advies gevraagt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ship

advies gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:28

hallo

ik vraag dit even aan ervaren bokkers, een vriendin van mij heeft 4 paardjes nu heeft ze te horen gekregen dat ze per 1 januari de weide moet verlaten.
ze heeft momenteel een andere plek gevonden dat probleem is verholpen maar 1 pony is officeel van haar broertje waar dus geen contact meer mee is al een tijdje niet ook kijkt hij niet naar die pony om maar heeft wel het paspoort.

de dieren arts enz is veel bij de pony geweest ivbm hoefbevangen en castratie, ook heeft hij gigantie's last van zomer exeem en is hier voor behandeld deze kosten zijn allemaal door de vriendin betaald niet door haar broertje eveneens het huur land en voer enz niets is door haar broertje betaald.

nu zijn de paarden dus verhuist naar de nieuwe plek en krijgt zij de meest vervelende berichten dat het zijn pony is enz ook heeft ze hem al vaak aangeboden om de pony over te kopen dit wil hij echter niet maar betaald ook geen medische en onderhoudskosten..

wat kan zij hier mee doen? zij wil de pony zelf houden en het liefst overkopen van hem.. mij is altijd verteld na een bepaalde periode van aantoonbare betalingen is het jouw eigendom..

en toch maar zij zich erg druk wat als hij hem komt ophalen kan dit zomaar?

Vjestagirl

Re: advies gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:30

Als zij aan kan tonen dat ze al meer dan 6 maanden alle rekeningen voor het dier betaald dan is ze automatisch de eigenaar

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:34

nou die kosten maakt ze al 5 jaar hij heeft nog nooit een cent betaald nu wil ze proberen om toch een paspoort te krijgen op haar naam ivbm mischien nog eens te verhuizen

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:58

Als haar broer de pony wil ophalen denk ik dat zij niks kan doen, hij heeft namelijk het paspoort van het dier.. Ik weet niet of je na een bepaalde tijd zelf eigenaar word nadat je het dier 5 jaar verzorgd.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:07

Paspoort is geen bewijs dat de pony van hem is he :) volgens mij heeft HIJ weinig grond meer om op te staan.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 13:00

Paspoort is idd geen eigendoms bewijs maar nu zitten wij dus met het probleem we hebben geen paspoort nu heb ik al gevonden dat je duplica kan krijgen VIA een omweg maar is nog al prijzig hopen eindelijk op een andere manier het paspoort die er bij hoort te krijgen maar ja hoe.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:11

Het paard is inderdaad nu van haar. wanneer hij de pony ophaalt dan lijkt het op dat moment voor de politie inderdaad zijn pony, en zal het als zijn pony worden gezien. maar wanneer je een rechtzaak gaat beginnen en ze kan dit allemaal aantonen, dan heeft hij geen kans; wat aantonen betreft, rekeningen van DA/Stalling/onderhoudskosten, en misschien wat getuige die kunnen vertellen dat zei deze pony al voor 5 jaar lang de zorg op zich draagt!
succes met dit verhaal, maar niet te druk maken hoor!kom vast allemaal goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:20

wel belangrijk om te kijken of de pony gechipt is en op welke naam die staat geregistreerd.
dat is nl nog een manier om aan te tonen wie de eigenaar is :j

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:28

Chip en paspoort staan op de naam van haar broertje hij heeft het paspoort in bezit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:31

oke jammer ,kon zijn dat hij nog een ouder paspoort had zonder chip.
vroeger was dat nog zo natuurlijk.
maar zou even informeren bij een paardenadvocaat hoe het zit,met een telefoontje kom je al heel ver voor info

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:38

Laat haar even met haar broer gaan overleggen?

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 14:51

celano schreef:
Laat haar even met haar broer gaan overleggen?

Zoals in mijn op is dat niet mogelijk er is geen contact meer al heel lang niet maar ze heeft geprobeert het paspoort te vragen en aangeboden de Pony te kopen van hem, dit Wilde hij toen niet en heeft nu zeker al een jaar niet om gekeken naar de pony.

Nu moest zij dus de weide vergeten wat ze net 2 week weet tewijl haar broertje dit al veel langer wist.

Maar goed ze heeft ander weide en heeft het spul verhuist.

Maar haar broertje wil nu zijn pony opeisen en krijgt zij echt vanalles naar haar hoofd geslinger van hem.

Hebben al gedacht om van 5 jaar omkosten te berekenen die rekening versturen en dan aangeven van dit krijg ik van je bij betaling Kun je de.pony terugkrijgen of zent mij het paspoort en we praten nergens meer over.

Die kosten zijn zo hoog dat kan hij niet betalen maar zou wel een optie zijn om het paspoort te krijgen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:54

ellepel schreef:
wel belangrijk om te kijken of de pony gechipt is en op welke naam die staat geregistreerd.
dat is nl nog een manier om aan te tonen wie de eigenaar is :j

Dat klopt niet. Dat de chip van het paard nog op de naam van de broer staat maakt niets uit - chip is (net als het paspoort) een identificatiemiddel voor het paard, geen eigendomsbewijs.

Als je vriendin al 5 jaar voor het dier zorgt en alle kosten betaalt is het haar paard. Voor haar eigen gemoedsrust zou ze een paspoort aan kunnen vragen, ook voor bijvoorbeeld DA behandelingen, maar níet om te bewijzen dat het haar paard is. 't is wel verstandig om rekeningen van DA, hoefsmid, weidehuur etc zorgvuldig te bewaren.

TS: een rekening naar haar broer sturen is wel een idee. Ik zou het dan wel zo verwoorden dat hij de pony terug kan kopen voor dat bedrag (dus dat ze in de brief aangeeft dat het nu haar paard is, zodat haar broer later die brief niet kan gebruiken om aan te tonen dat het zijn dier is/was).

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 15:11

Dat is idd een goed iedee voor een brief dankje voor de.tip denk dat sen brief momenteel de beste oplossing is.