Losse hals voor deken, blijf het zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Losse hals voor deken, blijf het zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:52

Ik wil eigenlijk een los halsstuk aanschaffen voor de natte dagen. Omdat ik merk als het de hele dag regent mijn deken aan de hals binnen lekt. Ik heb dit deken dit jaar gekocht en zie het dus niet zitten om een heel nieuw deken te kopen met een vaste hals.
Alleen was mijn vraag nu: blijft zoiets goed zitten? Imo zou het namelijk naar beneden schuiven over het hoofd, aangezien ze de hele dag in graas-positie staan.
Wie heeft er ervaring hiermee en kan mij een antwoord geven?

Marije_jiplover

Re: Losse hals voor deken, blijf het zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:09

Als je een deken hebt, waar je een losse hals aan kunt bevestigen, blijft dit wel goed zitten. Zomaar een losse hals omdoen, zonder deze aan de deken te bevestigen, zal niet blijven zitten als je paard continue met het hoofd aan de grond staat, dan zakt het inderdaad naar beneden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:29

Ik heb een hele slechte ervaring met een losse hals, ze hadden mijn vorige paard 's morgens gevonden met 1 been in de hals. Hij heeft dus voor onbepaalde tijd met zijn hoofd tegen zijn been aan gestaan. Heel zijn hoofd was opgezwollen en zijn lichaam helemaal verkrampt :(:) . Het halsstuk was precies bevestigd zoals het hoorde, en niet te groot of te klein. Volgens de DA die er bij is geweest komt het vaker voor.
Een losse hals die bij de deken zelf hoort, dus die aan de deken zelf word bevestigd, ziet er imo meestal al een stuk veiliger uit.

Linni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:24

Ik zal inderdaad niet zomaar een lossen hals omdoen wanneer je deze niet kunt bevestigen aan de deken. Soms zitten er aan een deken ringetjes waar aan je een hals kunt bevestigen, of misschien dat je deze eer aan kunt laten zetten? is wellicht goedkoper dan een hele nieuwe deken..

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:26

Mijn ervaring is dat ook een vaste hals niet fijn blijft zitten, wanneer er geen grote stroken klitteband aan zitten :n

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:39

Ik heb toen 3 ringetjes aan mijn deken laten maken, zodat de hals niet af zou zakken. Mijn paard heeft deze ringetjes nog niet, maar bij haar zakte de deken juist naar achteren af (richting schoft dus). Nu heeft ze een nieuwe fleece halsdeken gekregen die ik met een klipje aan de beginringetjes van de bilriemen vastmaak. (Snap je 'em nog?)

zoedeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:00

Mijn pony is hierdoor verongelukt. Had een losse hals aan de deken bevestigd ochtends nog gecontroleerd maar middags is het.mis gegaan.

Voor mij nooit meer losse halsdekens!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:54

Ik heb ook een tijd een losse hals gehad en die bevestigde ik aan een dekensingel die hij omhad. Ik vond het niet lekker werken
en toen hij op een gegeven moment een drukking kreeg van de singel was ik er klaar mee. Nu een amigo met hals die ik eraf kan halen
. werkt een stuk makkelijker en blijft tenminste ook netjes zitten.