Paard verdoven tijdens scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowan_

Paard verdoven tijdens scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 18:40

Hallo,

Ik zit een beetje met probleem.
Mijn pony heeft zomereczeem, en 's winters erg last van jeuk, schilfers, en een enorm dikke, dichte vacht.
Na 10-15 minuten rijden is hij al helemaal nat, terwijl hij een erg goede conditie heeft.
Om hem droog te stappen ben ik vaak 45-60 minuten aan het stappen.
Dit is natuurlijk niet te doen, en brengt ook de kans op verkoudheid enz. met zich mee.
Vorig jaar is hij voor het eerst geschoren, dit ging eerst heel goed, tot het laatste moment, toen alleen nog een klein stukje van zijn hoofd gedaan moest worden.
Dit hebben we toen laten zitten omdat hij zo erg van streek was en echt om zich heen begon te slaan, echt levensgevaarlijk.
Na het scheren waren de jeuk en schilfertjes gelijk weg, rijden was ook allemaal geen probleem meer en hij zat duidelijk beter in zn vel.
Ik scheer dus ook vanuit het voordeel voor hem.
Vandaag zou hij geschoren worden, ondanks dat ik heb domosedan gel heb gegeven( een hele spuit), kon het scheer apparaat niet eens in de buurt komen.
Hij springt een meter de lucht in en begint om zich heen te slaan.
Hij is gewoon doodsbang...
We hebben het nog een paar keer geprobeerd maar het was gewoon veel te gevaarlijk, zowel voor ons als voor hem zelf.
Alleen die vacht, die zit er dus nog, en die groeit maar door.
Nu zit ik te denken om de DA te bellen en de situatie uit te leggen, omdat het voor hem zelf ook geen doen is zo.
Ik overweeg dus om hem door de DA te laten inspuiten, zodat hij dan (waarschijnlijk) wel geschoren kan worden.

Wat vinden julllie hier van? En wat zouden jullie doen? /3

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard verdoven tijdens scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:51

contact opnemen met de DA lijkt me een hele goede.

Wat veel mensen niet weten is dat paarden van sedatie gevoeliger worden op de huid maar minder gecontroleerd reageren en dan gevaarlijk kunnen worden.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:00

Na het hooi eten krijgt mijn paard zijn energie dip en kan ik hem rustig scheren zonder verdoving.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:04

ons paard is 5 weken geleden geschoren en die hebben we ook laten spuiten door de da omdat sedalin hem ook niet hielp .met het spuiten van de dierenarts ging stukken beter.
succes ermee

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:37

VSW -> SV

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 22:40

montoya schreef:
ons paard is 5 weken geleden geschoren en die hebben we ook laten spuiten door de da omdat sedalin hem ook niet hielp .met het spuiten van de dierenarts ging stukken beter.
succes ermee

bleef hij toen wel rustig staan?
waar ik bang voor ben is dat hij toch gaat proberen weg te springen en met zulke ongecontroleerde bewegingen lijkt me dat erg gevaarlijk...

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:43

Ik vrees het ergste ... Bij ons op stal was er één bijna plat gespoten maar desondanks ... Schoppen tot het apparaat verdwenen was, misschien eerst een ander paard ernaast geschoren laten worden ! Is in ieder geval het geluid bekend.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:45

Vaak werkt verdoven met scheren enkel averechts. Ik scheer dus geen paarden die verdoofd zijn. Mijn ervaring is dat enorm veel geduld uiteindelijk het beste werkt, echter dat is heden ten dagen iets wat de meeste mensen dus niet meer hebben....
Indien een paard enkel geschoren wordt vanwege het niet meer droog krijgen en het paard vind scheren al eng, scheer ik de benen en het hoofd al niet maar laat dit netjes overlopen zodat je het haast niet ziet.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:28

ja hij bleef toen wel staan maar moest wel snel snel want na 20 minuten ging hij weer door de verdoving heen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:17

Rust is het beste medicijn.....hoe zweverig het ook klinkt.

In jouw geval zal sedatie door de DA een oplossing zijn, je paard ziet dan waarschijnlijk roze olifanten...

Scheren met een opscheermachine is ook een tip.

Ik heb jarenlange ervaring en kom alle gevallen die je kunt bedenken tegen en mocht een paard zo heftig op het scheerapparaat reageren gaat die terug in de kist en ga ik verder met mijn geluidloze.

In alle gevallen is dit nog gelukt.

Ik heb een professionele moser voor het opscheren en daar kun je gerust een heel paard mee scheren, de capaciteit van de machine is zeer hoog. Enigste nadeel is dat de bladen zo klein zijn en voor een heel paard ruim 2 uur bezig bent in tegenstelling tot met een groot apparaat, dan geld max anderhalf uur.

Wees er zeer alert op met gesedeerde paarden, deze blijven onberekenbaar, ik spreek uit ervaring ;)

Ik weet niet waar je woont, maar ik bied bij deze mijn dienst aan, zie onderschrift ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:48

Ik had destijds een paard die onverdoofd niet te scheren was, maar verdoofd nog gevaarlijker was dan zonder verdoving. Die ontplofte gewoon zonder dat je het aan zag komen, echt levensgevaarlijk. Met Sedalin ging het nog, in het bloed spuiten was echt spelen met je leven.

Als ik rustig aan deed, ging het. Het hoofd liet ik altijd zitten, omdat ze je anders doodsloeg. Soms is het niet anders.

Ik zou persoonlijk dus oppassen met spuiten door de DA. Dat werkt bij sommigen super, maar sommigen worden dan nog gevaarlijker omdat ze onberekenbaar worden.