shetje van 2 jaar bezig houden hoe ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marietjuh26

shetje van 2 jaar bezig houden hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 12:19

hallo ik heb een shetje van 2 jaar die elke dag de heledag op het land staat en s,avonds in een uitloopstal staat met een grote kwpn paard nou vindt ik dat die shet erg pittig is en wiil graag dingen ontdekken wat natuurlijk logies is op die leeftijd .

maar ik zat te denken om die nieuwschierigheid te stiemuleren kan ik natuurlijk ook wat vrijheidsdressuur gaan doen met hem en denk nu niet gelijk zo ,dat ik hem kunstjes wil leren maar bijvoorbeeld comando,s stap draf en mischien gallop ligt eraan hoe hij het oppakt met longeren natuurlijk .
Maar wat is nu het geval meneertje wil alleen maar keihard rennen en heel hard stekken aan het halster :D is erg grappig natuurlijk maar toch merk ik dat hij meer wil want ik neem hem wel eens aan de hand mee het bos in zit ik op me paard en sharky rent mee aan een longeer touw en dan is hij echt lekker bevredigd na zijn bosritje van ongeveer een half uurtje .
Wat ik zat te denken om een bitloos hoofstelletje tekopen zodat ik iets meer grip heb op zijn storm aanvallen want hij sleurt me dan echt en hij mag wel ff stormen dat is het probleem niet maar dat touw is maar 5 meter en daaarna sleurt hij en door het halster gaat dat makkelijk ik dacht mischien heb ik dus meer grip met een bitloos hoofdstelletje of is dat raar dat ik dat bij een twee jarige wil gebruiken zo,n 1 a 2 keer per week

tamary

Re: shetje van 2 jaar bezig houden hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 13:22

Touwhalster gebruiken en eerst aan de hand leren wijken voor lichte! druk op dat halster. Als je een hoofdstel nodig hebt om een paard/pony aan de hand van a naar b te brengen schort er iets flink aan de basisopvoeding.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:28

marietjuh26 schreef:
hallo ik heb een shetje van 2 jaar die elke dag de heledag op het land staat en s,avonds in een uitloopstal staat met een grote kwpn paard nou vindt ik dat die shet erg pittig is en wiil graag dingen ontdekken wat natuurlijk logies is op die leeftijd .

maar ik zat te denken om die nieuwschierigheid te stiemuleren kan ik natuurlijk ook wat vrijheidsdressuur gaan doen met hem en denk nu niet gelijk zo ,dat ik hem kunstjes wil leren maar bijvoorbeeld comando,s stap draf en mischien gallop ligt eraan hoe hij het oppakt met longeren natuurlijk .
Maar wat is nu het geval meneertje wil alleen maar keihard rennen en heel hard stekken aan het halster :D is erg grappig natuurlijk maar toch merk ik dat hij meer wil want ik neem hem wel eens aan de hand mee het bos in zit ik op me paard en sharky rent mee aan een longeer touw en dan is hij echt lekker bevredigd na zijn bosritje van ongeveer een half uurtje .
Wat ik zat te denken om een bitloos hoofstelletje tekopen zodat ik iets meer grip heb op zijn storm aanvallen want hij sleurt me dan echt en hij mag wel ff stormen dat is het probleem niet maar dat touw is maar 5 meter en daaarna sleurt hij en door het halster gaat dat makkelijk ik dacht mischien heb ik dus meer grip met een bitloos hoofdstelletje of is dat raar dat ik dat bij een twee jarige wil gebruiken zo,n 1 a 2 keer per week

Sorry, maar dat is dus wel een probleem en niet grappig :n Ook al zou dat touw 20 meter zijn, hij mag niet gaan rennen wanneer jij hem meeneemt gewoon omdat 'ie daar zin in heeft. Ik ben het eens met tamary, deze shet moet opgevoed worden. Dus geen bitloos hoofdstelletje maar zo snel mogelijk beginnen met opvoeden (eventueel met hulp van een ervaren persoon).

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:38

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:29

ik denk ook wat tamary al zei: grondwerk aan een touwhalstertje en als hij goed reageert tijdens het grondwerk dan pas meenemen op buitenrit

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:31

Is er geen ander shetje/veulen in de buurt waar hij bij kan staan? Want ik krijg het idee dat ie ook niet helemaal zijn speelsheid kwijt kan, als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien dat dat ook scheelt in druk doen en alles :)

marietjuh26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 11:12

hoi iedereen

bedankt voor jullie reacties .. ik heb hem vaak losstaan met allerlij paardjes waar hij mee kan spelen zo heeft hij 3 shets waar hij mee kan rennen en spelen en dat doet hij ook zeker !!! hij staat met twee kwpn ruinen regelmatig waar hij mee rent en speelt ..
hij staat op het land elke dag een paar uur en gaat ook in de stapmolen elke dag ..

Ik lees dat er een paar mensen zijn hier die nu denken dat hij niet normaal aan een halster kan lopen dat is dus zeker niet het geval . hij loopt voor zijn nog geen 2 jaar super aan ee halster hij is zo lief dat hij zich zonder problemen laat scheren bekappen of wat dan ook aan zijn gedrag nu al kunnen vele volwassen paarden een voorbeeld nemen geloof me .

Waarom ik nou deze topic opende was omdat ik wou weten wat de werking is van een bitloos hoofdstel of ik dat kan gebruiken bij een 2 jarige en of het niet al te vroeg was om wat grondwerk tegaan doen met hem want ik heb het idee dat hij dingen wil leren inplaats van alleen maar spelen en losstaan en af en toe achter een paard aan te rennen . en waarom wil ik dat met bitloos hoofdstel om dat als meneer gaat rennen aan mij longeer lijn als ik op mijn paard zit iets meer grip te hebben want het is hartstikke logies dat hij af en toe gaat rennen dat doen alle jonge paarden als ze blij en opgewonden zijn en aangezien het bos ingaan met je grote vriend eenorm leuk is voor zo,n klein jong ding vindt ik het logies dat hij af en toe lekker aan de ren gaat en nou is het niet zo dat hij probeert weg te rennen maar hij hij gewoon even zo,n gekke bok sprint trekken maar niet kilometers hoor het is er ineeens maar ook ineens weer weg dus nog maals wie o wie heeft ervaring met een btloos hoofdstel en welke ?????

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:44

Nogmaals als jij pony vast hebt ben jij degene die bepaald wat er gebeurt. JIJ bent dan ook degene die het tempo bepaald en niet de shet. Gaat dat niet dan schort er wat aan de opvoeding en moet je dat aanpakken. Een (bitloos)hoofdstel is nooit een vervanging voor een goede opvoeding.

Je laat de shet dingen doen die hij niet hoort te mogen als hij met jouw op pad is. Juist een jong paard moet beheersing leren bij mensen in de buurt. Mens is verantwoordelijk voor de veiligheid van beide en daar let je als shet dus op. Niet op de rest van de wereld. Is die basis duidelijk kan paard best vragen om harder te mogen, maar dat zelfstandig doen is verboden. Ookal is het "maar een shet" dus niet zo sterk/groot/gevaarlijk, erg foute gedachte! ook een shet is een paard en dient gewoon volgens dezelfde regels opgevoed te worden. Wat een KWPNer van 800kg niet mag mag een shetje van 150kg ook niet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:53

In de openingspost zeg je de hele dag op het land later zeg je een paar uur en molen,wat is het. Vind een twee jarig shet in de molen nou ook niet zo gezond. Een bitloos hoofdstel zou ik niet doen . Gewoon aan een halster opvoeden.

marietjuh26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:18

kohtje hij staat van zeker 6 uur per dag op het land en bij zeer slecht weer wat korter en in de molen stapt hij alleen ik sluit deze topic vindt me info wel ergens anders

groetjes

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:26

Jij stelt een vraag en krijgt antwoord wat je liever niet hoord. Een twee jarige shet zet je niet alleen in een box ,doe je geen bitloos hoofdstel in en ga je niet longeren of mee naar het bos naast een ander paard voor een half uur.

BoDerek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:35

Hallo, ik heb jouw topic even gelezen. Succes met het vinden van een geschikt bitloos hoofdstel. Hier heb ik geen ervaring in. Ik wil wel even zeggen dat ik het leuk vind dat je jouw pony veel leuke dingen laat doen. (zonder belasting). Volgens mij kun je best beginnen met wat basisdingen en kun je hem best een paar keer longeren. Let wel op de zwaarte van de bak met zijn korte beentjes. Succes met hem!