Paard 'danst' in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Paard 'danst' in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 18:01

Misschien een beetje een gekke topictitel, maar zo noemen wij het altijd.

Even als voor-informatie:
Het gaat om een 8 jarig paard van ong. 1.73, die niet al te rank is gebouwd, maar ook totaal niet lomp is of iets dergelijks.
Het paard loopt altijd zo de trailer op. Geen enkele twijfel. Ze vindt het dus ook totaal niet erg, eng of vervelend om op de trailer te moeten.

Dan het probleem:
We gaan rijden met een 1 1/2 paards trailer en na een paar minuten gaat de hele trailer heen en weer. Soms stopt het weer even tussendoor en daarna gaat het weer verder. Of we op een recht stuk rijden of door bochten maakt niets uit.

Dit is ongeveer een jaar geleden ineens begonnen. Op een gegeven moment hebben wij haar achter op ijzers laten zetten ivm wedstrijden op gras. Aangezien ze zo onrustig is, is ze toen in haar mest uitgegleden. Toen is ze dus een soort van gaan hangen en over de kop achterover geslagen en is ze weer overeind geklauterd (god mag weten hoe omdat ze vrij groot en breed is). Toen stond ze dus achterstevoren in de trailer met haar hoofd achter uit de opening :') Nu kunnen we er om lachen, maar het had natuurlijk heel anders kunnen aflopen. Ze had haar nek wel kunnen breken! Nog steeds loopt ze zonder twijfel elke keer weer die trailer in :oo
Jullie begrijpen wel, dat wij hier zo van zijn geschrokken, dat we haar direct weer van de ijzers achter hebben afgehaald.

Ook staat ze zo heen en weer te hupsen in de trailer dat ze haar voorijzers er een keer heeft afgetrapt. Ze gaat dus echt met haar benen voor elkaar staan. Als we haar uit de trailer halen is ze ook totaal niet in de stress ofzo, maar is duidelijk zichtbaar op haar hoeven dat ze ze weer op elkaar heeft gezet. Door de schaaf/schraap plekken op de voorkant van de hoef. Ook zitten er rubberen matten aan de zijkant van de trailer, waar je op kunt zien dat ze met haar achterhoeven erlangs heeft 'geschraapt'. :wow:

Eerst dachten we dat het kwam omdat ze nodig moest plassen. Ze ging namelijk gelijk plassen als ze terug in haar stal was, maar het lijkt wel steeds erger te worden en steeds vaker voor te komen dat ze zo gek doet.

Het is misschien een beetje een onduidelijk verhaal, ik hoop dat jullie je de situatie een beetje kunnen voorstellen.
Afgelopen weekend zijn we naar een clinic geweest en was het weer raak. Ik wil nu weer wat meer wedstrijden gaan rijden en eigenlijk willen we zonder zorgen dat het 'ongeluk' zich weer eens herhaalt met verkeerde afloop, gewoon weg kunnen. Heeft iemand ervaring met zo'n gek paard? :+ Wat hebben jullie er aan gedaan?

ikke_draver

Re: Paard 'danst' in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:51

ik heb dat ook met mijn ruin gehad.

hij was gewend om bij zijn vorige baas op een vrachtwagen te staan.
en omdat dat zo smal is hoefde hij nooit zo veel op zijn eigen benen te blijven staan.

nu zette ik hem in een 1 1/2 paards trailer, en begon hij ook zo te "dansen".
uiteindelijk hebben we een stang van voor naar de achterstang laten maken met snelsluiting & zo staat hij iets minder los in de trailer.
hij heeft zo minder ruimte en hij staat nu wel stil ( op de bochten na dan ).

het bleek dus dat hij geen zin had om zijn evenwicht op al zijn benen te zetten omdat hij dat op de vrachtwagen nooit hoefde.
en dat is nu gelukkig opgelost door die extra stang ( meer info via pb )

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:54

Die van mij doet het ook in een 1 1/2 paards trailer. Daarom zet ik ze liever in een 2-paards trailer dan staan ze "vaster" en kunnen niet zo veel bewegen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:17

Dus in principe zou een 2 paards trailer of zo'n 'stang' het probleem oplossen?

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:23

Bij mij wel. Dan staat ze wat meer opgesloten en kan ze beter stil staan. Misschien kun je ergens een keer een 2 paards trailer lenen om te kijken of het helpt!
Wel het paard aan de linker kant zetten hé! :o

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:29

Lambiekske schreef:
Bij mij wel. Dan staat ze wat meer opgesloten en kan ze beter stil staan. Misschien kun je ergens een keer een 2 paards trailer lenen om te kijken of het helpt!

Normaal gesproken wel, maar denk eraan dat dit per paard kan verschillen! Mijn ruin kan alleen links, anders gaat het helemaal mis, alsof hij zijn evenwicht niet kan houden. Die ‘danst’zich dan ook kapot in de trailer. Mijn merrie moet juist rechts, ook al is dat niet helemaal logisch.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:36

kimmysan schreef:
Dus in principe zou een 2 paards trailer of zo'n 'stang' het probleem oplossen?

Mijn pony "danst" ook in de trailer (2 paards) en is dat ook van de ene op de andere dag gaan doen. Ik vind het eerder weven, hij begint van links naar rechts en na een tijdje ook van voor naar achter.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:36

Mijn merrie deed het ook heel erg in een 1,5 paards trailer. Ben toen overgestapt op een 2 paards en het werd een heel stuk minder. Nog steeds staat ze niet 100% stil, maar het is wel sterk verbeterd t.o.v. met de 1,5. Sommige paarden hebben nu eenmaal meer steun van de zijkanten nodig...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:38

Misschien heb ik er over heen gelezen maar heeft het paard ook beschermers om? De mijnen hebben altijd laarzen om, maar de hengst van mij begint hierdoor enorm te slaan en houdt gewoon niet meer op. Zet hem nu achter altijd met gewone peeskappen op de wagen en je verneemt er niks meer van.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:40

ik weet niet of het al gezegd is maar je kunt ook een camera ophangen in de trailer, zie je meteen waar dat vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door dominiquesr op 30-11-11 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:40

Hmm mijn verhaal is dus niet goed voor hier.

Maar mijn pony danstte ook in de trailer hij gooide zich van links naar rechts, stond te stapen we voelden van alles en zagen het gebeuren.

De 2-paards trailer is te smal voor hem nu in anderhalf paards trailer staat ie rustig.
Uit protest ging ie gewoon liggen met andere paarden naast hem, zichzelf bijna opgehangen maar hij bleef uiteindelijk niet staan na het "dansen" kwam altijd liggen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:59

mijn merrie begint te dansen als de bovenklep/of zijltje dicht gaat. Die moet gewoon achterom kunnen kijken, anders begint ze ook te piafferen tijdens het rijden.....(op de vrachtwagen heeft ze hier weer geen last van).
Het kan dus meerdere oorzaken hebben, gewoon wat dingen proberen en kijken of het helpt.
Heeft ze een hooinet of iets?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:28

In principe is het ook een soort van weven. Alleen bij een wevend paard, zie ik er een voor mij die alleen met zijn hoofd/voorkant heen en weer gaat. Deze gaat gewoon met dr hele lijf heen en weer.

Ze heeft een hooinet. Het maakt ook niet uit of hij er wel of niet inhangt.

Ik zal eens kijken of een 2 paardstrailer iets uitmaakt. Ze heeft in principe voor dat ze naar mij kwam 2 keer op een vrachtwagen gestaan, van letland naar nederland en van de handelaar naar de dierenarts en terug. Dus het vrachtwagenverhaal lijkt mij ook wel enigzins logisch!

Ze heeft wel eens bandages om met grote onderlappen als transportbescherming, maar ook wel eens gewoon peeskappen. Ik denk niet dat dat erg verschil maakt.

Camera is inderdaad ook een goed idee :)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:04

Ik heb wel extreme wevers gezien die echt met de voetjes van de grond komen, net als die draak van mij. Het enige wat helpt is mijn merrie ernaast zetten, die grijpt hem namelijk als hij begint.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:55

Citaat:
Normaal gesproken wel, maar denk eraan dat dit per paard kan verschillen! Mijn ruin kan alleen links, anders gaat het helemaal mis, alsof hij zijn evenwicht niet kan houden. Die ‘danst’zich dan ook kapot in de trailer. Mijn merrie moet juist rechts, ook al is dat niet helemaal logisch.

Is voor de verdeling van het gewicht toch?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:00

Lambiekske schreef:
Citaat:

Is voor de verdeling van het gewicht toch?

Aan de linker kant is in ieder geval veiliger voor als je een auto moet passeren en door de berm moet rijden. Dan zit het gewicht niet aan de kant van de berm.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:46

hoi.ook even de bodemvloer nakijken,er kunnen zachte plekken inzitten,
dan blijft je paard bewegen .
Groetjes...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:58

_Lorette_ schreef:
Lambiekske schreef:

Die van mij moet ook rechts anders is het een hoop kabaal in de bochten := zolang hij rechts staat is er geen probleem :? dacht dat die van mij gewoon vreemd was ;) maar er zijn er dus meerdere :=