Luchtzuigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

swe3tnesS1

Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:43

Heb net een jaar een nieuwpaard van 4 jaar en we staan nu op winterstalling en staat dus meer binnen ..
Ik heb em normaal altijd thuis staan maar vanwege t weer op pensionstalling.
Hij begint ineens te luchtzuigen op de voerbak, krijg ik hem daar nog vanaf?
Hij heeft het nooit eerder gedaan!

Tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:47

Helaas komt je paard er vrijwel zeker niet meer vanaf, het is een heel hardnekkig iets. Het is niet omdat ik negatief wil zijn, maar het gebeurd gewoon heel zelden dat een paard er echt helemaal mee stopt. Je kunt het echter wel in goede banen leiden door stress en verveling weg te nemen, want dan kan het heel goed verminderen. Ook in plaats van naar een oplossing tegen het luchtzuigen (zoals van die banden, schrikdraadjes en andere troep) te zoeken kan je beter op zoek gaan naar de aanleiding. In vrijwel alle gevallen wordt het veroorzaakt door maagzweren. In het geval van jouw paard zou dat ook heel aannemelijk zijn door de verhuizing en misschien verminderd aanbod van ruwvoer op de pensionstal? Hier zijn 2 handige topics voor je:

[MD] Maagzweer, Ervaringen?
[MD] centraal topic over luchtzuigen

Lees het even goed door en neem er ook de tijd voor, beide topics zijn erg goede eye openers. Sterkte ermee!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:50

Probeer te achterhalen waarom het paard is begonnen met luchtzuigen. Aannemelijk is verveling door het langere binnenstaan (ook minder ruwvoer?), maar het wordt ook veroorzaakt door brandend maagzuur/maagzweer door tekort aan ruwvoer. Ik zou je paard zo snel mogelijk daarop laten controleren zodat er grotere kans is dat het nog stopt. Verder is luchtzuigen erg verslavend voor een paard, dus zou er niet op rekenen dat hij er mee gaat stoppen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:53

Als je er zo snel bij bent, is de kans juist WEL groot dat je er hem nog vanaf kunt helpen. Zoek uit wanneer hij het doet en waarom. Pas dan kun je er iets aan doen, geef hem wat meer weidegang, meer werk, iets om mee te spelen, een liksteen etc... Als je er ooit vanaf wil, is het nu het moment en niet meer volgende week. Nu is het gedrag nog geen stereotiepie, maar als je te lang wacht, wordt dat wel zo, een 'gewoonte' bij wijze van spreken. Wat peper in je poep en weg naar je paard jij ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:55

inesje15 schreef:
Als je er zo snel bij bent, is de kans juist WEL groot dat je er hem nog vanaf kunt helpen.

Heb jij dit zelf ook meegemaakt bij jouw eigen paard of niet? Is jouw paard daadwerkelijk gaan luchtzuigen en heb jij hem er weer vanaf weten te helpen? Het is namelijk heel uitzonderlijk als een paard er vanaf komt als hij eenmaal weet hoe het moet, ook na een paar keer happen zitten ze er vrijwel altijd al een leven lang aan vast. Vaak nemen ze dan na het eten van krachtvoer even een paar happen en zijn ze weer tevreden. Natuurlijk is het geweldig als dit paard ook zo'n uitzondering zou kunnen worden maar ik zou er niet op rekenen :n

Anoniem

Re: Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:00

Daar heeft inesje gelijk in. Mits je er echt heel erg op tijd bij bent en zorgt dat het management aangepast wordt (veel de wei op, veel ruwvoer, veel sociaal contact, weinig krachtvoer, enz) dan kán het paard er mee stoppen. Voorwaarde is dan wel dat er nog geen permanente verandering in de hersenen heeft plaatsgevonden.
TS: bekijk het centrale topic eens dat hierboven al is genoemd. O.a. Anya en ik hebben er veel onderbouwde uitleg gegeven.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:06

Miss_Montana schreef:
inesje15 schreef:
Als je er zo snel bij bent, is de kans juist WEL groot dat je er hem nog vanaf kunt helpen.

Heb jij dit zelf ook meegemaakt bij jouw eigen paard of niet? Is jouw paard daadwerkelijk gaan luchtzuigen en heb jij hem er weer vanaf weten te helpen? Het is namelijk heel uitzonderlijk als een paard er vanaf komt als hij eenmaal weet hoe het moet, ook na een paar keer happen zitten ze er vrijwel altijd al een leven lang aan vast. Vaak nemen ze dan na het eten van krachtvoer even een paar happen en zijn ze weer tevreden. Natuurlijk is het geweldig als dit paard ook zo'n uitzondering zou kunnen worden maar ik zou er niet op rekenen :n

Meestal wordt dit gedrag inderdaad blijvend omdat er onvoldoende / te traag aanpassingen worden gedaan. Luchtzuigen is een manier om met stress om te gaan. Als deze stress in een vroeg stadium teniet kan worden gedaan, wordt het paard er niet afhankelijk van. Als er daarintegen neits wordt veranderd aan het management, wordt het paard afhankelijk van de endorfines (soort gelukshormonen die het paard produceert tijdens het kribbebijten/luchtzuigen) en dan gaat het dit doen, zelfs als alle stressfactoren verdwenen zijn. Laat het wat vergelijken met antidepressiva, deze kunnen een mens echt goed op weg helpen, maar zolang er niets wordt gedaan aan de leefomgeving/gedachtengang, kan deze persoon afhankelijk worden aan deze antidepressiva, ook na verandering/verbetering van de omgeving...

In een vroeg stadium kan er dus wel degelijk ingegrepen worden...

Zelf heb ik het gelukkig niet meegemaakt, maar ik zie het vaak rondom mij gebeuren dat mensen het al 'normaal' beginnen te vinden als een paard begint te kribbebijten of luchtzuigen, terwijl dit een schreeuw is van je paard. Zelf heb ik een paard die de neiging had om te beginnen weven, maar mits grondige verandering van patronen is dit gedrag niet meer aanwezig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:22

Maar die verandering moet dan wel echt een enorme draai van 180 graden zijn en je moet maar wel net de faciliteiten daarvoor hebben. En ook denk ik dat een klein beetje geluk daar toch ook in meespeelt. Ik denk niet dat er ook maar 1 persoon is die zijn schouders ophaalt wanneer diegene het paard voor het eerst ziet luchtzuigen wanneer je om het dier geeft. Dus zo snel zou ik niet zeggen dat mensen de verandering simpelweg niet willen maken. Althans, als ik voor mezelf spreek weet ik dat ik helemaal in paniek was toen ik het voor het eerst bij mijn paard zag.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:38

Inderdaad, een draai van 180°. Maar dat is nu eenmaal een zaak van nu of nooit... Dan moet er achteraf niet gezegd worden "had ik nu maar...".

Qua faciliteiten, dan denk ik vooral aan de basisbehoeften van een dier; sociaal contact, weg met vaste uren, bezighoudings'therapie' en vooral constant ruwvoer. Ik zeg niet dat mensen hun schouders ophalen, velen doen 'iets', maar helaas onvoldoende of op de foute manier...
btw, ik was ook nogal in paniek toen ik m'n paardje zag weven, denk dat dat normaal is voor mensen die van hun dieren houden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:51

Miss_Montana schreef:
Helaas komt je paard er vrijwel zeker niet meer vanaf, het is een heel hardnekkig iets. Het is niet omdat ik negatief wil zijn, maar het gebeurd gewoon heel zelden dat een paard er echt helemaal mee stopt. Je kunt het echter wel in goede banen leiden door stress en verveling weg te nemen, want dan kan het heel goed verminderen. Ook in plaats van naar een oplossing tegen het luchtzuigen (zoals van die banden, schrikdraadjes en andere troep) te zoeken kan je beter op zoek gaan naar de aanleiding. In vrijwel alle gevallen wordt het veroorzaakt door maagzweren. In het geval van jouw paard zou dat ook heel aannemelijk zijn door de verhuizing en misschien verminderd aanbod van ruwvoer op de pensionstal? Hier zijn 2 handige topics voor je:

[MD] Maagzweer, Ervaringen?
[MD] centraal topic over luchtzuigen

Lees het even goed door en neem er ook de tijd voor, beide topics zijn erg goede eye openers. Sterkte ermee!

Daarom hier een slotje.