Still don't know what to do...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellona_K

Still don't know what to do...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:14

..met mijn paard.

In september 2009 kocht ik haar. Eerst zou ik een prachtige roan kopen, daarna een gitzwarte parel, tot slot een spring- en bewegingswonder maar uiteindelijk is het Bella geworden. Een toen 3 jarige mooie grote merrie met een heel lief karakter en goede gangen.

De eerste 10 maanden gingen eigenlijk redelijk goed. Ik had alleen nooit de instructie moeten kiezen die ik toen had, want ipv mij leren hoe ik mijn jonge paard moest inrijden was deze instructie alleen bezig met 'het mooie plaatje'. Dit resulteerde uiteindelijk in een staatsgevaarlijk paard onder het zadel, waar ik doodsbang van was geworden. Logisch, het paard (wat onder het zadel ontzettend dominant is) had bijvoorbeeld niet geleerd om naar voren te gaan (reageren) op mijn beenhulp, maar moest wel al pasjes wijken en schouder voor lopen. Ik kan hier lang en kort over discusseren, maar wat geweest is is geweest. Soms vertrouw je iemand die je achteraf gezien helemaal niet had moeten vertrouwen.

Toen het misging heb ik 3 – 4 maanden niks met mijn paard gedaan wat rijden betreft. Ik ging er iedere dag naartoe, verzorgde haar goed, en na de 1e maand begon ik weer met longeren. Dit pakte ze goed op. Ik heb toen een professional op het gebied van jongen paarden zadelmak maken & inrijden benaderd. Hij zou Bella weer gaan oppakken met rijden. Hier is hij heel goed mee bezig en ik krijg zelf ook les van hem.

Punt is, dat ik al een paar weken rondloop met een naar gevoel in mijn onderbuik. Ik heb haar nu langer als 2 jaar, maar ik heb nooit echt plezier gehad van mijn dier. Ik ben duizenden euro's aan trainingen lichter en mijn motivatie en plezier dalen steeds verder. Met mijn vorige paard kon ik bijv. nooit wachten tot mijn school (en later werk) klaar was voor die dag, dan kon ik z.s.m. naar de manege. Nu heb ik nooit zin om te gaan.

Ondanks dat het in de lessen heel goed gaat heb ik nog steeds een beetje spanning als ik ga paardrijden. Dit lijkt maar heel langzaam aan minder te worden. Ook vind ik mijn paard al mijn geld niet meer waard: Ze gaat zelf flink vooruit met deze trainingen nu, maar mijn plezier en motievatie worden steeds minder.

Eigenlijk heb ik best veel spijt dat ik haar ooit gekocht heb. Ik twijfel dan ook erg om haar nu gewoon te verkopen. Maar een stemmetje in mijn hoofd zegt: Wat als het straks wel opeens veel beter gaat? Als ze dan wel gewoon mee kan op concours en je er met veel plezier op kan rijden? Wat als je later spijt krijgt? Bovendien ben ik toch al gehecht aan haar. Ze is mijn eerste zelfgekochte paard, van mijn eigen spaarcentjes. Ik heb altijd zo'n mooi paard als Bella gewild, en nu heb ik haar.

Ik wil haar eigenlijk ook helemaal niet verkopen. Qua karakter (op stal dan ;-) ) en uiterlijk is het voor mij mijn droompaard.

Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit hebben gehad: Niet weten wat je moet doen, het plezier en vertrouwen verloren zijn, het al de tijd, geld en moeite (even) niet meer waard vinden. Hoe is het afgelopen?

Alvast bedankt.

ElCamino

Re: Still don't know what to do...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:23

Ik denk dat je plezier met je paard voorop moet staan.
Neem je genoegen met geld uitgeven aan training etc en heb jij voldoende aan kijken naar een mooi paard en knuffelen ??? Prima.
Maar wil je echt rijden, verder met je sport en heb je écht geen klik, en geen vertrouwen na 2 jaar: dan moet je haar verkopen.
Maar daar moet je zelf uit zien te komen.

Persoonlijk:
Mijn oude paard: ik heb het eerste jaar alleen ruzie met mijn paard gehad. Maar qua karakter was hij top!
Ik heb doorgezet en ben nu 17 jaar verder en het is mijn beste maatje en hij gaat niet weg.
Mijn jonge paard: paar vervelende ervaringen mee gehad, kan nu wegens een ongeluk met hem tot spril niet rijden... daarna kijk ik of ik opnieuw wil en durf te beginnen met hem, óf ik breng hem in training.
Lukt het daarna nog niet, gaat hij met pensioen op zijn 6e jaar bij mij in de wei.

Ik doe ze niet weg,nu niet, nooit!
Alleen heb ik de luxe dat ze aan huis staan!!! ik heb maar 2 stallen maar ik kies ervoor om dan maar niet een 3e te hebben.
Ik begrijp echter volkomen wanneer jij je paard zou verkopen en een ander zou zoeken.

Sterkte met je keuze!!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:31

Moeilijke keuze maar voorop moet staan dat jij en je paard plezier hebben. Is het paard beter af bij een ander dan bij jou dan zou ik besluiten te verkopen en op zoek te gaan naar een paard die je wel plezier kan bieden.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:34

Ik heb destijds mijn merrie ook verkocht om dezelfde reden.. Ik kocht haar als veulen, maar haar karakter bleek totaal niet bij me te passen. Ze was een echte zeikmerrie, en ja, doe mij maar een droge vent, waarmee ik lekker het bos in kan.. Ik vond het heel moelijk, maar ik ben heel bij dat ik haar uiteindelijk verkocht heb.. Ik heb van haar geleerd wat ik wel en niet in een paard zoek.. Zij heeft een super thuis gekregen..

Vraag je af wat jíj zoekt in een paard, en wat je wil? Voor mij was dat heel duidelijk: ontspanning, het moet hobby blijven, en dat kon met haar niet..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:41

Bellona_K schreef:
..met mijn paard.

<knip>

Eigenlijk heb ik best veel spijt dat ik haar ooit gekocht heb. Ik twijfel dan ook erg om haar nu gewoon te verkopen. Maar een stemmetje in mijn hoofd zegt: Wat als het straks wel opeens veel beter gaat? Als ze dan wel gewoon mee kan op concours en je er met veel plezier op kan rijden? Wat als je later spijt krijgt? Bovendien ben ik toch al gehecht aan haar. Ze is mijn eerste zelfgekochte paard, van mijn eigen spaarcentjes. Ik heb altijd zo'n mooi paard als Bella gewild, en nu heb ik haar.

Ik wil haar eigenlijk ook helemaal niet verkopen. Qua karakter (op stal dan ;-) ) en uiterlijk is het voor mij mijn droompaard.

Ik ben benieuwd of meerdere mensen dit hebben gehad: Niet weten wat je moet doen, het plezier en vertrouwen verloren zijn, het al de tijd, geld en moeite (even) niet meer waard vinden. Hoe is het afgelopen?

Alvast bedankt.

Je geeft je eigen antwoord al, alleen zie je het zelf nog niet.

Geeft niet, komt ie: Exit lesgeefmens; ander lesgeefmens zoeken met als opdracht: geef mij m'n knol terug!!

PB Licorne. Have fun.......

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 16:25

Bedankt voor de reacties!

Afgelopen vrijdag tijdens mijn les deed ze goed haar best en ging het best goed. Op zulke dagen denk ik van; ik verkoop haar helemaal niet. Maar op andere dagen kan ik er niet veel mee beginnen en slaat de twijfel weer toe.. Iemand uit mijn omgeving gaf me het advies om het nog een jaar aan te zien, en dan kan ik alsnog het besluit nemen om haar te verkopen of niet.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:01

Lastige keuze :(:) Het feit dat je een topic opent zegt me eigenlijk wel dat je er nog niet aan toe bent om je paard te verkopen.
Wat je zou kunnen doen is eens op een hele andere manier les gaan nemen.
Ik liep met mijn paard ontzettend vast, nadat ik 5 jaar gedressuurd had. Ik merkte op een gegeven moment weinig vooruitgang, mijn paard bleef zich verzetten tegen bep. werk, ik had spierballen van een bootwerker, pffff.... Op een gegeven moment drong bij mij de gedacht zich op: ik wil weer lachen met mijn paard, alles is een moeten geworden, waar is onze lol gebleven?
Ik ben gestopt met de instructrice en iets heel anders gaan doen. Het plaatje van "zo moet mijn paard dressuurmatig lopen" heb ik helemaal los gelaten, dan maar een recreatieknol om te zien, als we maar lachen en gelukkig zijn samen.
Vervolgens ben ik les gaan nemen om aan mezelf te gaan werken. Een nieuwe instructrice, die eerst de ruiter goed gaat laten zitten, en vervolgens pas aan het paard gaat werken. 2,5 maand lang heb ik gereden met alleen maar bewustwording van mijn eigen zit, hoe ik mijn paard beinvloed met mijn houding, hoe ik mijn energie kan sturen, hoe ik onzichtbare hulpen kan geven .etc. etc. Mijn paard vond het geweldig. Zelden zo'n tevreden paard gezien na het werk. Hij moest ook aan de bak, maar er lag geen druk meer op hem. Inmiddels zijn we ook aan mijn paard begonnen, en nu loop ik soms toch weer tegen hele moeilijke punten aan. Nou, dan kappen we toch even met moeilijk werk, en gaan we lekker iets leuks doen, en daarna pikken we het moeilijk punt wel weer op. Heerlijk en zo ontspannen om zo met je paard samen te werken.
Ik kan er verdrietig om worden hoeveel druk ik lichamelijk en geestelijk op mijn paard gelegd heb, maar gelukkig heb ik op tijd het licht gezien.

Geen idee of je iets met mijn verhaal kan. Wat ik eigenlijk wil aangeven: stap eens uit de dagelijkse sleur, gooi het roer om, en ga het eens helemaal anders doen. Geef het een kans, en ga daarna eens kijken of er nog een toekomst voor jullie samen is.

Veel succes.

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:07

Ik had vroeger ook zo een paardje... Een jaar lang steigeren, bokken, wegrennen, ze deed het allemaal. Daarna ben ik les gaan volgen bij iemand die er wel van wist, en ze werd beter, maar ik had er nooit plezier aan. Om te kunnen rijden moest je er echt achter zitten en trainen en trainen en op den duur vind je dat niet meer leuk. Ik kon er ook niets anders mee doen dan trainen want naar buiten wou ze nooit, dan ging ze je tegen muren pletten, stijgeren,... uiteindelijk heb ik besloten om haar te verkopen want ik deed het niet meer graag. Ik hield wel veel van haar maar de klik was er niet.. 2 jaar heb ik haar gehad. Dan heb ik een jaartje of twee niet gereden, en uiteindelijk kwam de zin om te rijden terug en heb ik terug een paardje gekocht, die was wel helemaal goed en naar mijn zin, helemaal anders dan de merrie. De merrie was 7 jaar, mijn paard was 3 en kon er 10000x meer mee doen. Mijn ouders zeiden het vaak "3 jaar, en op buitenrit, dat had je maar eens moeten proberen met de merrie". Dus als ik jou was, zou ik ze ook verkopen en wanneer je terug zin krijgt een ander kopen, want als het na 2 jaar niet betert, en jij geen zin meer hebt dan komt het niet goed.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:12

Ik heb een paardje gehad waar ik vanaf dag 1 geen klik mee had.
Maar ja ook de eerste, dus je moddert maar door.
Heb haar 10!!! jaar gehad.
En vorig jaar verkocht.
Ben nu dus al zo'n 2 jaar op zoek naar een nieuw paardje, maar nooit 1 dag spijt gehad dat ik haar weg heb gedaan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:19

Lastig..

Ik lees in je verhaal dat je wel naar een beslissing aan het toe werken bent, maar voor hetzelfde geld sla je nog om.
Toch... Kort geleden heb ik zelf een soortgelijke beslissing genomen en ik herken je twijfels en gevoel. Het is iets wat je zelf moet doen, die beslissing. Leg er voor jezelf geen druk op in elk geval. Besluit je haar te verkopen dan is het goed, er worden immers legio paarden ge- en verkocht elke dag. Besluit je haar te houden, is het ook goed.

Moeilijk hoor, succes in elk geval! Houd in je achterhoofd dat het geen schande is als je haar verkoopt en dat je er elke maand toch een hoop geld naartoe brengt, dan moet je er ook van kunnen genieten :)

Lianne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:22

Ik zou haar verkopen, ze kost je alleen maar geld.
Maar daar moet je wel eerst goed overna denken!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:12

Moeilijk....

Ik heb mijn eerste paard ook na een jaar verkocht. Uiteindelijk was het paard helemaal niet geschikt voor mij, maar had ik wel een enorme klik met haar. Had haar gekocht als recreatie paard. De eerste weken ging ze als een dolle door de bak heen. Maar na het vinden van een goede instructrice deed ze op een gegeven moment wel haar best. Je moest haar flink aan het werk zetten en dan was het over.

Maar mijn droom, lekker samen naar het bos, of naar het strand, was iets wat we nog steeds niet konden. Ze wilde niet alleen het terrein af, na diverse trainingen, osteopaten, dierenartsen, zadel etc, kreeg ik het nog steeds niet voor elkaar. Er was niets mis met haar, maar het lukte door mijn onkunde en afgenomen motivatie gewoon niet.

Ik kreeg ook steeds minder zin om te gaan. Als ik ging, kreeg ze een poetsbeurt en longeerde ik haar. Op een gegeven moment had ik ook wat jij nu hebt. Een paard is een hele dure hobby, en als je dan je lol er niet uit haalt, dan gooi je dat geld elke maand weg.

Heb uiteindelijk de beslissing gemaakt om haar te verkopen. Heb er wel wat traantjes om gelaten. Maar het was absoluut de juiste beslissing. Ik heb nu een ander paardje en ik ben zo blij! Lekker tutten, en uren buitenrijden. Is ook een eigenaardig beestje, maar ik kan ermee lezen en schrijven.

Alleen jij kan de beslissing maken, maar je runt geen liefdadigheids instelling. Als je denkt dat je het verkeerder paard gekocht hebt, en daar spijt van hebt, dan hoef je je daar zeker niet voor te schamen. Er zijn genoeg leuke paarden in de wereld, en wellicht kun je haar ook aan iemand verkopen, die er wel de lol uit haalt, die jij zo mist.

Veel sterkte ermee.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:05

Ik vond het ook heel moeilijk om te besluiten of ik mn paardje ging verkopen
op sommige punten waren we gewoon geen match hoewel het toch een toppaardje is hoor !

Maar nu is iemand anders er heel gelukkig en trots mee en dat doet me veel :j

Ik zou ook voor verkopen gaan want bij iemand anders kan het paard het ook goed hebben en wie weet is ze bij een ander wel gelukkiger onder het zadel. Je kan wel aansukkelen met rijden en bang zijn maar wat heb je daar toch aan ? Je moet toch ontspannen zijn en kunnen genieten met heel je hart als je op een paard rijd?