Gebeten en getrapt door shetlander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irmy

Gebeten en getrapt door shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:26

Het is dan wel een shetlander, maar als nog is hij enorm sterk.
Het longeren pikt hij gewoon niet. En ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Als je wilt longeren moet je natuurlijk naast je paard staan. Daar zit probleem 1 al. Ik kan niet naast mijn pony staan.
Hij gaat net zo hard rondjes draaien en blijft met zijn hoofd bij je als je probeert naast hem te komen staan. Als je dan een tikje geeft met je hand, doet hij een kleine steiger. De 1e keer dat hij dit deed zag ik er nog niet echt een probleem in.
Maar problemen worden natuurlijk groter als er niks aan gedaan wordt.

Nu drijf ik hem eerst achteruit, en dan met de zweep vooruit drijven. Dit lukt soms.
Ik longeer hem normaal met halster, maar dan rent hij altijd weg, en dan heb ik blaren in mijn handen omdat ik hem niet kan houden.
Hij loopt dan als een arabier door het weiland heen te showen.
Vandaag ging het weer slecht. Hij was kwaad (?) op mij, omdat ik hem ging longeren. Ik werd helemaal gek van het wegrennen dus deed ik hem zijn hoofdstel in. Ik hoopte zo iets meer over hem te kunnen zeggen.
Hij trekt dan nog steeds en doet zijn mond helemaal open, terwijl hij zélf kracht zet.
Ik vind dit uiteraard niet fijn om naar te kijken, want ik wil mijn pony absoluut geen pijn doen, hij moet alleen luisteren.
Maar goed, hij kwam weer bij me staan. Hij doet zijn hoofd dan onder mijn arm en duwt me omhoog.
Ik duw hem naar achteren, gevolg: hij beet in mijn hand (wond in mijn hand) en steigerde tegen mij aan. Ik was zó boos en schreeuwde 'NEE', maar volgens mij had hij er geen erg in.
De moed is me echt in mijn schoenen gezakt. 1 week ben ik hem al aan het proberen te longeren. Het probleem zit dus echt bij het 'naast mijn pony staan'. Dit mag ik overigens ook niet als ik met hem wandel o.i.d.

Heeft iemand tips? Ik wil niet dat dit erger wordt, ik ben juist zo rustig met alles begonnen, en dan krijg ik dit weer....
Zelf durf ik hem niet echt een tik met de zweep te geven als hij voor me staat, want ik wéét gewoon dat hij dan tegen me aan steigert.
Daar zit ook een probleem, dat ik het zelf niet helemaal durf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:29

je zegt zelf al dat je het niet helemaal durft.
probeer iemand in je omgeving te zoeken die je helpen kan met de shetlander en hem en jou kan leren om goed samen te werken.
samen gaat het vaak veel beter namelijk :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:01

Je shetlander is in jullie relatie gewoon de baas. Als je niet doet wat hij wil of achteruit gaat als hij dat wil zet hij je op je nummer. Tijdens het longeren komt dat nu duidelijk naar voren maar ik vermoed dat er in je hele omgang met de pony problemen zijn.
Ik ga dan ook helemaal met ellepel mee. Zoek iemand met verstand van paarden die je wil helpen om hem op zijn plek te zetten en te leren dat hij naar jou moet luisteren en niet andersom. Het is nu natuurlijk heel jammer dat je een leuke shet hebt waar je niets mee kunt omdat hij zich niet gedraagt. Met de juiste hulp leer je zijn lichaamstaal en kunnen jullie een fijne band opbouwen. Heel veel succes. Het komt vast wel goed. :(:)

LadyMadonna

Re: Gebeten en getrapt door shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:04

deze pony is nog helemaal niet aan longeren toe. Eerst zorgen dat hij zich aan de hand gedraagt. Goed longeren met een dier wat het nog moet leren doe je op een afgezette circel, niet midden in een weiland

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:37

Is het een hengst of een ruin, en hoe oud is hij ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:44

Als ik in het topic in haar onderschrift kijk is het een 5jarige hengst.

Als je hem nu al wat eng vind, zoek dan goede hulp. Eerst goede opvoeding aan de hand en normale omgang (netjes mee lopen, niet over je heen denderen, niet bijten, niet naar je stijgeren, niet naar je bokken). Pas als dat goed gaat verder aan het werk zoals longeren.

Hengsten zijn leuk, als je weet hoe je er mee om moet gaan. Weet je dat niet kunnen ze het je goed lastig maken en kan het zelfs flink gevaarlijk worden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:47

Dan kom ik inderdaad uit bij de logische eerste oplossing... Casteren die handel :j . Dan wordt hij hopelijk wat minder stoer. Is er een reden waarom hij nog hengst is? Dennis heeft gelijk. Hengsten kunnen lastig en gevaarlijk worden als ze niet goed opgevoed zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:51

Change equipment so you can change your horse. Koop een touwhalster en een leadrope. Dat voorkomt 'skieën met blaren in je handen' 8-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:56

Met een touwhalster en leadrope kan je ook prima achter een shet hengst aan skieen hoor, en die blaren krijg je er bij kado :+.
Ik denk dat een gedegen opvoeding (en een castratie) meer oplost.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:06

Gewoon geen shet nemen _O- het zijn monsters :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:07

bullshit, shets die netjes opgevoed zijn zijn goud waard :j Alleen helaas belanden ze vaak bij kinderen / onervaren mensen, en tja, dan worden het pittbulls :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:13

Shetjes horen op een eiland met veel wind en regen en daar hadden ze moeten blijven :+ sorry :P melige bui :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:14

tja, maarja, ze zijn zo klein dat ze overgewaaid zijn, kunnen die beestjes ook niks aan doen :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:22

Gut, ik had even wat gemist, zie dat je nu een eerste eigen pony hebt? Wat vreselijk leuk voor je zeg!

Ik heb absoluut geen l*llige bedoelingen met dit bericht, maar ik ga dan toch denken........ Je had altijd al problemen met Pipo qua omgang en vooral dus dominantie, in diverse situaties had jij op zulke momenten ook consequenter en vooral duidelijker als leider op moeten treden.

Dit soort dingen heeft namelijk heel sterk ook te maken met wat je uitstraalt, en hoe jij jou positie tegenover je pony 'afbakent'; met welke pony je op dat moment ook te maken hebt.
En als ik dit zo lees.......... heb je eigenlijk weer dezelfde problemen als met Pipo, alleen dan met een andere pony.

De eerste vraag die in mij opkomt; waarom heb je voor een 5-jarige ('on'opgevoede) hengst gekozen? Als je eigenlijk zelf uit ervaring ook weet dat je niet de sterkste bent blijkbaar in dit soort dingen?
In je openingspost heb je het over 'hij was blijkbaar kwaad op mij dat ik hem ging longeren'. Het zijn dieren meid, die denken niet zo. Ook al lijkt dat voor jou wel zo te zijn. Verder geef je zelf toe dat hij de eerste keer dat jij met je hand een 'tikje' gaf, dat hij een 'kleine stijger' deed. En 'de eerste keer dat hij dit deed, zag ik er nog niet echt een probleem in'. Hij steigerde naar jou, tuurlijk is dat een probleem, en niet zo'n kleintje ook!.

Zoals hierboven al gezegd; jullie zijn nog helemaal niet aan longeren en dat soort dingen toe. Geen VD, geen lange lijnen etc. maar puur onderaan de basis beginnen met een heropvoeding en bovendien; werken aan je eigen leiderschap. Op deze manier zullen er ongelukken gebeuren en krijg je net zulke problemen als dat je eerder met Pipo had......

Ik vind het echt superleuk voor je dat je inmiddels een eigen pony hebt, maar meid ik vraag me écht af waarom nou jíj persé een 5 jarige shethengst moest aanschaffen.......... ik had je het echt afgeraden.
Een hengst van zo'n leeftijd zit namelijk soms ook vol hormonen en kan erg gefrustreerd raken, dat is nog eens extra moeilijk om mee te werken. Als ze vanaf het begin goed en netjes zijn opgevoed hoeft dat geen probleem te zijn, mits ze in deskundige handen komen. In mijn ogen mist in jullie situatie waarschijnlijk niet alleen die consequente basisopvoeding, maar zeker ook jou deskundigheid. Als jij niet in staat bent om consequent te zijn en dus leider te zijn over je (VZ)pony, is het dan ook erg onverstandig (zo niet; buitengewoon dom) om met zo'n 5 jarige hengst bezig te zijn, op deze manier.

Overigens was je probleem met Pipo ook deels dat je hem niet góed en consequent durfde aan te pakken. Tegen dat probleem loop je nu weer aan. En wat denk je, die pony heeft dat dondersgoed in de gaten, deze ook. Die voelt en ruikt dat je bang bent en niet durft, en dat je toch niet doorzet. En bij gebrek aan een goede, duidelijke en consquente leider, gaat hij dan zelf maar voor leider spelen. Daar komen geheid ongelukken van.
En helaas............ komt hier de naam van 'eigenwijze' shetten vandaan. Shetten zijn niet eigenwijs, ze zijn slim. En ze weten precies bij wie ze iets wel en niet kunnen fl*kken. Ik denk als ik jou mijn superbrave, netjes opgevoede ruintje of merrie in handen geef, ze zich ook ineens grondig gaan misdragen.
En dat is niet om jou de grond in te boren dat ik dat zeg, maar puur jou manier van omgang met pony's. Die pony's zijn niet achterlijk; die hebben dat gewoon in de gaten.

Dit komt misschien heel hard over, maar je hebt de pony in kwestie nog niet zo lang, toch?
Kan je hem niet terugdoen naar de vorige eigenaar??? Of verkopen?

Ik denk écht (weet wel zeker) dat een normaal, net opgevoede, brave pony (en zeker géen hengst) veel beter bij je past en dat je daar een hoop meer plezier aan gaat beleven. Wat heb je nou aan een leuke hobby als het je constant in gevaar brengt???

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:36

Ik ga helemaal mee in wat JoyCiej007 zegt, alleen direct verkopen leer jij niks van.
Jij zou even goed begeleid moeten worden met deze problemen en moeten leren hoe jij met je lichaamstaal de 'baas' kunt spelen.

Een ander probleem waarop jij steeds niet reageert, is dat deze pony alleen staat. Deze pony kan ook zijn energie niet kwijt in een andere pony. Als hij nou een maatje zou hebben, zou de pony zelf ook wat stabieler worden en jou niet als 'paardenmaatje' zien en daar al zijn energie op gooien.

Ook een oplossing voor zijn probleem is in elk geval castreren. Is hij in elk geval zijn hormonen kwijt en iets stabieler in zijn doen en laten. Is voor jou zeker aan te raden.

Ik woon vlakbij jou, ik zou je graag willen helpen, maar sta er ook voor open. Dit gaat op deze manier nog veel vaker verkeerd, en blijft het niet bij 1 keer bijten en stijgeren en kom je ook echt niet vooruit met longeren en lange lijnen. Eerst die basis maar..

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:08

Op JoyCiej007 heb ik even gereageerd via PB wegens een aantal dingen.

Verkopen zie ik niet als een optie. Ik heb deze pony gekocht, misschien dan niet met het karakter waar ik eigenlijk naar op zoek was, maar ik vind dit geen reden om de pony te verkopen. Zoals Sylvia_muis al zegt, ik moet er mee om leren gaan. ;)
De plek waar de pony staat is dan ook tijdelijk, mensen van wie het weiland bij het huis hoort, gaan verhuizen. Daarom ben ik al op zoek naar een 2e weiland, het huis wordt alleen niet NU verkocht.
Castreren houd ik ook nog als een optie open, ik denk ook wel dat hij daar rustiger van wordt.

Ik waardeer het erg dat je langs wilt komen, en ik sta er dan ook open voor. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:47

Toch vraag ik me erg af waarom je deze pony hebt gekocht? En niet een 10 jaar goed opgevoede oude ruin bijvoorbeeld.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:02

saskiakefie schreef:
Toch vraag ik me erg af waarom je deze pony hebt gekocht? En niet een 10 jaar goed opgevoede oude ruin bijvoorbeeld.

Omdat de pony mij met een héél andere beschrijving werd aangeboden...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:03

Maar dan nog waarom een 5 jarige hengst? En hoezo heb je hem niet uitgeprobeerd?
Ging je ernaar toe even bekeken en gelijk mee genomen ofzo?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:10

saskiakefie schreef:
Maar dan nog waarom een 5 jarige hengst? En hoezo heb je hem niet uitgeprobeerd?

Vanwege de beschrijving! Want hij had absoluut geen last van zijn hengstengedrag, en was heel betrouwbaar.
Hij stond in België, 3 uur met de auto ongeveer, zij had enorme haast, dus namen we hem gelijk mee...

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:05

Hij is in jullie band de leider, hij weet dat als hij hengstengedrag aan gaat tonen, zoals je beschreef, je wat moed verliest. Als je de moed in de schoenen zakt, weet hij dat en zal hij dit misschien vaker herhalen. Haal er anders iemand bij die hier ervaring in heeft en die goed met pony's om kan gaan, misschien kan dit het probleem verminderen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 23:23

Irmy schreef:
saskiakefie schreef:

Vanwege de beschrijving! Want hij had absoluut geen last van zijn hengstengedrag, en was heel betrouwbaar.
Hij stond in België, 3 uur met de auto ongeveer, zij had enorme haast, dus namen we hem gelijk mee...

Dit is dus de omschrijving van hoe NIET een paard te kopen.

Goed ondertussen zit je met de gebakken peren.
Joycie schrijft al een heel nuttig stuk.

Ik zou zeggen, castreren (valt half bokt over me heen, maar waarom het leven van jezelf moeilijker maken dan noodzakelijk).
En dan aan de basis van de basis beginnen met HULP.
En als jij iets wil eigenwijzer zijn dan je shet, jij wilt links? Dan gaat 'ie links! En niet toeschietelijk zijn, zo van ach.. hij wil niet.... want....
Ga je iets met hem doen, dan in een omsloten stuk doen, zodat hij er gewoon echt niet vandoor kan.

Overigens ken ik hele brave shetten, maar ook een paar die door niemand te longeren waren, tot grote hilariteit van velen.
(Ik was de slimste, heb het niet eens geprobeerd, met die ene, me de afgang bespaard :D )

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:07

Probeer eerst vaak aan de hand misschien een keer iets af zetten en hem los rondjes om je heen te laten lopen. Misschien als die naar je toe komt of dreigde dat je dan met de longseerzweep een klein tikje geeft?