Geen zin meer om te paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TheStar

Geen zin meer om te paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:12

Hallo mede-bokkers,
Ik heb een probleem waar ik al een tijdje meerond loop, ik heb gewoon helemaal geen zin meer om iets met mijn paard te doen. Nou zeggen jullie wat een onzin gewoon zin maken, maar het lukt gewoon niet ik heb er gewoon geen zin meer in. Mijn ouders zitten alleen nu te dreigen dat ze haar willen gaan verkopen omdat ik er niks meer meedoe. Ik weet ook niet waar het aan ligt dat ik er geen zin meer in heb, waar ik vroeger geen dag voorbij ging zonder dat ik minstens 30 minuten op mijn paard zat negeer ik haar nu met gemak 2 weken achter elkaar. Het is niet dat ik geen ''klik'' meer met haar heb of dat ik niet meer van haar houd ik hou echt heel veel van d'r en daarom doet het me ook zo veel verdriet als m'n ouders weer eens dreigen haar te verkopen.
Misschien heeft iemand dit zelf ook eens meegemaakt en heeft hij of zij tips om er overheen te komen.

Wanhopige groeten (en alvast sinterklaas wensen)
Gioia

Duhelo

Re: Geen zin meer om te paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:15

jezelf een schop onder je kont geven of ze laten verkopen.
ik hoop dat je paard wel gewoon verzorgd wordt?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:18

Mmm, gewoon eens wat anders gaan doen met je paard?
Bijvoorbeeld: western lessen nemen, grondwerken, sacking out, etcetc
Er is zooooooooveel om te doen qua leuke dingen!

Enne; inderdaad wel goed beseffen dat (de gezondheid van) je paard natuurlijk voorgaat....
Twee weken laten staan en dan weer even rijden is natuurlijk niet zoals het moet.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:20

als je niets meer met je paard doet is zonde, dat verdient je paard ook niet.
Dan kun je beter een anders baasje voor hem opzoeken!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:21

Je paard heeft er geen boodschap aan dat jij geen zin hebt. Die heeft nou eenmaal aandacht en verzorging nodig.
Veel jongeren van jouw leeftijd krijgen vroeg of laat een momentje dat ze even niet meer zoveel zin hebben, het
is gewoon afwachten of de motivatie weer terug komt. Als je er echt heel stellig in bent, en het niet meer ziet
zitten, zou ik gewoon eerlijk zijn. Dan kunnen je ouders beter een ander baasje zoeken :).

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:22

Waaróm heb je er geen zin meer in..?
Gaat het slecht op school..? Of verkering uit/leuke jongen ziet jou niet staan? Heb je veel vriendinnen?
Doe je wel eens leuke dingen met vrienden/vriendinnen.. Of voel je je niet lekker..? Zijn er dingen veranderd in je leven?
Kortom, zit je wel lekker in je vel..?

Denk daar eens goed over na..:)
Sterkte !
liefs.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:23

Is het echt alleen het rijden of heb je sowieso geen zin meer om wat met haar te doen?

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:25

Groot gelijk van je ouders. Kom op zeg, dat verdient je paardje toch niet? Ik neem aan dat je haar zelf gewild hebt, dan moet je er ook maar de verantwoordelijkheid voor nemen. Een keer wat minder zin hebben kan ik me wel voorstellen maar je paardje met gemak 2 weken kunnen negeren, dat begrijp ik echt niet. En dan nog zeggen dat je zielsveel van haar houdt? Kan er bij mij echt niet in. Als je dan echt van haar zou houden, dan ga je er naar toe, zin of geen zin. 2 weken geen beweging krijgen lijkt me echt niet zo gezond voor je paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:26

Heb je überhaupt een idee wat voor financiële inspanning een paard van je ouders vergt?

Dus ofwel doe je er iets mee ofwel verkoop je het paard, simpel...

TheStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 17:30

Tari_42 schreef:
Ik neem aan dat je haar zelf gewild hebt, dan moet je er ook maar de verantwoordelijkheid voor nemen.
Mijn paard is oorspronkelijk voor mijn moeder gekocht maar mijn ma vond haar geen fijn paar dus toen moest ik er voor zorgen

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:32

TheStar schreef:
Tari_42 schreef:
Ik neem aan dat je haar zelf gewild hebt, dan moet je er ook maar de verantwoordelijkheid voor nemen.
Mijn paard is oorspronkelijk voor mijn moeder gekocht maar mijn ma vond haar geen fijn paar dus toen moest ik er voor zorgen

Als ik het zo lees dan wilde je dus eigenlijk helemaal geen paard? :+

M_eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:38

TheStar schreef:
Tari_42 schreef:

je moet dus eigenlijk voor haar zorgen omdat je moeder het geen fijn paard vond.
als je haar nu met gemak 2 weken negeert kun je beter eerlijk tegen je ouders zijn en haar verkopen want zeg nou zelf 2 weken niks doen met je paardje is nou niet bepaald gezond voor haar

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:46

Goh, of dat twee weken niks doen zo 'ongezond' is voor je paardje kunnen wij niet echt over oordelen denk ik... Als het paard lekker veel op wei staat met soortgenootjes, verzorgd wordt e.d. zal hij/zij echt geen ruiter op zijn rug missen.
Denk wel dat het qua financieel plaatje een beetje zonde is om hem enkel te laten dienen als grasmaaier. Plus hoe langer je wacht met verkopen hoe kleiner de kans op een 'goede deal'. Paard raakt gedeconditioneerd en de kans dat er in de tussentijd nog vee-arts kosten komen is ook aanwezig...

Als je tijdelijk in een dipje zit (bijvoorbeeld o.w.v. school of iets dergelijks) is het misschien een idee om haar ter lease aan te bieden? Heb je over een paar maand nog altijd geen zin om ermee aan de slag te gaan dan kun je alsnog besluiten tot definitieve verkoop. Zo kost het in ieder geval geen klauwen met geld en wordt het paard getraind.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:58

behalve blondies heeft hier nooit iemand een dipje?

Mijn paarden staan in het hoogseizoen op mijn werk rustig 6 weken stil (op de wei) omdat ik dan na een lange dag echt geen zin meer heb, ze krijgen overigens wel gewoon basisverzorging hoor.
Datzelfde geld ook voor mijn shets in de winter op de wei.
Probeer bij jezelf na te gaaan waar je dip vandaan komt en aan de hand daarvan de beslissen of je verder wil met je paard of dat verkopen misschien toch beter is...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:12

polly: ik heb ook vaak een dipje, vooral aan de winterkanten, want het is vroeg donker, nat koud, modderig (ik ben pas om 19 uur gedaan met werken)
en dan heb ik ook vaak geen zin om te gaan, MAAR ik heb mijn paard nog nooit 2 weken genegeerd .
in de periodes dat het kan (zoals nu, ene paard wordt volledig verzorgd, ander paard komt snachts in een vette weide met water,) sla ik wel es een dagje over. maar de periodes dat het niet kan kom ik zowiezo iedere dag om te voeren en te verzorgen, en ik sla max 2 dagen na elkaar over, enkel als het kan.
verschil met TS dacht ik zo ...

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:13

Heel eerlijk? Ik heb nog nooit een 'dipje' gehad. Volgens mijn omgeving is het soms bij het obsessieve af, maar
ik moet en zal naar mijn pony toe. In die 16 jaar dat ik haar rijd, heb ik nooit een dag gehad waarop ik geen zin
had of heb overgeslagen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:14

Ik herken het heel erg hoor.
Bij mij komt het omdat ik geen zin heb om het alleen te doen.
Nu heb ik 2 rijpaarden en dan nog is het een ellende om iemand mee te krijgen!!

M_eike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:21

1Boefje schreef:
Ik herken het heel erg hoor.
Bij mij komt het omdat ik geen zin heb om het alleen te doen.
Nu heb ik 2 rijpaarden en dan nog is het een ellende om iemand mee te krijgen!!

mag ik vragen waar jij woont, want het bos komt me nog al bekend voor

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:26

Nou Stamproy is totaal niet in de buurt.
De foto's zijn in de Kempen gemaakt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:26

Het geeft niets om je paard een rust periode te geven, alleen moet je wel heel goed beseffen dat je, als je hem b.v 8 weken stil zet, weer opnieuw moet beginnen met op bouwen van conditie en vaak ook gehoorzaamheid.
Net als een paard hebben ook wij onze dipjes, denk nog veel meer dan willekeurig welk paard ook!
Misschien een idee om even je paard door een ander te laten rijden? Vaak gaat het dan toch weer kriebelen om er zelf op te stappen.
Zorg natuurlijk wel voor iemand die jou paardje goed kan rijden, anders word het een averechts verhaal!
Aan de andere kant begrijp ik jou ouders ook wel! Die betalen uiteindelijk veel geld voor iets waar niets mee word gedaan momenteel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:36

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:47

Ik ben in de winter ook veel minder gemotiveerd, maar ik ga toch echt wel elke week minstens 1 keer kijken en iets doen. Meestal ga ik 2 of 3 keer in de week. Als ik er eenmaal ben, vind ik het weer super!

Hij staat lekker volpension met vriendjes, ik hoef er in principe niks aan te doen. Volgens mij kan ik hem een maand laten staan en er dan zo mee wegrijden, zo'n brave is het. Alleen, zo lang staat hij nooit stil.

Als ik echt geen zin heb, doe ik eens wat anders, longeren of vrij springen.

Hoe voel je je als je bezig bent met je paard. Vind je het dan toch wel weer leuk, of blijft het dan 'tijd verspillen'?
In het eerste geval is de dip vaak tijdelijk, in het tweede geval moet je een definitieve keuze maken.

Je kunt je paard best eens een periode van twee weken laten staan, als hij buiten is met vriendjes en gewoon goed verzorgd wordt, is het inderdaad alleen maar duur...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:11

Ruilen?? [PP] Al jaren een eigen paard, maar niet kunnen rijden.
Behoorlijk luxeprobleem wat je hebt, besef dat wel :)

Maar rijden is geen noodzaak natuurlijk.. het kan voor je paard helemaal geen kwaad om hem eventjes een paar weken niet te rijden, zo lang hij zijn beweging maar krijgt. Misschien eens wat anders gaan doen? grondwerk, lange lijnen, schriktraining, vrijspringen, etc. ook heel leuk allemaal!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:36

Als je veel van je paard houdt dan zorg je dat je er voor haar bent of je zorgt dat iemand anders er voor haar is. Je zegt dat het je pijn doet als je ouders "dreigen" om haar te verkopen, maar wat denk je dat het met je paard doet als jij haar 2 weken negeert??? Ik vind het heel terecht van je ouders dat ze overwegen om het paard te verkopen, het is triest als een paard wekenlang verpietert /3

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:49

Waratje schreef:
Als je veel van je paard houdt dan zorg je dat je er voor haar bent of je zorgt dat iemand anders er voor haar is. Je zegt dat het je pijn doet als je ouders "dreigen" om haar te verkopen, maar wat denk je dat het met je paard doet als jij haar 2 weken negeert??? Ik vind het heel terecht van je ouders dat ze overwegen om het paard te verkopen, het is triest als een paard wekenlang verpietert /3

Als t peerd gewoon buitenkomt met een vriendje en te eten krijgt, zal dat allemaal wel meevallen hoor :D
Die zal eerder blij zijn met de vakantie denk ik :D