Kauwen/likken... te maken met leiderschap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marye78

Kauwen/likken... te maken met leiderschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:50

Ik ben nu een aantal maanden bezig met een ijslander welke ik waarschijnlijk ga kopen.
Hij heeft het e.e.a. meegemaakt, en is momenteel nog niet echt te rijden, waardoor ik voornamelijk met grondwerk bezig ben (loswerken, los longeren op lichaamstaal en stem, wijken voor druk etc etc).
Ik merk al vooruitgang in onze 'verhouding', hij kan los blijven staan om commando terwijl ik weg loop, volgt zonder touw etc. Nu heb ik geleerd dat je met loswerken ernaar toe moet werken dat hij zijn hoofd laat zakken en gaat kauwen/likken omdat dat betekend dat hij zich 'overgeeft'. Dit doet hij nu dan ook meestal na een kwartiertje werken.

Nu is het echter zo, dat hij al gaat kauwen/likken wanneer hij mij 'ziet'. Dus wanneer ik naar de paddock loop en hij naar me toe komt lopen (hij loopt dan in de kudde), of wanneer hij naast me loopt en ik zijn aandacht vraag voor iets of met hem communiceer. (In de wei doet hij dit niet, dan is hij altijd aan het grazen. Tot ik hem benader en hij met mij mee moet lopen).

Mijn vraag is of iemand weet waarom hij dit doet.

(En het komt niet door dat hij op iets kauwt, snoep heeft hij dan niet gehad ;) )

Caira

Re: Kauwen/likken... te maken met leiderschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:51

Kauwen en likken is niet zozeer overgeven als wel het verwerken van informatie.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 12:06

Caira schreef:
Kauwen en likken is niet zozeer overgeven als wel het verwerken van informatie.

Waar moet ik dan aan denken, qua verwerken van informatie, wanneer hij naar me toe komt in de paddock?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:10

Voor zover ik altijd geleerd heb, is het ook gewoon ontspannen dat hij dan doet. Dus misschien wordt hij direct ontspannen als hij je ziet. ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:45

Paarden kauw/likken wanneer ze informatie verwerken. Bij iemand die ze niet kennen zullen ze dit dus bij hele kleine dingen doen. (Hoefjes uitkrabben en dan bij bijna elk been even kauw/likken)

Je werkt hier dus naartoe zodat je weet dat je paard de gevraagde oefeningen snapt en verwerkt. Als je je paard na elke oefening de gelegenheid zou geven, denk ik dat je zult zien dat ie nog veel vaker gaat kauw/likken dan na 15min ;)

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 13:53

Sassol schreef:
Paarden kauw/likken wanneer ze informatie verwerken. Bij iemand die ze niet kennen zullen ze dit dus bij hele kleine dingen doen. (Hoefjes uitkrabben en dan bij bijna elk been even kauw/likken)

Je werkt hier dus naartoe zodat je weet dat je paard de gevraagde oefeningen snapt en verwerkt. Als je je paard na elke oefening de gelegenheid zou geven, denk ik dat je zult zien dat ie nog veel vaker gaat kauw/likken dan na 15min ;)

Dank je Sassol!
Maar heeft het dan te maken met mensen die ze wel /niet kennen?
Het gekke is namelijk dat ik van meerdere mensen daar (die hem al een tijd kennen) hoor dat hij mij echt nu kent, en dat ze een positieve verandering in hem waarnemen. Voorheen scheen hij nogal flegmatiek geweest te zijn (weinig reacties), en ze vinden hem nu opleven nu ik ermee bezig ben. In het begin toen hij me echt nog niet kende deed hij het helemaal niet, en nu ik het idee heb dat we elkaar beter leren kennen, doet hij het heel veel. Inderdaad ook tijdens het poetsen :) .

Bedoel je ook dat hij dit eigenlijk na elke ' oefening' zou moeten doen en dat het anders niet ' land' ?

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:36

Ik loop wel eens met een kudde wilde paarden mee als we in het bos wandelen en ik kom ze toevallig tegen als ze zich verplaatsen. Inmiddels kan ik ze al uit elkaar houden. :D Elke keer is er 1 merrie, wat klein, loopt altijd achteraan en niet 100% gezond (heeft een grote zwelling bij haar achterknie), meestal loop ik achter haar, zodat ik geen risico loop om omver gewalst te worden door achterblijvers. :D Maar tijdens het lopen lijkt het wel of ze op me blijft staan wachten. Gaat ze stil staan, kijkt steeds achterom met de oren naar voren en gaat dan kauwen. :+

Ik lees dus even mee. :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:18

in mijn ervaring doen paarden dat bij mentale stimulering... de hersenen registreren dat er iets veranderd en dat kan zich uiten in kauwen/likken, het betekend eigenlijk dat ze nadenken plat gezegd, ook doen ze het bij onderdanigheid b.v een veulen die ander volwassen paard tegen komt veulen gaat kauwen om zijn positie aan te geven. maar ook na een work out kunnen paarden kauwen dit noemen ze vaak verwerken van informatie en dan is het paard meestal redelijk ontspannen en gapen komt er dan ook wel eens bij kijken, ook heb je het nijdig kauwen bij erge irritatie (meestal van de ruiter en kauwen heftig op het bit) makkelijk te herkennen door het boze hoofd erbij grote ogen en neusgaten oren in de nek en soms zijn de tanden zichtbaar. heel veel redenen om te kauwen dus maar meestal niks negatiefs. weet je dat mensen vaak aan hun hoofd krabben als ze echt even moeten nadenken?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 17:50

@boompje; ik krijg ook het idee dat er niet 1 concrete reden achter zit, maar inderdaad dat het iets te maken heeft met dat ze op dat moment mentaal bezig zijn. Zou hij misschien best veel bezig kunnen zijn met dat ik nu regelmatig met hem aan de slag ga, een soort van 'nadenken' over wie ik ben en wat ik van hem wil?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:05

Je zei dat dit paardje best wat mee had gemaakt. Die zal dus vooral zijn rechter hersenhelft gebruikt hebben. En tja, als je niet nadenkt, kun je ook niks verwerken.

Zo zul je een paard nooit zien kauw/likken tijdens het wegrennen van iets engs, maar altijd erna.

Geef je een paard niet genoeg tijd om dingen te verwerken, dan zullen ze dingen minder snel oppikken. Is het paard te gespannen, dan zal het paard ook nog niets verwerken. (Moet je maar eens opletten als je begint met rijden. Stap alleen op en wacht tot hij gaat kauw/likken, dit kan best een kwartier duren)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 04:36

bedoel met kauwen en likken nu gewoon of dat hij aan jouw likt en kauwt (hand bijvoorbeeld), mijn shetlander doet dat ook vaak (likken aan mijn hand of broek of...) en hij gaapt ook heel vaak. en zou niet super goed weten wat dat allemaal betekent.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 09:52

@craiester; Nee dat bedoel ik niet....;-)
Het kauwen/likken wat je ze wel eens ziet doen... in allerlei situaties. Zoals ik al zei doet hij dit ook als hij naar het hek van de paddock wandelt (naar mij toe).

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:20

@ craiester: Zoals een veulen doet naar zijn moeder en volwassen paarden.
(een paard hoeft trouwens niet op mij te kauwen. :+ Dat doet ie maar lekker ergens anders :Y) )

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:24

Mijn 4 jarige paard doet het vaak als ik hem even lekker kriebel. Maar ook als hij bijv. achteruit de was plaats op moet.
Paard is eigenlijk altijd super ontspannen.
Ik weet dat het met rijden een teken van ontspanning kan zijn.
Ik denk dus in deze contex ontspanning en zich prettig voelen.

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:07

Als mijn paard zoiets zou doen onder het rijden, zou ik daar niet vrolijk van worden...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:14

kijk ook naar de andere lichaams taal, ogen spreken ook boek-delen! dus wil je zeker zijn waarom je paard gaapt of kauwt kijk dan ook naar andere delen van het lichaam zo kun je makkelijker herkennen in wat voor staat hij is.... ontspannen, onderdanig of oplettend (in de zin van ik begrijp nu even niet meer wat de bedoeling is ,ook paarden die niet graag alleen zijn willen wel eens gaan kauwen als weide maatjes weg zijn, gaat samen met hinniken heen en weer lopen en kauwen tussendoor) en indd marye als hij jou ziet aankomen weet hij dat er iets met hem gaat gebeuren waar hij zijn hersentjes bij moet gebruiken, echter het kan ook zijn dat hij aangeeft ik ben onderdanig omdat hij jou ondertussen als leiding-gevende ziet!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:16

Mijn paard kauwt en likt iedere vijf minuten als ik aan het rijden ben (bitloos) of met hem aan de hand bezig ben... Ik heb altijd geleerd dat dat inderdaad verwerking is van informatie en ontspanning. :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 12:38

Ironica schreef:
Als mijn paard zoiets zou doen onder het rijden, zou ik daar niet vrolijk van worden...

Een paard wat ontspannen met gesloten mond op het bit knabbelt is een teken van ontspanning, daar wordt ik dus wel vrolijk van.

Ironica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:57

Paperboy schreef:
Ironica schreef:

Een paard wat ontspannen met gesloten mond op het bit knabbelt is een teken van ontspanning, daar wordt ik dus wel vrolijk van.

Als het bovengenoemde kauwen met het kauwen op het bit vergeleken kon worden, zou ik daar ook vrolijk van worden. Maar dit kauwen ziet er totaal anders uit/is iets totaal anders. :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:30

Dan zal ik het topic niet goed begrijpen denk ik :?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:07

Overgeven lijkt me niet, ik werk ernaar toe dat in een spannende of nieuwe situatie hij gaat kauwen/likken of zelfs gapen. (En dan samen met ogen knipperen, hoofd/hals laten zakken, enz)
Dan denkt hij, verwerkt hij wat er van hem gevraagt word, accepteerd hij het en ontspant hij.
Zoiets :+

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:16

kauwen en likken zkunnen bij paarden meestal 2 dingen zijn indd overgeven dus aangeven dat jij de baas bent, meestal is dit inzeker gedrag en zijn ze bang dat ze anders op hun plek gezet worden (als het heel erg is)
of indd het verwerken van informatie...
maar het kan natuurlijk ook iets heel anders zijn.
zou er op blijven letten maar me niet te veel zorgen maken.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:19

kauwen en likken is een teken van onderdanigheid, hij laat merken dat hij zich overgeeft aan jou en jij dus de baas bent. als het goed is ziet hij/zij er ook heel ontspannen uit, ook een teken dat hij/zij je vertrouwd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:51

Arashah schreef:
kauwen en likken is een teken van onderdanigheid, hij laat merken dat hij zich overgeeft aan jou en jij dus de baas bent. als het goed is ziet hij/zij er ook heel ontspannen uit, ook een teken dat hij/zij je vertrouwd.

Niet altijd.
Je hebt een aantal mogelijkheden bij beweging van mond, tong, lippen die op kauwen lijken:
- veulensmekken wat veulens doen om volwassen paarden te "waarschuwen" dat ze baby zijn en dus niet als volwassen paard gecorrigeerd kunnen worden (ik ben klein, lief en onschuldig). Al zijn sommige veulens zo stout dat ze dit al bijtend in de wangen van dat paard doen.
- kauwen om ergens over na te denken/te verwerken. Sommige paarden doen er heel lang over om te kunnen kauwen en dat zijn vaak juist de rustige binnenvetters die het zo hard nodig hebben.
- tongzuigen, andersinds binnensmonds kaak bewegen doen sommige paarden wel als die zich door bv stress geheel van alles afsluiten.
- gekke bekken trekken door rare smaak, iets tussen de kiezen willen manoevreren of bit wat niet fijn aanvoelt.
- friemelende, trillende lip zie je nog wel eens als paard op lekker plekje geborsteld wordt en niet zo zacht kan terugkriebelen of dat afgeleerd is (moet vaak ook, lang niet alle paarden zijn beheerst genoeg om mensenhuid heel te houden bij teruggroomen).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:18

Marye78 schreef:
Sassol schreef:

Dank je Sassol!
Maar heeft het dan te maken met mensen die ze wel /niet kennen?
Het gekke is namelijk dat ik van meerdere mensen daar (die hem al een tijd kennen) hoor dat hij mij echt nu kent, en dat ze een positieve verandering in hem waarnemen. Voorheen scheen hij nogal flegmatiek geweest te zijn (weinig reacties), en ze vinden hem nu opleven nu ik ermee bezig ben. In het begin toen hij me echt nog niet kende deed hij het helemaal niet, en nu ik het idee heb dat we elkaar beter leren kennen, doet hij het heel veel. Inderdaad ook tijdens het poetsen :) .

Het is een IJslander he. Het kan best een tijd duren voordat hij je genoeg vertrouwt om te laten zien wat er in hem omgaat. Voorbeeld: het heeft bijna een jaar geduurd voordat mijn (onzekere) ijs het liet merken als er wat was. Toen ik hem 8 maanden had is hij eens rustig een half uur door blijven lopen met een stuk metaal in zijn voet. Daar liet hij niks van merken. Anderhalf jaar later staat hij ineens stil met z'n hoofd naar rechts: er is iets. Steentje in z'n rechtervoet. Dus nu zijn we zover dat hij mij durft te laten merken dat er wat is.

In het begin likte hij haast niet, behalve dan aan je handen/broek/jas nadat hij wat gegeten had omdat hij dan nog de smaak van het eten op z'n tong had en alles waar hij aan likt dus naar z'n eten smaakt :9 Nu likt hij na ongeveer een kwartiertje longeren, of als ik een nieuwe oefening met 'm heb gedaan. En als ik 'm krab wanneer hij jeuk heeft likt en briest hij als het over is en ik niet meer hoef te krabben :D