paard onrustig/paniekerig wanneer buurpaard weg is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saray1

paard onrustig/paniekerig wanneer buurpaard weg is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 00:13

Hallo,

Mijn paard staat op een grote pensionstal waar hij op stal aan één kant contact kan hebben met zijn, in dit geval, buurvrouw (afgesloten door spijlen)
De andere kant is dicht.
Ik weet dat paarden kuddedieren zijn, maar mijn paard wordt zeer onrustig als buurvrouw bijv. de stal verlaat om te gaan rijden.
Hij loopt steeds te gillen en te zoeken, doet neurotisch en, als het lang duurt, kan hij ook gaan bokken en stuiteren.
Nou kan ik niets aan deze situatie veranderen en is meestal voor hooguit paar uur, maar nu is zijn buurvrouw voor een aantal maanden verhuisd en staat hij dus zolang alleen.
Omdat ik bang was dat hij dit niet trok heb ik hem tijdelijk in andere stal mogen zetten waar wel een paard naast staat (paard wat hier normaal staat komt over 2 weken weer terug dus dan moet mijn paard er weer uit).
Kortom; dit is niet de oplossing voor zijn/mijn probleem.
Er staan genoeg paarden om hem heen (aan overkant) en hij ziet ze ook, maar hij vindt dit onvoldoende blijkbaar.
Op e.o.a. manier zoekt hij echt fysiek contact met een ander paard. Mijn paard is best onzeker en zoek een soort bevestiging ofzo.
Hij staat elke dag een tijd in de paddock met andere paarden dus hij komt toch niet tekort op dat gebied.
Want waar ik hem ook neerzet; betreffende buurpaard kan altijd wel paar daagjes of langer weg zijn en ik kan niet van stal verlangen dat ze altijd maar een box voor hem beschikbaar hebben omdat hij niet alleen kan staan.
Aan de andere kant; hij kan echt neurotisch doen en is tot rare dingen in staat (zie altijd beelden dat hij met voorbenen over staldeur hangt en acht hem ertoe in staat) dus ik wordt er ook onrustig van (vind het echt zielig voor hem)
Zijn er meer mensen die dit herkennen en is er een oplossing voor vraag ik mij af?

bvd!
Ook bijv. trailerladen

Caira

Re: paard onrustig/paniekerig wanneer buurpaard weg is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 08:53

Niet schrikken, maar je paard heeft gewoon doodsangst.

Heel simpel en in zijn koppie volkomen normaal. Een paard is een kuddedier en van die kudde afhankelijk als het gaat om veiligheid en rust. Je kunt als vluchtdier enkelt rusten als een ander oplet. Wij hebben nu eenmaal bedacht dat we ze ook wel uit elkaar kunnen halen om te rijden of te verplaatsen, maar voor een paard is dat letterlijk doodeng. De gene die overblijft loopt namelijk een veel groter risico om opgegeten te worden. Wij weten wel dat er geen leeuwen in de pensionstal huizen, maar onze paarden zijn dat instinct echt nog niet kwijt. Oplossing, voldoende (liefst fysiek) contact met andere paarden en er gewoon voor zorgen dat hij niet alleen komt te staan. Zorg ook dat hij overdag voldoende indrukken opdoet en ook geestelijk moe wordt. Liefst gewoon 6-8 uur buiten met soortgenoten, dan zal hij rustiger zijn op stal.

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 13:22

Hallo Caira,

Bedankt voor je advies, maar dit lost het probleem niet op.
Er staan veel paarden om hem heen maar de komende 3 maanden niet pal naast hem.
Hier kan ik niets aan veranderen behalve dan weer naar een andere box verhuizen (als deze beschikbaar is want dat moet ik ook maar afwachten)
Eigenlijk zoek ik naar een manier om er voor te zorgen dat hij niet meer zo panisch reageert als buurpaard stal uit is.
Dit is op zijn minst heel onpraktisch en niet tegen te gaan.
Want elk paard is wel eens paar dagen naar kliniek of vakantie of id, en dan zou ik elke keer naar een andere box moeten omdat meneer de tent afbreekt.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:29

Citaat:
ik kan niet van stal verlangen dat ze altijd maar een box voor hem beschikbaar hebben omdat hij niet alleen kan staan

Als je dit niet kan verlangen zou ik naar een andere stal gaan. Elk paard móet fysiek contact met een ander paard kunnen hebben. Een dag alleen is niet zo erg.. maar drie maanden??!! Dat trekt je paard echt niet hoor! Ik denk dat je naar een andere stal moet, liefst waar ze in kuddes buiten komen en anders waar hij gewoon altijd een buurpaard heeft.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:30

Hoi Saray 1, mijn ene paard is ook nogal snel gehecht aan andere paarden, vooral zijn buurman. Sinds een half jaar hebben we er nog een paard bij en mijn aanhankelijke paard gaat dus ook hinekken, bokken en stijgeren in zijn stal soms als ik die andere ga rijden( heeft nog wel een andere buurman). Een beetje hooi wordt hij wel rustig van. Ze staan overdag zo'n 6 uur in de wei samen maar als je hem er alleen in wil zetten ( met andere paarden in weien ernaast) wil die niet mee, en gaat alleen maar stilstaan terwijl hij die wei prachtig vind. Ik snap dit gedrag ook niet zo, gelukkig mag hij bij een ander paard ook in de paddock en dan is hij afgeleid en niet meer zo vervelend :P Het is idd erg onpraktisch. Ben dan ook wel benieuwd naar oplossingen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:55

Gewoon een ander ernaast zetten, zo moeilijk is dat toch niet? Paarden zat zo te horen in die stal.

Voor jou is het misschien onpraktisch, voor hem is het doodangst (een paard is nml nooit zomaar een beetje bang, een paard is altijd doodsbang, anders is hij dood in het wild), dat lijkt me wel iets om over na te denken.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:50

@ Ciara Bij mijn paard staan er nog vele andere paarden naast hem en tegenover hem ook in de weien naast de zijne staan paarden, hij wil er gewoon niet in als zijn vriend er niet is, niet mee kan. Nu is het nog niet zo erg maar mijn andere paard gaat over een tijdje ook wedstrijden doen, dan is hij toch een tijdje weg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:02

Verlatingsangst. Niets aan te doen, alleen altijd een paard ernaast en hopen dat het slijt in de loop der tijd.

Mijn paard had er vreselijk last van. Nu gaat het best goed nu hij op een stal staat waarbij hij met zn hoofd in het gangpad alle kanten kan op kijken en twee buren heeft (die soms ook tegelijk weg zijn, maar omdat hij door de hele stal kan kijken is er niet zoveel aan de hand).
Zn paddockmaatje staat in een ander stalgebouw, zn andere vriendinnen staan ook zeker een paar boksen verder. Dat is ook nodig, als zn grootste vriendin naast hem zou staan dan zou hij binnen 1 week zo aan haar hechten dat er niets meer mogelijk is zonder haar.
Hij heeft nu dus 5 paarden waar hij regelmatig contact mee heeft en gaat daarnaast ook af en toe alleen op stap.

Als je niet op jouw stal kunt regelen dat hij altijd naast minimaal 1 ander paard staat (liefst 2) dan zit er niets anders op dan te verhuizen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:10

Ik heb ook een paard met verlatingsangst.Voor zover ik weet is er weinig aan te doen !
Hij raakt compleet in paniek als zijn maatje ook maar even om de hoek staat . Hooi geven
of een speeltje ophangen werkt bij hem niet, misschien wel bij jou paard?
Een voerrol bal in de stal, een slowfeeder ophangen ?

_Jody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:17

Hmm vervelend probleem zeg TS, maar is het niet mogelijk om een aantal paarden op te schuiven en dat je paard ergens tussen 2 paarden in komt te staan? Want wat ik nu begrijp staat hij in de 1e/laatste box in de rij? Dus dat hij standaard tussen 2 paarden in komt te staan, dat als de buurman/buurvrouw weg is de ander er nog naast staat, of is het een specifiek paard waar hij zo aan gehecht is?

saray1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 00:34

Stallen zijn allemaal aan één kant dicht, kan dus niet opschuiven. Het maakt niet uit welk paard er staat (al heeft buurvrouw wel heel speciaal plekje in zijn hart :D ); als er maar een paard staat.
En Caira; er kan geen paard naast omdat stal verhuurd is (paard in kwestie staat paar maanden elders maar eigenaar houdt stal aan). Hij weet best dat aan de "dichte" kant ook een paard staat (zijn allemaal buitenboxen met open bovenkant) + hij ziet ook diverse paarden aan overkant, echter dit is onvoldoende voor hem. Hij moet echt kunnen "neuzen"
Hooi of voer helpt niet; dit laat hij staan.
Ook op weiland wenst hij niet alleen te staan, ook al staan er paarden omheen.
Zelfs met trailerladen wordt hij panisch als ander paard eerst gaat of andersom; doodsbang dat hij alleen achterblijft.
Zijn er geen trainingen of iets dergelijks vraag ik mij af?
Of angsttherapieen?
Dat de stal maar ten alle tijden een stal beschikbaar moet hebben omdat hij niet alleen kan staan is natuurlijk absurd

bvd

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:08

En de staleigenaar, komt die zelf ook met tips ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:17

Saray1, dit is typisch paardengedrag. Paarden zijn kuddedieren. Als hij er echt zoveel last van heeft dan moet je het zoeken in de huisvesting. Dus ja, andere stal.

De stal die verhuurd is: normaal gesproken werkt het op de meeste stallen zo dat je gewoon je boks terug krijgt als je paard terug komt, maar dat er in de tussentijd best wel paarden in die boks kunnen komen te staan. Om maanden lang een lege boks te hebben is natuurlijk ook absurd.

Bij trainingen of angsttherapieën vraag je dus eigenlijk of iemand je paard kan trainen geen paard meer te zijn.
Je kunt nog hopen dat het minder wordt als hij ouder wordt en daarnaast ervoor zorgen dat je ook regelmatig dingen alleen doet zodat hij er aan went om alleen te zijn. Alleen op pad met de trailer dus, alleen op buitenrit, dat soort werk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:44

saray1 schreef:
Dat de stal maar ten alle tijden een stal beschikbaar moet hebben omdat hij niet alleen kan staan is natuurlijk absurd

Ja, dat zou pas echt absurd zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:50

Mijn paard had dit ook, alleen uitte zich anders. Zij stopte met eten. Erg lastig en voor de toenmalige staleigenaar onmogelijk, hij geloofde niet dat een paard zich op die manier kon uiten.

Ik heb haar dus verhuist. Je kan moeilijk je paard dood laten gaan van de honger.. Nu staat zij op een stal met aan 2 kanten raampjes naar de buren en een open boxdeur zodat ze het pad in kan kijken (daarnaast veel buiten, maar het gaat hier om stalling). Nu eet ze weer goed en is vrolijk en rustig in de stal.

Kortom, de enige tip die ik je kan geven: verhuis je paard naar een omgeving waar hij zich wel prettig vind, bij voorkeur dus met 2 buren waarmee hij contact kan hebben, dan is de kans op alleen staan het kleinst.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 11:59

Dit verander je niet. Ik denk dat je toch gewoon moet verhuizen naar een stal waar wel direct contact is. Maar ook daar hou je het verhaal dat je buurpaard kan gaan rijden en er even niks naast je paard staat.En hij dus een tijdje onrustig is.

Je kunt ook een oplekje zoeken en vragen of iemand naast je zou willen staan die bv op ongeveer dezelfde tijden rijdt als jij. Dan zijn ze gelijk uit de box.

Is je paard groot of klein ? als hij nu klein is en je box groot genoeg....ms een dier erbij... pony of zo? Als dat zou lukken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:19

Het enige wat ik kan bedenken is je paard zo stabiel mogelijk te maken.

Is hij oha een nerveus paard? Snel van z'n pad afgebracht? Hoe snel herstelt ie van een stresssituaties?

Maar toch ik zeg: het beste is verhuizen naar een plek waar hij 24/7 contact heeft.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:58

Mijn merrie heeft hier ook last van, mijn haflinger had het ook (maar in mindere mate). Bij mijn haflinger ging het wel beter naarmate ze ouder werd.
De oplossing heb ik nog niet gevonden, ik vrees dat die er niet is! Behalve verhuizen en je paard 24/7 in een kudde zetten of in een stal waar hij aan meerdere kanten contact kan maken.
Het is inderdaad normaal paardengedrag. Ik heb nog een periode bach bloesems geprobeerd, maar zag geen verschil.
Proberen af te leiden door er een flinke berg ruwvoer in te gooien voordat het andere paard weg gaat, dat geeft bij mijn paard wel iets verschil.

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:21

Ga dit even volgen mijn paard heeft hier namelijk ook last van ; )

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:07

Mijn paard heeft dit ook en volgens mij valt er niets aan te doen. Zodra onze pony ook maar even uit het zicht is wordt ze helemaal hysterisch als ze op stal staat gaat ze alleen maar continue rondjes lopen.
Ik zorg gewoon dat ze nooit alleen is, dat is de enige manier. Als ik de andere pony weg zou halen ben ik echt bang dat er iets gebeurd.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:26

Blijft je paard dit gedrag ook vertonen als hij langer alleen staat? Heb je dat weleens uitgeprobeerd?
Ik ben het er niet mee eens dat dit gedrag per definitie niet meer uit te krijgen is.
Bij ons op stal worden de veulens afgespeend en 2 bij 2 in een box gezet. Zij leren dus nooit alleen zijn, wanneer je deze veulens van elkaar wilt scheiden krijg je het volgende verhaal als jij ts. Echter bij ons worden die veulens eigenlijk nooit gescheiden totdat ze 2,5 a 3 jaar zijn, in de winter staan ze samen in een box, in de zomer met een groep in het weiland. Gaat de een naar de hoefsmid, gaat de ander ook. Echter zodra ze met 3 jaar alleen gezet worden krijg je die onrust, maar na een paar uur of hooguit een dag is die onrust ver weg. In begin dan nog wel als je met een ander paard langs de box loopt maar ook dat verdwijnt meestal wel.

Ik heb mijn ruin op dezelfde manier gehouden, alleen hem nam ik wel bijna dagelijks mee uit de box alleen, dus hem maakt het verder weinig uit. Mijn merrie en ruin staan samen in stal, gaan meestal samen naar buiten of neem ze samen mee naar de poetsplaats. Echter ik doe het bewust niet altijd, soms laat ik eentje alleen even in de stal staan, of alleen naar buiten terwijl ik met de ander bezig ben. Meestal is er wel even een paar minuutjes onrust omdat ze gewend zijn dat ze samen zijn, maar dan is het over en ok.

zelfde met mijn merrie, elk jaar als de paarden bij ons de grote weilanden op gaan en dan 24/7 buiten blijven in groepen en ik haal mijn merrie van het weiland af en ze merkt dat er geen andere paarden meer op stal staan is er paniek. Bewust haal ik haar dan juist alleen eraf, ga haar poetsen ( geef wat te eten als ze wilt, meestal is dan in begin teveel onrust voor ) en zet haar weer terug, die tijd maak ik steeds langer, na een paar dagen zet ik haar op stal met wat te eten en zet haar dan weer buiten als ze klaar is met eten. Na een week of 2 of 3 heb ik dat gedrag dan weer doorbroken en is ze gewoon rustig als ik haar meeneem. Het is inderdaad natuurlijk op bij de kudde te willen blijven, maar het gaat nou eenmaal niet dat er altijd nog een ander paard is en ik vind dat ze daar dan maar aan moeten wennen. Voor langere rijd zou ik een paard niet apart zetten, maar begin met een half uurtje of een uurtje en zet dan weer bij een ander paard, en dat zo steeds een beetje uitbouwen net als dat je een veulen went aan bij zijn moeder weg zijn.

vinnykelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:30

Ik heb in totaal 7 paarden op stal waarvan 2 er dit gedrag ook hadden zodra er een buurman/vrouw weg ging. Ik heb op het gedrag niet gereageerd en gewoon extra hooi/kuil in stal gegooid en steede iets langer met de buurvrouw/man lopen, eerst 10 min, toen 15, 20 ect... en na een paar dagen merkte ik dat hij steeds sneller ophield met hysterisch gedrag... nu na 3 weken, hoor ik ze niet meer... gewoon geduld.. en je niet te erg druk maken erom.. komt vanzelf wel goed...