weigering paard bij springen, altijd fout van de ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

weigering paard bij springen, altijd fout van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 16:57

Ik heb geen idee of het hier goed staat, maar het leek me wel een interessante discussie...

Vaak genoeg zie je paarden op concours (of thuis) die weigeren. En 9 van de 10 keer kan ik het paard niks anders dan gelijk geven.
Ik zie zo vaak, dat ruiters hun paarden niet goed bij de hindernis brengen...en dan 2 keer fout uitkomen, dus te dicht of te groot, en dat ze de hindernis erop weigeren, om vervolgens voor alle rotte vis uitgemaakt te worden en de zweep even van dichtbij te mogen aanschouwen.
(dit gebeurt bij zowel volwassenen als kinderen).

Mijn vriend, die springruiter is, ziet zijn afstand al van af zo'n 100 meter ongeveer. Zijn paarden weigeren dan ook bijna nooit. (tuurlijk kan er altijd wel een keer een communicatiefout zijn of iets anders, en ja, er zijn ook echt wel lastige paarden, maar heb het nu gewoon even over de " algemene" paarden.)
Hij kan op 3 jarige paarden gaan zitten die een maand onder het zadel zijn en er een parcours foutloos mee rondkomen. Hij hoeft niet te trekken en te plukken om toch altijd een goede afstand te krijgen. En dit zie je ook terug in de paarden. Die krijgen zelfvertrouwen en weigeren zodoende dus eigenlijk ook nooit. Zo krijg je dus ook paarden die in de stop zitten er weer uit...door ze vertrouwen te geven.

Hoe denken jullie erover? Als jullie paard weigert, is dat dan echt omdat hij perse jou wilt vervelen, en echt aan het puberen is. Of komt het gewoon door een fout van jezelf en heb je toch minder goed aangereden dan dat je zelf had gedacht?

Ik wil graag wel eens weten hoe bokt hierover denkt.....

Kris

Re: weigering paard bij springen, altijd fout van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 09:54

Ik denk dat dit toch wel van twee kanten uit te zien is. Bij mijn paarden zijn 10 stops ongeveer 8 mijn eigen fout en de andere twee toch wel paard. Lette even niet goed op, mocht er de eerste 5 keer wel "langs" op lopen (bv met inspringen op een cross terrein), was even gepikeerd omdat ik er een hindernis voor iets meer met mijn been door moest komen (dit eigenlijk alleen bij mijn merrie), etc.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 10:32

maar hoe komen die 2 fouten dan? wat doet jouw paard volgens jou dan fout? (gewoon nieuwsgierig;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:37

In principe zijn het zeker ruiterfouten.
Alleen je hebt ook wel verschil in paarden, sommigen springen altijd en redden zich wel (zeker op B/L niveau) ook als de afstand net niet klopt. Andere paarden stoppen al als het niet exact goed aangereden is.

De fouten worden dus gemaakt door de ruiter (niet passend aanrijden) maar worden soms opgelost door een meewerkend paard.

edit: En je hebt natuurlijk nog de rare omstandigheden waar niemand iets aan kan doen. Ik heb wel eens een muur zien omwaaien toen iemand daar op aanreed (buitenconcours met nogal stormachtig weer), dat was ook een weigering uiteraard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-11 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 10:38

Sky_As schreef:
maar hoe komen die 2 fouten dan? wat doet jouw paard volgens jou dan fout? (gewoon nieuwsgierig;) )

Dat staat al in mijn post, mijn paard let even niet goed op, dacht dat we er weer langs mochten, of is even boos op me.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:28

oke, maar dat vind ik niet echt een fout van je paard.....
als hij er eerst 5 keer langs mag, en de 6e keer wel ineens eroverheen..... is dus gewoon een communicatiefout die niet bij het paard ligt (is mijn mening). En dat boos zijn? denk jij echt dat een paard je terugpakt door te weigeren? maar goed, die vond waarschijnlijk dat je onterecht been gaf, zo'n merrie heb ik ook. Knijpen met je been, prima, maar schoppen, no way dat ze dan luistert. (en ik ben het eigenlijk best met haar eens). Vind ik dus ook onder miscommunicatie vallen

betreft dat omwaaien van de muur, oke, maar ook dat vind ik niet de schuld van het paard, de ruiter zal wel net zo geschrokken zijn ;).
En paarden die ruiters redden, dat zijn hele goede brave en soms ook wat domme paarden. Maar ook die zullen in hogere klasses toch een keer gaan weigeren als het te moeilijk en te hoog wordt en ze worden tegengewerkt door de ruiter.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:32

Wat dacht je van paarden die bang zijn voor de hindernis? Of onder het werk uit willen komen omdat het zwaar is (bijv. verkeerde bouw, zelf slecht kunnen inschatten of lichamelijk niet sterk genoeg)? Net zoals bij dressuur dat paarden lastig kunnen gaan doen bij zwaardere oefeningen, lijkt het me niet raar dat dat bij springen ook.kan gebeuren.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:36

Dan delen we in deze beide een andere mening.
Je kan niet alle paarden over 1 kam scheren en helaas kan je ook niet in de kop kijken. Ik blijf van mening dat niet alle gevallen een ruiterfout zijn.

Overigens kan ook alleen het paard schrikken van iets dat ineens achter een hindernis langs waait of rent (hond bv). Wiens fout is het dan?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:37

Mijn paard, stopte vroeger alleen voor vreemde rare hindernissen, zoals hekken of regenbogen en in het begin vond hij witte balken eng. Maar als hij er dan eenmaal een keer over is geweest stopte hij er nooit meer voor. Als ik niet helemaal goed uit kwam dan maakte hij een tussensprongetje, ook met vrijspringen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:37

Ik ben nu net aan het springen met een 6-jarige, ze heeft nog nooit bij me geweigerd, we moeten nog wel een combinatie worden en missen beide nog ervaring, daardoor rijden we wel eens een verkeerde afstand, ik mag me gelukkig prijzen met een meewerkend paard dat ons red, ook al krijgen we dan wel eens een fout...
Ik heb hiervoor met mijn eigen paard gesprongen, dat was voor mij een draak, die moest op ontzettend veel druk gereden worden anders deed hij het echt niet, dat hield ik vaak wel even vol maar zodra ik verslapte ging hij vol in de ankers, ik ben nu dus erg blij met een paard wat het "gewoon" doet, geeft me weer vertrouwen...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:45

Pentax schreef:
Wat dacht je van paarden die bang zijn voor de hindernis? Of onder het werk uit willen komen omdat het zwaar is (bijv. verkeerde bouw, zelf slecht kunnen inschatten of lichamelijk niet sterk genoeg)? Net zoals bij dressuur dat paarden lastig kunnen gaan doen bij zwaardere oefeningen, lijkt het me niet raar dat dat bij springen ook.kan gebeuren.

oww, dus een paard die bang is voor de hindernis ligt aan het paard? ik denk dat het dan aan de voorbereiding ligt, als het werk te zwaar is, ligt ook niet aan het paard.
Maar goed, het is logisch dat als je een fries naar een hindernis van 1.40 laat lopen dat hij weigert omdat dat niet in zijn vermogen ligt. Ik heb het er gewoon over, dat als verder de omstandigheden goed zijn....(bijv. een parcours van 70-80 cm moet ieder paard kunnen) zijn er toch nog paarden die weigeren.

Ik heb het nu een beetje over springen algemeen, dus op passend niveau voor het paard.
zie je heel vaak paarden die springen, en op een gegeven moment gaan weigeren. De ruiters boos worden, en niet zien wat ze vooraf zelf fout hebben gedaan. Als een paard 2 keer zijn ruiter helpt, door zijn eigen maar in onmogelijke bochten over de hindernis te wringen, en dan de 3e keer neit meer wil helpen omdat hij bijv. het gebonk op zijn rug zat is.

Ik zie gewoon te vaak op concours dat paarden de schuld krijgen, van een fout die de ruiter heeft veroorzaakt.
En ik vind gebrek aan vertrouwen ook de schuld van de ruiter.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:47

ja en nee. Als je op een hoogte springt die voor je paard al een inspanning vraagt zou ik idd zeggen dat de meeste weigeringen de schuld van de ruiter zijn.

mijn vroegere verzorgpaardje bv was een heel ander geval. Die sprong thuis vlot over 1m - 1m10 en ik kwam ook niet altijd perfect uit voor de sprong.
eerste concoursje dat ik met haar deed - 70cm hoog nota bene - was ik al uitgebeld op hindernis 4 - een gewone simpele rechte zonder tierlantijntjes. Dan ga je mij niet vertellen dat het mijn fout was - sorry. Gewoon zij die ermee rammelt. Weg van huis en weg van soortgenootjes zo helemaal alleen in die "grote, enge" piste... Besluit ze altijd dat ze ineens niet meer hoeft te luisteren naar wat baasje vraagt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:48

Kris schreef:
Dan delen we in deze beide een andere mening.
Je kan niet alle paarden over 1 kam scheren en helaas kan je ook niet in de kop kijken. Ik blijf van mening dat niet alle gevallen een ruiterfout zijn.

Overigens kan ook alleen het paard schrikken van iets dat ineens achter een hindernis langs waait of rent (hond bv). Wiens fout is het dan?

Dit had ik al eerder aangegeven. Dit vind ik een fout van buitenaf, dus absoluut niet van het paard of de ruiter. (ik zei ook 9 van de 10 keer) maar als de ruiter het paard hier op af straft (en ja, dat gebeurt vaak zat) dan vind ik de ruiter fout.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:51

cupcake1986 schreef:
ja en nee. Als je op een hoogte springt die voor je paard al een inspanning vraagt zou ik idd zeggen dat de meeste weigeringen de schuld van de ruiter zijn.

mijn vroegere verzorgpaardje bv was een heel ander geval. Die sprong thuis vlot over 1m - 1m10 en ik kwam ook niet altijd perfect uit voor de sprong.
eerste concoursje dat ik met haar deed - 70cm hoog nota bene - was ik al uitgebeld op hindernis 4 - een gewone simpele rechte zonder tierlantijntjes. Dan ga je mij niet vertellen dat het mijn fout was - sorry. Gewoon zij die ermee rammelt. Weg van huis en weg van soortgenootjes zo helemaal alleen in die "grote, enge" piste... Besluit ze altijd dat ze ineens niet meer hoeft te luisteren naar wat baasje vraagt.

maar dit is toch gewoon kuddegedrag? jij haalt haar weg uit haar veilige omgeving, ze moet ineens ergens heen waar ze niks kent, en dan is zij vervelend als ze niet begrijpt wat er van haar verwacht wordt?
Daarom is er tegenwoordig oefenspringen :) dan kun je paarden op een hoogte van bijv. 30 cm laten wennen aan het feit dat ze ergens anders (misschien zelfs wel met een kuddegenootje) ook moet luisteren en haar ding moet doen. Dit is toch gewoon een kwestie van voorbereiding?
Maar bovenstaande, vind ik ook absoluut niet de schuld van het paard.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:53

Ik merk het al, je wil wel graag een discussie starten, maar iedereen die zijn steentje bijdraagt heeft het bij het verkeerde eind.
Daarnaast vind ik jouw manier van reageren op anderen erg onplezierig overkomen. Jij wil je gelijk en daar is het klaar mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:59

nee hoor :) helemaal niet.
Maar vind het altijd sneu voor paarden waarvan de eigenaren denken dat het paard iets doet om ze te "pesten" , want naar mijn mening kan een paard dat niet.
En dat ruiters ook bij zichzelf de gebreken mogen erkennen.
Tuurlijk zijn er vervelende paarden....en natuurlijk zijn er merries die liever tegen dan mee werken....maar aan de ruiter dan toch om daarmee om te leren gaan?
Ik probeer het alleen van uit het paard te zien.
En ik kan inderdaad neit bij een paard in zijn hoofd kijken, er zullen heus wel lastige paarden zijn. Die zullen dan ook niet geschikt zijn voor het springen en dat zul je dan als eigenaar ook naast je neer moeten leggen. (wil je het leuk houden voor beide).

Ik wil verder helemaal niemand aanvallen, ieder moet doen met zijn of haar paard waarvan ze denken dat het goed is. Maar ook jij kunt niet ontkennen dat er op concours toch links en rechts weleens onterecht met het paard omgegaan wordt?
hetzelfde geldt overigens ook voor dressuren hoor! (als je mensen met een veel te scherp bit ziet stuiteren en trekken en die paarden vliegen op een gegeven moment een keer de lucht in).
Vaak zijn dit toch blokkades veroorzaakt door de mens.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:00

Tja op deze manier kun je niet discussieren. Je kan simpelweg ervaringen van een ander niet zomaar even afdoen als onzin omdat je door een roze brilletje kijkt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:02

nee oke, maar jullie denken dus dat een paard expres weigert om jou te vervelen?
of hoe zie jij een weigering van een paard dan (en dan op haalbare hoogte voor het paard)?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:08

Vaak is het idd de fout van de ruiter, zo ook bij mij. Ik ben geen (spring)talent, dus zie ik dingen minder snel, maar daarvoor heb ik dan ook les. Sowieso denk ik niet dat een paard iets fout doet om mij te pesten, er zullen heus wel van die krengen tussen zitten, maar dat zijn uitzonderingen.

Mijn pony ziet wel altijd overal spoken met springen, waardoor hij wel is weigert en vaak wat terug komt op de hindernis. Met wedstrijden ging het vaak ook niet zo soepel, zeker in combinatie met mijn zenuwen. Maar uiteindelijk springt hij, als hij het eenmaal gezien heeft, ook gewoon over alle 'enge' hindernissen :0

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:09

Dus jij denkt dat paarden denken dat ze iets expres doen om iemand te vervelen? Dat is een hele aparte denkwijze.
Ik denk wel dat er genoeg paarden zijn die het gewoon moeilijk vinden. Of heb jij nog nooit bij een boek bladzijdes overgeslagen omdat het zo *insert here* was? Is het dan de schuld van dat boek?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 12:13

??? volgens mij lees je niet helemaal goed wat ik bedoelde, ik vraag, of mensen denken dat een paard weigert om te vervelen, want ik krijg het idee dat andere mensen dat soms denken. Dat het paard weigert om ze "terug te pakken" of gewoon omdat ze graag vervelen. dat heb ik nooit gezegd dat ik dat denk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:20

Ik denk zelf dat bij 99% van de gevallen het de directe of indirecte schuld van de ruiter is. Direct, wanneer de ruiter niet goed aanrijdt, teveel aan de teugels hangt, etc. en indirect wanneer de ruiter bijv. een opening laat waar het paard gebruik van maakt of zelf niet alert genoeg reageert. Als je als ruiter namelijk goed je benen eraan hebt en het paard niet de kans geeft om langs een hindernis te gaan, zal het paard in principe springen.

Dan hou je de 1% over waar er bijv. omstandigheden van buitenaf zijn. Inderdaad een hindernis die omwaait oid. Ook heb je paarden die gewoon geen ruk aan het springen vinden en daarom weigeren. Maar bij die paarden moet je je afvragen waarom je springt, denk ik.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:21

Ik ben helemaal geen springer, dus als ik spring dan is het laag. Mijn vorige paardje weigerde echt heel snel. Ik heb nooit kunnen achterhalen waarom. Het zal vast ook door mij gekomen zijn, want ik werd er bang en onzeker van en dat is niet het goede gevoel. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik het echt wel durfde en dat ze toch op het laatste moment weigerde. Ik reed M1 met haar en kon er verder prima ermee overweg.

Nu heb ik een jong paard en daar spring ik ook mee. Die vindt het prachtig en springt alles! Hoe krom of bang ik er ook op zit. Dus mijn punt is dat het ook nog eens per paard verschilt hoeveel invloed de ruiter heeft.

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:22

het kan eigenlijk bij allebij liggen dat het paard weigerd

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:48

Ik vind het wel knap hoe je vriend vanaf 100 meter al een afstand kan rijden… Een beetje een onzinnige opmerking in mijn ogen. :o

Veel weigeringen zijn de schuld van de ruiter. Maar niet altijd en dat ligt aan de ruiter zelf om in te schatten. Ja, helaas zijn er veel op concours die hun paard onnodig straffen, maar daar kunnen we niets aan veranderen helaas. Als dat zou kunnen.. ;)

En met een communicatie fout heb je ook dezelfde vraag aan wie de schud ligt? De ruiter die de hulp niet goed geeft of het paard die niet genoeg luistert. Want als je paard zijn aandacht ergens anders op vestigt is het volgens jou dan ook de schuld van de ruiter?

Hoe je een weigering ziet is zo niet te zeggen. Dat hangt af van het moment, hoe en waar het gebeurd. Dan pas kan je er wat over zeggen..
Er zijn zoveel redenen waarom een paard kan weigeren, wat dacht je van een paard dat qua gezondheid niet in orde is. Kan je zeggen dat ligt aan de ruiter die moet dat in de gaten houden, klopt. Maar soms zijn er ook dingen waarbij je het niet kan zien. Hoe vaak het paard al door de scan/ foto’s geweest is. Sommige dingen zijn nou eenmaal (helaas) niet te verklaren en het is altijd zo makkelijk om te zeggen dat de schuld bij de ruiter ligt. Maar in werkelijkheid zijn dingen soms ook anders, helaas.

Maar dat een lastig paard per definitie niet geschikt is voor het springen ben ik het niet mee eens (mits het vermogen in orde is). Vaak zijn de lastigere paarden juist de beste (spring)paarden, je doet er alleen langer over om een combinatie te vormen. En dat je met een bang paard niet op concours moet gaan ben ik ook niet met je eens, die paarden moet je juist meenemen op cc zodat ze er aan gewend raken. Daarvoor zijn eerst de oefenrubrieken goed en daarna de B rubrieken.