Band met je paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

Band met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:32

Hoi bokkers,

Ik ben benieuwd hoe het zit met jullie band met jullie paard.
Ik neem aan dat het enerzijds je maatje is, en anderzijds moet hij je gehoorzamen dat je zijn 'leider' bent.
Nu heb ik het probleem dat ik af en toe niet helemaal weet of ik de ECHTE band het met mn paard.
Ik kan met hem lache, en ik kan me ook intens gelukkig met hem voelen, maar aan de andere kant heb ik soms het idee dat we allebei (om het maar even zo te zeggen) in een totaal andere wereld leven.
Soms zie je filmpjes van mensen op bokt staan, die ALLES met hun paard kunnen/durven. Daar ben ik af en toe wel eens jaloers op ;)!
En aan de andere kant ben ik ook super blij met hem en zou ik hem ook nooit weg kunnen doen.

Daarom de vraag: Hoe hecht is jullie band met je paard.
En hoe verbeter je jullie band! :+:

Brand los! :j

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:40

Mijn band met mn pony is 200% toppie! Ik durf letterlijk alles aan met hem.

En hoe k mn band verbeter? Vreemde/nieuwe dingen doen, en lekker veel met hem bezig zijn :p

Tegenwoordig springen we soms zelfs zonder zadel/hoofdstel, en hij loopt me overal als een hondje achterna :')

Edit; ik ken hem dan ookwel sinds hij 1 jaar is, en hij is nu 7. Kwas toen nog een ukkie van 10 jaar oud :')
Laatst bijgewerkt door arizonagreen op 25-11-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:41

De band die je met je paard hebt, daar moet je altijd aan werken. Je moet er tijd en moeite in steken en er ook in blijven steken. Het is imo. dus helemaal niet slecht of gek als je zo nu en dan eens een onenigheid met je paard hebt.
Een band en respect zijn dingen waar altijd aan te werken is.

Met mijn ijslander heb ik vanaf de eerste ontmoeting een click gehad, maar het heeft zeker 3 jaar geduurd voor ik een echte band met hem had. Wij hebben ook onze ups en downs, maar in principe kan ik alles met hem, een hand en een hoefje op 1 buik bij wijze van :+ en daar ben ik best trots op als ik zie wat daaraan vooraf gegaan is.
Nu kan ik alles met hem en we vertrouwen elkaar blind (bij wijze van), hij vind alles goed van me en doet alles wat ik van hem vraag, wat voor moeite het ook kost, en daar moet ik soms best mee op passen voor zijn eigen veiligheid.
Maar, net wat ik zij, ook wij hebben onze ups en downs.

sophie1818

Re: Band met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 19:46

Ja klopt wel, je moet id nieuwe dingen doen samen, en vooral elkaar vertrouwen! :j

corrine85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:48

Een echte band met je paard hebben is zeker wel het vertrouwen van elkaar hebben. Heeft dus niets met alles kunnen/durven doen. Ik bedoel dat je elkaar kent. Jij je paard en het paard jou! Zodoende weet je wat je wel of niet kan doen. Ik heb o.a. een goede band gekregen met hem, door aan de hand over de weg te gaan stappen. Je kunt veel leren door te zien hoe dat het paard is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:23

Shahazai schreef:
Met mijn ijslander heb ik vanaf de eerste ontmoeting een click gehad, maar het heeft zeker 3 jaar geduurd voor ik een echte band met hem had. Wij hebben ook onze ups en downs, maar in principe kan ik alles met hem, een hand en een hoefje op 1 buik bij wijze van :+ en daar ben ik best trots op als ik zie wat daaraan vooraf gegaan is.
Nu kan ik alles met hem en we vertrouwen elkaar blind (bij wijze van), hij vind alles goed van me en doet alles wat ik van hem vraag, wat voor moeite het ook kost, en daar moet ik soms best mee op passen voor zijn eigen veiligheid.
Maar, net wat ik zij, ook wij hebben onze ups en downs.

Hier idem. Ik heb mijn IJslander nu bijna 3 jaar en we kunnen het heel goed samen vinden.

De band met hem versterk ik door niks te doen. Gewoon wat met 'm chillen op de wei zonder dat hij wat hoeft. Hij komt af en toe bij mij een knuffel halen en ik bij hem en als we daar genoeg van hebben gaat hij weer verder met vreten en ik met paardjeskijken. Juist doordat we elkaar opzoeken terwijl dat niet móét, want hij hoeft niet naar mij toe te komen en hij hoeft ook niet te blijven staan wanneer ik naar hem toe hobbel, maakt het zo bijzonder. Omdat hij het kennelijk prettig vindt om met mij die interactie te hebben.

Frontalera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:24

Mijn band is echt super met mijn paardje, maar dat is ook niet moeilijk met die van mij, vind iedereen leuk haha.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:33

Met mn pony had ik niet zo zeer een band.. Wat er was, was vooral gebaseerd op elkaar kennen. Niets meer, niets minder. Ik zag aan de manier waarop hij zn spieren bewoog dat hij druk was en op ontploffen stond (terwijl een ander alleen een kalme pony zag). Hoefde hem maar aan te kijken als ie wilde klieren en het was klaar. Echt, we kenden elkaar door en door. Maar een band? Nee. Helaas niet.

Nieuwe paard heb ik net sinds woensdag dus daar kan ik niet veel over zeggen :+ Wel bijzonder dat hij vanaf de eerste ontmoeting steeds naar mij toe kwam ondanks dat er meerdere vreemden waren en zn fokker zelfs met brokjes stond. Denk dat ik daar meer connectie mee zal hebben dan ik met mn pony had.

Denk dat elkaar kennen en vertrouwen een absolute basis en vereiste is, maar daarnaast moet er een stukje feeling bij zitten. T is een combinatie van een heleboel dingen iig. Gewoon in de wei zitten heb ik ook veeeeeel gedaan, heerlijk inderdaad! Mn veulen heeft vandaag 20 minuten bij me gestaan voor aandacht en liet zn hooi links liggen :+ Hoefde niet, maar hij kóós ervoor, dat is echt fantastisch :) Een band is denk ik gewoon samen genieten... :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:45

Met Vienna was mijn band echt toppie. Zaten wel wat deukjes hier en daar maar dat was omdat ze ERG graag de leider wil spelen en dus dingen gaat proberen die ik bestraf. Verder kon ik alles met dat paard en als het bijvoorbeeld show was ging ze er voor de volle 200% voor, terwijl ze thuis kon klooien tot en met :')
Afbeelding

Met Silke is die band nog iets beter, die pony kan ik overal in vertrouwen en daar durf ik echt alles mee, met haar is het vooral een band op basis van ik die haar laat weten dat het niet eng is en goed is :) dat krijg je met getraumatizeerde paardjes :) Maar Silke kan ik ook rustig loslaten in het bos en ze blijft dan ook bij me :)
Afbeelding

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:51

Zit wel goed, we moeten elkaar door en door kunnen vertrouwen voor bijvoorbeeld suicide drags.
Toen ik haar net had gekocht had ik soms gewoon een hekel aan dat beest, wat kon ze tóen klooien, zeg... :roll:
Nu ze lekker dag en nacht in de wei staat, en ik haar eten (ja, dé grote truc :P ) geef, loopt ze me ook achterna, kijkt me overal achterna, je kan haar los in de stal laten staan waar ze zo naar buiten kan lopen en overal heen kan gaan waar ze wil, maar in de stal krijgt ze éten! :))

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:48

Met Sil had ik vanaf dat ik hem kocht op 1 jarige leeftijd al een sterke band.
Als ik niet elke dag kwam dan at hij niet en viel hij ontzettend af.
Als ik er was volgde hij mij op de voet en deed elke pas na, week niet van mijn zijde. Sprong over alles waar ik ook over heen sprong :P Als iemand hem meenam naar de andere kant van de bak en hem los liet, kwam hij snel weer terug naar mij rennen.
Nu doet hij dat minder, heb hem geleerd om meer op eigen benen te gaan staan, om zichzelf meer te gaan vertrouwen.
Samen zijn we ook heel erg gegroeid, we weten precies van elkaar wanneer we wat van elkaar willen en wanneer we niet opletten :P
Sil weet ook precies wat ik bedoel en wat hij wel of niet mag, maar het is nogal een clown dus hij zal toch altijd proberen te doen wat niet mag haha. Maar alleen al het woordje "He!" laat hem weten dat ik hem heus wel door heb :P Ja durf wel te zeggen dat ik een enorm goeie band met mijn kleine heb!
Hij is nu 4 en we maken geweldige menritten, en dat alles heb ik hem helemaal zelf geleerd <3

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 08:54

Met Shiela heb ik echt wat moeten opbouwen, maar na 2 jaar ging het ook heel goed. Helaas is ze toen verkocht...

Met Zorro heb ik ook een goede band. We botsen nog al eens (ik neem van nature snel de leiding, en zij ook, je snapt 'm wel :=). In elk geval heb ik hem het afgelopen half jaar flink opgebouwd.
Afbeelding
Ben heel trots op dit plaatje, zonder halster VD, nooit durven dromen.

Dorus is gewoon mijn kleine vriendje :+:
Afbeelding

Net als Floris, die regelmatig een kusje komt geven :+:
Afbeelding

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 15:56

Ik heb mijn pony nog niet zo lang (een half jaar) maar ik moet wel zeggen dat onze band stukken beter is. We botsen soms wat omdat zij graag de leider wil zijn en ik dat natuurlijk niet wil. Gelukkig gaat het stukken beter en ze ziet me steeds meer als een leider waardoor onze band ook steeds iets beter wordt. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:14

Dit is niet echt een rijtechnische discussie. Ik verplaats het even.

Cinzia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:29

Met mijn eerste pony Rhana heb ik een hele goede band vertrouwen wederzijds en durf ook alles met haar te doen (l) hoe je een betere band krijg? Ik denk als je parelli met je paard gaat doen wel een goede band met je paardje krijg, zoals ik in praktijk ervare heb dan :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:43

Bij ons op de wei en in de stal loopt veel verschillend en het wisselt op een paar vaste pony's na ook af.
(Ik zorg bij een handelaar)
Toch kan ik zeggen dat ik met ieder beestje wel iets van een (soort tot hele)band heb.
Hoe ze dikwijls zielig aankomen, bang verdrietig en gestresst zijnde vind ik het altijd een leuke opgave zoiets eruit te krijgen en de pony langzaamaan vertrouwen te schenken.
Aan de meeste merk je dat ook heel dankbaar af, van hinniken tot naar je toe rennen.
Bij sommige lukt het nooit natuurlijk helemaal omdat ze vaak wel weer vertrekken of een andere reden maar ik merk eigenlijk altijd wel iets van genegendheid naar mij toe.

Met mijn haflinger heb ik de beste band denk ik, zij was een hel in het begin en is nu de liefste van de wei naar mij toe. Komt meestal als ze me ziet gelijk aanlopen/rennen. Vaak met oren plat want alleen zij mag vooraan staan. Maar dat is nooit naar mij toe bedoeld. Ze lijkt in veel karaktertrekken ook erg op mij dus ik denk dat we elkaar daarom zo goed aanvoelen soms. Ze is erg dominant en ik heb haar laten zien dat IK de baas ben en niemand anders dus nu respecteert ze mij als haar baas en kan ik er alles mee!

Over de rest kan ik individueel ook wel vertellen maar dit vond ik de leukste:)

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:37

Inderdaad veel tijd met je paardje doorbrengen en lekker met hem bezig zijn. Als je je paard begrijpt, en een beetje de lichaamstaal van een paard kent scheelt dat ook al een hoop.

tegenwoordig durf ik alles met mn paard, wandelingen in het bos terwijl hij helemaal los is, maar ook bosritten zonder enige optoming :)

wat mij ook heel erg heeft geholpen is natural horsemanship en grondwerken :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:16

Mijn paard en ik doen niet aan vrijheidsdressur of natural horsemanship, maar toch durf ik te zeggen dat ik een hele sterke band met hem heb. Hij ziet mij absoluut wel als zijn leider, iets dat ik heel belangrijk vind bij het opbouwen van een band, en hij laat ook zien dat hij respect voor me heeft. En doordat ik zijn leider ben, kan ik hem ook vertrouwen als knuffel- en stoeimaatje.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 06:39

Je hoeft ook niet aan VD of NH te doen om een band op te bouwen hoor :))

Fruw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:57

Ik heb een erg goede band met mijn paard, ik voel me compleet veilig bij hem en zou echt niet zonder hem kunnen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:21

Bedoel je dit soort dingen:

http://www.youtube.com/user/Cisiiie?fea ... scOtjE-hsk

Nou ik zal je vertellen, dat is een kwestie van monteren hoor. Natuurlijk is het allemaal echt, maar vandaag was ik bv met diezelfde pony op buitenrit, en dan gaat er gewoon een hoofdstel om hoor, of een touwhalster oid. Vrijheidsdressuur hoef ik met haar ook niet te proberen, beest word zo chagerijnig als iets van voedsel. Prima, dan doen we iets wat wel goed gaat.
En die shetten heb ik vandaag nog achteraan mogen jagen toen ze ontsnapt waren en niet mee wilden werken. Je moet je daar niet teveel op blindstaren dus. :+
Met paarden bezig zijn is geven en nemen. Ook zij hebben soms hun dag niet, of juist een ondeugende bui.
Punt is, als jij er maar altijd bent voor ze, altijd hetzelfde, altijd consequent, altijd een leider.

En bovendien vind ieder paard weer iets anders leuk. Kijk gewoon wat ze zelf aangeven.
Mijn paard vind het de laatste tijd erg interessant om een handschoentje vast te pakken en er mee te gaan zwaaien. Leuk, daar gaan we binnenkort een commando aan vast plakken! :D

Oftewel, gewoon dingen samen doen die jullie leuk vinden, als je maar veel tijd doorbrengt, dan komt het vanzelf. :j

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:35

Mijn eerste pony kreeg ik toen ik 11 was, zij was 10, maar met haar heb ik echt een beetje gebotst. Ik was toen niet veeleisend, we waren heel tevreden, enzovoorts, maar toen ik op een gegeven moment met haar in de bak reed, zonder zadel en hoofdstel, voelde ik het pas echt: Ik voelde een klik tussen ons, en ik voelde vertrouwen en een geweldige band met haar. En dit was pas na 4 jaar...
Helaas moest ik haar nog geen half jaar later laten inslapen, en daarna kreeg ik een volbloed arabier, genaamd Marano. Met hem voelde ik het bijna meteen, een gevoel van samenzijn, dat we bij elkaar hoorden. We hebben onze moeilijke puntjes, maar aan elke relatie moet gewerkt worden. ;)

ILU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 12:19

ik heb een hele hechte band met mijn kwpn verzorgpaard, de 1e keer dat ik hem zag voelde ik me al helemaal aangetrokken door hem