winterblues wie heeft er tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piepstuitert

winterblues wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:57

Hoi,

Mijn tinker heeft echt last van de winter, staat nu al in de winterweide en hij barst van de energie...
In de zomer is het een braaf paardje maar nu heb ik echt een stuiterbal!
Vast herkenbaar voor veel mensen.

Ik heb geen buitenbak om in te werken dus als de weide nat/glad is weet ik niet goed wat ik met hem moet doen....

Wie heeft er tips? Hoe kan mijn tinker even stoom afblazen, energie kwijt zonder buitenbak???

elk idee is welkom!

dankjewel alvast

Angela

Re: winterblues wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:32

Kun je niet naar een buiten of binnenbak in de buurt lopen?

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:05

Hoi,

er is geen bak in de buurt, de dichtstbijzijnde is op 2 km lopen, en daar mag ik eigenlijk ook geen gebruik van maken.... Daarbij als ik m nu meeneem de weg op red ik die 2 km niet@ !!!!!
Ik zit er zelf aan te denken om m te gaan leren boomstammen trekken, dan heb ik geen bak nodig en kan die wellicht wel zn energie kwijt... alleen een probleem met het tuig. Hij trekt alles kapot als ie bokt en stijgert (hoofdstel, bijzetteugels, halster + touw) eigenlijk zou ik m los moeten kunnen gooien voor t werken. maar dat kan dus niet??!!!!

wie o wie heeft nog n tip?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:09

wat houdt de winterweide in?
Verminder je ook al zijn krachtvoer?

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:12

Hoi, het is een redelijke weide maar het gras is al volledig op dus ze krijgen nu hooi zoveel als ze nodig hebben, verder krijgt ie alleen een handje muesli zonder suiker zonder brokken, geen wortelen of iets anders.......

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:12

Ik lees even mee, mijn merrie is ook nogal gestoord in haar gedrag met dit weer.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:16

wellicht nog wat extra info:

hij is 5,5 jaar, ik ben bezig met m helemaal opnieuw te beleren.
krijgt dus geen brokken of iets dergelijks
ik werk 3-4 keer per week met m en dan nog 1 x alleen poetsen
hij staat altijd buiten
in de zomermaanden issie hartikke braaf
hij is nu 1 jaar bij mij en we hebben afgelopen jaar gewerkt aan longeren , grondwerk, rechtrichten en sinds kort een begin gemaakt onder t zadel
ik heb professionele begeleiding ongeveer om de week tot elke week een uur

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:17

dan is het idd moeilijk om je raad te geven, want meestal krijgen paarden in de winter meer krachtvoer (want het is koud), maar vergeten dat de paarden plots veel minder beweging krijgen. De weides sluiten, dus paarden komen er slechts enkele uren per dag uit en vaak daalt de frequentie van het rijden ook nog eens. In zo'n situatie is helpt het terugschroeven van krachtvoer, maar in jou geval niet...

Ik zou denken spelletjes in de weide en zolang het niet te nat is longeren op de weide, zodat je veilig op wandeling kan gaan.
Staat je paard in de dekens? Sommige paarden zijn enorm druk omdat ze zichzelf willen warm houden. Dan kan een extra deken bij het rijden ook al helpen.

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:17

Hoi sodeletuut, goed om te horen dat ik niet de enige ben ( of ons paard dan toch)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:21

Skippybal in de wei zodat hij zich daarop kan uitleven af en toe?

Verder, als je gaat rijden, meteen een fikse draf erin zetten, de energie zo af laten vloeien. Als je gaat zitten inhouden krijg je alleen maar bokpartijen en vanuit een fikse draf bokken ze niet zo gemakkelijk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:21

misschiek na je hem veel longeren?? leuk voor jou en leuk voor paard

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:30

Bedankt voor alle tips! het is gewoon erg moeilijk om iets te bedenken ,anders zou ik het ook niet vragen :)
- een deken zou kunnen, maar het is een flinke tinker met een dikke wintervacht die zijn hele leven al buiten staat en nog nooit een deken heeft gehad....
longeren in de wei doe ik als het maar enigzins mogelijk is, dan gaat het wel wat beter , maar als het niet goed gaat is er ook gelijk iets kapot . Hij richt zich nooit tegen mij hoor, dat is het niet.
skippy bal of zo'n paardenbal aan een boom; geen interesse, alleen als het jongste paard ermee wil gaan spelen dan jaagt ie m weg. verder doet ie daar niets mee....
Rijden is nog helemaal geen optie, ik kan op dit moment (op een goede dag) een stukje stappen en een paar pasjes draf, verder zijn we nog niet !

in elk geval super dat iedereen reageert, het blijft gewoon ook vreemd om mee te maken. Vorige winter toen ik hem kocht dacht ik dat het door de verandering kwam en heb m 2 maanden met rust gelaten om te wennen alleen een beetje borstelen en spelen in de wei, maar deze winter is het weer raak :(

SWSS_INFO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:22

Het is een lastige kwestie, toch denk ik dat je moet proberen er samen met hem doorheen te gaan. Als je van te voren al de instelling hebt dat hij iets gaat doen, dan is de kans extra groot dat hij dat dan ook doet. En sommige paarden zijn net kleine kinderen, als ze door hebben dat dat werkt om onder het "werk" uit te komen.. blijven ze dat doen. Misschien kan de prof. die jou geholpen heeft je hierbij ook begeleiden?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:22

Ik snap het niet,
paarden die een normale wintervacht hebben, daar bestaat toch niet zoiets bij als 'winterkuren'?

Meestal is het oorzaak -> gevolg, omdat paarden minder buiten en dus minder beweging krijgen in de winter.
of ik moet gewoon zulke voorbeeldige paardjes hebben natuurlijk :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:29

Matheno schreef:
Ik snap het niet,
paarden die een normale wintervacht hebben, daar bestaat toch niet zoiets bij als 'winterkuren'?

Meestal is het oorzaak -> gevolg, omdat paarden minder buiten en dus minder beweging krijgen in de winter.
of ik moet gewoon zulke voorbeeldige paardjes hebben natuurlijk :o

Mijn paard heeft een prachtige wintervacht, staat 24/7 buiten, en heeft toch echt winterkuren. :))

piepstuitert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 12:57

Hallo allemaal,

even een update:
ben lekker gaan wandelen in de zomerweides, de bijzetteugels vastgemaakt met haarelastiekjes !!!
voor mijn financiële rust dan toch. Als hij nu een bokje wilt geven dan is er alleen een elastiekje kapot.
Verder rustig gepoetst en getut en warempel gisteren was ie weer zijn oude zelf. :) :)
Harstikke rustig, braaf, geen gedraai en gewentelteef met gevaar voor mijn pootjes.....
Gewoon weer lekker relaxed samen gepoetst en gelopen. nix meer aan het handje!!! Volgens mij inderdaad een gevalletje van paniek ivm overplaatsen naar de winterwei. Dat zo'n grote kanjer zo onder de indruk kan zijn van verplaatsen naar de overkant van de veldweg! haha... maar goed wij genieten er weer van.
groetjes en bedankt nog voor het mee denken........

Dan mag er voor mij een slotje op *\o/*

rosalinda91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:04

mijn paard staat ook 24/7 buiten en nu door het waaierig weer enzo is ie ook veel drukker. dus ik denk dat het echt aan het weer licht als het niet waait enzo dan is ie ook super braaf nu ook wel alleen hij is ietjes drukker mja er mag ook wel iets in zitten he :)