paard loopt hoefslag bij hek weiland = modder.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

paard loopt hoefslag bij hek weiland = modder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 13:52

Hoe op te lossen?

Er staat bij ons een paard, niet mijn paard, die elk weiland in mum van tijd kapot loopt.
Dat paard staat vrijwel de hele dag te ijsberen bij het hek, waardoor er een diepe geul bij de ingang komt. Dit zorgt ervoor dat de boel modderig word, en met vriezen ontoegankelijk.

Het is een paard dat 23 jaar op stal heeft gestaan, en nu sinds 3 jaar de wei op mag (nieuwe eigenaar). Het paard kan alleen rust vinden op stal.
Het is nu al zo erg dat we de groep opgebroken hebben, omdat het slecht is voor de benen al die modder.

Om een plaatje te schetsen, een groep van 4 paarden krijgt het in weken niet voor elkaar wat dit paard in een tijdsbestek van 2 uur kapot maakt.
Ook de hekken zijn op dit paard afgestemd, zonder stroom sneuvelt alles. Terwijl er met de andere paarden nooit problemen zijn.

Verstenen kan niet ivm, overdreven verslijting hoeven en verzakkingen (al geprobeert).

Verder hebben we geen paddock die geschikt is hiervoor (zelfde grobd weiland)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:01

Hier hebben we een stuk voor t hek om laten spitten naar wit zand.
Zal niet veel schelen voor de modder, maar naar mijn idee is t toch minder "drekkerig".

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:07

en als je nou de boel wel bestraat (eerst omspitten / geel zand storten tegen het verzakken) maar daar overheen geel zand stort? Dan lopen ze de hoeven niet kapot, verzakt het minder en heb je ipv modder alleen nat zand? En als niets anders helpt en het paard alleen maar ijsbeert, kun je hem misschien apart zetten op een sutk weiland? Neem aan dat hij niets om andere paarden geeft anders zou hij toch niet ijsberen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:54

Tja, het is natuurlijk met de beste bedoelingen dat het paard nu buiten komt, maar je kunt je afvragen wie er beter van wordt dat hij buiten wordt geparkeerd. Ook het paard wordt hier niet echt beter van, want met ijsberen zal hij dus kort draaien en dat is sowieso niet goed voor een paard en zeker niet op hogere leeftijd. Als je hem nou op stal zet en een paar keer per dag even buiten zet is het dan minder erg? En wat heeft hij buiten te doen? Is er eten buiten? Of alleen maar andere paarden waar hij kennelijk geen weg mee weet?
Punt is dat je een oud paard slecht uit jarenlange gewoontes krijgt. Hij is gewend om veel op stal te staan, hij heeft stress in de wei, de wei gaat kapot en zijn benen waarschijnlijk ook. Ik zou voor dit paard dan toch kiezen voor een stal met beperktere buitentijd en wel een ruime, luchtige stal. Ja, het is tegennatuurlijk, maar dit paard heeft al 23 jaar tegennatuurlijk geleefd en dat is het leven dat hij kent. Paarden zijn gewoontedieren, zo'n grote omslag maken is heel moeilijk voor zo'n paard en je kunt je afvragen of het zinvol is.

GDG

Re: paard loopt hoefslag bij hek weiland = modder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:37

Ik denk ook dat het paard op deze manier nooit blij gaat worden met de weidegang. Hij voelt zich enkel veilig op stal en laat dat duidelijk merken, nee de eigenaar doet het dier nu geen plezier.
Ik zou in dit geval net als Waratje kiezen voor meer tijd op stal en kijken of je een manier kunt vinden waarop het paard het wel fijn vind om buiten te zijn (dus kort, apart van de rest oid). Wie weet valt het dan nog wel eens heel rustig uit te bouwen.
Ben wel benieuwd hoe de eigenaar hier zelf over denkt eigenlijk? Heeft hij/zij wel het idee dat het paard hier zo gelukkig mee is?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:06

ben ook benieuwd hoe dit paard het bij zomerdag doet, als ze (denk ik?) 24/7 buiten lopen, vertoont hij dan hetzelfde gedrag of accepteert hij dan dat hij op stal komt en wordt hij dan rustiger?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:08

In de zomer is het net zo. Gras houd haar redelijk bezig, maar hooi maar heel kort. Ze heeft voorheen best hoog in de sport gelopen (springen), en nu rijd er 1-2x per week eens iemand op (ze mag niet zo veel meer) en dat helpt haar gemoedstoestand wel, maar van korte duur.
Ze heeft in haar hoofd echt een enorme werklust zitten.

Word de oplossing met de stenen en daarboven zand niet heel glad?

Ik ga verder niet over of ze buiten komt, anders had ik inderdaad met kortere momenten gewerkt.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:17

Pff ja ik snap best dat dit frustrerend kan zijn bij ons op stal doen het er ook een aantal (2 van de 30 ofzo :) ) ... Vooral in de wei van de ruinen diepe kuilen, vooral als het opdroog kan je paard zn benen breken zou je haast denken :P zo hard is het dan met diepe groeven... Gelukkig valt het bij mijn merrie wel mee in de wei bij ons staan ze in de winter ook niet op het land maar in de padock... En de ijsberen staan dan de gehele winter op stal (kiezen de eigenaren zelf voor gek heh dat gedrag ;) )

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:18

Pentax schreef:
In de zomer is het net zo. Gras houd haar redelijk bezig, maar hooi maar heel kort. Ze heeft voorheen best hoog in de sport gelopen (springen), en nu rijd er 1-2x per week eens iemand op (ze mag niet zo veel meer) en dat helpt haar gemoedstoestand wel, maar van korte duur.
Ze heeft in haar hoofd echt een enorme werklust zitten.

Word de oplossing met de stenen en daarboven zand niet heel glad?

Ik ga verder niet over of ze buiten komt, anders had ik inderdaad met kortere momenten gewerkt.

heb je wel al overlegt met de eigenaardat het paard het niet fijn vind buiten? wil die gene zelf persé dat die buiten blijft?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:23

Is het niet mogelijk om dat paard een stal te geven met flinke uitloop? En dan enkel dagdelen naar buiten?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:01

it_is_me schreef:
Is het niet mogelijk om dat paard een stal te geven met flinke uitloop? En dan enkel dagdelen naar buiten?

Dat zou ik ook doen. Zorgen dat er ook een stal is waar hij in en uit kan. Zou hem dan niet opsluiten maar zelf laten beslissen. Het is natuurlijk een immense verandering van om eerst 23 jaar op stal te staan en dan ineens zelf buiten. Het paard wordt er waarschijnlijk onzeker van om "zoveel" ruimte te hebben. Neem aan dat hij wel bij andere paarden staat?
Hebben jullie dit ook opgebouwd met hem?
Maar het meest ideale lijkt me dus een stal aan/in de wei zodat hij zelf in en uit kan en daar misschien meer rust vindt om zelf te kunnen kiezen en het naar verloop van tijd sterk gaat verminderen dat ijsberen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 00:40

Heb het alsvolgt nu geregeld, pas nadat ze zichzelf mank gelopen heeft helaas (eindelijk begrip). Dat ze steeds korte momenten naar buiten gaat op een goed stuk land. Iets van een uur of 2 per keer. Is helaas niet anders.
Ze gaat meestal pas na een paar uur ijsberen, dus hopelijk is dit de oplossing.
Vind het zelf niks... maargoed paard geeft zelf aan wat ze wilt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:46

het is heel vervelend als een paard dit doet, ik ken het probleem.
gelukkig doet die van mij het niet de hele dag, maar kan klokkijken (althans dat denk ik af en toe wel eens)
als hij de ene dag om 4 uur naar binnen wordt gehaald dan loopt hij de volgende dag vanaf kwart voor 4 tot het moment dat hij naar binnen mag te ijsberen.
dit tot grote frustratie van de staleigenaar, maar ik kan er gewoon niks aan doen.

ik denk zeker in dit geval dat korte periodes naar buiten de oplossing is, dan kan ze rustig wennen aan het idee om buiten te staan.