal dus. Bij de andere paarden kan ik deze hooizak aan het tussenschot hangen, maar dat durf ik bij haar niet. Ik heb schrik als ze dan stijgert ofzo ze er met haar benen inhangt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:17

Sommige paarden vinden het moeilijk om hun balans te houden in een tweepaards. Het schot staat dan net iets te dicht tegen ze aan.

Een van onze paarden had de reputatie trailers te slopen. Nu met onze anderhalfpaards Ifor is er niets aan de hand (* klopt af *) omdat ze wat kan verstappen en een beetje schuin kan staan (dan nog vraagt zij heel voorzichtig rijden met de trailer, elke bochtje voel je haar verstappen en bezig zijn met haar balans).

PaulineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:02

Mijn oude merrie liep altijd gemakkelijk de trailer op, maar paniekeerde ook van de ene op de ander dag in de trailer. Zij ging er letterlijk bij liggen:-( We hebben toen getraind me het tussenschot ertussen uit. Dit was voor haar de oplossing. Ik heb 2 lange stangen aangeschaft voor mijn Ifor trailer. Sindsdien was ze goed te vervoeren. Lange stangen zijn niet heel erg duur trouwens. Ik heb ze laten maken bij Jozua in Harderwijk. Succes!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:24

En een ander paard op de trailer erbij zetten? Heb je dat wel eens geprobeerd? Een paard hier op stal breekt ook de trailer af, maar als ze haar zus ernaast zitten is er niets aan het handje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:42

Zal ik die knuppel dan maar weer in het hoederhok gooien?

Heb je al eens nagedacht over je eigen rijstijl?
Zet een grote mok warme, eche, Chocomel los op het dashboard; met slagroom! Als die blijft staan, mag je door voor de volgende ronde. Be my guest........

Zonder schot, schuin ladende trailer en vrachtwagen (dwarslader) zijn allemaal nuttige tips die je zeker moet proberen. Maar ook dan geldt nog steeds dat rijstijl het comfort van het paard bepaalt!