Op dit moment beschik ik over een Peugeot 206 sw, 1.4, BJ 2004, (zonder trekhaak) Km 129100. Ik ben opzoek naar een geschikte auto op dit moment met trekhaak en die een paardentrailer mag trekken. Bij mijn huidige garage heb ik een aanbod gekregen om mijn Peugeot in te ruilen tegen geen extra kosten voor een KIA cerato type 2.0 crdi, BJ 2005, KM 213000, Diesel. Deze Kia mag 1400 geremd trekken.
Mijn bedoeling is om 2x in de maand een 1.5 paardstrailer erachter te doen met 2 ijslandse paarden van pakweg 300-400 kg p.st. Ik beschik zelf over een BE-rijbewijs. Een 2 paardstrailer is denk ik al uitgesloten vandaar ook dat ik aan een 1.5 paardstrailer denk wat in de praktijk en mijn ervaring prima kan met 2 ijslandse paarden.
Ik kom dus uit op 2 vragen op dit moment en dat is, doe ik er goed aan om deze ruiling te doen? en het allerbelangrijkste mag de KIA dit gewicht trekken? Ik wil graag veilig de weg op kunnen maar uiteindelijk ook geen miskoop doen door spijt te krijgen dat ik mijn Peugeot er op ingeruilt heb.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen door middel van ervaringen ect.
Ik heb al een berekening gemaakt op carvantrekker.nl maar daar kan ik niks mee.
Ben benieuwd of nog meer mensen met een KIA rijden zoals boven beschreven.