paard meegeven met de verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

paard meegeven met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:41

Hallo iedereen.

Er is sinds een week bekend dat een paard die ik al geruime tijd voor mensen rijd, wordt afgemaakt wegens attaxie.
Nu is gisteren de verzekering geweest, om dit te bevestigen, en die hebben gezegd dat ze zorgen dat hij zo snel mogelijk wordt opgehaald.
Ik schrok hier nogal van, nooit beseft dat de verzekering dit ook doet.
Inslapen vond de man geen optie omdat het paard pas 10 jaar is, en het waarschijnlijk een vreselijk gevecht ging worden.
En zo wil je een paard niet naar zijn einde brengen.

nu vroeg ik mij af of er nog meer mensen zijn geweest die hun paard aan de verzekering hebben meegegeven.
Ik heb bij de eigenaren aangegeven dat ik het moeilijk vind om dat paard straks aan die mensen te moeten mee geven, en niet bij zijn laatste adem kan zijn. Inslapen vind ik ook geen optie, ook omdat ik een voorstander ben van het slachten. Maar daar wil ik hier geen discussie over maken op bokt ;)
Ze hebben aangegeven nog te overwegen om hem zelf te brengen, maar dat hoor ik allemaal nog.
Er rest mij niets anders dan mij neer te leggen over hun uiteindelijke besluit, en natuurlijk nog zoveel mogelijk tijd met het paard door te brengen!

Ojajoh

Re: paard meegeven met de verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:44

kan je niet vragen of je bij het slachten aanwezig mag zijn zodat je daar afscheid kan nemen en zijn halster weer aan kan pakken? (en de zekerheid dus hebt dat hij echt geslacht is)

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:47

ik heb een paard gehad dat ik heb mee gegeven aan de verzekering, zij zorgen dat ze op een goede manier wordt geslacht,
als ze de volgende dag is geslacht, bellen ze je op om te vertellen wat ze woog, en wat je aan geld krijgt,
het klinkt heel luguber, maar slachten is de meest fijne manier voor een paard, omdat je bij inslapen te maken krijgt met meerdere spuiten,
ik heb mijn pony in laten slapen, en dat was echt een drama om mee te maken,
als je met je verzekering overlegd, mag je je paard zelf naar de slager brengen.
heel veel sterkte, het blijft een kloten situatie.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:48

Ojajoh schreef:
kan je niet vragen of je bij het slachten aanwezig mag zijn zodat je daar afscheid kan nemen en zijn halster weer aan kan pakken? (en de zekerheid dus hebt dat hij echt geslacht is)

Ik heb geen idee waar ze het paard laten slachten........
Voor het zelfde geldt rijden ze eerst het land door om andere paarden op te halen....

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:50

Ojajoh schreef:

Inderdaad ook vooral dat laatste. Zo heb ik ook ooit een pony overgedaan aan de verzekering, afgekeurd voor welk gebruik dan ook vanwege attaxie, en ik ben er stom genoeg vanuit gegaan dat zij het netjes af zouden handelen. Arme dier blijkt gewoon doorverkocht te zijn. Natuurlijk zal niet elke verzekering zo handelen, maar voor mij wel reden om het nu anders te doen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:53

truselientje schreef:
Inderdaad ook vooral dat laatste. Zo heb ik ook ooit een pony overgedaan aan de verzekering, afgekeurd voor welk gebruik dan ook vanwege attaxie, en ik ben er stom genoeg vanuit gegaan dat zij het netjes af zouden handelen. Arme dier blijkt gewoon doorverkocht te zijn. Natuurlijk zal niet elke verzekering zo handelen, maar voor mij wel reden om het nu anders te doen.

als je hier bewijzen van hebt dan kan je ze aanklagen

TS maar je kan het vragen toch? en anders kopen van de verzekering en zelf naar de slager brengen?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:54

Maar is het paard echt zo slecht dan,aangezien je er nog op rijd? Anders zou,indien je in de mogelijkheid bent,het paard misschien zelf kunnen kopen?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:56

Faruba schreef:
Maar is het paard echt zo slecht dan,aangezien je er nog op rijd? Anders zou,indien je in de mogelijkheid bent,het paard misschien zelf kunnen kopen?

Waar staat dat ik het paard nog rijd?

Paard is zo slecht geworden de laatste 3 weken, en er wordt dus ook niet meer op gereden.
Dan zou ik echt stom zijn, om een grasmaaier te kopen, die met de dag slechter gaat lopen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:58

Destijds wilde ik mijn paarden verzekeren bij een regionaal paardenfonds.
De man die dat fonds vertegenwoordigde (niet de slimste verkoper) antwoorde op mijn vraag als het paard afgekeurd zou worden het dan wel zeker op een humane wijze en direct zou worden gedood het volgende.
Een deelnemer zijn paard werd afgekeurd. En het zou worden gedood. Die deelnemer ging daarna op zoek naar een vervangend paard dat in zijn tweespan zou passen qua kleur, hoogte enz. Wordt hij door een kennis gewezen op een paard dat te koop staat in Duitsland. Het leek wel identitiek aan het vorige paard. Het was identiek aan het vorige paard, want het was hetzelfde paard. In de handel terechtgekomen dus ipv van gedood zoals was overeengekomen. Ik heb toen maar besloten om geen lid te worden van dat fonds.
Ik zou meegaan of iemand die ik vertrouwe in mijn plaats mee laten gaan naar de slager, zodat ik de garantie heb dat het paard werkelijk uit zijn lijden is verlost. Hoe dat zit bij verzekeringen, weet ik dus niet.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:59

In je eerste zin,er staat nergens dat je er nu niet meer op rijd en ook niet dat hij de laatste 3 wkn. slechter is geworden. ;)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:00

nooit meer, 1x gedaan en zelfs een bevestiging van de slacht gekregen helaas stond dit paard een tijd later in een paardenblad met foto en de vraag wie haar kende want ze had een KWPN brandmerk maar geen papieren erbij. Mijn god wat een ellende was dat zeg |(

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:02

er staat dat ik hem al een geruime tijd rijd voor mensen, maar hij afgemaakt moet worden vanwege attaxie.
Als we er nog op zouden rijden, dan zou het toch ook niet zover komen dat hij afgemaakt moet worden.

En overigens vroeg ik naar verhalen van mensen die een paard hebben meegegeven aan de verzekering en heb ik geen zin in een discussie. Het is allemaal al erg genoeg!

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:09

Wat de werkwijze is van een verzekering verschilt per verzekering.
Ik denk dat je hier wel echt op je strepen mag staan. Er zijn de laatste zoveel verhalen in de ronde over paarden die bij het slachthuis via de achterdeur weer verdwijnen.
Ik zou heel graag zekerheid willen hebben dat mijn paard echt rust heeft en ik vind dat de verzekering je hierin tegemoet mag komen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:22

Ik was er gewoon benieuwd naar omdat mijn paard ook afgekeurd werd door de verzekering wegens ataxie en het paard het daarna nog, met de juiste training, tot Z dressuur geschopt heeft. De verzekering wilde mijn paard ook overnemen en ik heb het overgekocht. ;)
Ik had gehoopt dat dat voor jouw ook nog een optie zou zijn.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:21

Wij hebben 1x een paard meegegeven aan de verzekering, allemaal netjes geregeld. Het paard werd netjes behandeld en de man die haar op kwam halen gaf gelegenheid tot afscheid nemen. Het is alleen de laatste keer geweest dat we dat gedaan hebben (was de eerste keer dat we een paard over lieten nemen). We vonden het niet prettig (voor ons gevoel naar het paard toe) en de keren daarna dat we een paard hebben over laten nemen door de verzekering hebben we het paard zelf begeleid naar het slachthuis of thuis in laten slapen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:26

Er zijn verzekeringen die de paarden voor de dood naar Belgie brengen, maar waar ze dan toch weer in de handel terecht komen. Een vriendin van mij moest haar paard overdragen aan de verzekering, maar om er zeker van te zijn dat het paard niet weer in de handel zou komen, heeft ze het voor de slachtprijs van de verzekering gekocht en zelf naar Nijkerk gebracht om zekerheid te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:28

Meestal kan je een paard overnemen van de verzekering. Verzekering keert verzekerde waarde uit minus slachtprijs. Dan kan je zelf het paard naar Nijkerk of waar dan ook brengen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:30

Mijn paard was zwaar atactisch, de verzekering is geweest en heeft haar keurig uitbetaald minus het geld van de slacht, plus het uitsparen van het vervoer naar slachthuis wanneer zij haar zouden komen halen. De slachtprijs was toen (4 jaar geleden) 575 euro (geschat, of het reeel is weet ik niet en maakt me ook niet uit), het transport 75 euro. Ik heb dus 500 euro minder uitbetaald gekregen dan waarvoor ze verzekerd was. Ik zou haar zelf naar de slacht brengen, of als (dure)grasmaaier laten lopen. Prima verzekering dus :j
Uiteindelijk loopt ze nog steeds rond, doet het prima, kan alleen niet meer ingezet worden als rijpaard. (zo af en toe eens een rondje door de bak kan nog wel)

ik hoop dat de eigenaar besluit het paard zelf naar de slacht te brengen, zodat er zekerheid is dat het dier ook werkelijk dood is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:36

Zou er nooit voor kiezen om het dier aan de verzekering mee te geven!! (weet bijvoorbeeld van een kennisje die ponykampen begeleide, dat daar 's nachts transporten aankwamen met 'slachtpaarden' die nog wel een seizoentje mee konden..... :( )
Veel verzekeringen hebben de keuze dat je het gedeelte minus de slachtprijs terug kunt krijgen en dat je dan zelf het paard weg mag brengen. Dan ben je wel zeker dat er mee gebeurd wat je in gedachten hebt!! (weet niet of het nu nog zo is, maar toen werd bij ons het paard gebrandmerkt met een A in de hals van afgekeurd, zodat je haar niet zelf weer door zou verkopen als 'goed' paard)
Heel veel sterkte in het ieder geval!

Mikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:39

Mijn paardje was 9 jaar.. heb ik laten inslapen.. ook wegens attaxie.. was bang dat het een gevecht zou worden.. maar t leek wel of hij het begreep..
En er gaan veel verhalen dat ze naar t buitenland gaan als je ze meegeeft..

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:49

Een kleine tip:
Mocht je hem wel meegeven aan de verzekering, kun je zijn staart en manen volledig kort knippen.
Een foute verzekering vind dit niet zo grappig.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:02

ik heb ook wel akelige verhalen daarover gelezen dus zou niet mijn keuze zijn.
Ik heb dit jaar mijn paard voor 400 euro terruggekocht van de verzekering en in laten slapen.

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:52

Ik zou er wel bij willen zijn. je hoort veel verhalen dat ze uiteindelijk toch niet bij de slacht terecht komen... brrr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:00

ivy_power89 schreef:
Inslapen vond de man geen optie omdat het paard pas 10 jaar is, en het waarschijnlijk een vreselijk gevecht ging worden.

Onzin. Dan zou het onder narcose brengen voor een operatie ook een vreselijk gevecht worden. De DA moet goed weten wat hij doet en ruim genoeg inspuiten. Onder die voorwaarde komt er helemaal geen gevecht van, alleen een rekening ter hoogte van de slachtprijs ivm benodigde dosis van de 4 middelen die gegeven moeten worden. En ook die rekening is voor de verzekering.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 01:20

Paard word gewoon opgehaald. Bij de slager gebracht. En dan krijgen de eigenaren gewoon het bedrag waarvoor zij het paard verzekerd hadden uitgekeerd. Word allemaal zorgzaam en professioneel gedaan.