Paard 24/7 buiten: hoe netjes voor bv wedstrijd/proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Paard 24/7 buiten: hoe netjes voor bv wedstrijd/proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:19

Hallo,

mijn fjord staat 24/7 buiten zonder deken. Nou vroeg ik mij af: als jullie een wedstrijd oid hebben waar je paard er netjes uit moet zien, hoe doe je dat in de winter? Wel of niet wassen, en dan wel of niet helemaal of bv alleen staart en benen? Ik heb alleen de beschikking over een buiten poetsplaats, en warm water...
Helemaal wassen lijkt me niet een optie, maar bv manen en staart zijn erg smerig dus ik vroeg me af hoe jullie dit aanpakken?

Miepp

Re: Paard 24/7 buiten: hoe netjes voor bv wedstrijd/proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:21

Ik heb de mijne, die veel buiten staat, geen 24/7 maar toch, gewassen met warm water, gewoon met een borsteltje en warm water :j En die is nog bont ook :Y)
Helemaal zo schoon als echt wassen werd hij niet, maar goed :Y)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:56

Ik zou staart en eventueel benen wassen.
Een nacht van te voren een ( dunne deken) opleggen zodat de vachtplat gaat liggen.
Knip je de manen zodat ze recht overeind staan? Dan zou je die netjes kunnen maken met
bv Cowboy Magic.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:00

Met babydoekjes kan je de poepvlekken goed uit de vacht poetsen, mocht je echt niet willen wassen :).

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 10:21

Manen knip ik idd netjes in een boogje. En die zijn zwart!!! dus zit erover te denken om manen, staart en benen te wassen en lijf gewoon goed te borstelen...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 11:09

(met zwart bedoel ik natuurlijk dat t wit zwart is van t vuil)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:13

Poetsen met een poetsblok helpt goed.
Heb je echt mestvlekken kun je bijvoorbeeld Green spot remover van Cowboy Magic gebruiken. Dat is een shampoospray, maar je hebt er geen water voor nodig. Ideaal!
Sprayen, goed inwrijven en dan met een handdoek weer droogwrijven, dan haal je zo de mest er vanaf.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:17

Mijne staat ook 24/7 buiten en als de temperaturen onder de 0 komen was ik niet meer, alleen de staart en deze droog ik dan zo goed mogelijk af met een handdoek.
Mijne heeft witte benen maar die borstel ik gewoon heel goed en jammer dan ga niet wassen want het word moeilijk droog en mijne heeft snel last van mok. Ik droog wel altijd alles na met een handdoek!
manen was ik sowieso niet anders worden ze te glad voor het knotten haha en mijne staat wel onder een winterdeken dus dat scheelt al de helft

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:50

Een dag van te voren een dun dekentje op doen doet wonderen of desnoods alleen de nacht van te voren. Voor af en toe kan dat geen kwaad de wintervacht is nu toch praktisch af. De vacht gaat dan mooi platliggen en de deken maakt de vacht vaak ook mooi glimmend. Scheelt ook weer poetswerk en dan inderdaad de manen, staart en benen wassen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 17:50

iedereen bedankt voor de reacties. Morgen hebben we ons eerste proefje. Ik heb staart, manen en benen gewassen en verder gewoon flink gepoetst.Het was vandaag lekker weer en we konden lekker in de zon staan.
Vanacht heeft ze de regen deken om zodat ze niet al te vies kan worden en dan zien we morgen wel hoe ze eruit ziet.
Meer reacties over hoe jullie het doen hartje winter als t bv ook vriest zijn altijd welkom!

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:27

Vroeger deed ik haar, wanneer ik een wedstrijd had, voor één nachtje op stal. Maar dan moet je die mogelijkheid wel hebben. Anders een dun dekentje op doen zoals hierboven word gezegd.

SWSS_INFO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 11:42

idd een dunne deken.. scheelt al weer en babaydoekjes zijn zeker een uitkomst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:35

Als je net zo'n smeer kees hebt als ik heb zou ik OF geen wedstrijden rijden in de winter OF toch een dekentje op.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:32

haha, die van mij is wel degelijk een smeerkees. ik wil ook helemaal niet vaak wedstrijden rijden, en juist daarom wil ik haar niet scheren of met winterdeken op...maar voor t proefje dinsdag heb ik haar met flink borstelen aardig schoon gekregen, 'snachts wel regendekentje op gegooid!

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:02

Ik vind het altijd een groot voordeel van fjordenstaarten zo lekker peper-en-zout-kleurig zijn; het valt niet op als ie vies is, lijkt de gewone kleur te zijn. Bij de benen ook. De manen valt natuurlijk wel op...