Enting verkeerd in paspoort geschreven, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Enting verkeerd in paspoort geschreven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:11

Mijn merrie staat bij iemand particulier, en enten doen we altijd tegelijkertijd. Degene waar mijn pony staat regelt dit altijd, hij werkt ook niet meer dus afspraak met de DA is voor hem ook een stuk makkelijker te maken.
Vorig jaar zijn ze op 1 december geënt, dus dit jaar moesten ze voor 1 december geënt worden, uiterlijk vandaag dus.
Man belt de DA en maakt een afspraak, vermeldt ook dat het niet zoveel uitmaakt wanneer zolang het maar voor 1 december was. Praktijk zette de afspraak dus ook op vandaag (voordat mensen zich afvragen waarom zo op het laatste moment ;) ).
Vanmorgen is de DA dus gekomen om te enten, ik was werken, mijn paspoort lag er netjes. Kom ik vanmiddag op stal, pak ik mijn paspoort, en wat zie ik, is er als ent-datum 1-12-2011 neergeschreven. Mooi verkeerde datum dus, met als gevolg dat de enting nu als verlopen enting in mijn paspoort staat. Die man heeft het niet gezien, die had op dat moment andere problemen, hij kon zijn eigen paspoorten nergens meer vinden (godzijdank, anders waren de paspoorten van de wedstrijdpony's ook nog verkeerd ingevuld).

DA is binnenkort weer in de buurt, en zou dan langs komen om die paspoorten in te vullen (we weten waar ze liggen, carpoolen met de wedstrijdpony's geeft als resultaat dat ze in een vrachtwagen bij iemand anders liggen). Die man zal dan ook mijn paspoort bij laten werken.
Het enige waar ik mee zit, 2 jaar geleden hebben ze ook als eerste mijn paspoort ingevuld, en toen ook per ongeluk een verkeerde datum neergezet en dit direct verbeterd. Met gekriebel dus. Dat gaat nu ongetwijfeld ook weer gebeuren. Bij 2 entingen, ikzelf krijg dan het idee dat er door iemand zelf een datum is veranderd en dus gefraudeerd is. In hoeverre wordt er hier moeilijk over gedaan? In principe komt mijn merrie nergens als op keuringen, maar je weet het nooit wat de toekomst nog zal brengen.

Wat ik eventueel zat te bedenken, omdat ze 2 keer in de fout zijn gegaan (wel een andere DA maar dezelfde praktijk), is het reëel om te vragen of ze anders kostenloos binnen de gestelde tijd een herhalingsenting zetten? Dan kan deze datum blijven staan en ben ik ook meteen van het probleem van de eerdere veranderde datum af.

Caira

Re: Enting verkeerd in paspoort geschreven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:15

even een handtekening van de DA erbij laten zetten, dan is er niets aan de hand. Een nieuwe enting vragen lijkt me onnodig, om nog maar niet te beginnen over wat je je paard aandoet met een onnodige enting....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:18

Caira schreef:
even een handtekening van de DA erbij laten zetten, dan is er niets aan de hand. Een nieuwe enting vragen lijkt me onnodig, om nog maar niet te beginnen over wat je je paard aandoet met een onnodige enting....

Inderdaad...ik loop liever het risico dat iemand ooit stomme vragen gaat stellen over dat paspoort (wat helemaal niet hoeft als je maar zorgt dat het duidelijk getekend is door de DA) dan dat ik nu risico loop door het paard te laten enten...Dat doet veel meer in dat lijf dan wat wij vaak denken hoor.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:19

ik zie het probleem niet zo , als je op 1 dec vorig jaar hebt geent en nu ook op 1 dec . is het toch goed , had er nou 2 dec gestaan dan had je een probleem gehad

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:20

wopkelover schreef:
ik zie het probleem niet zo , als je op 1 dec vorig jaar hebt geent en nu ook op 1 dec . is het toch goed , had er nou 2 dec gestaan dan had je een probleem gehad

Nah, officieel moet je dan vóór 1 december weer enten en ben je dus een dag te laat...Maargoed dat heeft echt geen effect op de werking van de enting dus daarvoor ging ik voor geen goud opnieuw laten enten...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:21

tetanus is min. 4 jaar werkzaam en influenza maar 10 maanden, dus waar ze dat jaar op baseren is mij nog steed een raadsel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:23

Caira schreef:
tetanus is min. 4 jaar werkzaam en influenza maar 10 maanden, dus waar ze dat jaar op baseren is mij nog steed een raadsel.

Mij ook (en daarom worden ze bij mij ook tweemaal per jaar geënt) maar als je wedstrijden start zal je je toch aan dat jaar moeten houden, hoe stom ook. En dan kunnen ze inderdaad vallen over die ene dag...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:27

Juist omdat influenza dus maar 10 maanden geldig is leek me een eventuele extra basisenting niet al te veel kwaad te doen.
Handtekening van de DA erbij, ik zou niet weten waar die moet komen dan. := Die regeltjes zijn veels te klein en alles is veels te krap ervoor. Alles loopt qua handtekeningen en stempels in het laatste vakje al door elkaar omdat die vakjes te klein zijn.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:28

ik zou gewoon de datum aan laten passen, met een extra handtekening van de DA erbij. Ik denk dat dat wel voldoende is.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:29

zie nu je laatste post pas.
kun je de laatste niet gewoon door laten strepen dan en hem in een nieuw vak laten zetten met nieuwe handtekening en datum?

en ga anders gewoon naar je DA en laat hem een oplossing bedenken :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:34

Waarom de DA de enting gegevens niet laten doorstrepen, en opnieuw laten invullen op een nieuwe regel? De sticker gewoon niet doorgestreept laten zitten, en de hele nieuwe regel gebruiken? En de DA in de entstof plek de naam nog laten opschrijven met verwijzing naar de sticker erboven?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 00:38

Op een nieuwe regel in laten vullen zou inderdaad ook een optie kunnen zijn, stom dat ik daar niet aan gedacht heb!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:46

In 47.3.b van het algemeen wedstrijdreglement van de KNHS staat het volgende:

Vervolgens dient jaarlijks de vervolgenting te zijn gegeven (voorbeeld: wanneer
een paard op 1 maart 2010 is geënt, dan dient de vervolgenting op uiterlijk 1 maart
2011 plaats te vinden)

Volgens mij heb je dus geen probleem als het om wedstrijden gaat. Voor keuringen durf ik het niet te zeggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 08:51

Inderdaad, daar was ik zojuist ook achter gekomen. Vraag me af wanneer dit veranderd is, aangezien het voorheen altijd binnen het jaar was.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:54

ik weet ook niet beter dan dat het de dag vóór de laatste enting moet zijn, maar als dit op papier staat zal het wel klopen :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:04

Ik wist ook niet beter, maar het staat echt zo nu op de site van de KNHS. :j
http://www.knhs.nl//news.asp?ID=64
http://www.knhs.nl//News.asp?ID=21454
Algemeen wedstrijdreglement, Artikel 47:

Citaat:
Artikel 47 - Controle op wedstrijddocumenten
Tijdens KNHS-wedstrijden wordt
1. gecontroleerd op de aanwezigheid van de benodigde
wedstrijddocumenten met hierin de gevraagde gegevens volgens de onderstaande
bepalingen. De deelnemer is hiervoor verantwoordelijk.
2. De deelnemer dient tijdens een KNHS-wedstrijd op verzoek van een official te tonen:
a. Een geldige startkaart of een gastlicentie. Voor deelnemers, waarvan de
startkaartaanvraag in behandeling is bij de KNHS, is deze verplichting de eerste
drie weken na de datum van de aanvraag niet van toepassing.
b. Het bij het paard behorende paardenpaspoort met daarin alle gegevens volgens
de Verordening Identificatie & Registratie van het PVV en de reglementaire
bepalingen.
3. In het paardenpaspoort dient een geldig overzicht te zijn geregistreerd van de aan
het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen
influenza.
a. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21
en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen
deze twee entingen mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht.
b. Vervolgens dient jaarlijks de vervolgenting te zijn gegeven (voorbeeld: wanneer
een paard op 1 maart 2010 is geënt, dan dient de vervolgenting op uiterlijk 1 maart
2011 plaats te vinden).
c. Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn
toegediend.
d. Vermeldingen van vaccinaties zijn uitsluitend geldig wanneer deze zijn voorzien
van de sticker met het batchnummer van de entstof, de datum van de enting en de
handtekening en het (praktijk)stempel van de dierenarts, die de vaccinatie heeft
toegediend.
e. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk
vaccinatieboekje zijn vastgelegd, dient de dierenarts de volgende tekst in het
paardenpaspoort op te nemen: “the vaccination history of this horse/pony is
correct. Last vaccination on: [datum]”. Deze Engelse regel dient te zijn opgenomen
in een FEI-paspoort. Voor paarden met een ander paspoort dan een FEI-paspoort,
volstaat de regel in het Nederlands. Deze regel moet zijn afgetekend en
afgestempeld door de dierenarts, ongeacht de taal waarin de regel is opgenomen.
Voor paarden geboren in het jaar 2008 of daarna dienen zowel de basisenting als
alle vervolgentingen in het paardenpaspoort te zijn vastgelegd.

<<knip>>

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:45

Bij mij was het nog erger: geënt op 14 september 2011, in het paspoort stond 14-11-11 als datum :o
Gelukkig ent ik 2x per jaar, maar voor de wedstrijden heb ik het toch maar laten aanpassen in 14-09-11

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:56

Het is volgens mij vorig jaar ofzo veranderd omdat er veel discussie was of op de dag zelf nu wel of niet "binnen een jaar" was.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:23

Er was veel onduidelijkheid over wat nu precies met binnen een jaar bedoelt werd.
Vandaar de expliciete passage in het reglement erover.
Maar zoals dus inderdaad al opgemerkt, als is de datum niet correct genoteerd, je komt niet in de problemen bij het deelnemen aan evenementen etc.