benen scheren en veel buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

benen scheren en veel buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:06

hallo,

heb sinds 2 weken een paard. Stond voorheen zonder deken, dus al behoorlijke vacht. Ook heeft ze een slechte conditie en zweet ze snel. Graag zou ik haar functioneel willen scheren, maar niet helemaal, omdat ze hele lange dagen op de wei loopt ( van 05.30 tot 17.30 ) en in een buitenbox staat. Ik zit te denken aan een streep vanaf hals tot kont. Tot zover geen probleem denk ik. Nou heeft ze ook enorm veel haar op haar benen, dus zou haar benen wel graag helemaal geschoren willen hebben. Is dit verstandig ivm het vele buiten staan?

Graag jullie mening.

Groetjes

Tooske

Re: benen scheren en veel buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:33

Zou ik niet doen ze zweet toch niet aan d'r benen? Ik scheer ook maar de benen doe ik niet niet nodig en koud.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:51

Streep hals + midden borst scheren. Meer er af halen kan altijd nog. Benen zou ik niet scheren, zeker niet als je functioneel wil scheren, want daar zweet een paard niet.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:52

ze zweet daar inderdaad niet, maar ze heeft veel haar op haar benen voor een kwpner en vier witte benen, dus met zoveel haar zijn ze ook sneller smerig.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:54

Mijn paarden staan ook veel buiten en daarom heb ik de benen niet geschoren. Kou komt sowieso al van de grond omhoog.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:13

Als je paard veel buiten staat komt er snel weer haar terug, maar dat is heel hard en stekelig en lelijk.
Nu zorgt het ook nog eens voor een juiste temperatuurregeling.

Persoonlijk zou ik het niet doen ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:01

Ik zou het ook niet doen. Ik heb mijn paard moeten scheren, omdat hij te warm werd met rijden. Ik heb hem alleen onder zijn deken geschoren, dus hoofd/hals/benen zijn ongeschoren. Waarom: Omdat mijn paard de hele dag buiten staat en ik hem niet in zijn nakie wil zetten. Voor warmteafvoer maakt het weinig uit of de benen geschoren zijn of niet. Het is meer voor het oog dan functioneel.

Jolandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:20

Die van mij had ik ook helemaal kaal geschoren. Incl. benen. Staat overdag ook buiten. En de haren groeien erg snel weer aan...het is ook een halve Fries. Paarden met Behang moet je vast bij blijven scheren als je dat kaal wil houden. Heb er veel complimenten op gekregen en vond het zelf ook erg mooi en vooral heel praktisch. Maar nu lijkt het weer niks...dus ik ga hem weer helemaal scheren. Doe als het koud is hem wel een halsstuk exta op.
Denk dat het voor de kou met de benen wel meevalt. Als het lijf maar wel goed warm is.

Als ik merk dat hij het koud heeft gaat hij minder lang naar buiten overdag.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:01

Mijn haf heeft in de winter overal plukken haar op zijn benen en zijn benen zijn 2x zo dik door al het haar :+ Maar om dit netjes te houden toileteer ik dit gewoon dus haal het 'overige' haar weg. Is dat geen optie?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:58

Jachtmodel scheren is inderdaad echt functioneel. Of je daarbij wel of niet de benen scheert is een persoonlijk ding. Voor het mooie zeg ik doen maar als het alleen om het zweten gaat kun je de benen gewoon in het haar laten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:12

Als je de benen wil scheren kun je er ook voor kiezen om met het scheerapparaat met de haargroei mee te scheren zodat je enkel de grootste flossen eraf scheert.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:22

Ik heb tot onder haar knie geschoren! En dan stukje met de haren mee scheren zodat de overgang mooi is...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:27

Ik zou benen niet doen, sommige mensen bij ons op stal doen het wel maar ik zie het nut er niet zo van in. Het is wel mooier natuurlijk maar ook heel koud. Tot de knie daar heb ik ook nog over gedacht maar dat vind ik er al helemaal raar uitzien met die ontplofte beenharen van mijn pony. :=

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:29

Als het buiten vaak nat is waar je paard staat dan zou ik de benen niet scheren. Bij "kale" benen denk ik dat de huid van de benen en kootholtes veel minder goed beschermd is tegen vocht en bacterien. Dus meer risico op mok e.d.

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:17

Ik zou de benen ook niet scheren. Het ziet er misschien raar uit, een geschoren lichaam met ongeschoren benen. Maar het scheren van de benen is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:21

Ik zou de benen niet scheren. Dan heb je juist meer risico dan bij enkel een vieze vacht.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:10

Joyamu schreef:
Ik zou de benen ook niet scheren. Het ziet er misschien raar uit, een geschoren lichaam met ongeschoren benen. Maar het scheren van de benen is niet nodig.

Op zich ziet het er raar uit, maar het is ook wel schattig, haha. :D

Misschien kun je, wat Iris82 ook zegt, de echt lange haren wegscheren, maar het grootste deel laten zitten. :)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:15

Mijn paard heb ik helemaal kaal en staat de hele dag (van 8 tot 9 savonds ongeveer) in het land. Vorige winter ook gedaan, paard is nog nooit ziek geweest en moet je altijd achter uit het land vissen omdat ze liever buiten blijft haha. Smiddags komt ze vaak wel als ik roep, volgens mij weet ze gewoon dat ze daarna weer terug mag.

Zoe96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:16

zou ik niet doen, in de winter is het natter, kouder enz en de dikke vacht is dan ook een beetje een bescherming daartegen

Emmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:41

Waarom de benen scheren als het niet nodig is? Dat maakt de kans op mok alleen maar groter

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:44

Als ik het verhaal zo lees zeker niet scheren :)
Je hebt haar net (dan lijkt het me dat je sowieso niet al keihard gaat trainen?) en ze heeft een zeer slechte conditie.
Dan kaal.. ben bang dat ze het dan niet erg warm houd..

En als je het persee wilt dan zeker niet de benen :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:14

Misschien een handig plaatje?
Afbeelding

Opties genoeg dus :)
Jachtmodel is volgens mij nummer 04

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:31

Wat hierboven wordt genoemd kan, met de haarrichting meescheren, je haalt er dan wel de grote plukken af maar scheert niet tot op de huid waardoor het haar nog wel een functie behoudt. Eventueel kun je hiervoor een 3mm mes gebruiken ipv een 1mm mes.

Ga je zelf scheren of laat je dit doen?