wildkamperen, trektocht en walvissen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

wildkamperen, trektocht en walvissen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:21

Hey iedereen,

een vriendin van mij heeft haar eigen paardje (haflinger) en nu wil ze graag met een vriendin van haar (die ook een haflinger heeft) een trektocht maken. Maar ze heeft het volgende idee. Zij zijn alletwee gepasioneerd door orka's en dus willen ze graag met de auto naar Noorwegen of Finland rijden(met de auto) om daar dan ergens te gaan wildkamperen en ondertussen een trektoch maken met hun paarden. En dan bij die trektocht stoppen op een plek waar ze de orka's kunnen bekijken.

Waarom ze voor Noorwegen of Finland hebben gekozen is puu voor de natuur en de orka's.

Nu vraag ik mij af, wat vinden jullie? Kan dit? En waar gaan ze dan best naartoe? Noorwegen of Finland?

xxx elise

berdien85

Re: wildkamperen, trektocht en walvissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:33

Geen idee, ik vind het best heftig zo'n lange reis.. Ze willen hun eigen paarden dan meenemen (per trailer)toch? Of begrijp ik het verkeerd? Ik zou dan liever daar paarden huren (als dat kan!).. Zo'n lange reis is voor paarden behoorlijk pittig, en als het dan alleen voor vakantie is.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:37

jah ze gaan met de trailer en de auto dan naar daar. Een echt trektocht is het niet. Ze gaan hun tent dan voor een paar dagen ergens zetten. Dat ze elke dag dan een tocht gaan maken, maar geen probleem ze zjin hun paarden al maanden aan het trainen daarop hoor en natuurlijk gaan ze soms wel eens een dagje rusten hoor. Ze willen het gewoon met hun eigen paarden doen om er een betere band mee te krijgen en om hun paarden nog wat beter te leren kennen. xx

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:38

Mijn mening? Geen goed idee.

Zijn de paarden er voor getraind? En dan zo'n klere-eind op de trailer. Alleen de heenreis word al 3 dagen, met alle noodzakelijke pauzes erbij waar je ook nog plekken moet vinden waar je kunt overnachten en je paard neer moet kunnen zetten. Dus ook duur. En wat als er wat gebeurt met je beest onderweg? Weet je wie je direct kan bellen, op het punt waar je op dat moment bent?
Ik zou daar lekker een deel trektocht houden met gehuurde paardjes (met begeleiding), en een deel van het verblijf besteden aan de orka's. En dat zal dan Noorwegen worden, geen idee waar ze in Finland orka's willen vinden :D

En een band opbouwen met je beest? Dat gaat super in eigen land, daarvoor zou ik niet zo'n gehannes aangaan. Lekker paardjes van daar, die kennen het en zijn het gewend, ook de omstandigheden, die heel anders zijn dan in NL.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 30-11-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:39

Ik zou niet je eigen paard meenemen. Die wordt niet blijer van zo'n lange reis. En, nog belangrijker, waarschijnlijk heeft je paard flink moeite om te wennen aan de andere ondergrond. Paarden die niet in de bergen zijn opgegroeid moeten echt qua techniek dan nog veel leren met lopen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:45

oke bedankt, ik zal het ze zeggen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:56

Jowien, een paard hoeft niet te wennen aan een andere ondergrond :=
Daar zijn het ook gewoon velden, wegen en paadjes hoor. Paarden zijn niet van suiker en passen zich supersnel aan!

Maar toch zeg ik: als ze dit eigenwijs gaan ondernemen, zijn ze hartstikke gek. En onverantwoordelijk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:00

finland is bijna niet te doen word heel erg koud daar, heb er 6 weken gezeten rond april maart en dan -25 graden is normaal daar, en het rijden met de auto is ook een ander verhaal, je moet andere banden eronder met spikes laat maar zeggen want je rijd gewoon op een laag ijs met een beetje grind erover. kennis heeft 3 jaar geleden een fries laten overkomen naar finland maar die had echt last van de kou daar en stond met 2 dikke dekens op stal ja een heuse fries ja! Dus als je gaat moet je echt heel goed voorbereid zijn en je paarden ook echt kei winterhard! in de zomer is er geen probleem denk ik alleen echt heel veel muggen !!! vergeet niet dat er in sommige delen(richting noord finland geloof ik) ook nog wolven en beren voorkomen niet veel maar ik heb genoeg sporen gezien van ze!

ps de finse warmbloed is een fijn paard om op te rijden en gewend aan de kou , en ga een keer met de (arre)slee daar ook heel vet!!!!!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:05

Ik doelde inderdaad ook op het feit dat ze zo lang op de trailer moeten staan. Dat kun je beter niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:14

Het ligt eraan voor hoe lang je gaat. Een kennisje van mij heeft eens de oversteek naar Zweden gemaakt met haar paard in de trailer, echter bleef zij wel een aantal maanden. Ga je echter maar voor 1 tot 3 weekjes zou ik het echt niet doen, het is echt niet fijn voor die paarden om ze voor je eigen plezier zo lang op de trailer te hebben op relatief korte termijn. Zoek dan iemand die de paarden lekker verzorgt thuis en ga naar een reisbureau dat ook trektochten te paard aanbiedt in dat gebied met paarden die daar al zijn ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:15

Een trip naar Noorwegen om Orka's te zien zou ik zeker doen, maar dan niet met eigen paarden mee.

Dat kunnen ze toch loskoppelen van elkaar? Gewoon ergens op de Veluwe een trektocht doen en daarnaast zelf later ergens Orka's gaan bekijken. Zonder paarden.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:17

Apple schreef:
Een trip naar Noorwegen om Orka's te zien zou ik zeker doen, maar dan niet met eigen paarden mee.

Dat kunnen ze toch loskoppelen van elkaar? Gewoon ergens op de Veluwe een trektocht doen en daarnaast zelf later ergens Orka's gaan bekijken. Zonder paarden.

Veel beter idee inderdaad!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:29

Boompje1985, wat dat betreft zit je in Noorwegen in bijna hetzelfde klimaat hoor ;) Ik neem aan dat ze niet tijdens een Scandinavische winter van plan waren met de paarden naar Scandinavie te rijden en een trektocht te houden. Muggen zijn er in beide landen veel in de zomer, maar daar is heel goed spul voor te krijgen. Voor mens en dier. Moet geen belemmering zijn.
En dat een Fries het koud heeft met -25 lijkt me logisch, alle paarden hebben het dan koud. Ook de Suomen Hevonen, het Finse paard, heeft het dan koud en staan onder dekens. Mijn Finse paard, wat toch een teddybeer is, gaat over een tijdje ook weer onder dek. Het is er nu rond de -1, maar er ligt alweer sneeuw en opeens gaat de temperatuur hard omlaag. Beestje is een gehard dier, en typisch voor dit klimaat, maar zonder jas vind ie -30 ook niet leuk hoor :D

Rond deze tijd: Afbeelding
Rond -5/-10: Afbeelding

Wolven en beren heb je geen last van, wel voorbereidingen treffen voor de zekerheid, maar dat zal door begeleiding gedaan worden. Anders moet je je eerst eens héél goed verdiepen in het land en de omstandigheden, en volgens mij is dat hier niet aan de orde.

Maar nogmaals, ik denk dat je beter naar Noorwegen kan als je orca's wilt zien, want je zult er weinig tegenkomen in de Finse meren :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:25

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 17:26

oke bedankt iedereen, ik ga het ze allemaal zeker zeggen. Ze hielden gewoon alletwee veel van orka's en dachten wel dat het zou lukken. ow ja ik heb me vergist, dat paard van die vriendin is een fjord, sorry maar ja niet dat dat veel uitmaakt xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:28

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:59

elisedcl schreef:
oke bedankt iedereen, ik ga het ze allemaal zeker zeggen. Ze hielden gewoon alletwee veel van orka's en dachten wel dat het zou lukken. ow ja ik heb me vergist, dat paard van die vriendin is een fjord, sorry maar ja niet dat dat veel uitmaakt xx

Joh, het is veel simpeler: laat ze eerst eens uitzoeken welke papieren er allemaal geregeld moeten worden voor zo'n reis. Voordat ze halverwege zijn, zijn ze afgehaakt.......

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:38

oke bedankt, ze hebben mij het gewoon gevraagd om info en meningen te zoeken dus ja, maar ze willen wel weten of er dan echt geen enige manier is om met hun paarden daar te geraken? xx

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:46

Waarom zijn ze zo eigenwijs? :D
Tuurlijk, pak de trailer en rijden. De enige manier en je komt er echt wel. Maar is het verstándig? Nee, zie alle reacties hierboven ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 20:34

oke ja bedankt en zouden ze dat op een manier kunnen oplossen die wil goed is of is dat gewoon onmogelijk?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:00

Ik zou zeggen, lees dit topic nog eens door ;-)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:38

Hebben die vriendinnen al wel eens trektochten met eigen paarden gedaan in Nederland? Zo nee (en ik verwacht dat dat zo is), laat ze dan eerst maar eens een trektocht in Nederland gaan doen, dan weten ze daarna precies waarom ze dit niet in Noorwegen willen gaan doen :j
Je wil je de sores van het paarden over diverse grenzen verslepen toch niet aanhalen voor een week of 2 vakantie?
Ga gewoon lekker op orka-safari en doe een ritje op een huurpaard in Noorwegen, veel simpeler idee en gezonder voor je paarden en waarschijnlijk ook vele malen goedkoper.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:24

ok zal ik ze zeker zeggen xx

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 17:16

nu ze dit allemaal hebben gelezen hebben ze tog besloten om gewoon naar Nederland te gaan. Weten jullie toevallig een leuk bed en breakfast hotel waar ze kunnen blijven met hun paarden. De bedoeling is dan om daar te blijven en vanuit dat hotel alemaal buitenritten te gaan maken. De omgevind moet dus best ook goed zijn. xx

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:42

Je paarden daar heen krijgen KLM?? Deze matschappij vliegt ook met paarden, Maar ja dan kan je zelf ook gelijk mee vliegen huur je daar een auto neem extra dekens mee voor de paarden en voor je zelf. €€€€???
Maar ja......wie doet dit nou? Wie doet haar paard dit aan? Nederland is zoooooo mooi, zijn jullie overal al geweest in nederland? Ga gewoon naar noorwegen met het vliegtuig en geniet er zelf van. Laat je paardje lekker hier staan. Hij/Zij kan heus wel een paar dagen zonder jou hoor.